Uutta fenderiä katsellessa olen tässä miettinyt olisiko Humbucker Fenderiin hyvä vai ei? Kokemuksia ja mielipiteitä aiheesta.. Entä onko enää olemassa mystistä eroa Jenkki ja Meksikolaisten Stratojen laadussa? |
enema 30.03.2005 21:20:25 (muokattu 30.03.2005 21:23:20) | |
---|
Jos tykkää humppareista, niin varteenotettava vaihtoehto olisi stratoon yksi humppari ja sitten yksikelaisia? Tai sitten ei. Jos itse ostaisin, niin saattaisin ottaa yhden humpparin. Toisaalta stratossa on mielestäni jo hieno soundi yksikelaisillakin, eiköhän se ole aika mielipideasia millaisesta pörinästä pitää. E: Niin toiseen kysymykseen. Testailujeni perusteella Jenkki ja Mexico stratojen soittotuntumassa ei ole oikeastaan eroja, olen testannut loistavia ja huonoja yksilöitä kummastakin maasta. Elektroniikkapuolella saattaa olla joitain oleellisiakin eroja. Jenkkistratot ainakin sanotaan rakennettavan laadukkaammista elektroniikkaosista, mutta olen tälläkin hetkellä ihastunut erääseen mexico teleen. Soundi ja tuntuma ovat aika kappalekohtaisia, mutta kai se rahapussi sitten ratkaisee, kummatkin ovat oikein mainioita kitaroita, jos löytää sen itselleen sopivan yksilön. Aina ei voi voittaa, mutta aina voi hävitä! |
Ze Kink 30.03.2005 21:36:23 | |
---|
Uutta fenderiä katsellessa olen tässä miettinyt olisiko Humbucker Fenderiin hyvä vai ei? Kokemuksia ja mielipiteitä aiheesta.. Entä onko enää olemassa mystistä eroa Jenkki ja Meksikolaisten Stratojen laadussa? No itselläni on tuossa stratossa (ei fender) ihan sinkut, ja hyvin ovat toimineet noin. On mulla kuitenkin myös humbuckerkitarakin, jota käytän jos niitä vaaditaan. Olisihan tuo humbucker varmaan vähän monipuolisempi, varsinkin jos siihen laittaa puolitukset. Noissa mehikoissa ja jenkeissä on kyllä hieman eroa. Elektroniikka on heikompilaatuista noissa mehikoissa, sekä muu hardwarekin. Talla on vähän erilainen. Molemmista löytyy hyviä ja huonoja yksilöitä, joten suosittelen testaamista. Mehikoissa muuten body on lähes poikkeuksetta useammasta palasta, muistan hetki sitten nähneeni jonkun kuvan (en muista millä sivuilla, ehkä täällä jopa) jossa kuskattiin valmiita puita joista tehtäisiin kitaroiden bodyjä. Oli aika surullisen näköistä, noin 6:sta palasta, ja molemmille puolille liimattu jotkut vanerit. Mutta, nuokin voivat kuulostaa hyvältä, eikä niitä puita maalin alta pahemmin nää. Myös japsit kannattaa tsekata, ehdottomasti. |
Mika K 30.03.2005 22:28:18 | |
---|
Minä en staroon laittaisi humpparia/humppareita tai ostaisi sellaista stratoa missä ne on valmiina. Straton luonne on välittömästi pilalla kun siinä on humbuckeri. Humbuckerkitarat on asia erikseen. Mutta tämä siis vain minun mielipiteeni. |
Tee 30.03.2005 22:29:47 | |
---|
Meikäläisen mielipide on että stratossa on ykskelaset ja muut kitarat on sitte sitä varten jos tarttee humppareita. :K |
koskisenjuho 30.03.2005 22:32:08 | |
---|
Mulla on Tokai stratossa duncanin singlecoilsized humbucker -mikit , jotka sopivat mun mielestä parhaiten stratoon , koska ne säilyttää stratomaisen soundin. Tehokkaammat , mutta ei mitkään hevimikit. |
...And Justice For All 30.03.2005 22:47:20 | |
---|
Meikäläisen mielipide on että stratossa on ykskelaset ja muut kitarat on sitte sitä varten jos tarttee humppareita. No jos hevimpään soittoon tarttee ja tykää straton tuntumasta niin kyllähän ne humpparit on paikalleen. Esim. iron maiden. Copyright ...And Justice For All.
All Rights Reserved. |
LaXu 30.03.2005 23:09:42 | |
---|
Riippuu vähän mitä hakee. Mulla on sekä "perinnestrato" (kolme yksikelaista mikkiä) että "moderni strato" jossa kaksi yksikelaista ja tallahumppari. Kummassakin on omat hyvät puolensa. "Perinnestrato" (saarnirunko, vaahterakaula ja -otelauta) on tosiaan sitä hienoa perinnesoundia, jolla bluesin ja kevyemmän rokin soittelu on kivaa. "Modernissa stratossa" (Yamaha Pacifica 812WX) on taasen - kenties leppärungon ja ruusupuuotelaudan ansiosta - enemmän keskialuetta ja tallahumpparin kanssa sopii parhaiten rokkivääntöön ja miksei myös "vanhempaan" metalliin (Iron Maiden ym.). Jos tallahumpparin haluaa ja Fender-merkki saatikka tasan tarkkaan perinteinen straton muoto ei ole tärkeä juttu, niin katselisin noita Yamaha Pacifica-malleja. 812V:n saa uutena 600:lla ja siinä tulee huomattavasti Meksikon Fenderiä (Fat Strat näyttäisi olevan 500-600€) parempaa hardwarea..Sperzelin lukkovirittimet, Seymour Duncan mikit. Yamahan oma tallakin on aika pätevä (joskin itse pidän wanhemman 812W:n Wilkinsonista enemmän). Kun vielä noissa uusissa 812V malleissa on tallamikille puolituskytkin push/push tonepotikassa, niin saahan siitä yksikelaisen tapaista soundiakin, vaikka ei ihan yksi yhteen oikean yksikelaisen kanssa olisikaan. |
kulmahiomakone 30.03.2005 23:15:30 (muokattu 30.03.2005 23:17:23) | |
---|
-> Sikäli kun en ihan väärin ole käsittänyt, mehikoissa käytetään ihan samoja potikoita (ja kytkimiä?) kuin jenkeissä. Jos näin on, niin olisi kovin vaikeaa ymmärtää, miksi mehikoissa on huonommat elektroniikat. Ja kyllähän noiden eri maissa valmistettujen F stratojen laadussa on sekä mystisiä että osista selittyviä eroja. http://www.fendereurope.com/fenderf … betweenaMexicanStratandaUSStrat.asp Classicit ovat sitten astetta parempi meksikolaisia, ja monen mielestä ihan jenkki-fenkun veroisia soittimia. Tdpri.comissa varsinkin nuo classicit ovat jokseenkin samassa asemassa kuin Tokait täällä. Mitä tulee humppariin, niin sitä ilmankin pärjää. Varsinkin talla-asemassa humpparin ja yksikelaisen ero (imho) on miltei merkityksetön. Kaulassa on sitten toisin, mutta siellä yksikelainen on parhaimmillaan. DIT: elektroniikasta: Standard Series Electronics: CTS Pots, Grigsby switch American Series Electronics: CTS Pots, Grigsby switch Täällä porukka taas neuvoo, vaikkei tiedä asiasta tuon taivaallista. |
Lilli 31.03.2005 05:52:34 | |
---|
Testailujeni perusteella Jenkki ja Mexico stratojen soittotuntumassa ei ole oikeastaan eroja, olen testannut loistavia ja huonoja yksilöitä kummastakin maasta. Elektroniikkapuolella saattaa olla joitain oleellisiakin eroja. Jenkkistratot ainakin sanotaan rakennettavan laadukkaammista elektroniikkaosista, mutta olen tälläkin hetkellä ihastunut erääseen mexico teleen. Soundi ja tuntuma ovat aika kappalekohtaisia, mutta kai se rahapussi sitten ratkaisee, kummatkin ovat oikein mainioita kitaroita, jos löytää sen itselleen sopivan yksilön. Yhtyn edeltävään. Omissa stratoissani elektroniikka, ainakin mikkien osalta, on jenkeissä parempaa. Mexikolaisen ('50)soundissa ei ole sitä klangia joka on perusstratolle ominainen. Nyt tässä piakkoin kokeilen siihen Fenderin custom shopin fat '50-mikkejä; kuulostellaan, kui soundi muuttuu. - Muutoin mexikolaiseni hakkaa jenkkini. 'The cattle is lowing and The Baby awakes / but Little Lord Jesus no crying He makes'. |
Anonyymi muusikko 31.03.2005 14:50:45 | |
---|
Mulla on se parjattu Fenderin Highway-strato ja kyl mää tykkään käyttää sitä humpparia, ainakin pändin kanssa soitettaessa, eihän sieltä mölystä muuten meinaa erottua.. Jos et usko faijaas usko Jukka Ormaa:
"Varo ettet joudu imemään diilerisi jormaa!!" |
Hohhoijaa 31.03.2005 15:27:23 | |
---|
Mulla on se parjattu Fenderin Highway-strato Ei todellakaan ole parjattu. jo0 |
Mrezzye 31.03.2005 15:59:32 | |
---|
Juu ja ei. riippuu mitä haluat. Humppari- vai yksikelasoundia? Itse olen humpparimiehiä, tosin Stratossa (jota en enää omista) mulla oli DiMarzion HS-3, joka oli kyllä ihan jees. Sehän on sellainen humppari, jossa kuitenkin soundi on vähän enemmän sinne yksikelaisen suuntaan ja se mahtuu yksikelaisen paikalle. Nyt jos vaihtaisin, niin laittaisin kuitenkin varmaan ihan kunnon humpparin tallamikiksi. Se on KUULOSTAA, ei KUULLOSTAA !!! -terveisin nimim. Ei niin hoono soomi |