Aihe: Bias-Faq tänne heti
1
nakedzen
31.03.2005 15:01:02
Tuosta kun ei kauheasti ole tietoa, niin pistän pari linkkiä:

http://www.wahvarikellari.fi/bias.htm

http://www.duncanamps.com/technical/lvbias.html

Viisaammat jatkakaa.
"You must all learn to hate me before I can start to love you again"
Mrezzye
31.03.2005 15:43:42 (muokattu 31.03.2005 15:44:43)

http://www.uraltone.com/bias.html

http://www.uraltone.com/bias2.html

EDIT: Ei tästä minusta mitään faqia tarvitse tehdä. Googlella löytyy biasoinnista pilvin pimein tietoa jos sen aikoo itse tehdä.
Se on KUULOSTAA, ei KUULLOSTAA !!! -terveisin nimim. Ei niin hoono soomi
Shaft
31.03.2005 16:29:02
Ei tästä minusta mitään faqia tarvitse tehdä. Googlella löytyy biasoinnista pilvin pimein tietoa jos sen aikoo itse tehdä.

Joo, ei todellakaan. Tietoa löytyy kyllä, eikä kyseessä ole asia mikä jokaisen soittajan pitäisi osata.
Volle
31.03.2005 16:35:55
Sikäli kyllä voisi olla jotakin juttua homman hyödyllisyydestä ja tarpeellisuudesta, kun vähintään kerran viikossa on näitä "ostin uudet pääteputket, tarviiko biasoida?" -juttuja. Toisaalta taas se ei ole jees, että joku varomaton jamppa ottaa kunnon sähköiskut mittaillessaan anodijännitteitä vahvistimestaan.
Nam.
McNulty
31.03.2005 16:40:17
EDIT: Ei tästä minusta mitään faqia tarvitse tehdä. Googlella löytyy biasoinnista pilvin pimein tietoa jos sen aikoo itse tehdä.

Löytyyhän kaikista muistakin FAQ:sta tietoa googlella... eihän se ole se pointti. Mielestäni BIAS:sta voisi tehdä FAQ:n joko tänne kitarakamoihin tai tuonne soitinrakennus-osastolle.

Kuitenkin kun on näitä tapauksia:
"nimim. etusten-biasointi!!!" jne jne. :)
"I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott
Volle
31.03.2005 17:09:45
Mun mielestä tää voisi olla jotakin tämän suuntaista (eli putkien vaihdosta, voi liittää johonkin muuhunkin putkijuttuun):

Q:Ostin uudet putket, voinko vaihtaa ne itse vahvistimeeni?
A:Etuasteen putket eli "pienet" (malliltaan esim. ecc83, ecc82, ecc81, 12ax7, 12at7, 12au7 jne.) voit vaihtaa itse ja usein niitä vi vaihtaa jopa keskenään sopivan saundipaletin löytämiseksi. Pääteasteen putkia (eli niitä isompia, esim. 6L6, 6V6, EL34, EL84, jne.) vaihdettaessa taas on vahvistin syytä ns. biasoida.

Q:Biasoida? Miksi?
A: Kaikki putket eivät ole sähköisiltä ominaisuuksiltaan identtisiä, vaikka olisi kyse samasta mallista ja valmistajasta. Tämä saattaa saada aikaan, että joillakin säädöillä ihan hyvätkin putket kuluvat nopeasti loppuun tai että saundi on alun alkaenkin ponneton. Sinänsä biasointi ei ole välttämätöntä, mutta ehdottomasti järkevää. Saadaan siis hyvä saundi ja kestävyys. Jos ei biasoitaisi, homma olisi aivan arpapeliä. (tarkempia perusteluja lienee netti väärällään)

Q:Entä jos käytän ns. sovitettuja pareja?
A: Se, että putket olisivat sovitetut keskenään ei vielä tarkoita, että ne olisivat arvoiltaan samanlaiset kuin edelliset putket ja näin ollen suoraan sopivat. Eli biasointi on taas tarpeen. Joillakin firmoilla on myynnissä putkia, joita he mainostavat mitatuiksi. Jos ostaa sitten uudet saman firman samoilla arvoilla olevat putket, ei periaatteessa tarvitsisi biasoida, sen kun vaan ottaisi vanhat pois ja laittaisi uudet tilalle. Mutta näistäkään ei ikinä voi olla varma. Firma on voinut tehdä testinsä aivan eri jännitteillä kuin mitä vahvistimessasi on tai heidän toleranssinsa arvojen suhteen voi olla väljä, joten tarkastus lienee tässäkin ihan paikallaan.

Q:Voiko biasoinnin suorittaa itse?
A: Voi, mutta se on vahvistimien suurten jännitteiden takia vaarallista ja joissain tapauksissa hankalaakin, koska osia voi joutua vaihtamaan. Eli jos ei ole täysin varma, mitä tekee, on viisainta kääntyä ammattilaisen puoleen.

Tulipa lästistyä... Joku muu saapi jatkaa. virheitä saa ja pitääkin korjata. :)
Nam.
Dr. Muff
02.04.2005 07:39:45 (muokattu 02.04.2005 07:50:08)
Uraltonen sivuilla on vastattu noihin yleisimpiin putkikysymyksiin (niinkun miljuunalla muullakin sivulla). Ei kai pyörää kannata uudestaan keksiä. Ja muutenkin noita 'turhia' fageja on liiaksi. Mä en ole ainakaan ikinä nähnyt että joku kysyisi hihnatappien asennuksesta, eli hyvän artikkelin siitä saisi muttei se mielestäni ole mikään keskeinen aihe. Lisäksi wah-faqin informaatiotaso ei minusta ole riittävä ettei waheista kyseltäisi. Ja mun mielestä waheille pitäis saada oma alue koska wahit on siistejä ja niistä voi keskustella enemmänkin :)

Keskustelupalstahan tämä on, ei online faq kataloogi. Piis.
Tuumasta toiseen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)