MacGyver 01.04.2003 15:18:39 (muokattu 01.04.2003 15:24:54) | |
---|
Muistaakseni siis JuSu joskus muinoin tiedusteli 2-kanavaisesta räkki-EQ:sta, ja satuinpas laukomaan ilmoille DOD SR430QXLR:n. Kysymys onkin siis mikäli joku teistä - JuSu kenties - on jo tutustunut ko. vermeeseen, ja jos on, niin mitkä olivat tunnelmat. Ajattelin itse satsata moiseen härpättimeen, mutta olisi hyvä tietää etukäteen jotain eri vaihtoehdoista, ettei sentään osta sikaa säkissä - vaikka EQ:issa tuskin paljoa eroa onkaan. -MacGyver PS. Kyseessä on siis 2x15-kanavainen 1U EQ hakusessa. |
JuSu 01.04.2003 16:03:33 | |
---|
...DOD SR430QXLR:n. Kysymys onkin siis mikäli joku teistä - JuSu kenties - on jo tutustunut ko. vermeeseen... Juu. Tilasin moisen Musicians Gearista Saksasta, muistaakseni 129 euroa oli hinta (näyttää muuten tippuneen tuosta...). Suomessa DLX ilmoitti hinnaksi 300 eurondaaleria. Mitäs tuosta sanoisi? Kitarakäyttöön aika extremehärpätin, pienillä liu'unsiirroilla on suuri vaikutus soundiin, eli säätäminen vaatii pikkuisen keskittymistä. Laatuisanoloinen vehje kuitenkin, ei ylimääräisiä kihinöitä. Mulla tuo vehje on räkissä kytkettynä etuasteen jälkeen siten, että toinen kanava toimii master-eq:na, ja toinen kanava toimii lead-eq:na. Signaali siis kulkee koko ajan masterpuolen läpi, ja sooloissa (looppiboksin avulla) signaali kulkee myös lead-puolen läpi. Näin saan halutessani soolosoundiin omat säädöt ja myös volumeboostin. Ehkä hiukan eksoottinen viritys, mutta toimii... Ihan kauheasti mulla ei kuitenkaan treenioloissa ole ollut tuolle käyttöä. Ilmeisestikin olen soundiini sen verran tyytyväinen, että ei ole tarvinnut juuri korjailla, ainoastaan pieni volumeboosti tulee leadiin. Mutta keikoilla tuosta on iloa, silloin equlla on helppo korjata tilan ja kaapin asettelun aiheuttamia muutoksia soundissa. Esimerkki: Keikalla on kiva nostaa kaappi lähemmäs korvaa, jotta kuulee paremmin. Usein alustaksi tulee pullokoreja, jolloin alapää katoaa soundista ja siitä tulee aikalailla keskiäänikorostunut (ainakin mulla, Marshall 2x12"). EQ:lla saatiin kivasti korjattua, ettei tarvinnut ruveta tiskistä kauheasti vääntelemään. Jollekulle saattaa lattiamallinen kitaraeq olla kätevämpi. Mulle tuo oli kuitenkin ihan passeli, koska loopperilla saan toista kanavaa kytkettyä päälle ja pois, ja toinen kanava saapi olla mukana kokoajan. Eli riippuu aikalailla käyttötarkoituksesta ja -tavasta, kumpi on kätevämpi. Toisaalta, tässä räkkivehkeessä saa kyllä mielestäni enemmän vastinetta rahalleen kuin stomp boxissa, hintaero kun ei ole päätähuimaava. Jos siltä tuntuu, niin tervetuloa treenikämpälle testailemaan ja hypistelemään laitetta. Täytyy vain sopia aika... Mutta se on pikaviestiasiaa. JuSu "One of the great advantages of being a male is, that eventually you get to be a dirty old man." |
MacGyver 01.04.2003 16:19:13 | |
---|
Eli riippuu aikalailla käyttötarkoituksesta ja -tavasta, kumpi on kätevämpi. Toisaalta, tässä räkkivehkeessä saa kyllä mielestäni enemmän vastinetta rahalleen kuin stomp boxissa, hintaero kun ei ole päätähuimaava. Jos siltä tuntuu, niin tervetuloa treenikämpälle testailemaan ja hypistelemään laitetta. Täytyy vain sopia aika... Mutta se on pikaviestiasiaa. JuSu Nykyään moinen löytyy myös T-kaupan valikoimasta ja hintakin on vain 128 euroa. Rahat ja motivaatio on siis kasassa, ja käyttötarkoituskin on jo selvillä. Pointtihan minulla on siis ekuttaa Marsun 1960A eli 4x12" yläkaappi mahdollisimman tasavasteiseksi, että voisi kaiken soundinmuuttelun repiä mallinnuksen kautta. Ja koska käytän mallinnusta stereona niin siksi täytyy myös EQ:n olla stereona. 1U siksi että räkissä olisi kiva olla vielä jonkin verran tilaa. -MacGyver |
JuSu 01.04.2003 16:33:55 | |
---|
Nykyään moinen löytyy myös T-kaupan valikoimasta ja hintakin on vain 128 euroa. Rahat ja motivaatio on siis kasassa, ja käyttötarkoituskin on jo selvillä. Pointtihan minulla on siis ekuttaa Marsun 1960A eli 4x12" yläkaappi mahdollisimman tasavasteiseksi, että voisi kaiken soundinmuuttelun repiä mallinnuksen kautta. Ja koska käytän mallinnusta stereona niin siksi täytyy myös EQ:n olla stereona. 1U siksi että räkissä olisi kiva olla vielä jonkin verran tilaa. -MacGyver Lienee ihan passeli peli tuohon hommaan. Tosin 2 unitin loota saattaisi olla vaivattomampi käyttää (pitemmät liu'ut), jos homma menee tarkaksi. Mutta toisaalta, näytti tuossa DODin lattiaEQ:ssakin olevat +-12 dB korostus, eikä liu'un mitta niissäkään päätä huimaa. Eikä sitä räkkitilaa tosiaan tunnu olevan ikinä liikaa... =) JuSu
"One of the great advantages of being a male is, that eventually you get to be a dirty old man." |
Fortune 01.04.2003 16:45:15 | |
---|
Eikä sitä räkkitilaa tosiaan tunnu olevan ikinä liikaa... =) JuSu Jos teillä on ylimääräisiä laitteita, niin minulla olisi 2u vapaata tilaa. "Blaeough!"-Sega Megadriven NHL95-pelin laitataklausääniefekti |
JuSu 01.04.2003 17:04:18 | |
---|
Jos teillä on ylimääräisiä laitteita, niin minulla olisi 2u vapaata tilaa. Hehhee joo! Laitetaan koko Mnetin räkkikamat kierrätykseen. Ne, joilla on liikaa laittavat omansa jakoon, jotta toiset saavat räkkinsä täyteen. Reilu peli, sanoi Holmesin Johnkin aikoinaan... Oma osani olisi tylsän neutraali: Räkki on täynnä, mutta eipä jäänyt mitään ylikään. =) JuSu
"One of the great advantages of being a male is, that eventually you get to be a dirty old man." |
JuSu 01.04.2003 17:07:19 | |
---|
Pointtihan minulla on siis ekuttaa Marsun 1960A eli 4x12" yläkaappi mahdollisimman tasavasteiseksi, että voisi kaiken soundinmuuttelun repiä mallinnuksen kautta.
Hmm... Alkoi tämä mietityttää. Minkäslaisen päätteen omistat? Jotenkin alkoi tuntua, että tuossa menee nyt kyllä kitara(?)pääte ja -kaappi jotenkin hukkaan..? Meinasitko ihan kaiutinmallinnusta myöden tuoda etusesta? Noh, sillä pitää pelata, mikä omaan korvaan kuullostaa hyvältä, vaikka se paperilla vähän oudolta tuntuisikin. JuSu "One of the great advantages of being a male is, that eventually you get to be a dirty old man." |
booster 01.04.2003 17:15:34 | |
---|
Onko mä ihan paitsioon tuomittu noiden räkkivehkeiden kanssa, kun mulla ei oo efektilenkkiä. "If I'm gonna get my balls blown off for a word, my word is 'poontang'."
Kitarakamakaavio |
Fortune 01.04.2003 17:17:43 | |
---|
Onko mä ihan paitsioon tuomittu noiden räkkivehkeiden kanssa, kun mulla ei oo efektilenkkiä. Et, toki modulaatioefektit kuten delay, chorus etc. toimivat IMHO paremmin etusen ja päätteen välissä, mutta makuasioitahan nuo ovat. Voithan laittaa keikalla sen räkkiefektin vasta miksauspöytään menevää signaalia vatkaamaan vaikkapa, jollei tunnu toimivan siinä edessä. "Blaeough!"-Sega Megadriven NHL95-pelin laitataklausääniefekti |
booster 01.04.2003 17:23:02 | |
---|
Aijaa. Jostain vaan oon saanut käsityksen, että ei oikein toimi jos signaali ei ole linjatasoista/impedanssista tjsp. "If I'm gonna get my balls blown off for a word, my word is 'poontang'."
Kitarakamakaavio |
Fortune 01.04.2003 17:30:46 | |
---|
Aijaa. Jostain vaan oon saanut käsityksen, että ei oikein toimi jos signaali ei ole linjatasoista/impedanssista tjsp. Hmm, niin joo. Nyt kun tarkemmin ajattelen, niin eihän tuo G-majorinikaan inahda, jos siihen suoraan kitaran tökkää. Semmoinen etuvahvistimella varustettu kyllä toimii, ja kyllähän noissa kitaroille tarkoitetuissa monesti sellainen onkin. "Blaeough!"-Sega Megadriven NHL95-pelin laitataklausääniefekti |
MacGyver 01.04.2003 18:37:35 | |
---|
Hmm, niin joo. Nyt kun tarkemmin ajattelen, niin eihän tuo G-majorinikaan inahda, jos siihen suoraan kitaran tökkää. Semmoinen etuvahvistimella varustettu kyllä toimii, ja kyllähän noissa kitaroille tarkoitetuissa monesti sellainen onkin. G-majorissa on muuten jekku, että siinä voi vaihtaa modea -10dBU tai +4dBv. Eli se löytyy jostain valikoista, mutta sen voi kyllä sotkea mihin tahansa väliin. Ja eihän tuo delay tarkalleen ottaen ole modulaatioefekti, koska viive on sitä luokkaa ettei se enää vaikuta alkuperäiseen ääneen. Itse olen kylläkin sitä mieltä että modulaatiot nimenomaan tulee laittaa ennen etusta. Vaikuttaa enemmän soundiin siten. Minäkin tässä tulin ajatelleeksi, että pitäisikö sittenkin hankkia ihan vain se 2U korkea malli eli SR830QXLR sen 1U korkean SR430QXLR:n sijaan. Niin siis, onko se kuinka herkkää se niiden liukujen säätely? Siis siitähän olisi kuitenkin tulossa pelkkä set and forget -palikka siellä välissä. -MacGyver
|
Fortune 01.04.2003 18:49:30 | |
---|
G-majorissa on muuten jekku, että siinä voi vaihtaa modea -10dBU tai +4dBv. Eli se löytyy jostain valikoista, mutta sen voi kyllä sotkea mihin tahansa väliin.
Jaa. Pitäisi varmaan perehtyä paremmin omistamiinsa laitteisiin :)
"Blaeough!"-Sega Megadriven NHL95-pelin laitataklausääniefekti |
Dumb 01.04.2003 20:06:17 | |
---|
Mua myös hieman himottaisi tuollainen räkki-EQ. Arvelluttaa vaan kun on tuossa POD Prossa kuitenkin jonkin verran soundeja muistissa ja käytössä, että miten saisi homman skulaamaan jos sen EQ:n kuitenkin tekisi sille pääsärölle (joka on juuri se nu-metalbassosoundihirvitys). Räkkikotelossa olisi tilaa vielä 2 unittia (kun Mesan studio preamp on omassa kotelossaan, siinäkin on kyllä vielä 2U tyhjää joten laitteita otetaan vastaan, hehe), mutta tuollainen 1U laite voisi ehkä olla enemmän mieleen. Ajattelin, että EQ tulisi POD Pron ja päätteen väliin, jotta sillä pääsisi vaikuttamaan enemmän soundiin. Jos olisi MIDI-ohjattava setuppi niin voisi hankkia jonkun MIDI-ohjattavan ja ohjelmoitavan EQ:n (en tiedä, onko toi DOD sellainen) ja pistää sinne sitten muistiin kaikille soundeille omat asetuksensa, mutta eipä ole tuollaiseen innostusta kun nykyinen setuppi toimii niin hyvin. Mites, JuSu, kun sanoit, että tossa on herkät noi liukujen säädöt. Kuinka herkät ne on? Ajattelin vain kun tuon PODin kanssakin menee jo aikaa säätelemisessä (tai noh, ei enää niin paljon kun olen aika sinut laitteen kanssa) niin meneekö sitten ihan täydeksi viilaamiseksi koko homma jos/kun tuollaisen EQ:n ottaa vielä mukaan? Yksi hyöty tuosta EQ:sta voisi olla muuten siinäkin mielessä, että kun olen valittanut sitä, että täytyy pitää PODin mastervolume aika isolla kun ei meinaa päätteessä riittää hönkä. Tuon EQ:n avullahan voisi tehdä niin, että pitäisi PODin ulostulon aika pienellä ja pistäisi EQ:sta sitten buustia kehiin. Tulipas pitkä juttu... |
Vilhelmus 01.04.2003 20:16:40 | |
---|
Yksi hyöty tuosta EQ:sta voisi olla muuten siinäkin mielessä, että kun olen valittanut sitä, että täytyy pitää PODin mastervolume aika isolla kun ei meinaa päätteessä riittää hönkä. Ei vittuilumielessä, vaan mielenkiinnosta: miksi se Podin mastervolume ei saisi olla isolla? Born of black wind, fire and steel |
Dumb 01.04.2003 20:19:28 | |
---|
miksi se Podin mastervolume ei saisi olla isolla? Ei kai siitä mitään sen kummempia haittoja ole, mutta käsittääkseni Line6:n suositus on siinä klo. 10.00:n paikkeilla. Itsekin olen kyllä huomannut, että siinä puolenvälin tienoilla (tai alle) kun sen pitää niin soundi on parempi kuin nyt kun joudun pitämään sen masterin yli 13.00:n. Henkimaailman juttuja, ehkä. |
Vilhelmus 01.04.2003 20:21:19 | |
---|
Henkimaailman juttuja, ehkä. Siltä tuntuu =D Born of black wind, fire and steel |
Mursuviiksi 01.04.2003 21:48:07 | |
---|
Asiasta metsään: onkos palstalla ollut koskaan galluppia/keskustelua porukan räkkien sisällöstä? Ihan mielenkiinnosta räkkitouhuun olisi kiva kuulla räkkien sisällöistä ja yhdistelmistä. Harmony-Centralin keskustelualueella lueskelin joskus räkkikeskustelua, mutta olisi tietysti mukavaa ja mielenkiintoista tutustua kotimaistenkin räkkien valikoimaan. +7min |
MacGyver 01.04.2003 22:33:36 (muokattu 01.04.2003 22:37:50) | |
---|
Jaa. Pitäisi varmaan perehtyä paremmin omistamiinsa laitteisiin :) Muistan vain ko. jutun kun joskus #muusikoiden.netillä setvittiin yhden kaverin G-Majorin ongelmia. Siellä oli jossain valikossa että Pro ja Consumer tjsp. -MacGyver PS. Tarkistin asian, I/O Menun alta Input Rng ja sieltä löytyvät nuo Consumer ja Pro.
|
Asiasta metsään: onkos palstalla ollut koskaan galluppia/keskustelua porukan räkkien sisällöstä? Ihan mielenkiinnosta räkkitouhuun olisi kiva kuulla räkkien sisällöistä ja yhdistelmistä. Harmony-Centralin keskustelualueella lueskelin joskus räkkikeskustelua, mutta olisi tietysti mukavaa ja mielenkiintoista tutustua kotimaistenkin räkkien valikoimaan. Eivätköhän ne löytyne suunnilleen jokaisen kamafetisistin kuvauksesta, mutta voisihan noita toki jonnekin listata. Itselläni on ainakin aika lyhyt lista, ei täältä kovin uskottavaa kasarihevisetupia löydy ainakaan. "Blaeough!"-Sega Megadriven NHL95-pelin laitataklausääniefekti |