TmuKoo 18.03.2005 14:30:32 (muokattu 18.03.2005 14:30:51) | |
---|
Kiinnostusta olisi kovasti hankkia jonkinlainen kaksikanavainen kelavehje, jolla voisi vedellä koneella miksattuja juttuja sen läpi. Millasia summia noista kannattaa maksella? Entä mitäs tulisi ottaa huomioon tuollaisen hankinnassa? Millanen urakka noiden kunnossa pidossa on, pystyykö itse tekemään hommaa, vai kannattaako antaa ammatilaisten hoitaa? Torilla olisi myynnissä Revox PR 99 MKIII & huuto.netissä A77 mkII, näistä kommentteja? "...if you could only live my life, you could see the difference..." |
Jouni Antero 18.03.2005 17:18:11 | |
---|
Itelläni on Teacin x-10, jossa maksimi pyöritysnopeus on 19 cm/sekunti, se kohisee mun makuun liikaa, joskin mulla on apuna dbx:n 222 kohinanvaimennin (perustuu kompressointiin), joka tekee siitä jo varsin siedettävän - ainakin rokkimusaan. Eli jos löydät koneen, jossa on 38 cm/sek, niin aina parempi. Äänipään kunto lienee kriittisin: jos uusia ylipäänsä löytyy, niin saattavat maksaa maltaita. Samaten omastani esim nostinkelat ohjasivat nauhaa sivuun, mutta onnekseni sain hankittua uudet tilalle (n 8 vuotta sitten). Mainitsemistasi malleista en osaa sanoa, mutta Google varmaan auttaa... |
TmuKoo 23.03.2005 09:08:18 | |
---|
Onko kellään tietoa Philipsin xmn-6 mallista, ilmeisesti kuusi? kanavainen peli...olen saamassa sellaista käyttööni veljen kautta, tekeeköhän mitään? 19cm on ilmeisesti nopeus, googlella huonosti tietoa löytyi.. "...if you could only live my life, you could see the difference..." |
kivi 23.03.2005 09:52:52 (muokattu 23.03.2005 09:53:51) | |
---|
Philips ei merkkinä lupaa samanlaista pro-tasoa kuin Revox :-) mutta ilmainen on aina ilmainen. Kuutta raitaa siinä ei varmaankaan ole. Varmasti sillä silti jotain voi tehdä. Mm. Revoxit, Studerit, Tascamit, Lyrecit, Uherit..., ne on jo nimenä pro-laatua. Ja ammattilaiskoneiden "karvalakkiversioita" sai sitten muillakin merkeillä. Mutta dbx-kompressioon en lähtisi, sitä silloin aikoinaan käyttäneenä oon sitä mieltä että kohiskoon ennemmin, se syö niin helposti sen ylimmän ilman soundista, ja huonosti säädettynä alkaa vielä "pumpata" bassoja. Jossain analogiajan huippustudiossa, missä mankat säädettiin päivittäin, dbx oli ihan ok - harrastelijakäytössä ei niinkään. Se oli vain parempi kuin ne sen ajan Dolbyt. |
TmuKoo 23.03.2005 21:32:16 | |
---|
Hmmm...tuossa hiilipsissä on kai din liittimillä liitännät...7 tappisia din liittimiä pitäisi olla, mutta mites pitäisi johdot kolvata sitten noihin? "...if you could only live my life, you could see the difference..." |
kivi 24.03.2005 10:43:59 (muokattu 24.03.2005 10:44:52) | |
---|
Hmmm...tuossa hiilipsissä on kai din liittimillä liitännät...7 tappisia din liittimiä pitäisi olla, mutta mites pitäisi johdot kolvata sitten noihin? Ei kai nyt sentään. Kyllä ne ihan vaan 5-piikkisiä dinejä lienee. Din-liittimen piikit ovat myötäpäivään: 3,5,2,4,1 2 on maa ja - 1 on mankkaan menevä R+ 4 on mankkaan menevä L+ 3 on mankasta tuleva R+ 5 on mankasta tuleva L+ ...muistaakseni. Tai sitten sama peilikuvana. Mut eiköhän se noin ole. :-) |
TmuKoo 24.03.2005 16:02:12 | |
---|
Oukei...huomenna saan laitteen niin näkee itse sitten miten hommat on, katsellaan josko siitä olisi muuksikin kun sisustuselementiksi... "...if you could only live my life, you could see the difference..." |
askomiko 24.03.2005 16:37:55 | |
---|
Studioiden nurkista olisi varmasti mahdollista saada turhaksi jääneitä pelejä puoli-ilmaiseksi. Eiköhän ne joku hamsteri kerää pois. Joku 24-raitainen peli vaikka yksiön nurkkaan. Massiivinen ilmestys, ja vaatii osaavaa huoltoa. Ja liekö enää nauhojakaan mistään saa. Meillä on pitkään kaapissa lojunut Tascamin 8-raitainen 1/2" nauhaa syövä kone DBX:ien kanssa. Pitäs joskus kai tehdä sillä jotain. |
TmuKoo 25.03.2005 14:29:01 (muokattu 25.03.2005 14:32:18) | |
---|
"...if you could only live my life, you could see the difference..." |
kivi 25.03.2005 14:58:50 (muokattu 25.03.2005 15:08:33) | |
---|
Tässä tämä nyt olisi, osaiskos joku kertoa mitä nuo kaikki nappulat on? :) http://kotisivu.dnainternet.net/teekin/philips/ Nuo takana olevat din liittimet 3,4 & 5 ovat 7reikäsiä dinejä. Ohhoh, enpäs oo tuollaista ennen nähnyt, eikä varmaan moni muukaan. Oikea alarivi on äänitysvalmius-painikkeita, eli niistä kerran painamalla pitäis alkaa valituissa kanavissa punainen valo vilkkua ja mittarit näyttää sisääntulotasoa, ja sitten kun äänitys laitetaan päälle, muuttuu valo tasaiseksi ja valituille raidoille äänitetään. Noiden muiden nappuloiden merkityksestä en tiedä, mutta joukosta pitäis löytyä ainakin seuraavat -play (kuntelee toistopäätä) -cue (kuuntelee äänityspäätä) -cue+rec (kuuntelee äänityspäätä niiltä raidoilta joille ei äänitetä) -vapaavaihde/spool (vapauttaa kelajarrun ja vetokoneiston) -rew ja ffwd, nää on ne tuplanuolet taakse ja eteen (pikakelaus) Lisäksi saattaa olla mm. sellaisia kuin -return to zero (pysäyttää mankan nollakohtaan) -marker (painaa laskurin lukeman muistiin) -return to marker (kelaa nauhan muistiinpantuun lukemaan) Noista takapaneelin pistokkeista en osaa mitään sanoa, oliskohan Philipsillä joku kytkentäpalikka, johon noiden olis tarkoitus mennä, tai ovatko vain moninapaviuhkan yhteisliittimiä (menot, paluut, cue-kuuntelut)? Ei mankan edellisellä omistajalla oo tietoa? Sinänsä, 7-napaisessa liittimessä jos ajetaan kuutta signaalia, on väistämättä yksi maa ja 6 positiivista... eli noiden kautta sen voinee selvittää. Dinissä maa on yleensä keskipiikki, mutta toi saattaa olla vaikka kuinka epästandardi viritys. Olis kenties mahdollista ottaa Philipsiin yhteyttä..? http://www.feedback.philips.com/support/?country=FI&language=fi |
Jouni Antero 27.03.2005 07:06:06 (muokattu 27.03.2005 07:11:53) | |
---|
Veikeän oloinen värkki! Koska kai ajatuksena on ajaa vain signaali nauhan kautta läpi edelleen nauha-saturaatiota silmälläpitäen, suosittelisin testaamaan eri raitojen laatua: ohuempia nauhoja käyttävissä kelamankoissa usein uloimpien raitojen äänipääosat ovat kuluneempia kuin sisemmät, joten raitakohtaisesti saattaa äänenlaadussa olla selviä eroja. Dbx:stä sen verran, että itselläni on käytössä siis tämä codec kakkosta käyttävä lähinnä semi-pro käyttöön aikoinaan tarkoitettu 224-kapula ja se on mielestäni kelpo peli analoginauhoitukseen (toki vain 2-raitaiseen), koska se ei vaadi mitään virityksiä. Koska se kompressoi lujasti (todellakin: on vekkulia kuunnella ko nauhoituksia _ilman_ purkamista...) sillä pystyy periaatteessa säätämään tarkemmin, kuinka paljon nauhaa ohjaa yli, joten jos esim ajaa sähkökitaraa suoraan läpi, niin kannattaa ainakin kokeilla parantaako haluttua efektiä vai ei. Itseasiassa mun on usein tehnyt mieli testata johonkin hysteeriseen funk-skitta-soundiin vain yksipuolista dbx-koodausta... Ohessa linkki aiheesta: http://audiotools.com/noise.html Nuo 224-räkit ei näytä maailmalla paljoa huutavan, joten jos syliin putoaa, niin suosittelen - jos ei muuten, niin saapahan kerrankin TOSI tehokkaan kompuran ;) edit: typo |
AoA 30.03.2005 14:57:24 | |
---|
Meillä on pitkään kaapissa lojunut Tascamin 8-raitainen 1/2" nauhaa syövä kone DBX:ien kanssa. Pitäs joskus kai tehdä sillä jotain. Mikäs malli se tarkalleen on, ja onko ne dbx-hommat erillään siitä nauhurista? |
Millanen urakka noiden kunnossa pidossa on, pystyykö itse tekemään hommaa, vai kannattaako antaa ammatilaisten hoitaa? Pystyy, tarvitset ainakin mrl nauhan ja oskilloskoopin. MRL:n webbisaitilla http://home.flash.net/~mrltapes/ on aiheesta dokumentteja. Ainakin rutiinisäädöt (bias, atsimuutti, playback & record eq, tasot) kannttaa tehdä *usein*, joten ne onkin parasta opetella tekemään itse. Torilla olisi myynnissä Revox PR 99 MKIII & huuto.netissä A77 mkII, näistä kommentteja? Mä tarkistaisin, että kyseessä on kone jossa on 2-raita äänipää ja 15ips nopeus. Monet noista on neliraita 7.5ips malleja. t. Marko |
kivi 31.03.2005 11:42:01 | |
---|
Pystyy, tarvitset ainakin mrl nauhan ja oskilloskoopin. MRL:n webbisaitilla http://home.flash.net/~mrltapes/ on aiheesta dokumentteja. Ainakin rutiinisäädöt (bias, atsimuutti, playback & record eq, tasot) kannttaa tehdä *usein*, joten ne onkin parasta opetella tekemään itse. Kiitos linkistä. Nyt just onkin ajankohtaista verestää muistoja ja opetella taas tekemään kaikki toi, kun pitäis ruveta työstämään yhtä levyä analogipuolella. Hemmetti, kun tuli just palautettua oskilloskooppi "ikuislainasta" kun ei enää tarvinnut erillistä goniometria, ja se siis vei muka tilaa... Nimim. "Mankka hommattu - säädöt päin v..." :-) |
AoA 31.03.2005 17:03:48 | |
---|
Pystyy, tarvitset ainakin mrl nauhan ja oskilloskoopin. MRL:n webbisaitilla http://home.flash.net/~mrltapes/ on aiheesta dokumentteja. Ainakin rutiinisäädöt (bias, atsimuutti, playback & record eq, tasot) kannttaa tehdä *usein*, joten ne onkin parasta opetella tekemään itse. Mä tarkistaisin, että kyseessä on kone jossa on 2-raita äänipää ja 15ips nopeus. Monet noista on neliraita 7.5ips malleja. t. Marko Mikäs muuten on mrl-nauha? Itekin ois kiinnostunu noista huoltohommista, kun tietää että niitä ei ole ikuisuuksiin tehty... |
kompelonnora 01.04.2005 11:11:55 | |
---|
Mikäs muuten on mrl-nauha? Itekin ois kiinnostunu noista huoltohommista, kun tietää että niitä ei ole ikuisuuksiin tehty... Se on kalibrointinauha, jolle on valmiiksi äänitetty testisignaaleja, joita tarvitaan playback elektroniikan ja äänipäiden säätöön. Tilattavissa aiemmin laittamastani linkistä. t. Marko |