Aihe: Projekti: artesaanin 1. kitara..
1
Tim
31.03.2005 09:33:44

No ei voi sanoa että puhun kokemuksen rintaäänellä, kun itselläkin on eka projekti vielä kesken, mutta itsellä ei ollut puutyökokemusta kuin yläasteelta. Les Paul tyyppinen on tossa tulossa. Tosin ammattilaisen ohjauksessa.

Enpä sanoisi, että nuo tele ja muut kauheasti eroaa muitten osiensa ja hommiensa kohdalla niin hirveästi. Jos puuhommat osaat, niin sähän taiteilet siihen bodyn tilalle vaikka minkälaisen virityksen.

Itse hommasin Melvin Hiscockin "Make your own electric guitar" -kirjan, jota suosittelen. Ja piirustuksia saa kai joistain kirjastoista lainaan, tai voihan nekin jostain tilata.

Moneen kertaan kyllä on tullut mieleen, että olisihan sitä voinut yksinkertaisemmankin kitaran ensimmäisenä tehdä, mutta kaipa nuo ajatukset sitten unohtuu kun kitara on valmis. Jos ei nyt ihan sutta tule, mutta olen panostanut myös koristeluun, joten ainakin siitä saa hienon seinäkoristeen ;P Kansipuu olisi tosin voinut olla hieman helpommin työstettävää. Saa nähdä millaiselta aaltopelliltä se näyttää kun vetää lakan päälle.
vrajala
31.03.2005 10:50:54
Jos puuhommat luonaa ja malttia riittää, niin kyllä sitä voi hankalammastakin aloittaa. Mä aloitin itse suunnitellusta läpikaulakitarasta ja se onnistui kohtuullisen hyvin paria melko turhaa kokeilua lukuunottamatta. Eikä mulla niin hirveästi tota puutyökokemusta ole. Tärkeintä on sellanen rauhallinen ote ja hommien miettiminen etukäteen.

Kannattaa pitää mielessä, että kuvia voi aina soveltaa. Esim rungon ja lavan ääriviivojen muuttaminen täysin erilaisiksi ei vielä välttämättä vaikuta itse rakennushommaan juuri lainkaan. Silti pieniäkin muutoksia tehdessä kannattaa aina miettiä tarkkaan miten ne vaikuttavat lopputulokseen. Ettei sitten tule epämukavia yllätyksiä.

Mutta mieti mitä haluat. Ja jos kaipaat suunnitelmien tarkistukseen apua, niin tällä palstalla kirjottelevilla on kokemuksia melko monenlaisten kitaroiden tekemisestä.
Ota näistä sitten selvää
jarmos
31.03.2005 11:46:28
No jos tosi haastavan haluut niin tee tuollainen 175 mallinen.

http://jarmos.kaverit.org/jarmos07.html
Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä.
Juzzu
31.03.2005 12:01:58 (muokattu 31.03.2005 12:03:03)
Tuolla keskusteltiin jonnin verran samasta asiasta tovi sitten
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … ?c=31&t=88287&o=0&co=30

Mistä ikinä aloitatkin niin pidä huoli että se on motivoiva rakentaa. Ei truu-hevimies halua teleä eikä jatsi-ukkeli warlokkia :o)
I love the smell of napalm in the morning
miccomalliton
31.03.2005 12:41:51
Kiitos ajatuksista. Pitää laittaa harkintaan...
Saa laittaa lisää ideoita.
"Ylistäkää häntä rumpua lyöden ja karkeloiden...ylistäkää häntä helisevillä symbaaleilla, ylistäkää häntä kumisevilla symbaaleilla!" psalm. 150 kalamies#24 >-)))>
spyykko
31.03.2005 14:24:28

Ja vrajala kiipesi vuorelle julistamaan sanomaansa:

Tärkeintä on sellanen rauhallinen ote ja hommien miettiminen etukäteen.

Aamen. Tuon kun saisi pidettyä mielessään. Aina.

Jos mä joskus kirjoitan suomenkielisen soitinrakennuskirjan niin lupaan laittaa tuon alkusanoihin :-)
Ite olis taas tarvinnu tehdä
Juzzu
31.03.2005 14:41:30
Tuon kun saisi pidettyä mielessään. Aina.

..paitsi sitten kun saa koneen käteen niin täpinöissään sitä pistää kaasun täysille ja antaa mennä vaan! Aina. :o)
I love the smell of napalm in the morning
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)