Aihe: pod, v-amp, tonelab.. hienoudet ja huonoudet?
1 2
buffalo-eemeli
29.03.2005 23:36:38 (muokattu 29.03.2005 23:46:40)
Tämmösen hankkiminen houkuttaisi kovasti!

Askarruttaa seuraavat:

Saako näistä niin luonnollisen kuuloisia soundeja, niinkuin valmistajien sivuilla kehutaan? (En ole mikään hifistelijä. Joskus vaan saanut ulos digitaalisista vehkeistä pelkkää hirveetä p***aa. lue: Zoom)

Onko nuo hintaerot perusteltuja? (pod II, podXT, v-amp ja tonelab?) Monipuolisuus, laatu?

Tonelabin putki -oikeasti vaikutusta soundiin?

Nyt saa ylistää omia vehkeitä tai kaverin tai polkea ne totaalisesti lokaan! Kaikki kommentointi kiinnostaa.

Kiitos kaikille jo etukäteen!
ReBeat
29.03.2005 23:55:57

Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole.
Nazareth
30.03.2005 07:25:23
No kotikäytössä v-amp on hemmetin hyvä vehje.
"man who buys a drowned cat pays for wet pussy"IMIK #27
LesPaul70
30.03.2005 08:31:11 (muokattu 30.03.2005 08:32:16)
Niin no se peruskysymys #1 on tietysti ensin, että mihin käyttöön sitä laitetta haet, ja #2 että minkä tyylistä musaa lähinnä haluat soitella.

Jos kotiharjoitteluun tai -nauhoitteluun, mikä tahansa noista laitteista todennäköisesti on ihan ok. Jos taas keikalle, ei välttämättä mikään noista (vaan putkivahvari).

Mitä taas musiikkityyliin tulee, niin vaikka Tonelabin soundissa on aavistuksen verran putkilämpöä verrattuna "elottomiin" täysdigitaaleihin (Podit ja V-ampit), Tonelab ei välttämättä kuitenkaan ole noista paras valinta, jos musamieltymyksenä on lähinnä siantapposäröllä soitettava mättöhevi. Oikeastaan siihen käyttöön (ja ainoastaan siihen!) noista voisi suositella lähinnä Pod 2:ta. Pod XT:stä on hankalampi saada ulos toimivia higain-soundeja, vaikka muilla osa-alueilla se onkin paljon kakkosta edellä.

Mitä taas efektipuoleen tulee, niin XT olisi teoriassa monipuolisin listasi laitteista, mutta efektien tehokas käyttö edellyttäisi erillisen pedaalilaudan (tai Live-version) hankkimista. XT:n efektit ovat tosin hieman pliisuja ja mitäänsanomattomia verrattuna esim. Bossiin (jota muuten ei ollut listallasi, tarkoituksellako?).
"Lahjattomat harjoittelee" (sinfoniaorkassa kuultua)
booster
30.03.2005 09:05:23
Mä soitin viime kesänä muutamat treenit ja yhden keikan systeemillä V-AMP -> Valvestate 8080:n pääte, kun JMP pöllittiin. Musiikki oli tuollaista Ramones -tyylistä, ja kyllähän tuo hintaansa nähden toimi kuin häkä. Puhtaana käytin Roland JC120 -mallinnusta ja särösoundeina oli pari versiota Modern Hi Gain -mallista, miedompi särö, isompi särö ja isompi särö delayn kanssa. V-AMP maksaa nykyään uutena satasen, hinta-laatu-suhde on minusta huikea. Muita vastaavia en ole kokeillut, joten en osaa sanoa.
JuSu
30.03.2005 11:43:19 (muokattu 30.03.2005 11:51:54)
Niinpä ja Pro-mallinkin saa uutena 177eurolla. Siinä saa halvalla hyvät soundit.

Niin... Ja kun laittaa parikymppiä lisää, niin saa about saman vehkeen 2x60 W päätteellä = V-ampire -nuppi (195 euroa). Combon saapi hintaan 268 euroa. Ei pahoja hintoja nuokaan...

JuSu

EDIT: Ja asiasta vielä... Itse olen tykästynyt Yamahan DG -sarjan mallintaviin. Toisen bändin treeniksellä pauhaa 80 W 2x10" combo, ja kotosalla tyrkkään DG Stomp -etusesta signaalia Laneyn 15 W putkicombon päätteeseen. Toimii, ja saapi halvalla nykyään...
Minä olen myyrä.
Exhausted
30.03.2005 11:47:55

Itse olen vannoutunut POD XT:n ja nykyisin XT Liven kannattaja.

Parhaita puolia on tietysti monipuolisuus. Vehkeestä löytyy kymmenittäin efektejä ja vahvistinmallinnuksia ja kaikkea voi säätää todella vapaasti. Laitteen voi pistää kiinni niin kitaravahvariin, kotistereoihin, tietokoneeseen kuin pa-kamoihinkin.

Huonoja puolia on se että käyttökelpoisen (etenkin särö)saundin löytäminen on alkuun vaikeaa. Itsellänikään se ei onnistu pelkkää vahvistinmallipotikkaa pyöräyttämällä, eikä kaikista 72 vahvistinmallista sitä oikeaa saundia lähde. Tämäkin vain siksi että on niin paljon säädettävää, mutta on se kyllä sitten rikkauskin, kun oppii säätämään. Lisäksi täytyy moittia siitä että presettejä vaihtaessa ääni katoaa 20 millisekunniksi, mutta niin toisaalta kävi entisessä Marshall Valvestatessakin...
Tympee Huttunen
30.03.2005 11:53:59 (muokattu 30.03.2005 11:54:28)
Niin... Ja kun laittaa parikymppiä lisää, niin saa about saman vehkeen 2x60 W päätteellä = V-ampire -nuppi (195 euroa). Combon saapi hintaan 268 euroa. Ei pahoja hintoja nuokaan...

JuSu

V-ampiren ulostulot eivät kyllä taida olla yhtä monipuoliset mitä v-amp pro:ssa? Digitaalinen ulostulo puuttuu? No, mutta kuitenkin, halvalla kyllä lähtee. Onneksi tuli myytyä Digitechin multiefekti RP9 tarpeeksi ajoissa pois:)
Tympee Huttunen
30.03.2005 11:54:09 (muokattu 30.03.2005 11:54:19)
moka...
buffalo-eemeli
30.03.2005 14:10:44
Kiitos kaikille hyvistä kommenteista!!

Tarkennetaampas vähän...

Eli olen hankkimassa vekotinta nauhoittelu tarkoituksissa ja numetalultrahigain soundeja en hae. Itseäni miellyttävä kitarasoundi löytyy Sabbath-Entombed akselilta.. Efektien paljouskaan ei ole itsetarkoitus, vaan lähinnä vahvistin- ja kaappimallinnusten taso ratkaisee.
McNulty
30.03.2005 14:26:34
Eli olen hankkimassa vekotinta nauhoittelu tarkoituksissa ja numetalultrahigain soundeja en hae.

Eli recto-mallinnukset saa jättää väliin :)

Itseäni miellyttävä kitarasoundi löytyy Sabbath-Entombed akselilta.. Efektien paljouskaan ei ole itsetarkoitus, vaan lähinnä vahvistin- ja kaappimallinnusten taso ratkaisee.

Hmm, kyllähän nuo mallinnukset ovat ihan ok kotikäytössä ja studiossakin saa prosessoinnin jälkeen ihan ok jälkeä aikaiseksi. Kyseessä on kuitenkin mallinnus ja mielestäni ne ovat vielä aika kaukana todellisuudesta. Jos lyö jonkun Podin vs. Rectifier-nuppi niin ero on ällistyttävä.

Noiden mallinnuksien ideahan on tarjota mahdollisimman suuri skaala erilaiseen musaan sopivia saundeja, jolloin potentiaalinen kohderyhmä on valtava. Sen haitta vaan on se, että mallinnukset ovat "vähän sinnepäin". Tietysti jos se riittää soittajalle niin hyvä, mutta itse arvostan enemmän sitä yhtä OIKEASTI HYVÄÄ saundia.

Podeja ja vamppeja testanneena ärsyynnyin oikeastaan siitä että laitteissa on kauheasti säätämistä ja silti kauhean vähän käyttökelpoista kamaa. Esim. Boss GT-6 toimi huomattavasti paremmin ainakin efektien puolella. Niissä saundeissa oli vain enemmän "sitä jotain"... lieneekö sitten oikea sana tässä tapauksessa "aitoutta"?

Vaikka itse en pidäkään L6-laitteista, niin en kokonaan niitä teilaakaan. Jos soittaja itse pitää saundista jonka nuo vehkeet muodostavat niin sehän on se kaiken ydin. Toiselle vanhaa tweed-comboa "apinoiva" laite on ihan yhtä hyvä kuin aito fenkun boutique tweed-combo. Toisille sitten ei...

Hyvää noissa on kuitenkin se "kaikille jotain"-periaate mutta mielestäni saisivat keskittyä enemmän muutamaan perusmallinnukseen... siis oikein kunnolla, eikä räveltää 500 efektiä ja 50 mallinnusta. Too big piece of cake!!!
"I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott
arska
30.03.2005 14:31:45
V-ampista käyttäjänä voin sanoa sen, että säätäminen on tajuttoman turhauttavaa ilman tietokonetta... niitten namikoitten pyöritteleminen ja paineleminen yhtäaikaa ja erikseen kitara sylissä on aika vaikeaa. Muuten todella hintansa arvoinen värkki. Ite oon muttamalla keikallakin soitellu sen kautta ja varmaan vielä tulen soittamaan.
Jeesus otti leivän, siunasi, murisi ja sanoi: Ei tästä saatana kaikille riitä!
pitk
30.03.2005 16:05:39

Kiitos kaikille hyvistä kommenteista!!

Tarkennetaampas vähän...

Eli olen hankkimassa vekotinta nauhoittelu tarkoituksissa ja numetalultrahigain soundeja en hae. Itseäni miellyttävä kitarasoundi löytyy Sabbath-Entombed akselilta.. Efektien paljouskaan ei ole itsetarkoitus, vaan lähinnä vahvistin- ja kaappimallinnusten taso ratkaisee.

Hankittuani ToneLabin avasin PODin kerran ennen sen myymistä Tsekkasin yhden delay-ajan.

ToneLabissa on heti hyvä perusmeininki. Tehtan presetit ovat jo toimivia ja perussoundissa on aivan eriluokan tyrneys ja dynamiikkaa kuin PODissa. PODista sai toki toimivaa soundia aikaan, mutta kaikki presetit sai unohtaa heti ja soundit piti rakentaa alusta alkaen. Hyvänä lähtökohtana on lähteä sekoittelemaan eri vahvistinsimulaatioita kaappisimulaatioiden kanssa ja kun miellyttävä yhdistelmä löytyy, niin sitä sitten muilla säädöillä hienosäätämään. Omituiset kombinaatiot tuottavat yllättävän hyvä tuloksia (esim joku todella HiGain styrkkari 1x8" kaappiin).

ToneLab on lisäksi helppokäyttöinen ja minipuolinen. Hinta on kilpailijoita korkeampi, mutta se kanattaa maksaa.
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
blastoff
30.03.2005 16:26:31
Lievä off-topic:

Mihin hintaan PODeja oikein liikkuu käytettynä? Minulla on se ihan eka versio Podista, jonka myymistä olen tässä vähän harkinnut...
Volle
30.03.2005 16:32:18
Omituiset kombinaatiot tuottavat yllättävän hyvä tuloksia (esim joku todella HiGain styrkkari 1x8" kaappiin). .

Osaakos noi sitten mallintaa sitä, että ajettaisiin vaikka 100 watin pleksiä täysillä tuollaiseen pikkukaiuttimeen? Eka hirveätä pörinää ja röpötystä, jonka jälkeen ei enää mitään, kun kajari menee epäkuntoon. :)
Nam.
buffalo-eemeli
30.03.2005 17:59:12
Osaakos noi sitten mallintaa sitä, että ajettaisiin vaikka 100 watin pleksiä täysillä tuollaiseen pikkukaiuttimeen? Eka hirveätä pörinää ja röpötystä, jonka jälkeen ei enää mitään, kun kajari menee epäkuntoon. :)

No helevetti! Se oiski hienoo, ku siitä tulis vielä sen päätteeks savua ja kirosanoja!
JakeScary
30.03.2005 18:48:27
V-ampista käyttäjänä voin sanoa sen, että säätäminen on tajuttoman turhauttavaa ilman tietokonetta...

Kertokaas joku nyt vielä että minkälaiset piuhat tarviin ja millaset liitännät tulee koneessa olla?
"If it weren't for electricity we'd all be watching television by candlelight." George Gobol.
Billsner
30.03.2005 19:36:47
Eli recto-mallinnukset saa jättää väliin :)

Nuo recto-mallinnukset eivtä ole kovin hyviä v-ampissa. POD:issa ne on parempia. V-ampin soldano mallinnus on taas on erittäin hienon kuuloinen. Omasta mielestäni v-amppia on helpompi käyttää kuin POD:ia.

Lisäkysymys: Sanokaa ny joku pliis mikä sen johdon "oikea" nimi on joka tulee v-ampin ja koneen väliin. Maksaako se oikeasti 20€? Erään musakaupan myyjä osoitti johtokasaa päin ja sanoi "Tämmönen siihen väliin tulee, se maksaa 20€".
Jos ei ole mitään järkevää sanottavaa niin silloin on sama olla hiljaa.
...And Justice For All
30.03.2005 20:16:08
Nuo recto-mallinnukset eivtä ole kovin hyviä v-ampissa. POD:issa ne on parempia. V-ampin soldano mallinnus on taas on erittäin hienon kuuloinen. Omasta mielestäni v-amppia on helpompi käyttää kuin POD:ia.

Lisäkysymys: Sanokaa ny joku pliis mikä sen johdon "oikea" nimi on joka tulee v-ampin ja koneen väliin. Maksaako se oikeasti 20€? Erään musakaupan myyjä osoitti johtokasaa päin ja sanoi "Tämmönen siihen väliin tulee, se maksaa 20€".

USB-kaapeli?
Vaiko MIDI-kaapeli?
Kalliita noi on!
Copyright ...And Justice For All. All Rights Reserved.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)