Aihe: Intonaation säätövara loppui
1 2
Rämppy
01.04.2005 09:35:35
Mulla on muutamankin kerran ollut intonaatio-ongelman syynä huono kieli. Eli upouutta kieltä ei ole saanut hienovireeseen millään. Viimeksi mulla kävi näin Fenderin Super Bass -kielisetin kanssa, mutta kyllä huonoja kieliä on tullut vastaan useammankin merkkisestä setistä.

Aika yleistä on, että tallan paikka ei ole ihan optimaalinen. Tätä hassunkurisuutta on nähty myös arvostetuissa vintage-Fendereissä (ainakin 60-luvun lopun ja 70-luvun alun malleissa noita näkee). Omasta 70-luvun alun JazzBassosta olen siirrättänyt tallaa hieman eteenpäin (eli lyhensin mensuuria), kun G-kielen säätövara oli krooniosesti loppu. Tuossa Fender-tapauksessa tallan siirto on sinänsä helppo homma ja siirtotarve niin pieni, että vanhatkin ruuvinreijät jäävät tallan alle.
Eikö tähän rämpyttämiseen koskaan kyllästy?
Teijo K.
01.04.2005 09:39:43

Shadowskyn suhteen olen äärimmäisen vakuuttunut siitä että heidän kaikissa, siis aivan kaikissa, bassoissa talla on millilleen oikeassa paikassa.

Minä taas en ole vakuuttunut tuosta minkään merkin kohdalla.
Nälkä!
-Knut Hamsun.
Operaatio Live : Jyväskylä
Maisteri
01.04.2005 11:51:02
Tästä pääsee taas jäpisemään siitä, että varsinkin noi E- ja B-kielten säätövarat o kyl paksummilla kielisatseilla ja röytö korkeuksilla aika lopuissa. Ei kesken ole viä loppunut, mutta mieluusti sais olla jokusen millin taaempana se talla.

E-kielen säätövara on kyllä monissa bassoissa aika niukka, ku D#-vireellä ja paksummilla kielillä vetelee. Eipä ole kuitenkaan kesken loppunut.
heu heu
01.04.2005 23:40:48
Tallaa lähtisin siirtämään.
Omassa Tokai-jatsarissa jouduin siirtämään tallaa 2mm - alas ja nyt säätövara on ok..
Vain rokki on poikaa...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)