Aihe: yksityisten kitaratuntien hinnat?
1 2 3 4
dfloreno
16.02.2005 11:10:37

Aiemmilla kommenteillasi käsittääkseni viittasit siihen suuntaan että asiasta ei olisi saanut edes mainita. Itseäni ei kiinnosta tuon taivaallista jääkö opetushommista jotain

Sori, jos annoin asiasta moisen kuvan. Ei todellakaan ollut tarkoitus. Sitä mitä yritin sanoa, on se, että miksi muusikkoihin/ym. aina suhtaudutaan sillei "prkl, putkimieskin maksaa veroa!" Ihan kun me ei maksettais? :). Mutta tästä aiheesta ei kannata tässä threadissa jutella enempää, viedään turhaa tilaa 'oikealta' keskustelta. Mutta kaikki kitaran (tai muun instrumentin soittoa) opettavat henkilöt ei oo roistoja :).

valtiolta "saamatta". Kuinka monessa hommassa ansaitset 20 euroa/tunti puhtaana käteen? Vastaako palkka taitotasoa / opetuksen tasoa?

Mielestäni monesti kyllä, mutta nää nyt menee aika äkkiä ohi aiheen taas. Harva (kukaan?) opettaa esim. yksityisesti 8h päivässä viitenä päivänä viikossa. Eli kyllä se kuukausi-ansio on sitten ihan eri asia.

Pianokin kuuluu kitaran ohella näihin trendi-instrumentteihin joihin haluavia oppijoita riittää. Pappa betalar jne.

Niin. Juttelin tässä kavereiden kanssa asiasta, niin kyllä toi 20e/45min. tuntuu olevan ihan standardi, oli sitten kyse kitarasta, fonista tai pianosta. Tietty riippuu kuka opettaa, jne.

Ongelma liittyy lähinnä siihen, keitä pidetään opettajina. Ainoastaan niitä jotka ilmoittavat itsestään ilmoitustauluilla ja lehdissä? Yhtä hyvin voi pyytää jotain tuttavaa tai sukulaista opettamaan tai mennä pyytämään tunteja joltain musiikkipiireissä vaikuttavalta tai musiikkia opiskelevalta. Vaihtoehtoja eivät ole ainoastaan ne jotka pitävät ääntä itsestään. Paljon hyviä opettajia löytyy myös sitä kautta että ilmoittaa haluavansa opetusta. Opettajien saatavuus/hintataso tietysti vaihtelee paikkakunnittain.

Totta, ja kuten jo aiemmin sanoin, maikkoja on paljon. Jos ei miellytä, niin kandee kysellä uutta jostain muualta. Ja opettajan tason näkee, kun käy siellä tunneilla. :).

Eipä tietenkään. Motivaatio ym. seikat vaikuttavat tähänkin asiaan. Kauan aikaa alalla toimineella ei ole välttämättä (useinkaan) samanlaista paloa työhön kuin musiikkia opiskelevalla tai musiikkipiireissä muuten vaikuttavalla.

Aivan, ei siis sorruta turhiin ja harhauttaviin yleistyksiin!
...
dfloreno
16.02.2005 11:15:07 (muokattu 16.02.2005 11:17:12)

Munkaan mielestäni opettajan ei tarvitse tietää kaikkea kaikesta. Opettajan pitää osata innostaa sekä soittaa, kuunnella ja opettaa sitä mitä oppilas haluaa oppia, ei sen kummempaa. Tutkintotodistuksilla voi pyyhkiä... otsaa jos tulee hiki.

Jep, ja tää 'erikoistuminen' on ihan hyvä suuntaus; vähän samaa hommaa mitä noi on harrastanut rapakon takana jo pitkään. Käydään oppimassa eri maikoilta, saadaan asiaan laajempi perspektiivi, ja jokainen maikka voi keskittyä opettamaan sitä mitä oikeasti osaa :). Luin tossa joskus GP:stä, jossa Metheny pohti haastattelussa, että se vois käydä Gambalelta ottamassa muutaman plektra-tekniikka tunnin - ei se näköjään ole liian myöhäistä ikinä oppia :).
...
guitarmonkey
16.02.2005 15:24:04 (muokattu 16.02.2005 15:24:36)
Aivan, ei siis sorruta turhiin ja harhauttaviin yleistyksiin!

Tarkoitukseni ei ollut yleistää. Blues-puritaani esimerkillä tarkoitin yleisesti ahdaskatseista soitonopettajaa. Mutta yhtä hyvin kyseessä voi olla jazz-puritaani, tai klassisen musiikin opettaja joka ei siedä että hänen tunneillaan soitetaan tahtiakaan kevyttä musiikkia. Olisi hyvä että tällainen ihminen tajuaisi itse oman rajoittuneisuutensa, eikä esittäisi mielipiteitään yleisenä faktana. Oppilasta tulisi kannustaa omiin mielipiteisiin, luovuuteen ja musiikkimakuun.

Etenkin lasten ja nuorten kohdalla tällaiset opettajat ovat varmasti kaikista vahingollisimpia. Mm. kasvatustieteessä ilmiö tunnetaan indoktrinaation käsitteellä. Lapsi ei osaa olla samalla tavoin kriittinen hänelle syötettyyn tietoon kuin aikuinen.
Jos saisin mahdollisuuden soittaa kenen tahansa muusikon kanssa -elävän tai kuolleen, valitsisin ehkä mieluiten sen elävän.
Henkka Hevimies
18.03.2005 17:13:33
hmm...taitaa olla 24€/45min...no arvokasta mutta silti sen arvoista. Hyöty mitä tunneista saa on todella iso.
Suomi Finland Perkele!
TheWickerMan
18.03.2005 18:35:49 (muokattu 18.03.2005 18:36:08)
52e neljän käyntikerran välein. Tunti kestää ½tuntia
- Kyllä.
Guitaristi
19.03.2005 14:59:51

Mulla on 10€/tunti. Opettaja on tosin entinen naapuri ja hyvä tuttu. Mutta tästä ei ole kuin hyötyä.
http://www.levytukku.fi/KUVAT/namm7.JPG Roudarin unelma. Pastilli??
Sa,kke
19.03.2005 17:36:00
Mullakino li toi 10e/tunti. Ammatti muusikko joka osasi asiansa paremmin, kuin hyvin.
And rämina goe's on... r0k r0k. "Nazi punks fuck off"
Volcom
19.03.2005 17:59:26
siis jos joku 40euroa maksaa 2 tuntia, niin silloinhan itsensä maksaisi vuodessa kipeäksi... jotenkin nuo hinnat tuntuu kauhean huimilta.

ei saatana, mielummin opettelen itse...
tässä varmaan pitäis lukea jotain?
Meisseli
21.03.2005 08:33:45 (muokattu 21.03.2005 08:34:17)

Mie annan 15 eurolla (siis kitaratunteja pervot)

EDIT: Tai no..aivan sama.
Mull' on rytmi veressä, ja housut jalassa! www.strangefruitband.net
käsi
21.03.2005 18:18:23

halvimmillaan mulla on opettaja maksanut 50 markkaa eli noin 10 euroo pyöreesti ja opetus aika oli aina 2 tuntia ja risat. opetti muuten muutakin kuin vain kitaran soittoa mulle, kasvatti, opasti ja neuvoi myös elämän asiossa. kertoi musa bisneksestä paljon jne jne

seuraava opettaja maksoi noin 5 euroa/puoli tuntia kerta. tämä oli aika hyödytöntä.

nyt olen ajatellut taas mennä opettajalle vanhoilla päivillä koska haluan oppia enemmän teoriaa ja sitten siirrtä se teoria heti soittoon. laiska kun olen niin ajattelin opettajan opastuksella tämän tapahtuvan helpommin.
jos olet korvias myöten paskas ja kuses on paras pitää suu kiinni
Pande
21.03.2005 23:17:21 (muokattu 22.03.2005 09:01:55)

Mä annan vitosella per arni. Opettaminen on kumminkin senverran lystiä puuhaa ettei sitä kai enempää kehtaa pyytää touhusta josta tykkää? :P

Tietysti riippuu oppilaista, mitään räkänokkia joilla ei ole yhtään kunnianhimoa ei kiinnostais pahemmin edes isommasta rahasta opettaa. Sitä mielenkiintosempaa on opettaminen mitä motivoituneempi oppilas.

Myönnän myös että olen myös itse oppinut paljon uutta opetellessani opettamaan. Ehkä joskus opin vielä senkin :)
When asked, "What is the greatest obstacle to enlightenment?" the Buddha replied, "Laziness."
Tumocs
26.03.2005 19:52:45

Ajattelin tässä ruveta antamaan tunteja kohtapuoliin liksalla 10€/30min... Ottakoon tunteja kuka lystää. Monet pyytää liksaa vielä enemmän.
Olen sekaisin, enkä osaa keksiä uutta allekirjoitusta itselleni.
pasi77
02.04.2005 22:27:33
Oisin kyllä kiinnostunu ottaa vähän vinkkejä ja pientä jeesii hevikepin kundeilta, maksaisin ihan reilusti. Tästä ketjusta nyt ei oikeen saanu selvää kuka täällä on 'mestari' tossa tyylissä. Laittakaa jotain viestii tai jotain..
pasi77
02.04.2005 22:31:57
Oisin kyllä kiinnostunu ottaa vähän vinkkejä ja pientä jeesii hevikepin kundeilta, maksaisin ihan reilusti. Tästä ketjusta nyt ei oikeen saanu selvää kuka täällä on 'mestari' tossa tyylissä. Laittakaa jotain viestii tai jotain..
Niin ja mielellään pk.seudulta..
blastoff
03.04.2005 00:38:23
Välillä kyllä pikkasen ihmetyttää, kun Wanted-palstallakin suunnilleen 16-vuotiaat kaverit tarjoavat soittotunteja parinkympin tuntihintaan. Itsekin olen jo kitaraa soitellut enemmän tai vähemmän puolet elämästäni, mutta en todellakaan koe olevani vielä tarpeeksi kokenut ja monipuolinen soittaja opettaakseni muita (ja vieläpä rahasta).

Jos täällä nyt joku on etsimässä itselleen opettajaa, niin neuvoisin ottamaan aika tarkasti selvää yksityisiä tunteja tarjoavien soitto/opetus-taustoista. Uskaltaisin jopa sanoa, että aika harva alle 25-vuotias kitaristi on _oikeasti_ pätevä opettajaksi. Poikkeuksiakin tietysti myös löytyy (esim. alan opiskelijat).
Pande
03.04.2005 01:05:55

Välillä kyllä pikkasen ihmetyttää, kun Wanted-palstallakin suunnilleen 16-vuotiaat kaverit tarjoavat soittotunteja parinkympin tuntihintaan...

Olen samaa mieltä että kovin vähäisellä soittokokemuksella ei liene syytä vielä ryhtyä opetuspuuhiin. Kuitenkin voi olla hyvä opettaja vaikka ei välttämättä itse ole virtuoosi. Olen lukenut päinvastaisia tarinoita, joissa virtuoosi onkin ollut sangen surkea opettaja (jopa mm. Andres Segoviasta on sanottu näin - lähdettä en jaksa etsiä, googlella löytynee jos kiinnostaa).

Vaikka eiväthän ne oppilaatkaan aivottomia lampaita ole - eihän siinä mitään sopimuksia allekirjoteta kun jollekulle mennään oppiin, joten jollei opetuksesta tunnu mitään oppivan niin opettajaahan voi aina - milloin tahansa - myös vaihtaa. (Jos opettaja tarrautuu kiinni niin Poliisi on ystävä). Ja jos sitten kerran hairahtuukin maksamaan turhasta opetuksesta niin tuskin tekee samaa virhettä toiste?
When asked, "What is the greatest obstacle to enlightenment?" the Buddha replied, "Laziness."
guitarmonkey
03.04.2005 14:43:01 (muokattu 03.04.2005 14:45:16)
Välillä kyllä pikkasen ihmetyttää, kun Wanted-palstallakin suunnilleen 16-vuotiaat kaverit tarjoavat soittotunteja parinkympin tuntihintaan.

Täyttä asiaa. Soittajilta tuntuu puuttuvan toisinaan tervettä itsekritiikkiä omien opetustaitojen suhteen.

Usein kuultu hokema muutaman vuoden soittaneen suusta on, että tuntien pidolla voi ansaita hyvin. Vapaassa markkinataloudessa tunnit voi hinnoitella ihan miten itse tykkää, kysynnän ja tarjonnan lakien mukaisesti. Niin varmasti voi, mutta onko se ns. oikein.

Opetus on kuitenkin eri asia kuin soittaminen. Lisäksi tunnit vaativat valmistelua (mikä nopeuttaa asiaan pääsemistä). Jos tuntien sisältö on vain kitaravideoilta pöllittyjä licksejä ja musiikkiopistosta kotiinkannettuja monisteita, opettajan olisi hyvä kysyä itseltään, mikä se tuntien opetuksellinen anti oikeasti on. Pandea lainatakseni on "opeteltava opettamaan". Kolmekauttakolmosen paperit eivät vielä tee ihmisestä ammattiopettajan veroista.

Muistan itsekin maksaneeni aikoinaan muutamasta kitaratunnista 25 euroa / 45 min. Sisältö oli mitätön, mutta eihän sitä tuolloin huomannut kun palo soittamiseen oli kova. Tähän liittyykin yksi opiskelun ydinongelmista. Opiskelun laadukkuuden mittarina ei voida ainoastaan pitää sitä että oppilas viihtyy soittotunneilla. Hyvä opettaja tietää miten oppilaan saa viihtymään tunneilla, mutta samalla hänellä on visio siitä minne suuntaan opetusta kannattaa viedä. Hyvä opettaja tuo opetukseen sellaista aineistoa mistä uskoo oppilaalle olevan hyötyä tulevaisuudessa (esim. nuotinluku, eri musiikkityylit jne.) Hyvän opetuksen tulokset ovat usein nähtävissä vasta vuosien kuluttua. Ja useimmiten kaikkein hyödyllisimmät asiat eivät ole olleet niitä mielenkiintoisimpia. Itse kammoksun myös asioiden tarjoamista valmiina.

Onhan (Panden tekstiin viitatakseni) sinänsä ihan ymmärrettävää että jos joutuu opettamaan "räkänokille" kädestä pitäen miten Panteraa soitetaan, niin kyllä siitä mieluusti nyhtää kovaa hintaa. Räkänokilla tarkoitan niitä jotka haluavat kaiken valmiina.

En malta olla jälleen nostamatta esille, että oikeasti suurimmassa osassa Suomen kuntia ja kaupunkeja ei ole valinnanvaraa (saati laatua) opettajien suhteen (etenkin pop/jazz-puolella). Tämän vuoksi tunneista maksetaan mieluusti ylihintaa (hinta/laatu) ja lapsia kärrätään sinne huonommankin opettajan tunneille.
Jos saisin mahdollisuuden soittaa kenen tahansa muusikon kanssa -elävän tai kuolleen, valitsisin ehkä mieluiten sen elävän.
Pekka P.
28.06.2006 20:00:42
Jos pitää tunteja esim. opiskelun ohella, onko muutamista tunneista ilmoitettava verottajalle? Missä menee raja? Onko kellään elävää esimerkkiä tilanteesta, jossa olisi verottajan kanssa tullut ongelmia?

Kuinka moni täällä olevista "opettajista" maksaa veroja tunneista?
Apricot
29.06.2006 00:31:02
Jos pitää tunteja esim. opiskelun ohella, onko muutamista tunneista ilmoitettava verottajalle? Missä menee raja? Onko kellään elävää esimerkkiä tilanteesta, jossa olisi verottajan kanssa tullut ongelmia?

Kuinka moni täällä olevista "opettajista" maksaa veroja tunneista?

Vanha ketju tongittu ylös...

Taitaa mennä kunkin yksityisasioiden puolelle tämä verotusjuttu. Mutta lähtökohtana voitaneen pitää sitä, että verottajaa ei todellakaan kiinnosta jonkun persaukisen soittajan/opiskelijan antamat hassut tunnit.

Jos kuitenkin haluaa tehdä asiat tunnontarkasti, niin lähdetään siitä että tuntimaksun täytyy sisältää ammatinharjoittajan omat työnantaja-, työntekijä- ja sosiaalimaksut kuten TaEl, tel, lel, SaVa, työttömyysvakuutus ym., sekä muut ammatinharjoittamisen kustannukset kuten laskutus ja kirjanpito. Verot ovat vain osa niistä maksuista, joihin ammatinharjoittaja on velvoitettu. Jos oppilas maksaa tunnista vaikka 20 e, voidaan karkeasti arvioida että siitä jää ammatinharjoittajalle (opettaja) käteen ehkä 14 euroa bruttopalkkaa. Siitä maksetaan vielä tulovero.

Eli jokainen voi itse miettiä millainen rahasampo yksityistuntien antaminen todellisuudessa on, tai että kuinka paljon oppilaan pitäisi todellisuudessa tunneista maksaa jotta opettaja pääsisi normaali-ihmisen liksoille. Mutta tätähän tehdään vain rakkaudesta musiikkiin ja soittamiseen!

ps. Niin, en ole kuullut että kukaan olisi ollut ongelmissa verottajan kanssa. Ilmeisesti kaikki ovat siis veronsa kiltisti maksaneet:) Verokarhu taitaa olla enemmän kiinnostunut rakennusurakoitsijoista... ja Uotin veljeksistä.
"I got the Pieksämäki railway station blues."
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)