noir 27.03.2003 15:18:17 | |
---|
Minun isosiskolla oli vielä pari vuotta sitten semmonen, että kun pistin pianosta minkä tahansa soinnun, niin se osasi sanoa näkemättä, mikä sointu on kyseessä. Äidin sedät osaa viheltää sillai, että linnut viheltää takasin. Ties mistä puhuvat peijakkaat, varmaan kaloista. Popmusiikki on Saatanasta, eikä siltikään hyvää. |
pikkupeikko 27.03.2003 17:49:40 | |
---|
olisihan se hienoa jos pystyis sointuja sanoo, mut kai senkin voi oppia. pitäskin ittekin opetella noita intervalleja 3/3 teorian tutkintoon...mut se on kyl jo mun mielestä aika hyvin jos pystyy yksittäisen äänen sanoo mikä se on. itellä on et kitarasta pystyn jonkun riffin alottaa ihan oikeesta kohasta. siis jos kuuntelen jonkun biisin, nii sit osaan alottaa sen oikeesta kohasta suoraan...mut se varmaan kehittyy vaan soiton mukana. |
Medication 27.03.2003 22:21:26 | |
---|
Äidin sedät osaa viheltää sillai, että linnut viheltää takasin. Ties mistä puhuvat peijakkaat, varmaan kaloista. Naapurin Jorma on jo usemman vuoden keskustellut pienten vihreiden miesten kanssa.
|
Progressiveland 27.03.2003 22:35:33 | |
---|
Minkä ikäisiä ja näköisiä pikkusiskoja teillä on? Sori. Menen nukkumaan. hoho |
kid ego 27.03.2003 23:21:50 | |
---|
Äidin sedät osaa viheltää sillai, että linnut viheltää takasin. Ties mistä puhuvat peijakkaat, varmaan kaloista. mun isoisä oppi omalta isältään lintujen vihellyksiä. meidän mökki on pälkäneellä ja siellä lenteli ennen paljon kuhankeittäjiä (ne ovat lintuja ne), mutta eipä lentele enää kun vaari on vihellyksillään pelotellut ne pois. mä voin demonstroida vähän niiden laulua: fii-fii-fi-fiu, fii-fii-fi-fiu! noin ne sanoo, onko kukaan muu koskaan kohdannut kuhankeittäjiä?
get the funk out! |
Anri8000 29.03.2003 13:02:21 | |
---|
Lahden sibeliustalossa A-duuri konsertto piti keskeyttää kapellimestarin toimesta kun ilmastointilaitteet humisivat As:aa.meinasi kuulemaa tulla hulluksi. Elämä on vain osa jalkapalloa. |
jazz86 31.03.2003 11:34:01 | |
---|
Toinen hassu juttu on se, jos joku painaa pianosta H:ta alkaa minun oikeata korvaa kutittamaan:) Possu pomppii pellolla |
lxi 31.03.2003 12:56:46 | |
---|
Toinen hassu juttu on se, jos joku painaa pianosta H:ta alkaa minun oikeata korvaa kutittamaan:) HoHo! |
Oiva Tikka 01.04.2003 07:34:25 | |
---|
en pysty soittamaan epävireisellä kitaralla yms. soittimella laisinkaan AAAARGH!! no jos sul on absoluuttinen sävelkorva, viritä se. pitäis olla helppoo. :) |
paavi 01.04.2003 07:51:35 | |
---|
Onko se jotenkin kytköksissä musiikilliseen lahjakkuuteen näin niinkuin muuten? Millä voidaan tutkia ei-muusikon absoluuttista korvaa? Vaaditaan aika suuri testiryhmä, jos päädytään tulokseen 0,0003%. Ja se viiden prosentin tulos pelkässä muusikkoryhmässäkin on todella iso tulos. Edit: En mä sitä tulosta oikeastaan kiistä, ihmetyttää vai ne luvut ja mistä ne on tempaistu. Joo, toi on täyttä bullshittiä. Nollatutkimusta. Jäärä puhut asiaa tuossa yllä. 0,0003 % on siis yksi henkilö 333333 henkilöstä (3 miljoonasta). Ja sitten muusikoilla olisi yhtäkkiä yhdellä kahdestakymmenestä. Tulee mieleen Orwellmaiset kauhukuvat, jossa absoluuttisia sävelkorvia etsittäisiin kansalaisten joukosta ja kaikki löydetyt pakotettaisiin muusikoiksi. Siis tämä kaikki nyt sillä ehdolla, että absoluuttinen sävelkorva on täysin synnynäinen. Tuo suhde voisi olla edes jotenkin ajateltavissa, jos muusikoilla voisi kehittyä ajan mittaan tämä absoluuttinen sävelkorva.
Jos soittaisin humppaa, en olisi niin ahdistunut. |
hörhö 01.04.2003 11:50:54 | |
---|
Joo, toi on täyttä bullshittiä. Nollatutkimusta. Jäärä puhut asiaa tuossa yllä. 0,0003 % on siis yksi henkilö 333333 henkilöstä (3 miljoonasta). Ja sitten muusikoilla olisi yhtäkkiä yhdellä kahdestakymmenestä. Tulee mieleen Orwellmaiset kauhukuvat, jossa absoluuttisia sävelkorvia etsittäisiin kansalaisten joukosta ja kaikki löydetyt pakotettaisiin muusikoiksi. Siis tämä kaikki nyt sillä ehdolla, että absoluuttinen sävelkorva on täysin synnynäinen. Tuo suhde voisi olla edes jotenkin ajateltavissa, jos muusikoilla voisi kehittyä ajan mittaan tämä absoluuttinen sävelkorva. Kovinkaan moni ei jaksa treenata, mutta olen valitettavasti nähnyt niitä tapauksia, jotka ovat kuitenkin treenanneet. Siis se on mahdollinen kehittää.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E Rautavaara |
Minullapas onkin Absurdi sävelkorva!Heh heh!!! Minullapas onkin Obsoleetti sävelkorva! Heh, heh!!! Jos tavuun kuuluvaa vokaalia seuraa yksi tai useampia konsonantteja, joita vielä seuraa vokaali, tavuraja sijoittuu välittömästi ennen viimeistä konsonanttia. |
SURf 01.04.2003 12:38:53 | |
---|
mun isoisä oppi omalta isältään lintujen vihellyksiä. meidän mökki on pälkäneellä ja siellä lenteli ennen paljon kuhankeittäjiä (ne ovat lintuja ne), mutta eipä lentele enää kun vaari on vihellyksillään pelotellut ne pois. mä voin demonstroida vähän niiden laulua: fii-fii-fi-fiu, fii-fii-fi-fiu! noin ne sanoo, onko kukaan muu koskaan kohdannut kuhankeittäjiä? Eikös kuhankeittäjät sano että fuu-fii-fuu-fiu?
Jos tavuun kuuluvaa vokaalia seuraa yksi tai useampia konsonantteja, joita vielä seuraa vokaali, tavuraja sijoittuu välittömästi ennen viimeistä konsonanttia. |
PsychoTapu 02.04.2003 09:36:57 | |
---|
0,0003 % on siis yksi henkilö 333333 henkilöstä (3 miljoonasta Taitanut jäädä luvut kesken ala-asteella. Tähän päivään mennessä minulle on opetettu, että miljoonassa on seitsemän numeroa. Fashions will fade, black never does |
RawknRawl 02.04.2003 10:30:14 | |
---|
Taitanut jäädä luvut kesken ala-asteella. Tähän päivään mennessä minulle on opetettu, että miljoonassa on seitsemän numeroa. 0,0003% on todellakin kolme miljoonasta. Mitäs sulla jäi kesken? Allekirjoitus on lyhyt teksti, joka näkyy jokaisen viestini lopussa keskustelussa. Se voi sisältää esim. jonkun lentävän lauseen tai jotain muuta persoonallista. |
Woc 02.04.2003 10:51:50 | |
---|
Meitsi uskoo kyllä että absoluuttinen sävelkorva kehittyy lapsuuden musiikkiympäristön mukasesti oppimaan "oikeat" ja "väärät" sävelet, koska esim. linnuthan tosiaan ei pahemmin seuraa länsimaisia herzejä ja jossain lähi-idän musiikkikulttuureissa oktaavikin saatetaan jakaa esim 23 osaan meijän kehittymättömän 12 sävelen sijaan ja varmaan niitä absoluuttisia on muillakin, kun akateemisesti koulutetuilla valkoihosilla. Muistelisin jostain lukeneeni, että kaukoidässä tuo absoluuttinen sävelkorva on huomattavasti yleisempi kuin täällä lännessä. Johtuu kuulemma kielistä, joissa äänenkorkeuksilla voi olla suuri vaikutus sanan tarkoitukseen. Pukeudun mustaan koska heräsin tänä aamuna |
paavi 02.04.2003 11:03:18 | |
---|
Muistelisin jostain lukeneeni, että kaukoidässä tuo absoluuttinen sävelkorva on huomattavasti yleisempi kuin täällä lännessä. Johtuu kuulemma kielistä, joissa äänenkorkeuksilla voi olla suuri vaikutus sanan tarkoitukseen. Ja se taas on ympäristön vaikutus. Tietääkseni nykytieteen mukaan evoluutio ei ihan niin nopeasti etene, että jonkun kulttuurin kielelliset vivahteet vaikuttaisivat selvästi geeneihin. Onhan kaukoitä tosin ollut aika suljettu jo vuosituhannet. Vaikuttaisi kuitenkin siltä, että ylläolevan teorian mukaan ympäristöllä olisi vaikutus absoluuttisen sävelkorvan kehittymiseen. Hieman luulen, että tiedemaailmassakin on eriäviä käsityksiä ns. absoluuttisesta sävelkorvasta, mikä vaikeuttaa kaikenlaista vertailua ja johtopäätöksien tekoa.
Jos soittaisin humppaa, en olisi niin ahdistunut. |
Notefix 02.04.2003 11:05:15 | |
---|
Kovinkaan moni ei jaksa treenata, mutta olen valitettavasti nähnyt niitä tapauksia, jotka ovat kuitenkin treenanneet. Siis se on mahdollinen kehittää. No, sitten sulla on aivan kummallinen ihmissuhdeverkosto. Mä en ole tähän ikään tuntenut vielä ketään, joka on aikuisiällä kyennyt kehittämään moisen...sinänsä kummallista, koska suurin osa tutuistani on hyvin paljon musiikin kanssa työskenteleviä...
|
kingdom 02.04.2003 11:23:56 | |
---|
Lainasin kirjastosta David Purgen kirjan (mukana tuli myös kaksi kasettia) Perfect Pitch: Color Hearing for Expanded Musical Awareness. Nyt on ollut harjoitukset käynnissä 5 päivää (n. 20 joka päivä), ja pystyn laulamaan suorilta F#:n, Eb:n, C:n ja A:n. Eli selvää kehitystä on tapahtunut. Uskon että täydellinen sävelkorvan kehittäminen on mahdollista. |
hörhö 02.04.2003 11:30:13 | |
---|
No, sitten sulla on aivan kummallinen ihmissuhdeverkosto. Mä en ole tähän ikään tuntenut vielä ketään, joka on aikuisiällä kyennyt kehittämään moisen...sinänsä kummallista, koska suurin osa tutuistani on hyvin paljon musiikin kanssa työskenteleviä... No ekana tulee mieleen yksi Kuopion konservatorion teorian ja säveltapailun opettaja. Sit se kurssilla rahastava jenkki, jonka nimee en muista on oikeasti opettanut sen monille. Se kuunteleminen on yllättävän yksinkertainen juttu. Olet varmaan huomannut biisin tehtyäsi, että sen transponointi muuttaa sen sointiväriä hassusti. Kuuntele ne fis ja es joista tuossa aikaisemmin mainitsin, niin saat pienen käsityksen siitä sointiväristä.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E Rautavaara |