Rämppy 01.04.2005 09:35:35 | |
---|
Mulla on muutamankin kerran ollut intonaatio-ongelman syynä huono kieli. Eli upouutta kieltä ei ole saanut hienovireeseen millään. Viimeksi mulla kävi näin Fenderin Super Bass -kielisetin kanssa, mutta kyllä huonoja kieliä on tullut vastaan useammankin merkkisestä setistä. Aika yleistä on, että tallan paikka ei ole ihan optimaalinen. Tätä hassunkurisuutta on nähty myös arvostetuissa vintage-Fendereissä (ainakin 60-luvun lopun ja 70-luvun alun malleissa noita näkee). Omasta 70-luvun alun JazzBassosta olen siirrättänyt tallaa hieman eteenpäin (eli lyhensin mensuuria), kun G-kielen säätövara oli krooniosesti loppu. Tuossa Fender-tapauksessa tallan siirto on sinänsä helppo homma ja siirtotarve niin pieni, että vanhatkin ruuvinreijät jäävät tallan alle. Eikö tähän rämpyttämiseen koskaan kyllästy? |
Teijo K. 01.04.2005 09:39:43 | |
---|
Shadowskyn suhteen olen äärimmäisen vakuuttunut siitä että heidän kaikissa, siis aivan kaikissa, bassoissa talla on millilleen oikeassa paikassa. Minä taas en ole vakuuttunut tuosta minkään merkin kohdalla. |
Maisteri 01.04.2005 11:51:02 | |
---|
Tästä pääsee taas jäpisemään siitä, että varsinkin noi E- ja B-kielten säätövarat o kyl paksummilla kielisatseilla ja röytö korkeuksilla aika lopuissa. Ei kesken ole viä loppunut, mutta mieluusti sais olla jokusen millin taaempana se talla. E-kielen säätövara on kyllä monissa bassoissa aika niukka, ku D#-vireellä ja paksummilla kielillä vetelee. Eipä ole kuitenkaan kesken loppunut. |
E-kielen säätövara on kyllä monissa bassoissa aika niukka, ku D#-vireellä ja paksummilla kielillä vetelee. Eipä ole kuitenkaan kesken loppunut. Juu, ei ole kesken mutta eipä ole kaukana siitä. Hikikarpalot täyttävät kainalot ja otsan ku vire ei ole lähimainkaan ja säätövaran loppu alkaa jo häämöttää... Mies, jonka jutuista puuttuu loppuhuipennus.
Ärlä #002-003 |
heu heu 01.04.2005 23:40:48 | |
---|
Tallaa lähtisin siirtämään. Omassa Tokai-jatsarissa jouduin siirtämään tallaa 2mm - alas ja nyt säätövara on ok.. Vain rokki on poikaa... |