e.c 31.03.2005 12:05:51 | |
---|
Vaikka skaaloista on puhuttu ihan liikaakin, mutta kysyn kuitenkin tätä koska en vastaavaa kysymystä löytäny.. Eli mitä eri skaaloja voi käyttää samassa soolossa, onko niihin mitään sääntöjä muutakun oma korva? Ja jos on niin jotain esimerkkejä esim. kappaleista missä soolossa soitetaan useampaa skaalaa.. Ilmeisesti skaaloja missä on samat sävelet voi käyttää.. Ja vielä siihenkin varmennus että voiko soolossa käyttää skaalan/skaalojen kaikkia säveliä joka puolelta otelautaa. Kiitos etukäteen! |
baron 31.03.2005 12:53:12 | |
---|
1. Kappaleen sointukierto voi olla sellainen, että eri kohtiin eri skaala 2. Kaikkia skaalan säveliä voi käyttää ja skaalaan kuulumattomiakin, matkalla skaalan sävelestä toiseen tai tehokeinona. (Älkää nyt tulko sanomaan, että korva ratkaisee, mä oon kuullut sen ennenkin) The Steinway piano - with its beauty and power - is the perfect medium to express the performers's art, drama and poetry |
Pitsku 31.03.2005 13:18:33 | |
---|
No helppo esimerkki: Angus Young soittaa Highway To Hellin soolossa ensin mollipentatonista ja sitten duuripentatonista asteikkoa. Pelimies ostaa ensin mailat ja vasta sitten opettelee pelaamaan |
lxi 31.03.2005 14:40:25 | |
---|
Eli mitä eri skaaloja voi käyttää samassa soolossa, onko niihin mitään sääntöjä muutakun oma korva? Teknisesti saat soittaa aivan mitä tykkäät. Se mitä muut soittimet komppipuolella soittavat on kuitenkin kiva ottaa huomioon, tarpeettomien riitasointujen välttämiseksi. Ja vielä siihenkin varmennus että voiko soolossa käyttää skaalan/skaalojen kaikkia säveliä joka puolelta otelautaa. Se on paitsi ehdottoman "sallittua", myös kovin suositeltavaa kuulijan mielenkiinnon ylläpitämiseksi. The fact that no one understands you doesn't make you an artist. kuunneltua |
baron 31.03.2005 21:40:20 | |
---|
Tänään mun maikka suositteli piisiin, joka ei varsinaisesti ole rokkipiisi, mutta ehkä jotenkin tuttu, "Summertime", kolmea asteikkoa: - molliblues - phrygian dominant (harmonisen mollin 5:s moodi) - bebop dominant. Tietenkin mä saan käyttää mitä haluan The Steinway piano - with its beauty and power - is the perfect medium to express the performers's art, drama and poetry |
No jos ihan perinteiseltä linjalta lähdetään niin itse olen vedellyt samaan soolon blues-/mollipentatonista ja molliasteikoita. Saa myös hyviä juttuja kun ihan vaikka bluesasteikko-pohjaisiin lickkeihin "lainailee" säveliä molli- tai duuriasteikoista. "Blow me up. I'm pre-blown, dude. It's like pre-heat ya know? You know how you set it up to blow up? I'm already pre-blown, so I'm already hooked up. Does that make no sense? Of course it don't. Dimebonics." - Dimebag Darrell 1966-2004 R.I.P. |
Robert 01.04.2005 16:51:39 | |
---|
- phrygian dominant (harmonisen mollin 5:s moodi) Tästä on puhuttu ennenkin, mutta eikös tämä ole se asteikko (vaikka moodithan eivät kai asteikkoja varsinaisesti ole), jonka mukaan menee se jokaisen itseään kunnioittavan hewi-yhtyeen egypti/aavikko -biisi? :)
kalamies#4 >-)))> |
moottorisaha 01.04.2005 21:12:46 | |
---|
Tästä on puhuttu ennenkin, mutta eikös tämä ole se asteikko (vaikka moodithan eivät kai asteikkoja varsinaisesti ole), jonka mukaan menee se jokaisen itseään kunnioittavan hewi-yhtyeen egypti/aavikko -biisi? Sehän se. "Blow me up. I'm pre-blown, dude. It's like pre-heat ya know? You know how you set it up to blow up? I'm already pre-blown, so I'm already hooked up. Does that make no sense? Of course it don't. Dimebonics." - Dimebag Darrell 1966-2004 R.I.P. |
Strutsi 03.04.2005 21:17:55 | |
---|
Jos vaikka e-molliasteikolta soitetaan, niin soittaa voi sen rinnakkaissävellajin skaalalta, G-duurilta, ja siitä eteenpäin A-dooriselta. En muista oikein noiden skaalojen nimiä. Vaikka näin. E-molli ----> G-duuri ----> A-dorian ----> en muista nimeä "I've gone where the hand of man has never set foot." |
lxi 03.04.2005 22:35:12 | |
---|
Jos vaikka e-molliasteikolta soitetaan, niin soittaa voi sen rinnakkaissävellajin skaalalta, G-duurilta, ja siitä eteenpäin A-dooriselta. En muista oikein noiden skaalojen nimiä. Vaikka näin. E-molli ----> G-duuri ----> A-dorian ----> en muista nimeä Joo, ja koska kaikissa mainituissa asteikoissa on samat sävelet, ei lopputuloksessa kuulu mitään eroa. Parempana esimerkkinä vaikka tavallisen mollisoinnun päälle voi soittaa vuoroin luonnollista, harmonista ja melodista mollia, mollipentatonista tai blues-asteikkoa, doorista tai fryygistä moodia, mollipentatonista sekunnin tai kvintin ylempää jne. The fact that no one understands you doesn't make you an artist. kuunneltua |
l@ho 05.04.2005 14:16:58 | |
---|
Mun vakiosooloissa lähes poikkeuksetta molli-pentatonista, luonnollista molliasteikkoa ja blues-asteikkoa sekaisin. ? Mikä perkeleen pastilli???? |
Robert 05.04.2005 14:27:16 (muokattu 06.04.2005 11:48:17) | |
---|
EDIT: eipä mitään enää :)
kalamies#4 >-)))> |
lxi 05.04.2005 14:38:40 | |
---|
(vaikka moodithan eivät kai asteikkoja varsinaisesti ole) Tsäh. Totta hitossa moodit ovat asteikkoja. The fact that no one understands you doesn't make you an artist. kuunneltua |
Robert 05.04.2005 15:12:34 | |
---|
Tsäh. Totta hitossa moodit ovat asteikkoja. Eihä. Ne on moodeja. Mutta onhan ne silti kai teknisesti ottaen asteikkoja. Moodihan on sama asteikko mutta eri kohdasta aloitettuna? Tsäh itelles :) :)
kalamies#4 >-)))> |
...And Justice For All 05.04.2005 15:15:01 | |
---|
Mun vakiosooloissa lähes poikkeuksetta molli-pentatonista, luonnollista molliasteikkoa ja blues-asteikkoa sekaisin. Hoho, mulla joka ikinen soolo menee molli-pentatoonista! Niin tuttu, turvallinen (ja ärsyttävä!) Copyright ...And Justice For All.
All Rights Reserved. |
Strutsi 05.04.2005 17:39:10 | |
---|
Olisi kyllä oikeastaan hyödyllisempää opetella otelaudan nuotit, kuin opetella otelauta pelkkien skaalojen perusteella. "I've gone where the hand of man has never set foot." |
e.c 05.04.2005 18:07:42 | |
---|
Olisi kyllä oikeastaan hyödyllisempää opetella otelaudan nuotit, kuin opetella otelauta pelkkien skaalojen perusteella. Eli siis ulkoa opetella nuotit.. Mun mielestä skaalat on ihan hyvä tapa opetella otelaudan nuotteja.. Millä tavalla sun mielestä otelaudan nuotteja pitäis opetella eli mitä siis tarkoitit tarkemmin? Miltä ne kuulostaa jne..?? |
Strutsi 05.04.2005 20:15:25 | |
---|
Eli siis ulkoa opetella nuotit.. Mun mielestä skaalat on ihan hyvä tapa opetella otelaudan nuotteja.. Millä tavalla sun mielestä otelaudan nuotteja pitäis opetella eli mitä siis tarkoitit tarkemmin? Miltä ne kuulostaa jne..?? Eli muistan otelaudan skaalojen muodosta, en nuoteista joita skaala sisältää. Huono sinänsä. Vaikka kyllä minä nuotit sieltä tunnistan. Olen vain hidas nuotinlukija yms... "I've gone where the hand of man has never set foot." |
Meisseli 12.04.2005 16:43:13 | |
---|
Tällänen lause on kaikessa ärsyttävyydessään liiankin totta: "Mä teen näin, tee sä ihan niinkuin itte tykkäät" Mull' on rytmi veressä, ja housut jalassa!
www.strangefruitband.net |