Aihe: Koska on valmis bändiin?
1 2 3
Volle
30.03.2005 21:51:38
Heti vaan johonkin bändiin, jos vaan mahdollista ja kuten Jäärä sanoi, ei välttämättä kannata olla hirveän nirso tyylin suhteen, jos ei sitä "oikeaa" satu kohdalle. Bändin kanssa soittaessa ainakin mä olen kehittynyt paljon enemmän kuin yksin rimputellessa. Bändisoittoreenamisella ei välttämättä tilunopeus kasva yhtä hirmuiseksi kuin metronomirunkkauksella, mutta juttuja, joilla on oikeasti merkitystä (ainakin mulle), ei yksin himassa nysväämällä kovin helposti opi. Tietty kotona reenaminenkin siinä ohella on vähintäänkin suotavaa.
Nam.
Exhausted
31.03.2005 02:08:34

Kyllä!! Mä oon yleensä hiljanen tyyppi koulussa mutta jos joku puhuu kitaroista niin änkeen väliin vaikka väkisin. Monta hyvää keskustelua syntynyt sillain että on jonkun tuntemattoman kanssa ruvennut juttelemaan vaikka emg:n aktiiveista. :)

paras juttu tästä aiheesta mitä nyt mieleen tulee on viime talvelta yliopiston ruokalasta. olin siellä syömässä kaverin kanssa ja selitin innoissani uuden pod xt:n ominaisuuksia. Oli ruuhka-aika joten yhden tuntemattoman kaverin piti tulla meidän pöytään istumaan. Jatkoin selittämistä kaverilleni ja parin minuutin päästä sitten tämä tuntematon kaveri avaa suunsa varovasti "joo se podi on hyvä vehje, itellä on kanssa semmonen..." ja siitähän se riemu repesi :D
...And Justice For All
31.03.2005 19:41:05
paras juttu tästä aiheesta mitä nyt mieleen tulee on viime talvelta yliopiston ruokalasta. olin siellä syömässä kaverin kanssa ja selitin innoissani uuden pod xt:n ominaisuuksia. Oli ruuhka-aika joten yhden tuntemattoman kaverin piti tulla meidän pöytään istumaan. Jatkoin selittämistä kaverilleni ja parin minuutin päästä sitten tämä tuntematon kaveri avaa suunsa varovasti "joo se podi on hyvä vehje, itellä on kanssa semmonen..." ja siitähän se riemu repesi :D

Hoho, mulla oli samantapanen juttu.
Pari ysiluokkalaista puhu kitaroista ja joku sano notta "Onkohan kellään täällä koulussa aito Fender?"
Mä vastasin pokkana kahvi kädessä että "Mulla on."
:D
Hyvä keskustelu synty!
Sori offtopic.
Copyright ...And Justice For All. All Rights Reserved.
enemie
31.03.2005 23:12:17
joo eikait siinä muuta ku vaan rohkeesti bändii kasaa.kyllähän se paljo opettaa ku pääsee bändin kans soittaa ja onhan se iha eri fiilis ja eri homma ku kotona soittaminen!!
jos olisin nainen...olisin vaarallinen
Epämuusikko
01.04.2005 14:12:06
Poppoo oman tason mukaan. Kaikki samantasoisia.
Itselleen liian vaikeata musiikkia EI kannata alkaa soittamaan. Ei siinä iske kuin turhautuminen ja väsymys. Eikä se korvia hivele. Mikseri on tästä täynnä hyviä esimerkkejä...

Muuten oon samaa mieltä, paitsi eka lauseesta. Kannattaa hankkiutua sellaisiin porukoihin, joissa itse on just ja just muiden tason alapuolella. Siinä oppii hirveästi, ja tsemppautuu näkemään vaivaa soittimensa kanssa myös bänditreenien ulkopuolella. IMHO. Itselle "liian vaikeita" biisejä on toki haastavaa yrittää. Joskus ne saattavat jopa kuullostaa hyvältä. Mielestäni vain ne "liian vaikeat" biisit eivät välttämättä anna niin paljon siinä vaiheessa, notta jos sen sijaan soittaisi helpompia biisejä ja harjoittelisi, saattaisi myöhemmässä vaiheessa kyseistä vaikeampaa kappaletta soittaessaan saadakin siitä enemmän irti. Selitinpä vaikeasti. No, käytännön esimerkki:

John Coltrane - Giant Steps. Moduloi koko ajan, tempoa on "tarpeeksi". Teemaa aikansa hinkattuaan rupeaa soinnut tippumaan ajallaan, melodia ei ole älyttömän vaikea. Mutta kuka siihen soolon soittaa?
Ootko kakan maistanu? ÄrLä #009
bibly
01.04.2005 22:18:51
minä en olisi kitaraa voinut edes soittaa ellen olisi mennyt bändiin, luulisin..
Meisseli
02.04.2005 11:46:18

heti kun osaa 1 soinnun ja oppimiskykyä.
Soittamaan oppii bändissä.
Mull' on rytmi veressä, ja housut jalassa! www.strangefruitband.net
J.RA
05.04.2005 11:19:03
Tosiaan; bändin suhteen ei kannata olla nirso.

Bändihommat ovat lähestulkoon aina kompromissien hakemista sekä onglemaratkaisua.
-Sellasta se vaan on-
Synnyttäjä
07.04.2005 09:10:39

Komppaan kaikkia, jotka sanovat, ettei sen ensimmäisen bändin kanssa tarvitse olla turhan nirso. Varsinkin, jos taidot eivät vielä riitä sille haluamalleen musalle, kannattaa sitä yhteissoittoa reenata sitten vaikka sillä iänikuisella Metallicalla, tai sitten vain tehdä yksinkertaisempia omia biisejä. Jos pelkää jarruttavansa bändiä soittotaidoillaan, kannattaa koittaa löytää sellanen ns. 'rento' porukka, jos ei kavereista ole soittajiksi. Mikään ei ole vittumaisempaa kuin pro-bändikaverit, jotka kyttää nenä pystyssä seuraavaa virhettäsi...

Mitä tulee noihin sosiaalisiin taitoihin ja ujouteen, niin taidan olla väärä henkilö neuvomaan yhtään mitään, sillä eipä luonnistu nuo uudet ihmiskontaktit kovin helposti minullakaan, edes(varsinkaan?) kännissä. Varmaan tämän takia itsekin asun Tampereella, mutta bänditreeneissä käyn Lappeenrannassa...
"Every day there is another/ Band that got big by playing a cover" -ST
Charger
08.04.2005 01:52:43
Kaverilla oli rummut, mut se ei osannu soittaa ja mul oli kitara, josta tiesin sen verta että mitenpäin sitä pidetään. Perustettiin bändi ja kivaa oli.
basisti87
08.04.2005 09:30:08
Vuodatusta..

Olen jo pitkään halunnut etsiä itselleni bändin, mutta jotenkin tuntuu siltä, että en ole tarpeeksi hyvä soittamaan sellaista musiikkia, jota haluaisin soittaa. Haluaisin soittaa suhteellisen teknistä musiikkia, ja tuntuu siltä, että olisin heikoin lenkki ja muiden jaloissa, jos liittyisin johonkin bändiin, koska mulla ei ole soittovuosia vielä montaakaan takana. Voimakkaasta itsekriittisyydestäni huolimatta tiedän, että minulla on lahjakkuutta ja paljon potentiaalia kehittyä soittajana ja "muusikkona". Yksin soittelu ja musiikin kanssa puuhastelu on vaan välillä aika puuduttavaa.

Toinen ongelma on se, että olen suhteellisen ujo ja sisäänpäin suuntautunut ihminen, jolle sosiaalisten suhteiden solmiminen ja uusien tuttavuuksien saaminen ei ole niin helppoa. Tuttujen ihmisten ja kavereiden keskellä olen kyllä sosiaalinen ja avoin, mutta vieraiden ihmisten kanssa juttu ei luistakaan. Lähipiiristä en kuitenkaan löydy muusikoita, joita kiinnostaisi minua miellyttävän musiikin soittaminen. Ainoa tie löytää bändi olisi siis laittaa johonkin ilmoitus tai vastata jonkun toisen ilmoitukseen. Ajatus tästä tuntuu ujolle karmivalta.

olen itsekin niin sanotusti heikoin lenkki bändissä mutta kun löytyy oikeat soittokaverit niin ei se haittaa. he saattavat jopa opettaa sinua jos osaavat. näin ainakin kävi minun kohdallani. en ollut koskaan nähnyt taikka koskenutkaan bassoon kunnes kaverini kysyivät minua mukaan bändiin/jammailemaan. kyllä se siitä suttantuu.

ujouteen antaisen sellaisen vinkin että ota yhteyttä johonkin bändiin jakatso kuinka käy. pääseehän sieltä bändistä pois jos haluaa. anna vain palaa.
Mrezzye
08.04.2005 09:43:56

Bändisoittoa ei opi kuin bändissä soittamalla. Eli siitä vaan bändiä perustamaan. Joku "ei niin teknistä" soittava harrastelijaporukka voisi olla alkuun hyvä. Sitten kun tuntuu, että rahkeet riittää vaikeampaankin musiikkiin, niin voi siirtyä sellaiseen. Kaikki soittajathan siinä ajan myötä kehittyy, kun treeniä tulee. Pääasia alussa on, että oppii sitä yhtyemusisointia.
Se on KUULOSTAA, ei KUULLOSTAA !!! -terveisin nimim. Ei niin hoono soomi
käsi
11.04.2005 20:43:10

mitä väliä sillä on että kuinka kova osittaja on ennen kuin menee bändiin. jos kaikilla riittää kärsivällisyyttä siihen että bändissä on yksi heikkolenkki tai kaikki on aloittelijoita.

Jos vaan on valmis treenaamaan ja kehittämäänitseään niin luulen että bändissä soittaminen ei ole ainakaan hidaste vaikka ottaisit kitaran ekan kerran kouraan vasta ekoissa treeneissä.

3:lla soinnulla jo voi kuiteskin jotain omia biisejä tehdä ja soittaa aikas montaa coveri biisiä. ja mulle ainakin bändissä soittaminen on paras motivaatio siihen että jaksaa kotonakin treenata ahkerasti.
jos olet korvias myöten paskas ja kuses on paras pitää suu kiinni
kitara-elevis
11.04.2005 23:28:00 (muokattu 11.04.2005 23:29:06)
Bändissä soitto kyllä kehittää henkilökohtaistakin taitoa aika lailla. Ja niin kuin aikasemminkin mainittiin bändissä soittaminen on loppu peleissä aika erillaista, kuin yksin pimputtelu. Huomasin ite kun rupesin soittelemaan enemmän bändeissä, että rytmitaju kehittyi ekan puolen vuoden aikana ihan helvetisti.
Paskallakin on tekijänsä.
kitara-elevis
11.04.2005 23:31:22
Kaverilla oli rummut, mut se ei osannu soittaa ja mul oli kitara, josta tiesin sen verta että mitenpäin sitä pidetään. Perustettiin bändi ja kivaa oli.

Mutta eipä ole enää.. vai ;)
Paskallakin on tekijänsä.
Jackson Dinky
14.04.2005 23:19:09
Mitään Metallican biisejä minua ei huvittaisi ruveta veivaamaan.

Antaisin 10 plussaa jos voisin :)
"Ei tual takana ketää oo..? Kaksin ollaan liikentees"
Pula-Aho
15.04.2005 14:04:04
Itse en rajaisi kenttää hirmuisen suppeaksi pienellä paikkakunnalla ja suht' kokemattomana bändisoittajana tyyliin "haluan soittaa vain Trio Purkauksen -72 levyttämiä sinkkujen b-puolia ja niistäkin vaan ne, jotka menee mollissa". Siinä voi sitten monta vuotta pähkäillä soittaako hieman omasta musamaustaan poikkeavaa musaa bändissä vai täysin omaan musamakuun uppoavaa kamaa kotona sängynlaidalla yksinään.

Mee vaan soittamaan sitä metallicaa ym. jos vaan pääset johonkin bändiin, vaikka tarttis sitten vähän tinkiä, soittaminen on (ainakin mun mielestä) helvetin hauskaa, soittaisi (tai ainakin yrittäisi) sitten mitä vaan. Ujokin henkilö tutustuu sitten paremmin muihin soittajiin, kun pääsee "piireihin". Sitten saattaa löytyä niistä poppibändeistä samanhenkisiä tyyppejä, jotka haluaakin soittaa samantyylistä juttua kuin sä.

Kyl se siitä sitten, pikkuhiljaa.

Kuunnelkaa nuoret kun Jäärä-setä puhuu asiaa. Unohtakaa kapea-alainen nirppanokkaisuus. Täällä muusikot.netissäkin vaikuttaa eräs jo kuuluisuutta saanut heavymies, joka vielä pari vuotta sitten soitti muiden pyrintöjen ohessa myös tanssiorkesterissa.
Maailman toiseksi hauskin asia on kännissä soittaminen.
Spawn
15.04.2005 14:24:21
Kuunnelkaa nuoret kun Jäärä-setä puhuu asiaa. Unohtakaa kapea-alainen nirppanokkaisuus. Täällä muusikot.netissäkin vaikuttaa eräs jo kuuluisuutta saanut heavymies, joka vielä pari vuotta sitten soitti muiden pyrintöjen ohessa myös tanssiorkesterissa.

Toisaalta, voiko siitä musiikinsoitosta nauttia jos ei pidä musiikista? Joten tällä mainitsemallasi hevijössillä lienee myös tuo tanssiparkettien musiikki jollakin sietotasolla.
El Condor
15.04.2005 15:21:02
Toisaalta, voiko siitä musiikinsoitosta nauttia jos ei pidä musiikista?

Kyllä soittamisesta voi nauttia, vaikka ei soittamastaan musiikinlajista niin kauheasti pitäisi. Se on pitkälti asennekysymys. Onnistuneesta soittosuorituksesta ja musiikillisesta vuorovaikutuksesta muiden bändiläisten kanssa voi saada kiksejä ihan sinälläänkin, vaikka ei itse musiikkityylistä perustaisikaan. Eri musiikinlajien soittamisesta voi saada paljon eväitä ja vaikutteita siihen "omaan juttuunkin", ja voipa siitä aluksi oudosta tyylilajista ruveta pikkuhiljaa tykkäämäänkin, vähän niin kuin homejuustostakin voi oppia pitämään ajan kanssa...

Eli kapeakatseisuus männikköön, ja soittamaan heti johonkin bändiin heti kuin vain suinkin mahdollista. Niinkuin Epämuusikko tuolla edellä totesi, niin parasta on, jos pääsee soittamaan sellaiseen bändiin, jossa muut ovat hieman parempia soittajia (ei kuitenkaan liikaa; alkaa hyvin pian v****tamaan sekä itseä että bändikavereita). Bändisoitossa oppii, mitkä asiat musisoinnissa ovat oikeasti tärkeitä: yhteissoittotaito, rytmitaju ja kyky/halu tehdä osansa yhteisen asian eteen. On ehkä kiva osata tiluttaa ja soittaa bändin/soittajan xxx kaikki kappaleet ja soolot ääni ääneltä, mutta ne eivät lopultakaan ole tärkeimpiä asioita musiikissa. Seksikin voi olla kivaa ilman partneria, mutta partnerin kanssa ehkä kuitenkin hiukan hauskempaa (toki tämäkin on mielipidekysymys).
Moni luulee trumpetinsoittoa tekniikkalajiksi, mutta kyllä se on voimalaji.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)