iron_grip 29.03.2005 12:31:35 | |
---|
Huomenta, ja anteeksi kun kirjoitan tästä samasta aiheesta joka täällä on varmasti käyty tuhanteen kertaan. Ei ole minun vikani että haku on poissa arkisin klo12-18.. :P Vähän taustatietoa: En ole mikään rikas ihminen, joten olen joutunut tyytymään noihin parin sadan euron nuppeihin. Viime hankintani olikin jo sitten niin totaalisen kamala, että oli pakko miettiä taktiikka uudestaan. En vaan ymmärtänyt että köyhän on pakko ostaa kallista. Nyt siis harkinnassa olisi otsikon mukainen nuppi, ja kiinnostaisi että saako siitä musiikilleni sopivat saundit? En hae mitään bläkkis-sirinää, vaan muhkeat KT-tyyliset turinat. Taipuuko siis raskaan hevin soitantaan? Sen lisäksi kiinnostaa, että riittääkö volumet treenikämppäkäyttöön, vai hukkuuko rumpujen, basson ja syntikan alle? Ja vielä lisäksi, malttakaahan nyt hetki: Käytössäni olisi Epiphonen LP Standard vakiomikeillä, sekä Randallin 4x12 kaappi. Kelpaako ne Englin kaveriksi? Kiitos jo valmiiksi, arvostan vaivannäköänne! |
Niknak 29.03.2005 12:44:39 | |
---|
Mulla on nyt ollut Thunderin nuppi pari kuukautta ja siihen 2x12 1922 Marshallin kaappi. Makuasioitahan nuo soundit on, mutta Kyllä tämä peli on täyttänyt kaikki toiveet. Säröt ja kliinit on mun mielestä todella hienoja. Enkä ole katunut ostosta yhtään. 15 soittovuoden ja lukemattomien lelujen jälkeen tämä nuppi on ollut ylivoimaisesti paras hankinta. Toki se ei täydellinen ole, mutta hintaansa nähden hieno peli. Yhteinen eq kaikille kanaville välillä risoo, mutta sen kanssa pystyy elämään. 50w tuolla 2x12 kaapilla riittää mulla helposti bänditreeneihin. |
iron_grip 29.03.2005 12:57:19 | |
---|
Kiitokset rohkaisusta, ymmärrän toki ettei Thunder mikään maailman parhain vahvistin välttämättä ole, mutta mitä nyt olen muiden kirjoituksia aiheesta seurannut, pitäisi sen riittää kaltaiselleni wannabe-rokkarille paremmin kuin hyvin. Vielä tuosta soundista kun kerrotte, ja Epin LP:n yhteensopivuudesta hiukkasen, niin taidan olla myytyä miestä :) |
gator 29.03.2005 13:20:03 | |
---|
Mun mielestä thunderin murinat hakkaa esim. rectifierin vastaavat 6-0. Rokkimieshän ei tartte kuin yhden soundin joten vitut yhteisistä equista. Jos mättöä soitat niin thunderissa on sulle nuppia hintalaatusuhteella jollaista on hankala löytää. Myynnissä elektroakustinen Landola JCE-20. Osta pois! |
iron_grip 29.03.2005 14:38:17 | |
---|
Kuulostaa paremmalta kuin hyvältä. Thomannista olis tarkoitus tilata, ja siellähän on se 30 päivän palautusoikeuskin, jos muka ei soundi kelpaisi. Näillä puheilla vaikuttaa kyllä varmalta hankinnalta. Tällä kertaa aion olla tarkka.. Pitää käydä musaliikkeissä, jos vaikka löytyisi samanlainen ja testata ihan itse! Kiitoksia kommenteista. |
Eemil 29.03.2005 14:39:26 (muokattu 29.03.2005 14:42:38) | |
---|
Vielä tuosta soundista kun kerrotte, ja Epin LP:n yhteensopivuudesta hiukkasen, niin taidan olla myytyä miestä :) No noista kahdesta asiasta en olisi huolissaan. Vahvistin on aika yksinkertainen ja se on oikeastaan sen ainoa huono puoli, jos on. Edit: Jaa, sen verran vielä, että tuosta thunderista oli kait kaksi versiota, toisessa on kaiku ja toisessa oli jotain muuta joka oli paljon tärkeämpää. Tuo parempi versio oli muistaakseni halvempikin. Edit2: Tuo pätikin vain comboihin. "Kuka muuten on se punapaitainen kalju ja parroitettu heppuli joka pilaa monta otosta heiluttamalla pahvista viinipänikkää yleisössä?" -Jaristoteles
K100 #2
Ärlä #018 |
JuSu 29.03.2005 15:07:19 (muokattu 29.03.2005 15:07:54) | |
---|
Edit: Jaa, sen verran vielä, että tuosta thunderista oli kait kaksi versiota, toisessa on kaiku ja toisessa oli jotain muuta joka oli paljon tärkeämpää. Tuo parempi versio oli muistaakseni halvempikin. Edit2: Tuo pätikin vain comboihin. Pientä tarkennusta: Combosta siis on kaksi versiota, E320 ja E322. Ensimmäisessä on kaiku ja sille säätö, toisessa ei ole kaikua mutta sen sijaan etupaneelista löytyy crunch -kanavan volumesäätö, mikä on mielestäni paljon tärkeämpi. Kaiun kun saapi purkista halutessaan. Myöskään nupissa (malli E325) ei ole kaikua, vaan se vastaa tuota E322 -comboa. JuSu Minä olen myyrä. |
päänahka 29.03.2005 20:12:16 | |
---|
Ja äänenvoimakkuus riittää treeneissä ja keikoilla aivan varmasti, niin kuin 50W vahvistimella yleensä. Itse asiassa haluaisin kokeilla tuon kanssa keinokuormaa jotta voisi soittaa nupit kaakossa. Thunderin nykyisille ja tuleville omistajille vinkkinä, että tarkistin tuossa huvikseni vahvistimen biasoinnit, ja oli aika kylmäksi jätetty tehtaalla. Soolot on perseestä. |
iron_grip 29.03.2005 22:08:46 | |
---|
Putkivahvistimista tietämättömänä kysyn, mitä tuo biasointi tarkoittaa? Onko minun syytä tietää siitä jotain kun hankin Thunderin? |
Spez 29.03.2005 22:45:06 (muokattu 29.03.2005 22:47:11) | |
---|
Thunderin nykyisille ja tuleville omistajille vinkkinä, että tarkistin tuossa huvikseni vahvistimen biasoinnit, ja oli aika kylmäksi jätetty tehtaalla. Mistäs tuo biasointi tapahtuu tässä thunderissa? En nyt ole paljoa tuonne sisälle pällistellyt, vaikka sen suojaverkon olenkin irroittanut joskus. Ja sitten, onko kukaan koittanut sulkea tuota koteloa? Keskiäänet tekevät soundista monesti liian kovan. Ja tämä korostuu etenkin nauhoittaessa, kun gainit ovat paljon kohtuullisemmat, kuin 'muuten' soitellessa, ja tällöin soundista jää uupumaan kompressiota, joka taas kärjistää tuota soundin kovuutta. Middlejen kääntäminen nollaan vuorostaan tekee soundista hyvinkin pitkälti käyttökelvottoman. Jospa sulkemisen tuoma lisä bassoääniin pehmentäisi tuota, hmm. Ja muutenkin herra Vainialan vahvareiden clipit innoittivat hakemaan vähän tiukempaa alakertaa soundiin. "Istun taikka kävelen, perse laskee sävelen" - Basistiystäväni. |
Dr. Muff 29.03.2005 22:53:28 | |
---|
Ja sitten, onko kukaan koittanut sulkea tuota koteloa? Keskiäänet tekevät soundista monesti liian kovan. Ja tämä korostuu etenkin nauhoittaessa, kun gainit ovat paljon kohtuullisemmat, kuin 'muuten' soitellessa, ja tällöin soundista jää uupumaan kompressiota, joka taas kärjistää tuota soundin kovuutta. Middlejen kääntäminen nollaan vuorostaan tekee soundista hyvinkin pitkälti käyttökelvottoman. Ei ole pelkästään siitä kiinni. Tuumasta toiseen. |
Spez 29.03.2005 22:55:11 | |
---|
Ei ole pelkästään siitä kiinni. Tiedän, mutta ei hotsittaisi v30:stä alkaa vaihtamaan pois, jos asiaa voi auttaa muilla keinoin. "Istun taikka kävelen, perse laskee sävelen" - Basistiystäväni. |
ReBeat 29.03.2005 22:57:51 | |
---|
Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole. |
iron_grip 30.03.2005 01:15:04 | |
---|
Kiittikiitti! Luen huolella läpi. |
Tiedän, mutta ei hotsittaisi v30:stä alkaa vaihtamaan pois, jos asiaa voi auttaa muilla keinoin. Eikös Thunder-combossa oo V80? Vai ootko vaihtanu? E-Doorisen tiluttaminen ei ole vastoin monien parempaa käsitystä sen sivistyneempää kuin A-Harmonisen mollin tiluttaminen. -Minä itse |
Spez 30.03.2005 17:53:39 | |
---|
Eikös Thunder-combossa oo V80? Vai ootko vaihtanu? En tiedä muutakuin, että siinä elementissä lukee isolla "Vintage 30". "Istun taikka kävelen, perse laskee sävelen" - Basistiystäväni. |
Dr. Muff 30.03.2005 18:08:14 | |
---|
Eikös Thunder-combossa oo V80? Vai ootko vaihtanu? Tais vaihtua toi elementti reilu vuos sitten. Sitä ennen oli V30. Pätee ainakin Screameriin. Tuumasta toiseen. |
Wolffie 30.03.2005 22:43:08 | |
---|
Kuulostaa paremmalta kuin hyvältä. Thomannista olis tarkoitus tilata, ja siellähän on se 30 päivän palautusoikeuskin, jos muka ei soundi kelpaisi. Näillä puheilla vaikuttaa kyllä varmalta hankinnalta. Tällä kertaa aion olla tarkka.. Kysyppäs hintaa Tampereen soitinkeskuksesta. He myivät Engliä aika mukavaan hintaan ainakin pari kuukautta sitten, taisi olla vähän halvemmalla kuin Thomann. Nyt kotisivuilta on hinnat poistettu mutta kysy: http://www.soitinkeskus.com/engl_nupit.html Liiallisella käytöllä voi olla laksatiivisia vaikutuksia |
päänahka 30.03.2005 23:56:42 | |
---|
Putkivahvistimista tietämättömänä kysyn, mitä tuo biasointi tarkoittaa? Onko minun syytä tietää siitä jotain kun hankin Thunderin? Biasoinnilla säädetään pääteputkien toimintapiste. Väärällä biasoinnilla vahvistin ei kuulosta miltä pitäisi, ja putket voivat kulua loppuun liian nopeasti. Tämä on aika pitkä juttu selitettäväksi, ja itsekin vasta juuri ja juuri ymmärrän, mistä on kyse. Biasoinnista ei tarvitse tietää mitään, mutta pääteputkien vaihdon yhteydessä jonkun se on tehtävä. Homma ei ole vaikea, mutta putkivahvistimen sisälmyksien sorkkiminen näppituntumalla on kuoleman halveksumista. Soolot on perseestä. |
päänahka 31.03.2005 00:06:31 | |
---|
Mistäs tuo biasointi tapahtuu tässä thunderissa? En nyt ole paljoa tuonne sisälle pällistellyt, vaikka sen suojaverkon olenkin irroittanut joskus. Pitää ottaa koko vahvistin ulos kuorestaan, jotta pääsee piirilevyyn käsiksi. Piirilevyssä on kahdessa kohdassa reikä, josta pääsee säätämään trimmeriä. Toinen trimmeri säätää hehkujen jännitettä, ja toinen on bias-trimmeri. Bias-trimmeri on ainakin omassani pienempi, ja löytyy lähempää verkkomuuntajaa. Uraltonen ohjeiden mukaan löysin tarvittavat mittauspisteet. Jos kiinnostaa, voin ottaa kuvan Thunderin sisuksista ja piirrellä siihen nuo kohdat. Biasointi-FAQ ei haittaisi. Soolot on perseestä. |