januz 02.04.2003 08:23:06 (muokattu 02.04.2003 08:25:16) | |
---|
Onnistupa rekisteröinti viimein.. sori toi -z, mut -s oli jo käytössä.. Eli, keskustelua on käyty kielten määrästä enemmän kun laki sallii, mutta käyttääkö kukaan "5-kielisen virettä" 4-kielisessä, eli B-E-A-D? Monikin maininnut g-kielen aika turhaksi kapistukseksi, ja liiat kieletkin tuominnut aika jyrkästi, niin eikö toi o aika hyvä kompromissi? Ite otin ton tossa vähän aikaa sitten käytännön pakosta käyttöön, enkä taida siitä ihan heti luopua... Kielet on DR:n 110-50, eli "lo-riderit", ja ne ei ainakaan liian löysäksi mene. Seuraavaksi kai 5-kielisen setti ilman sitä g-kieltä, täytyy sitäkin kokeilla. Saundi on nyt jo melkosen muheva, kaverin 250W Hartkeen kytkettynä. Onpa pitkä jaaritus! |
januz 02.04.2003 08:23:45 (muokattu 02.04.2003 08:27:22) | |
---|
Pystyykö muuten omia kirjotuksia poistamaan? Niinku esim. tä turha pätkä tässä... |
N_Bates 02.04.2003 10:22:33 | |
---|
Kovasti ovat makuasioita nämä. Meikäläinen ainakin tekee g-kielellä miljoona kertaa enemmän kuin b-kielellä. Jos viiskieliseen joskus haksahtaisin niin laittaisin sen EADGC vireeseen. Vois tiluttaa hurjasti! |
magic 02.04.2003 13:18:35 | |
---|
Olen jo jonkun aikaa käyttänyt toisessa bassossani B-E-A-D-viritystä, tosin 5-kielisen setistä 130-100-80-65 käyttäen. Yritin virittää "normaalin" 4-kieli-setin BEAD:lle, mutta ei toiminut, B-kieli oli yhtä löysä kuin basson hihna :-0 Monessa tilanteessa BEAD toimii ihan hyvin, riippuu mitä musiikkia soittaa tietysti. Minulla ainakin loppui kielet (eli hankin sittemmin 5-kielisen) kun piti soittaa esimerkiksi Black Magic Womania, tai mitä tahansa Red Hot Chili Peppersiä, punumattakaan Vintage-rokista ! t. Magic |
januz 02.04.2003 13:55:58 | |
---|
Pepperssissä ei pitäs kielien loppua, eikö flea yleensä soita ihan neljällä kielellä? En kyllä o paljoa niitä soitellu, joten en kaikista biiseistä tiedä... Sormitukset pitää kattoa ja ihmetellä tietenkin uudet, mutta ite tykkään soitella esim. eestä meneviä skaaloja mieluummin otelaudan puoliväliltä, jolloin on lyhyemmät nauhavälit ja kaikki kielet hallussa. Makuasia. Pitäs varmaan hommata se 5-kielinen... |
N_Bates 02.04.2003 14:37:51 | |
---|
Ei ne kielet mitään kesken lopu. Saattaa vaan vaatia vähän enemmän mielikuvitusta se soittaminen. |
Nii tarkotin tota että yleisesti 4-kieltä pitäs riittää niin Santanaan kun Pepperseihin... vaiko eikö? Ja toisaalta tossa BEAD vireessä 24-nauhasella bassolla ei hävii kun g-kielen 19-24 nauhat, kaikki muut äänet pystyy soittamaan. Tietty korkeelta soittaminen muuttuu vaikeemmaks, mut ei mahdottomaks. Mitä enemmän kieliä, sitä enemmän mahdollisuuksia samassa asemassa, kai. Vissiin jossain 6-kielisessä ei ihan korkeinta osastoa liiemmälti käytetä? Kertokoon kuka tietää, itse olen vaan 5-kielistä kokeillut, enkä hirveesti tykännyt, johtunee leveämmästä kaulasta. |
hörhö 02.04.2003 16:55:21 | |
---|
vaiko eikö? Ja toisaalta tossa BEAD vireessä 24-nauhasella bassolla ei hävii kun g-kielen 19-24 nauhat, kaikki muut äänet pystyy soittamaan. Tietty korkeelta soittaminen muuttuu vaikeemmaks, mut ei mahdottomaks. Kyllä siellä ylhäällä kaulalla rupee oleen aika huono sustain. Mä en vois kuvitellakkaan BEAD virettä itselleni. E:n alapuolelle mentäessä ne äänet on mulla lähinnä efektinomaisia ja G-kieli erittäin käyttökelpoinen. "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E Rautavaara |
Pahisguy 02.04.2003 17:07:57 | |
---|
Pelottavan usein tuntuu, että olispa yks kieli tuosa g.n alapuolellaki...h.ta en kaipaa. "Ihmisten pitäisi olla kiltimpiä toisilleen. Ja kasvattaa pidempi tukka."
Zuge 15 v. Pointsi-lehdessä 1972 |
KMT 02.04.2003 17:53:26 | |
---|
Käytin BEAD virettä kyllä ennemmin siihen saakka kun ostin viiskielisen, Oikeastaan G-kieltäkin rupes käyttään enemmän kun oli viiskielinen, nyt on vähän toi viiskielinenkin jäämässä pieneksi, ylä-C:tä kun kaipais vähän tai F#:ää alas... Mä olen vain tyhmä... |
magic 02.04.2003 23:36:38 | |
---|
Kyllä siellä ylhäällä kaulalla rupee oleen aika huono sustain.
Siinäpä se, sustain loppuu tyystin, eikä soundi muutenkaan ole sellainen kuin EADG-virityksessä jos samoja nuotteja soittaa BEAD-vireessä D-kielen viimeisillä nauhoilla ! Ja tuo BlackMagicWomanin riffi kertakaikkiaan vaan soi paremmin D- ja G-kieltä käyttäen ! Kyllä 5-kielinen on monipuolisempi (tottakai, mutta hankalampi soittaa), mutta 4-kielinen BEAD-vireessä on toiseksi paras. Tietysti niin 5-kielinen kuin 4-kielinen BEAD:ssä vaatii myös toisenlaiset laitteet vahvistin-kaappi-osastolle. Itse hankin juuri 2*250 wattisen Trace-Elliotin ja 18" + 10" stereo-kaapin, ja silloin vasta B-kieli alkoi olla käyttökelpoinen. Magic
|
januz 03.04.2003 08:14:32 | |
---|
Eli molempi parempi. Itseasiassahan toi vire on kanssa aika paljon kiinni bändin tarpeista, ja viiskielistä oon ajatellu tosissanihommata kun aletaan toisen bändin kanssa äänitykset... tossa päivittäisessä bändissä taas on 2 kitaraa, ja soitetaan lähinnä rock-covereita, joten riittä että basso jyrää suurimmaksi osaksi matalalta. Juu, ja tiedän että siihenki voi vetää mitä vaan tilutuksia korkealta... |
juoni 07.04.2003 15:37:07 | |
---|
Eli molempi parempi. Itseasiassahan toi vire on kanssa aika paljon kiinni bändin tarpeista, ja viiskielistä oon ajatellu tosissanihommata kun aletaan toisen bändin kanssa äänitykset... Niin mut se viiskielisen rämppäys vaatii tuekseen pätevän rumpalin, mut onneks semmonenkin löytyy...(???) |
KMT 07.04.2003 16:24:52 | |
---|
Onhan mulla nauhaton BEAD-vireessä... Mä olen vain tyhmä... |