Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Tanssimusiikki »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Efektiä monitorilinjaan
1 2
toyopet
29.03.2005 11:29:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No niin, onkohan tämä välttämättä oikea osasto mutta laitetaan nyt kun tanssimuusikko olen.
 
Mitäs mieltä ja perustelut myös, pitääkö monitorista tulla myös kaiut?
 
Tästä on ex-solistin kanssa monesti väitelty ja hän välttämättä halusi kaiun monitoriin. No meillä kyllä enimmäkseen on ollutkin. KErran vaan meinasi tulla ongelma, kun oltiin kakkosbändinä erään tunnetun vaaleahiuksisen laulajattaren keikalla ja heidän PAt ja miksaaja. Tämä ammattimies meinasi jo hermustuo solistimme vaateeseen, että kaikua monitoriin. Ei tullut kaikua monitoriin.
Tosin sitten keikan jälkeen tämä vaaleahiuksinen laulajatar haukkui miksaajan samasta syystä.
 
Mutta oma näkemys vaikka näin ei meidän bändissä toimita on se, että ei pitäisi olla efektejä monitoroinnissa perusteena soitto- ja laulutekniikan parempi hyödyntäminen.
 
Mitäs arvon kolleegat mieltä?
 
Jos tunnet omistavasi ylimääräisiä Odsmobilen moottoreita, saapi kertoa.
KoskPaavo
29.03.2005 11:34:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tottakai vaan kuivana ulos monitorista, kai ne jotkut haluais vaikka autotunen sieltä jos saisivat.
 
Kuolemasta saa parhaat aplodit, ei kuitenkaan encoreen asti
Pula-Aho
29.03.2005 11:50:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tottakai vaan kuivana ulos monitorista, kai ne jotkut haluais vaikka autotunen sieltä jos saisivat.
 
Kaiku kaiken kaunistaa. Menee keikkafiilis, jos kuulee kuinka paskasti oikeasti laulaa (soittaa). Korvamonitorointikin on samasta syystä aikaste kauhea. Kuulee liian hyvin. No, oikeasti ei moinen ongelmatiikka ole koskaan edes tullut mieleeni.
 
Maailman toiseksi hauskin asia on kännissä soittaminen.
vanhami
29.03.2005 11:54:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä mä oon miksannu vähän efektiä lauluihin. Mun korva ainakin meinasi sairastaa, kun siirryttiin nappimonitoreihin ja kokeiltiin ensin monitorointia kuivana.
 
Samaa valitteli basistikin. "laulusaundi on ihan kuiva, tässä on joku vika..."
 
Lattiamonneilla homma toimi ilman kaikuakin. En kyllä tiedä mistä syystä. Kai se johtu siitä, että sulla oli "ambienttiä" ympärillä, mutta kun laitat sulkevat napit korviin, niin olet kuin ämpäri päässä ja laulu on kuivaa kun sahara sielu huutaa kaikua.
 
Taitaa olla makuasia.
 
Mika
 
markkuv
29.03.2005 12:27:03
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitäs mieltä ja perustelut myös, pitääkö monitorista tulla myös kaiut?

Kaiku monitorissa helpottaa laulamista, varsinkin jos pitää laulaa 4 - 5 settiä illassa yksinään.
 
Perusteluosa:
 
Ihminen on niin rakennettu, että jos kaiuttomassa tilassa laulaa, niin sitä yrittää "yli" eli laulaa liian voimakkaasti - puskemalla ja siitähän ei hyvää seuraa äänen kunnolle.
 
uruttaja
29.03.2005 12:33:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taitaa mullekin hiven kaikua tulla nappeihin...
 
riff
29.03.2005 12:37:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olis se kiva saada edes vähän reverbiä nappeihin. Tän on huomannut esim. soittaessa elektroakustista nylon kitaraa suoraan linjaan. Meidän mikserissä ei saa kaikua auxeihin (Allen &heath mix wizard) ja nylonikeppi on aika karkeen kuulonen luureihin kuivana.
 
Älkää olko pojat huolissanne, kyllä tää tästä vielä huononee!
vanhami
29.03.2005 13:03:35 (muokattu 29.03.2005 13:03:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meidän mikserissä ei saa kaikua auxeihin (Allen &heath mix wizard)
 
????
 
Eiks ton pitäis olla suunnilleen humppakenttien miksereitten referenssipeli, jolla homman kuin pitäis onnistua kuin valssi kesällä.
 
Käytättekö mikserin omaa efektilaitetta?
 
Niin, muistaakseni mä ajoin vanhassa MACKIEssä efektin yhteen vapaaseen linjaan, josta auxin kautta sitten monitoroidiin.
 
Huoh onneksi on digimikseri ;)
 
Mika
 
riff
29.03.2005 13:16:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

????
 
Eiks ton pitäis olla suunnilleen humppakenttien miksereitten referenssipeli, jolla homman kuin pitäis onnistua kuin valssi kesällä.
 
Käytättekö mikserin omaa efektilaitetta?
 
Niin, muistaakseni mä ajoin vanhassa MACKIEssä efektin yhteen vapaaseen linjaan, josta auxin kautta sitten monitoroidiin.
 
Huoh onneksi on digimikseri ;)
 
Mika

Käytetään sitä omaa kaikua. En palauta sitä kanaviin koska kaikki kanavat on käytössä. Palauttamatta sitä ei saa mun mielestä muihin auxeihin. voinhan olla toki väärässäkin mut en oo vielä onnistunut. Jos tiedät jokun kikan, kerro ihmeessä!
 
Älkää olko pojat huolissanne, kyllä tää tästä vielä huononee!
Roadari
29.03.2005 15:12:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No niin, onkohan tämä välttämättä oikea osasto mutta laitetaan nyt kun tanssimuusikko olen.
 
Mitäs mieltä ja perustelut myös, pitääkö monitorista tulla myös kaiut?
 
Tästä on ex-solistin kanssa monesti väitelty ja hän välttämättä halusi kaiun monitoriin. No meillä kyllä enimmäkseen on ollutkin. KErran vaan meinasi tulla ongelma, kun oltiin kakkosbändinä erään tunnetun vaaleahiuksisen laulajattaren keikalla ja heidän PAt ja miksaaja. Tämä ammattimies meinasi jo hermustuo solistimme vaateeseen, että kaikua monitoriin. Ei tullut kaikua monitoriin.
Tosin sitten keikan jälkeen tämä vaaleahiuksinen laulajatar haukkui miksaajan samasta syystä.
 
Mutta oma näkemys vaikka näin ei meidän bändissä toimita on se, että ei pitäisi olla efektejä monitoroinnissa perusteena soitto- ja laulutekniikan parempi hyödyntäminen.
 
Mitäs arvon kolleegat mieltä?

 
Jos on lattiamonitoreista kyse, niin mielestäni ei. Kaiku tuntuu alkuunsa kivalta, varsinkin jos on vähän epävarma laulaja. Ongelmaksi tässä muodostuu kierto rajan aleneminen ja yleisen lavasoundin puuroutuminen. Kuten tässä jo kävi ilmi, niin ambienttia on ympärillä ilman mitään psykoakustiikkaakaan. PA vuotaa salista aina lavalle jonkun verran, monitoreista tuleva heijastuu takaisin katosta yms yms...
Korvamonitoreissa mielestäni pieni efektointi on mielestäni lähes pakko. Lisäksi vielä pieni ambient/tila mikrofoni jota ajetaan nappeihin. Muuten sitä soittajarukka on aivan pihalla ympärillä tapahtuvasta.
 
Roadari
 
"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa."
J.T.
29.03.2005 15:18:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytetään sitä omaa kaikua. En palauta sitä kanaviin koska kaikki kanavat on käytössä. Palauttamatta sitä ei saa mun mielestä muihin auxeihin. voinhan olla toki väärässäkin mut en oo vielä onnistunut. Jos tiedät jokun kikan, kerro ihmeessä!
 
Saa tietyin rajoituksin: MixWizardin ST1 return (joka toimii mikserin sisäisen efektin paluuna) voidaan ajaa aux-lähtöihin 1 ja 2, joten kyllä pitäisi onnistua myös monitoriin. Sen verran homma on rajoittunut, että 3-4 auxeihin ei sisäistä efektiä pysty ohjaamaan. Jos käytössä on kahta useampi monitoriryhmä, kaikki sepät ei kaikua monitoriinsa saa. Onko tullut luettua manuaalia...?
 
omarklah
29.03.2005 15:32:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ongelmaksi tässä muodostuu kierto rajan aleneminen ja yleisen lavasoundin puuroutuminen.
 
Tässä tulikin ne päälimäiset syyt miksi mekään emme käytä efektejä lavamonitoroinnissa.
Korvanappeihin voi laittaa - se ei vaikuta lavasoundiin.
 
Tää sit sanois tälleen...
vanhami
29.03.2005 15:55:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lisäksi vielä pieni ambient/tila mikrofoni jota ajetaan nappeihin. Muuten sitä soittajarukka on aivan pihalla ympärillä tapahtuvasta.
 
Tätä mä oon funzinut. Joku kunnon mikki just optimaaliseen paikkaan ainakin eka setillä. Sen mikin signaali tulis vaan mun nappeihin. Mä kun miksaan meidän bändiä, niin vois siinä säätää sitte kaikki kohilleen eka setin aikana. Niin siis tietysti hoidan haitarin siinä ohessa.
 
Toimiskohan käytännössä?
 
Viimesellä keikalla pistin T-bonen halvan 38 egen konkkamikin salin puoleen väliin ja miksasin sitä kovalevylle menevään nk. opettavaiseen keikkataltiointiin. Teki aika mukavan äjäyksen nauhoitukseen.
 
Mika
 
Teemu Tee
30.03.2005 12:00:05 (muokattu 30.03.2005 12:00:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehdottomasti hiukan kaikua!
 
Laulu on yksittäisenä elementtinä ehkä herkin tunnepuolen jutuille ja kaikki millä fiilistä voi parantaa, on eteenpäin. Kaiku monitoroinnissa antaa itseluottamusta, tosin liika on tietysti liikaa.
 
Tekniikan tulee palvella muusikkoa eikä päinvastoin! Jos vaikka kiertokynnys laskeekin, ei se niin paljoa pienestä kaiusta heikkene, että siitä luopua pitäis.
 
Napeissa pidän itse kaikua siitäkin syystä, että kun joudun miksaamaan, pysyy hallussa edes auttavasti se mitä yleisöllekin menee kaikujen osalta. Digimikseri auttaa tässä kyllä aika mukavasti reititysmahdollisuuksiensa ansiosta.
 
Tyhjän saa pyytämättäkin
Roadari
30.03.2005 13:12:51 (muokattu 30.03.2005 13:14:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Tekniikan tulee palvella muusikkoa eikä päinvastoin!

 
Menee vähän offtopic ja pilkun viilaukseksi, mutta irroitan nyt tämän yhden lauseen tähän silti.
Mun mielestä tekniikan tulee palvella kokonaisuutta. Olla yksi osatekijä parhaimpaan mahdolliseen lopputulokseen. Jos siihen kuuluu pieni efekti monitorissa, jotta laulaja kykenee toimimaan paremmin, niin so be it! Kunhan se ei aiheuta ongelmia muualla, esim puurosena soundina jollekkin toiselle soittajalle tai kiertona tai...
 
Roadari
 
"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa."
Teemu Tee
30.03.2005 13:49:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Menee vähän offtopic ja pilkun viilaukseksi, mutta irroitan nyt tämän yhden lauseen tähän silti.
Mun mielestä tekniikan tulee palvella kokonaisuutta. Olla yksi osatekijä parhaimpaan mahdolliseen lopputulokseen. Jos siihen kuuluu pieni efekti monitorissa, jotta laulaja kykenee toimimaan paremmin, niin so be it! Kunhan se ei aiheuta ongelmia muualla, esim puurosena soundina jollekkin toiselle soittajalle tai kiertona tai...
 
Roadari

 
Komppaan
 
Tyhjän saa pyytämättäkin
toyopet
30.03.2005 15:22:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehdottomasti hiukan kaikua!
 
Laulu on yksittäisenä elementtinä ehkä herkin tunnepuolen jutuille ja kaikki millä fiilistä voi parantaa, on eteenpäin. Kaiku monitoroinnissa antaa itseluottamusta, tosin liika on tietysti liikaa.
 
Tekniikan tulee palvella muusikkoa eikä päinvastoin! Jos vaikka kiertokynnys laskeekin, ei se niin paljoa pienestä kaiusta heikkene, että siitä luopua pitäis.
 
Napeissa pidän itse kaikua siitäkin syystä, että kun joudun miksaamaan, pysyy hallussa edes auttavasti se mitä yleisöllekin menee kaikujen osalta. Digimikseri auttaa tässä kyllä aika mukavasti reititysmahdollisuuksiensa ansiosta.

 
No joo fiilistä se parantaa tietysti muillakin soittajilla (ainakin yleensä). Mutta juuri tuo itseluottamus. Oikeastaan se olisi parempi kun soundcheckissä testataan kaiut ja luotetaan siihen ja kun se monitorissa kuulostaa kuivalta niin paikataan sitä laulu- ja soittotekniikalla. ELi yritetään saada se soitto kuulostamaan hyvältä ilman kaikua. No mistä tämmöinen idea: yksi keikka tehtiin tuossa ja nauhoitin se kahdella mikillä suoraan lavalta. Ei tietenkään mitään kaikua tullut nauhalle. Itse kyllä sen ulosmenevän kaiun kuulin soittaessa ja nyt kun kuuntelee levyltä, niin kuulostaa suoraan sanoen kauhealta. Sitä soittaa ihan eri tavalla kun luottaa siihen kaikuun. SItten kun sitä ei kuule, kuten kävi ennen joulua keikoilla, niin vaistomaisesti korjaa soittoa. Ja se kuulostaa sitten kaiun kanssakin paljon paremmalta.
 
Tämä perusteluna minun osalta.
 
Jos tunnet omistavasi ylimääräisiä Odsmobilen moottoreita, saapi kertoa.
WanhaWetäjä
30.03.2005 20:07:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No jos ite laulaa,pahimmillaan sen 5x 45 min lähes yksin,niin kyllä se raskasta ois ilman kaikua...jotta ääni kestäis niin ei VOI huutaa pää punasena viittä settiä,kapakassa on pakko vetää niin että on helppo laulaa eli volumee reilusti ja hyvä monitorointi,kaiun kanssa.
 
Joillakin lavoilla taas on jo valmiiks sellanen akustiikka että ehkä kaiuton monitorointi on paree ;-)
 
humppa on kaunista ja haitari vuotaa..
toyopet
30.03.2005 22:39:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No jos ite laulaa,pahimmillaan sen 5x 45 min lähes yksin,niin kyllä se raskasta ois ilman kaikua...jotta ääni kestäis niin ei VOI huutaa pää punasena viittä settiä,kapakassa on pakko vetää niin että on helppo laulaa eli volumee reilusti ja hyvä monitorointi,kaiun kanssa.
 
Joillakin lavoilla taas on jo valmiiks sellanen akustiikka että ehkä kaiuton monitorointi on paree ;-)

Niin no tuo itestään laulaminen onkin eri asia. Ja meilläkin kyllä sitä kaikua käytetään monitorissa, varsinkin kun ex-solisti palasi tänä iltana porukkaan mukaan.
 
Nyt ei tarvitsisi kuin paljon hyvähintaista keikkaa 5hlö bändille. No ei niin paljonkaan, kun harrastuksena tekee. Sellainen 3-4/kk. Ja hintojahan ei aleta polkemaan.
 
Jos tunnet omistavasi ylimääräisiä Odsmobilen moottoreita, saapi kertoa.
Neljä Ruuvia
31.03.2005 12:55:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Johtuisko se kiertorajan aleneminen sit myös huonosta headroomista päätteissä.Turvebändeissä monitoripäätteet on aina ne pienimmät,halvimmat ja alitehoisimmat.Sitten ne ajetaan särölle ja ihmetellään kun ei torvet kestä...
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «