Aihe: Gibson Les Paul Special Faded
1 2 3 4
McNulty
31.03.2005 14:56:52
Tämä on mulle uutta. Voisitko perustella?

Tälläkin foorumilla on taidettu tuosta keskustella, mutta itse ymmärrän homman siten että kaulan kulman ollessa esim. liian jyrkkä, tallan ja stopbarin säätöjen takia kielen sointi kuoleentuu nopeammin. Ilmeisesti kielen liian jyrkkä tulokulma tallapalalle on se "key" tässä jutussa. Tämä kaulakulman merkitys korostuu entisestään jos on kyseessä Tuneomatic-talla ja strings-thru-body mallinen kielten kiinnitys. Tulokulma kun on vieläkin jyrkempi kuin stopbarin kanssa.
"I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott
Juzzu
31.03.2005 14:59:33 (muokattu 31.03.2005 15:07:32)
Tälläkin foorumilla on taidettu tuosta keskustella, mutta itse ymmärrän homman siten että kaulan kulman ollessa esim. liian jyrkkä, tallan ja stopbarin säätöjen takia kielen sointi kuoleentuu nopeammin. Ilmeisesti kielen liian jyrkkä tulokulma tallapalalle on se "key" tässä jutussa. Tämä kaulakulman merkitys korostuu entisestään jos on kyseessä Tuneomatic-talla ja strings-thru-body mallinen kielten kiinnitys. Tulokulma kun on vieläkin jyrkempi kuin stopbarin kanssa.

oukkei. Mutta eikö tuo ole enemmän säätämiskysymys kuin varsinaisesti kaulan kulmasta johtuva asia. Mitä ei nosta esim. jyrkällä kulmalla stop-baria tai kielitä 'wrap-around'..? Ei tuo munsta varsinaisesti kaulakulman vika ole.
I love the smell of napalm in the morning
Fortune
31.03.2005 15:01:44
oikkei. Mutta eikö tuo ole enemmän säätämiskysymys kuin varsinaisesti kaulan kulmasta johtuva asia. Mitä ei nosta esim. jyrkällä kulmalla stop-baria tai kielitä 'wrap-around'..? Ei tuo munsta varsinaisesti kaulakulman vika ole.

Nii, minä hölmönä soittajana luulisin, että tuo kulma vaikuttaa enemmän soittoasentoon kuin sointiin, sitä varten kai sitä kitaraa voi säätää, että sen saisi soimaan?
"Look behind you, a three-necked guitar!"
fox
31.03.2005 15:12:33

oikkei. Mutta eikö tuo ole enemmän säätämiskysymys kuin varsinaisesti kaulan kulmasta johtuva asia. Mitä ei nosta esim. jyrkällä kulmalla stop-baria tai kielitä 'wrap-around'..? Ei tuo munsta varsinaisesti kaulakulman vika ole.

No tää on näitä "ikuisuuskysymyksiä" tuo stop-barin nostaminen, tuossa yhen Schechter-miehen kans keskusteltiin (niissä S:ssä tulee kielet läpi rungon) niin oli sitä mieltä. että sustainin kannalta toki paras tapa olis vetää läpi rungon, koska pinta-ala kielten kiinnityksessä suurempi..mutta kas, bar-tailpiecen ankkuripulttien pinta-ala onkin melko lailla sama..Sitten siirryttiin kielikulmaan..
Enpä usko sillä mitään dramaattista sustainia syövää ominaisuutta olevan vaikka vähän nostais sitä baaria..Ja ainahan sen voi vaihtaa vintage-alumiiniseks..=) Soittajakohtaista kovin tuo, silläpä se on säädettävä. Kaulakulman pitäis periaatteessa olla melko vakio, säädöistä enemmän kiinni.
Ja Classicci on juuri tuo 60´s Les Paul Std niillä viheriäisillä otelautamerkeillä ja kuorettomilla keraamisilla humppareilla, ettei sitte olis jostain Special LP:stä juttu tuossa.. Classic siis mun käsittääkseni juuri tuolla mulle sopivalla 60´s slim-profiilikaulalla, ja plekusuojassa 1960-kaiverrus.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
McNulty
31.03.2005 15:12:46
Nii, minä hölmönä soittajana luulisin, että tuo kulma vaikuttaa enemmän soittoasentoon kuin sointiin, sitä varten kai sitä kitaraa voi säätää, että sen saisi soimaan?

Jos yrityksesi on luoda sarkasmia ja/tai ironiaa niin epäonnistut valitettavasti. Yllärinä tiesinkin ehkä jo etukäteen että soitinta voi säätää, ja että kielet voi heittää stopbarin ympäri wraparound-tyyliin mikäli haluaa, mutta miten selität perseellään olevaa kaulakulmaa esim. sellaisessa kitarassa missä ei ole säädettävää stopbaria? Sanotaanko nyt vaikka Gibsonin Flaikkari? Vaikka Les Paulissa pystyykin säätöjä tekemään, mutta mielestäni ei ole kovin mukava soittaa kitaraa jonka tallaa joutuu nostamaan luonnottoman korkealle samoin kuin stopbaria.

tämähän on tosin makuasia, mutta minulle se on tärkeä, koska kysehän on silloin minun soittamisesta ja tottumuksesta.
"I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott
Juzzu
31.03.2005 15:17:15
Mä en ole koskaan ymmärtäny tuota tonepros-villitystä (liittyen stop-barin vetoihin tms.). Kyllähän tallan ja stop-abrin ruuveissa värähtely välittyy yhtä hyvin riippumatta siitä kohdistuuko ruuvin kierteisiin vetoa vai puristusta. No okei, onhan siinä se idea että palikat kiristetään kiinni toisiinsa, mutta väitän että kielten veto jo pistää raudat kovemmalla kuin mitä soittaja uskaltaa ruuvarin kanssa toneprossin ruuveja kiristää.

Mutta esim. wrap-aroundinkin perustelu soundin perusteella muka-ruuveihin-kohdistuvana on tuubaa! Veto, puristus, ihan sama asia...Sen sijaan kielten kulma tallalla vaikuttaa kyllä soundiin, kokeilin wrap-aroundia epillä ja vaihdoin takaisin tavalliseen...

Olipas kiihkeä avautuminen. ja varmaan tosi selkeä. anteeksi.
McNulty
31.03.2005 15:19:55 (muokattu 31.03.2005 15:26:07)
Mutta esim. wrap-aroundinkin perustelu soundin perusteella muka-ruuveihin-kohdistuvana on tuubaa! Veto, puristus, ihan sama asia...Sen sijaan kielten kulma tallalla vaikuttaa kyllä soundiin, kokeilin wrap-aroundia epillä ja vaihdoin takaisin tavalliseen...

Minäkään en oikein saanut tuosta wrapista hyötyä mistä moni puhui. Kummassakin Lespassa on ihan tavallisesti kielet kiinni ja hyvin toimii :)

EDIT: mutta takaisin aiheeseen... ettei vallan mene Les Paul Fadedin haukkumiseksi niin on siinä jotain hyvääkin. Nimittäin tuo mahalle/kylkiluille tehty muotoilu tuolla bodyn takana on vallan mukava jos istuvilteen soittelee. Sen pitäis olla myös kevyempi... Alle 4kg muistaakseni, olisikohan ihan persiillään jos sanoisi että 3,5kg? =)
LaXu
31.03.2005 16:02:41
Kaulakulmista en tiedä, kyllä niissä kaulat kiinni olivat, kuka nyt jotain kulmaa syynää?

Minä. Alun perin tune-o-matic oli tarkoitus olla aika lähellä kitaran pintaa, mutta silti sitä pystyi siirtämään alas ja ylös. Jos katsot vaikka Gibsonin Historic mallistoa (tai "aitoja" 50-60 luvun vaihteen Les Pauleja), niin niissä on hyvin pitkälti kaikissa näin. Tuolloin kaulan kulma on oikea. Monissa ei-Custom Shop Gibsoneissa taas olen nähnyt ihan liikaa kulmaa kaulassa, jolloin talla ja mikit ovat korkealla. Vastaavasti joutuu sitten noita wraparound virityksiä tekemään tallalle, tai nostamaan tallaa (joka taasen huonontaa sustainia hieman). Mielestäni yli 2000€:n kitarassa ei saisi olla tuollaisia heittoja. Heitoista nimittäin on todellakin kyse, sillä samaiselta tehtaalta lähtee kitaroita, joissa kaulakulma on kohdallaan, mutta myös kepukoita joissa se on perseellään. Kyllähän se kitara vielä toimii ja menee kaupaksikin, kun harva tuohon osaa kuitenkaan kiinnittää huomiota.

Tuo liiallinen kaulakulma yhdessä alas asti laitetun peräkappaleen kanssa voi aiheuttaa myös tallan (tai kai oikeastaan kannatinruuvien) taipumisen etu- tai takakenoon ja ilmeisesti myös keskeltä "romahtamisen" eli radius muuttuu (en kyllä ole ikinä moista nähnyt, Dan Erlewinen kirjasta bongasin tämän). Kuitenkin tuo kaulan kulma on sellainen juttu, että vähän tarkemmalla työllä sen saisi helposti kohdallaan. Gibsonilla nuo neck tenonit tehdään ilmeisesti käsin puusta veistelemällä, ainakin tehdaskierroskuvien perusteella. Vähän pistää kyllä mietityttämään, että mitä hyötyä siitä saadaan, luulisi CNC-jyrsimellä syntyvän tarkempi ja tasalaatuisempi kaulanliitos.

Mitä taas tulee stringthruhun, tune-o-maticin kanssa sillä ei ole mitään kuultavaa eroa (soundissa tai sustainissa) alas ruuvattuun peräkappaleeseen verrattuna. Toneprosissa sama juttu, mitään soundiparannuksia niillä ei kyllä saada, suurin hyöty on se, että talla pysyy jämäkästi paikallaan..erityisen hyvä juttu, jos talla sattuu olemaan vähän väljä tolppien kolojen kohdalta kuten minulla oli. Tonepros-modin tein siihen ja intonaatio sekä vireen pysyvyys parani, soundi taas oli ihan sama kuin ennenkin.

Tähän loppuun vielä kuva tuosta Tonepros-modista ja miltä tallan korkeus suurin piirtein näyttää, kun kaulan kulma on kohdallaan.
http://www.saunalahti.fi/laxu/pics/fenix_les_paul_custom-07.jpg
Juzzu
31.03.2005 16:08:25 (muokattu 31.03.2005 16:15:05)
Kuitenkin tuo kaulan kulma on sellainen juttu, että vähän tarkemmalla työllä sen saisi helposti kohdallaan. Gibsonilla nuo neck tenonit tehdään ilmeisesti käsin puusta veistelemällä, ainakin tehdaskierroskuvien perusteella. Vähän pistää kyllä mietityttämään, että mitä hyötyä siitä saadaan, luulisi CNC-jyrsimellä syntyvän tarkempi ja tasalaatuisempi kaulanliitos.

Tenonilla ei ole merkitystä kaulan kulmaan, vaan runkoon tehdyllä viisteellä - joka tehdään Gibsonilla kyllä duplicarverilla eli.. öö.. kopiojyrsimellä...

Eli kun runko on suurin piirtein tässä vaiheessa
http://img201.exs.cx/img201/3992/koivurakennusta009pieni7tj.jpg
ajetaan tuohon se viiste joka määrittelee sitten kaulan kulman. Otelautahan "pohjaa" tuohon kannen viisteeseen joten tenonin muotoile ei kulmaan vaikuta - tenoni vain haetaan sitten kohdalleen ettei kaula ole liian korkealla ja että kaula menee sopivan pitkälle.

Gibsonilla ajetaan sitten tuo viiste samaan hikeen kannen muodon kanssa.

MUTTA, Gibson käyttää jyrsimissään palloterää joka tekee pinnasta "röykkiöisen" ja se tasataan, hiotaan ja hoidetaan kuntoon edelleen käsityönä. Tästä johtunee heitot kaulankulmissa, epäilen... Löytäisinköhän vielä sitä kuvaa kannesta just palloterällä ajon jälkeen...

EDIT: vielä sen verran, että kaulan kulma voi tosiaan Gibsonilla muttua myös sen takia, että kopio-sorvin malli kuluu (kun se jigi ajaa sen päällä 24/7) jolloin myös jyrsittävä puu on sen mukainen. Eli silloinhan virhe tulee jo jyrsinnässä... hmm.. oiskohan tämä se truu orikinaali syy sitten..
fox
31.03.2005 16:50:52

Tuo liiallinen kaulakulma yhdessä alas asti laitetun peräkappaleen kanssa voi aiheuttaa myös tallan (tai kai oikeastaan kannatinruuvien) taipumisen etu- tai takakenoon ja ilmeisesti myös keskeltä "romahtamisen" eli radius muuttuu (en kyllä ole ikinä moista nähnyt, Dan Erlewinen kirjasta bongasin tämän).

Olen törmänny kolmeen "collapsed bridgeen" joista yks oli Gibson, jonka päälle oli kaaduttu.. Silti kyllä noita tapahtuu, ja ammattitaitoinen/kokemusta omaava kaveri ehkä pystyy korjaamaan moisen..Vaihto kuitenkin on se parempi keino.. Noissa historiallisissa ym. uusiotuotantomalleissa on usein se tune-o-matikki niillä äly pienillä tapeilla laitettu.. Se noissa 70-lukulaisissa on hyvää että usein on "kunnon jöötillä" kannessa TOM.. :) Historiallinen ilmiasu toki kärsii.. Se on muuten yllättävän iso se kielten veto, joskus noita kilomääriä tänne postailin. Kattokaa seuraavan kieltenvaihdon yhteydessä siitä kielipaketista standardivireiset kilomäärät..
Juzzu
31.03.2005 16:53:01 (muokattu 31.03.2005 16:56:45)
Se noissa 70-lukulaisissa on hyvää että usein on "kunnon jöötillä" kannessa TOM.. :)

Kaikki stankuthan on isolla holkilla.
Ei tulis mieleenkään kyllä itse laittaa niitä anorektisia versioita... Niissähän on kierteetkin suoraan puuhun!

laihat
http://www.quest-md.com/gotoh/bridge/ge103b.jpg
läskit
http://www.quest-md.com/gotoh/bridge/ge103bt.jpg
fox
31.03.2005 16:58:49

Stankuthan on myös isolla holkilla.
Ei tulis mieleenkään kyllä itse laittaa niitä anorektisia versioita...

Niitähän kyllä on vaihdettu (ja pilailtukin), yhteen jouduin laittamaan messinkipeltiset apu-holkit että rupes pysymään tune-o-matikki kannessa kiinni, tuli sukkana ilman kieliä holkkeineen pois..reilu terä ja vähän pieleen porattu..
Eipä sillä että nuo laihatkaan mitenkään olemattomat olis, mutta kunnon "Sustain Sisters"-hylsyt..jos jostain sais.. ne oli sitä Gibsonin vastausta messinki-viriosille. =) Ja Yamahan sekä Ibanezin sustain-blokeille..
moikki
31.03.2005 17:05:48
Kyllä on jännä kieltämättä kun joku haluaa ostaa gibsonin ja sanoo vielä että sen täytyy olla gibson että ei tarttee tokaita ymv. ehdotella niin ainakin puolet sen ketjun viesteistä on silti että osta tokai.
Rock like FUCK!
Fortune
31.03.2005 18:16:24
No, siinäpähän nysväätte niitä kaulakulmia. En minä niitä erota. En minä kyllä edes säädä kitaraani, joten sepä siitä :)
Juzzu
31.03.2005 21:23:33
No, siinäpähän nysväätte niitä kaulakulmia. En minä niitä erota. En minä kyllä edes säädä kitaraani, joten sepä siitä :)

No mutta siinä sun pelissähän oli just passeli kaulakulma mitä minä sitä kattelin. Hyvähän se hyvällä pelillä on soitella vaan!
fox
31.03.2005 23:18:21

Juu, en ilmeisesti ole testannut huonoja :)

Ääh, olen hiljaa kun en tajua noista mitään. Siis kai minä tuntemalla tajuan, mutta en kykene käsitteellistämään tuntemuksiani.

Trallalaa.

Laulelet salaa, täällä? =)
Ei vaiskaan, tuohon juttuun, että kyllä kädet sen tuntee, kitaran..
Vai täh, Fortune? Olikos se SuperPandan Studio minkämöinen? =)
Fortune
31.03.2005 23:36:09
Laulelet salaa, täällä? =)
Ei vaiskaan, tuohon juttuun, että kyllä kädet sen tuntee, kitaran..
Vai täh, Fortune? Olikos se SuperPandan Studio minkämöinen? =)

Se oli hyväkäs hyvä. Sitä SG:tä minä kaiholla muistan myös.
Les Fender
01.04.2005 15:28:09
Kyllä keskustelu mielestäni kulminoitui nyt liikaa siihen kaulakulmaan:o)
Ei kun ajattelin vaan jos joku on juuri ostanut 3000€€€ Paulin joka on tuntunut ostaessa taivaalliselta!! Nyt sitten lukenut tämän keskustelun kädet hikoillen ja sopivaa hengenotto tapaa miettien.. Viestikin valmiiksi mietittynä "Väärä kaulakulma... Perskeles!!!" Neuroottisesti tuijottaa vielä tallaa joka mitä ilmeisemmin on juuri luhistumassa kielten valtaisan paineen alla.. Ei pysty enään soittamaan kun ne tapitkin on just ne anorektiset... ;O) JÄITÄ HATTUUN, se Lespa on edelleenkin yhtä taivaallinen ja sillä voi vallan mainiosta säveltää uuden Stairway to Heavenin tahi soittaa tajunnan räjäyttäviä kuvioita nirvanaan (tai mihin nyt kukakin haluaa..) lennättävillä saundeilla.. Enemmän tuo kuitenkin on sellainen kauneuspilkku kuin varsinainen kaikenkaatava vika.. Jospa se olikin juuri se juttu joka tuntui hyvältä soitettaessa. Onhan se kitara silloin enemmän V-asennossa.

Missään nimessä tämä ei ole kritiikkiä niitä kohtaan joille se kaulakulman "oikeellisus" on tärkeä juttu, jos se siltä tuntuu niin se on tärkeää, mutta ei tehdä peikkoja sinne missä niitä ei ole!!!! MUTTA takaisin asiaan, iskälle Gibsoni lahjaks ja mulle kans! Täytyypä sanoo tyttärille jos ne kysyy.. joo! Sellaista loimukantista olenkin aatellut, vaikka sitten vähän poikkeavalla kulmalla:o)
Juzzu
01.04.2005 15:41:12
JÄITÄ HATTUUN

Toki, toki, ja vielä kauhallinen housuihin, mutta hei, mikäpä sen hauskempaa kun spekuloida sekundäärisillä argumenteilla ;o) Antaa muiden soittaa, jonkunhan se pitää jauhaa paskaakin!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)