Aihe: Ravintolamuusikot
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
sirdickyj
03.04.2005 13:55:14
Kun sä oot tehnyt vasta yli tuhat keikkaa niin älä nyt ihan hihojas polta näin kevyestä...

Poltan, mutku ne on mulla muutenkin niin tulenarat. Sitäpaitsi ei kai niitä ihan tuhatta oo, lähelle kumminkin menee. Tuhat on vaan niin makee luku.

Se firma voi mennä hyvin läpi jos siinä on töissä joku muukin kuin yks henkilö. Yhden miehen yhtiöissä pitää olla jotain muuta toimintaa kun pelkkää työsuorituksen laskustusta.

Jaa. No mä tiedän muutamia trubaduureja, jotka laskuttelee itse keikkansa, eikä niillä ketään töissä oo. Ja esim. meidän duunissa oleva työnohjaaja on yrittäjä, joka myy sitä työnohjausta meille. Ei silläkään ketään töissä oo, ja meillä on niin iso firma, että se vois periaatteesssa hoitaa koko leiviskänsä laskuttamalla åelkästään meitä. Eikä sitä missään nimessä silti otettais meille duuniin vakituisesti, kun ei noita kunnallisia virkoja voi ihan tosta vaan perustaa.

Popedan yhtiö toimi/toimii koska väkeä on/oli töissä.En tiedä mikä on tilanne tällä hetkellä.
Eräällä iskelmälaulaja personalla ei ollut ketään töissä.Bändi laskutti omalla firmallaan toimistolta keikkansa.Ei käynyt hyvin.

Popedasta viis, firma toimii kjos hoitaa asiansa. Iskelmälaulaja ryssi tod. näk. hommansa, esim. vähenteli jotain mitä ei olis saanu tms. Pelkästä laskuttamisesta ei ketään sakoteta. Jos olet toiminimi, niin eihän sulla sillon edes voi olla ketään töissä. Kyllä mä silti noita ryssijöitäkin tiedän, mutta ei se sitä tarkota ettei niitä hommia vois oikein hoitaa.
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
Neljä Ruuvia
03.04.2005 14:33:05 (muokattu 03.04.2005 14:36:45)
Poltan, mutku ne on mulla muutenkin niin tulenarat. Sitäpaitsi ei kai niitä ihan tuhatta oo, lähelle kumminkin menee. Tuhat on vaan niin makee luku.

Jaa. No mä tiedän muutamia trubaduureja, jotka laskuttelee itse keikkansa, eikä niillä ketään töissä oo. Ja esim. meidän duunissa oleva työnohjaaja on yrittäjä, joka myy sitä työnohjausta meille. Ei silläkään ketään töissä oo, ja meillä on niin iso firma, että se vois periaatteesssa hoitaa koko leiviskänsä laskuttamalla åelkästään meitä. Eikä sitä missään nimessä silti otettais meille duuniin vakituisesti, kun ei noita kunnallisia virkoja voi ihan tosta vaan perustaa.

Popedasta viis, firma toimii kjos hoitaa asiansa. Iskelmälaulaja ryssi tod. näk. hommansa, esim. vähenteli jotain mitä ei olis saanu tms. Pelkästä laskuttamisesta ei ketään sakoteta. Jos olet toiminimi, niin eihän sulla sillon edes voi olla ketään töissä. Kyllä mä silti noita ryssijöitäkin tiedän, mutta ei se sitä tarkota ettei niitä hommia vois oikein hoitaa.

Sulla on esim. tuon toiminimen suhteen homma sen verran skutsissa että sinuna en lähtis firmaa perustelemaan.
Totta munassa toiminimellä voi olla joku töissä ja nimenomaan pitääkin olla!
Edit:Koska mun yks kaverikin aina sen sanoo sanon mäkin: T:mi Toi Minimi

Edit2: Miks ihmeessä tätä spedevisioo ei siirretä tuonne TaMu-osastolle?
sirdickyj
03.04.2005 15:15:36
Sulla on esim. tuon toiminimen suhteen homma sen verran skutsissa että sinuna en lähtis firmaa perustelemaan.
Totta munassa toiminimellä voi olla joku töissä ja nimenomaan pitääkin olla!

Ai jaa, no sit olin väärässä. Pitääpä soittaa huomenissa kaikki viralliset tahot läpi, niin saadaan tämäkin homma kerralla pulkkaan.

Palataan sen jälkeen alkuperäiseen aiheeseen, paitsi tietenkin jos jollain on tästä asiasta vielä jotain järkevää tietoa.
kivi
03.04.2005 16:04:37 (muokattu 03.04.2005 16:43:20)

Palataan sen jälkeen alkuperäiseen aiheeseen, paitsi tietenkin jos jollain on tästä asiasta vielä jotain järkevää tietoa.

Järkevää tietoa: täyteltiin biisilistaa, ja siinä oli sitten yhden kappaleen paikka vielä vapaana. Kaveri kysyy: mitä mä tähän laitan? -No, laita joku fiksu juttu siihen.

Biisilistassa luki sitten "168 euroa käteen, känni toteen"

No mut asiaan. Toiminimi ja osakeyhtiö on aivan eri asiat. Ensinmainittu tarkoittaa sitä, että sulla on LY-tunnus ja erillinen kirjanpito duuneista, jälkimmäinen on "yhtiömuotojen kuningas" ja ensimmäinen sellainen yhtiömuoto, jossa sä et ole henkilökohtaisesti vastuussa tuloksesta.

Aivan varmaa on, että jos toimialalista ei ole tarpeeksi laaja tai muuten yhtiölle "järkevän kuuloinen", ei osakeyhtiö pääse kaupparekisteriin, eli sitä ei siis saa perustaa. Sen sijaan se, että yhtiö saa liikevaihtonsa jonkin aikaa yhdestä tai muutamasta lähteestä on ihan tavallista alihankintaa.

Toiminimen perustamiseen sen sijaan suorastaan kannustetaan. Se tekee paperisodan kaikille helpommaksi, ja on usein ainoa vaihtoehto, jos esim Free-Lance -työn minimi (vähintään 6-10 työnantajaa vuodessa) ei täyty. (Mulla ei ole toiminimeä, mutta kiinteä free-kortti on, ja helposti 30 työnantajaa vuodessa ilman soittamattakin).

Muitakin yhtiömuotoja on, ja kannattaa ottaa asioista selvää. Säätiöt, yhdistykset, osuuskunnat ja muut saattavat olla hyviä alustoja jonkin tietynlaisen bänditoiminnan pyörittämiseen, yksityisen henkilön selkein eka vaihtoehto on kumminkin toiminimi (ja kyllä, saat palkata apua, saathan sä palkata apua ihan yksityishenkilönäkin kunhan hoidat sotut ja eläkkeet) tai free-kortti.

Ei kumminkaan kannata kiirehtiä. Hommaa voi aivan mainiosti pyörittää vaikka hautaan asti ilman erillisjärjestelyjä, eikä niissä ALVeissa ja vähennyksissä mitään säästy jos ei ole mistä vähentää.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
sirdickyj
03.04.2005 20:18:31 (muokattu 03.04.2005 20:19:37)
No mut asiaan. Toiminimi ja osakeyhtiö on aivan eri asiat. Ensinmainittu tarkoittaa sitä, että sulla on LY-tunnus ja erillinen kirjanpito duuneista, jälkimmäinen on "yhtiömuotojen kuningas" ja ensimmäinen sellainen yhtiömuoto, jossa sä et ole henkilökohtaisesti vastuussa tuloksesta.

Aivan varmaa on, että jos toimialalista ei ole tarpeeksi laaja tai muuten yhtiölle "järkevän kuuloinen", ei osakeyhtiö pääse kaupparekisteriin, eli sitä ei siis saa perustaa. Sen sijaan se, että yhtiö saa liikevaihtonsa jonkin aikaa yhdestä tai muutamasta lähteestä on ihan tavallista alihankintaa.

Toiminimen perustamiseen sen sijaan suorastaan kannustetaan.

Jep, harva ihminen on missään asiassa niin väärässä kuin tämä nimimerkki Neljä Ruuvia, asiahan on nimittäin aivan taatusti niin, että toiminimellä toimirttaessa ei tarvitse olla ketään työntekijöitä firmassa, siitä en ole aivan varma että voiko edes olla. Toiminimen haltija on itsenäinen ammatinharjoittaja.

Toiminimellä toimittaessa yrittäjyyden riskin täyttää esim se, että jos esim. hieroja (kuten minun esimerkkitapauksessani todellisesta elämästä) tekee duunia jollekin firmalle, niin se firma ei ole sitoutunut maksamaan sille toiminimen harjoittajalle mitään, jos ei asikkaitakaaan ole, sehän juri erottaa yrittäjän tavallisesta palkolllisesta. Näin myös esim. kampaamoalalla, jossa kampaamot ovat usein useamman itsenäisen yrittäjän yhteenliittymiä, jotka sitten yhdessä maksavat esim. toimitilojensa vuokran, mainoskulut jne.

Ja siis korostan, että näissäkään tapauksissa vuoden mittaan toimeksiantajia ei ole kuin yksi, jos toimeksiantajaksi voidaan laskea esim. kuvitteellinen yhtiö Hieronta Oy (koska en todellisen firman nimeä tähän tietenkään laita lojaalisuussyistä), joka siis antaa hierojalle toimitylat, ja hieroja sitten maksaa provikkaa tienesteistään tälle yritykselle, johon hieroja ei silti ole työsuhteessa, vaan on itsenäinen ammatinharjoittaja. Näin voi toimia myös lääkäri, joka pitää vastaanottoa lääkärikeskuksessa ja yhtä hyvin soittaja, joka tekee ohjelmatoimiston hänelle välittämiä keikkoja.

Mikä tässä nyt ei jonkun mielestä mene näin, ja millä ihmeen perusteella?
KaljaMaha
03.04.2005 20:45:08
Jep, harva ihminen on missään asiassa niin väärässä kuin tämä nimimerkki Neljä Ruuvia, asiahan on nimittäin aivan taatusti niin, että toiminimellä toimirttaessa ei tarvitse olla ketään työntekijöitä firmassa, siitä en ole aivan varma että voiko edes olla. Toiminimen haltija on itsenäinen ammatinharjoittaja.

Kyllä toiminimellä voi olla työntekijöitäkin. Jos haluaa palkollisia niin saattaa olla helpompaa paperisodan kannalta muuttaa yhtiömuodoksi KY tai OY. Itselläni on Tmi ja teen äänialan hommia ikäänkuin freelancerina, mutta laitan vaan laskun perään ja hoidan verot sun muut itse. Tai sitten tilitoimisto tekee sen. Jos alkaisin laajentaa ja hommata työntekijöitä niin vaihtaisin kyllä yhtiömuotoa.
Jos ei toimi ni ei toimi. Ei se sillä parane että sä pistät puol kämppää matalaks.
Neljä Ruuvia
03.04.2005 21:19:19
On miten on.Verottajalla on sellainen käsitys ollut tietääkseni pitkään vallalla että "Firma ei laula eikä tanssi" tää tuli täällä jo aikaisemminkin.Tottakai voi olla itsenäinen ammatinharjoittaja olla.Se on vaan se että miten loppupelissä käy. Mutta sen enempää politikoimatta...Yrittäjyyteen pitäis kannustaa enemmän :-P.Mulle riitti tää tästä asiasta.
sirdickyj
03.04.2005 22:00:58
On miten on.Verottajalla on sellainen käsitys ollut tietääkseni pitkään vallalla että "Firma ei laula eikä tanssi" tää tuli täällä jo aikaisemminkin.Tottakai voi olla itsenäinen ammatinharjoittaja olla.Se on vaan se että miten loppupelissä käy. Mutta sen enempää politikoimatta...Yrittäjyyteen pitäis kannustaa enemmän :-P.Mulle riitti tää tästä asiasta.

Riitti kai kun huomasit ettei asia mene niinkuin väitit. Hyvää kevättä!

Jo toinen kirjoittaja tässä ketjussa muuten, joka pieksee suutaan vastoin parempaa tietoa asioista.
Neljä Ruuvia
03.04.2005 22:07:32

Jo toinen kirjoittaja tässä ketjussa muuten, joka pieksee suutaan vastoin parempaa tietoa asioista.

Ei ku mulle riitti tää tappeleminen.Jos se on sust noin niin on sitte.Sitä vaan jää miettimään että minkä vitun takia kaikki ihmiset ei sitte oo yrittäjiä? Hei ja kesää kohti :-)
kivi
03.04.2005 22:18:20 (muokattu 03.04.2005 22:32:42)

Nyt sä luit liian nopeesti, nimittäin 4 ruuvia oli mun nähdäkseni myös ihan oikeassa. Nimittäin, sä et saa firmaa kaupparekisteriin jos firman funktio on, kuten sanottu, pelkkä "laulu ja tanssi", sen sijaan toiminimeltä se onnistuu. Toiminimi ei oo firma samassa merkityksessä kuin vaikka oy.

Toiminimessä ei yleensä oo kuin yksi työntekijä, mutta tää saa toki palkata apua. Kuka tahansa saa palkata apua, vaikka yksityishenkilönäkin, kunhan hoitaa sotut ja eläkkeet. Eli tuota kautta toiminimessä voi olla useampiakin.

Voita väliin! Te ootte kaikki tavallanne oikeessa, puhutte vaan eri asioista.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
sirdickyj
03.04.2005 22:47:29 (muokattu 03.04.2005 22:47:46)
Nyt sä luit liian nopeesti, nimittäin 4 ruuvia oli mun nähdäkseni myös ihan oikeassa. Nimittäin, sä et saa firmaa kaupparekisteriin jos firman funktio on, kuten sanottu, pelkkä "laulu ja tanssi", sen sijaan toiminimeltä se onnistuu. Toiminimi ei oo firma samassa merkityksessä kuin vaikka oy.

En lukenut liian nopeasti, olen lukenut huolella kaikki nämä kirjoitukset. "Totta munassa toiminimellä voi ja pitääkin olla joku töissä", kirjoitti 4 R. Ei pidä.

Toiminimessä ei yleensä oo kuin yksi työntekijä, mutta tää saa toki palkata apua. Kuka tahansa saa palkata apua, vaikka yksityishenkilönäkin, kunhan hoitaa sotut ja eläkkeet. Eli tuota kautta toiminimessä voi olla useampiakin.

Ehkä, tästä sanoinkin olevani epävarma.
kivi
03.04.2005 22:55:11
En lukenut liian nopeasti, olen lukenut huolella kaikki nämä kirjoitukset. "Totta munassa toiminimellä voi ja pitääkin olla joku töissä", kirjoitti 4 R. Ei pidä.

Kompa. Pitää olla, nimittäin se toiminimihenkilö.

T:missä näet toiminimen henkilö on henkilökohtaisella varallisuudellaan vastuussa toiminnasta. Eli se ei, kuten tarkoititkin, ole tyhjä naamari jonka kuka vain voi laittaa kasvoilleen. Näin niinku symbolisesti sanoen.

Sen sijaan toiminimessä harvoin on enempää kuin yksi henkilö. Mutta saa olla, palkkasuhteessa.
(Handsome Dick Manitoba)    
sirdickyj
03.04.2005 23:17:03
Sitä vaan jää miettimään että minkä vitun takia kaikki ihmiset ei sitte oo yrittäjiä?

Siksi, koska yrittäjyyteen sisältyy riski, jota työnantajan palveluksessa tehtyyn vakituiseen palkkatyöhön ei sisälly (ainakaan samassa määrin). Esim. yrittäjältä ostetun palvelun irtisanominen on huomattavasti helpompaa kuin työntekijän irtisanominen. Sen vitun takia.

Lisäksi työntekijää sitoo myös työnantajaa kohtaan erilaiset velvoitteet kuin yksittäisen palvelun myynyttä yrittäjää, tästä syystä työnantajien on tietyillä aloilla viisaampaa solmia toistaiseksi voimassa olevia työsuhteita kuin ostaa yksittäisiä työsuoritteita yrittäjiltä. Sen vitun takia.
sirdickyj
04.04.2005 09:52:45
Sitä vaan jää miettimään että minkä vitun takia kaikki ihmiset ei sitte oo yrittäjiä?

Lisäänpä tähän vielä toisenkin vastauksen; tämän päivän Hesari, sivu A8, valottaa tätä asiaa lisää, että miksi vitussa kaikki eivät ole yrittäjiä. Siinä teille yritysriskiä.
gypsi
04.04.2005 10:12:05
Perkele... En oo tehnyt yhtään keikkaa, mutta tiedän että muusikko voi ryypätä ennen keikkaa, jos se ei vaikuta negatiivisesti soittoon.
kivi
04.04.2005 10:13:35
Oliko tämäkin kompa? Ei. Tässä ollaan väärässä, ja sillä sipuli. Ellei nyt ole tarkoitus tahallaan erottaa toisistaan yhtiö ja toiminimi.

Sinäpä sen sanoit. Noin mä sen käsitin, ja silloinhan se on totta.

Toiminimelle riittää työsuoritus, yhtiöllä pitää olla liikevaihtoa.
(Handsome Dick Manitoba)    
sirdickyj
04.04.2005 10:20:12
Toiminimelle riittää työsuoritus, yhtiöllä pitää olla liikevaihtoa.

Jaha. Osakeyhtiöllä varmaan, mutta esim. avoin yhtiö on aika lailla sama kuin toiminimi, siinä on vain useampi henkilö mukana.

By the way, tässä on aika paljon puhuttu "firmasta", jonka sanan kukin voi sitten käsittää kuten haluaa.
kivi
04.04.2005 10:36:08
Jaha. Osakeyhtiöllä varmaan, mutta esim. avoin yhtiö on aika lailla sama kuin toiminimi, siinä on vain useampi henkilö mukana.

By the way, tässä on aika paljon puhuttu "firmasta", jonka sanan kukin voi sitten käsittää kuten haluaa.

Jep. Ja patentti-ja-rekisterihallitus auttaa valitsemaan itse kullekin sopivan yhtiömuodon, jos sellainen tulee tarpeelliseksi.

Eiköhän tässä nyt oo jo tarpeeksi asiaa yhteen ketjuun tullut?
(Handsome Dick Manitoba)    
sirdickyj
04.04.2005 10:47:21
Eiköhän tässä nyt oo jo tarpeeksi asiaa yhteen ketjuun tullut?

Ei nyt välttämättä, itseasiassa nänhän tän pitääkin edetä. Hienoa, että asiat puidaan läpikotaisin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)