Aihe: apuva laulajalle
1
WM
04.04.2005 08:33:26
Ajattelin kysyä, ku mun bändillä on laulaja joka ny ei oo kauheen hyvä. Nii miten sen laulu "ääntä"/ tyyliä voisi parantaa?
Soitetaan Rockia ja heviä.
Kiitos.
Pelsi
04.04.2005 15:43:39
Ajattelin kysyä, ku mun bändillä on laulaja joka ny ei oo kauheen hyvä. Nii miten sen laulu "ääntä"/ tyyliä voisi parantaa?
Kiitos.

Ööh... Millä tavalla ei oo hyvä? Ei pysy nuotissa? Äänessä ei ole voimaa? Kuvailes vähän enemmän. Treeniä treenin perään, niin eiköhän se siitä. Ja laulutunneista ei tietenkään ikinä ole haittaa, jos vaan viittii/on varaa mennä moisille.
Kalamies #3 >-)))>
Dr.Groove
04.04.2005 16:21:59

Sanoisin, että laulutunnit ovat ensisijainen vastaus. Jos treenaa hurjasti, muttei tiedä miten laulua kannattaa treenata, ei treenauksesta ole kovin paljon apua. Lisäksi saattaa oppia jopa väärille tavoille, joita voi olla myöhemmin vaikea kitkeä pois.

Niukan budjetin tilanteessa voi tietysti hankkia kirjoja, joista asiaa opetella. Osassa kirjoista on myös CD mukana. Suurin osa hyvistä kirjoista on kuitenkin englanninkielisiä.

Laulu on kuitenkin sen verran fyysinen laji ja esim. vatsan lihasten kotrollia on vaikea opetella lukemalla: parasta on kun joku kokenut opettaa ja näyttää.

Toinen hyvä tekniikka on laittaa omaa laulua nauhalle ja kuunnella sitä ja oppia virheistä. Tämäkin toimii parhaiten opetuksen tukena.
Shine In Her Eyes #23 Mikseri.netin Pop/Rock listalla :-) http://www.mikseri.net/musiikki/?genre=6&x=1&y=5
WM
04.04.2005 20:07:14
Ööh... Millä tavalla ei oo hyvä? Ei pysy nuotissa? Äänessä ei ole voimaa? Kuvailes vähän enemmän.
Nii siis kun ei oo hyvä ääni ja laulaa välillä ihan hiljaa ettei kuulu mitään ja joskus sitten taas huutaa. kyllä se ny nuotissa pysyy ihan hyvin.
Pelsi
05.04.2005 00:43:18
Nii siis kun ei oo hyvä ääni ja laulaa välillä ihan hiljaa ettei kuulu mitään ja joskus sitten taas huutaa. kyllä se ny nuotissa pysyy ihan hyvin.

No äänelläänhän se variskin laulaa, siihen ei käsittääkseni paljoakaan pysty vaikuttamaan. Dr. Grooven kanssa olen samoilla linjoilla, varsinkin tuosta äänen nauhoittamisesta ja kuuntelemisesta.
Kalamies #3 >-)))>
Keke Urlaub
05.04.2005 09:35:20

Kiitos.

Joissain tapauksessa itseluottamuksen kehittäminen voi olla hyvinkin hyödyllistä; laulaja voi sillä saada vähän enemmän pontta ja fiilistä touhuun. Eli kehasette sitä aina sillon, kun laulu kuulostaa vähänkin paremmalta. Se antaa voimaa yrittää enemmän.
Dr.Groove
05.04.2005 10:41:30 (muokattu 05.04.2005 12:08:03)

No äänelläänhän se variskin laulaa, siihen ei käsittääkseni paljoakaan pysty vaikuttamaan.

Oma kokemukseni laulutunneita oli se, että myös äänen soundiin sain todella suuren muutoksen: siihen tuli tukevuutta, pehmeyttä ja ilmavuutta, lisäksi opin muuntamaan ääntä tilanteen mukaan. Lisäksi tekniikan parenemisen myötä puhtaus parani. Olin itse yllättänyt erityisesti soundin paranemisesta.

No, totta puhuen, soundini ei vieläkään ole kovin kummoinen, mutta kuitenkin paljon parempi kuin ennen laulutunteja.

BTW, minulla on vanhat äänitteet tallessa, joten voin tarvittaessa todistaa soundin muutoksen suuruuden...

(EDIT: typojen korjausta)
Shine In Her Eyes #23 Mikseri.netin Pop/Rock listalla :-) http://www.mikseri.net/musiikki/?genre=6&x=1&y=5
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)