Aihe: Ravintolamuusikot
1 2 3 4 59 10 11 12 13
Lennu
29.03.2005 15:17:46

Nyt luit mun tekstiä kuin piru raamattua.

Noh, vastineessani oli roimasti sarkasmia ja sen oli tarkoitus olla jatkokeskusteluun yllyttävä provokatiivinen "purkaus". Ilmeisen onnistunut? Tai sitten iahn huono, en osaa arvioida omia tekstejäni.

Meillä on duunissa ilmaset bussimatkat.
<fat>Ärlä #014</fat>
la m quina
29.03.2005 16:13:56
Tajuat varmaan itekin, että bussin ajaminen ei oo ihan samanlaista työtä kuin musiikin soittaminen.

Bussin ajaminen humalassa voi tarjota matkustajille "ainutkertaisen irtioton arjesta".
Sertzo S
29.03.2005 16:43:57
Bussin ajaminen humalassa voi tarjota matkustajille "ainutkertaisen irtioton arjesta".ja vastaantulijoille menolipun taivaaseen tai helvetiin, jos niin uskoo.
Ukko
29.03.2005 16:58:14

Tästä ei puutu enää kuin Jami, kaljakori ja pyhän markkinatalouden ylistys.
Eiksä mä kelpaa :( Oikeesti ja paljon kapakkamuusikoiden elämää aitiopaikalta seurattuna vaan ei ( onneksi ? ) koettuna mielipide. Töissä selvänä joskaan ei yksi tai kaksi keskaria maailmaa kaada mutta töissä ei siitä yli. Ja työaikahan loppuu kun kamat on kannettu autoon. Ruokapuolesta, onhan esim. rakennusalalla työnantajan maksama ateria tai sen korvaus raha päivittäin tai vastaava vähennys verotuksessa. Perusteluna epäsäännölliset työolot eli työkohde saattaa vaihdella päivittäin. Niinhän se on soittajillakin. Jos muusikot ei siivoa omia jälkiään niin myyjälle tiedoksi että ei enään samaa bändiä. Ja sitten nää keskieuroopan bändit, eiks voitais myös ottaa tänne iso kasa keskieurooppalaisia ravintoloitsijoitakin ? Ne vois suhtautua asiakkaisiin paljon palvelu alttiimmin kuin nämä kotimaiset kapakin pitäjät. Mielipiteillä ja vaatimuksilla on niin monta puolta.
Ukko
29.03.2005 17:07:02

Aina kun satuttiin sinne yhtä aikaa rakennusmiesten kanssa niin päästiin todistamaan kun useampi äijä otti siinä 30min. ruokatunnin aikana 2-3 pitkää...
Ja eiku telineille kiipeilemään....

Alan ammattilaisena voin kommentoida että tuo on aika pahaa yleistämistä. Tuleehan näitä juoppoja joskus vastaankin mutta pääsääntöisesti nuo juopot ovat niitä "kovia ammattilaisia" jotka nyt sattuvat olemaan "väliaikaisesti" ilman jobia. Mites ne virkamiehet ynm. jotka aina lounaalla ottavat muutaman terävän parin oluen eteen ?
dazed
29.03.2005 17:17:51
Sais olla maailmassa enemmän ravintolamuusikoita, olis tämäkin paikka vähän parempi.

Ja juttujentaso nousisi heti puolella.
I`m not a great player, but I can make it howl.
sormunen
29.03.2005 17:57:48
...ja Sormunen, joka kaiketi ymmärrykseni mukaan järjestää jonkun verran keikkoja...

No siitä on kohta kaksikymmentä vuotta kun oon keikkoja työkseni järkkäillyt enkä silloinkaan raflabändeille. En mä tunne niitten ongelmia. Mitä nyt humppasivulla oon yrittänyt lueskella, jotta jospa jotain aukeaisi.

Mutta bändipuolellahan homma on harvinaisen yksinkertainen. Hommasta tehdään sopimus ja siitä pidetään kiinni. Ei siinä oo mitään sen ihmeellisempää. Näin värikkäästi kuvailisin tilannetta järkkärin, roudarin, kiertuemanagerin, stagemanagerin jne jne ominaisuuksissa.

Tämmöisillä työajoilla ja työmatkoilla sun muilla ei ole mitään tekemistä homman kanssa. Sopimuksessa lukee, että milloin mitäkin tapahtuu ja mitä keneltäkin odotetaan.
peetu
29.03.2005 18:52:37
Alan ammattilaisena voin kommentoida että tuo on aika pahaa yleistämistä. Tuleehan näitä juoppoja joskus vastaankin mutta pääsääntöisesti nuo juopot ovat niitä "kovia ammattilaisia" jotka nyt sattuvat olemaan "väliaikaisesti" ilman jobia. Mites ne virkamiehet ynm. jotka aina lounaalla ottavat muutaman terävän parin oluen eteen ?

Taitaa olla entisiä virkamiehiä jos noin kovasti alkoholi maistuu. Ryypätköön joku, jos parhaaksi näkee, mutta juomisen puolustelua en ymmärrä.
baron
29.03.2005 19:19:37

Kyllä mulla on aina etukäteen diili, mitä syötävää (vaihteluväli ei mitään - kolmen ruokalajin illallinen tarjoilijoiden tarjoilemana) ja juotavaa (yksi keskari + kahvi - piikki auki baarissa koko illan) keikkaan kuuluu.
Ei siinä mitään kerjätä.
The Steinway piano - with its beauty and power - is the perfect medium to express the performers's art, drama and poetry
Martso
29.03.2005 19:33:48 (muokattu 29.03.2005 19:34:09)
Kyllä mulla on aina etukäteen diili, mitä syötävää (vaihteluväli ei mitään - kolmen ruokalajin illallinen tarjoilijoiden tarjoilemana) ja juotavaa (yksi keskari + kahvi - piikki auki baarissa koko illan) keikkaan kuuluu.
Ei siinä mitään kerjätä.

Baron, nyt puhuttiin ravintolamuusikoista. :)
"Tärkeintä ei ole hyvä keikka, vaan nopea poistuminen!"
baron
29.03.2005 20:14:51 (muokattu 29.03.2005 20:34:10)

Baron, nyt puhuttiin ravintolamuusikoista. :)

No joo, pihvit keittiön nurkassa ja keskari "henkilökuntahintaan".

Edit: Onks kaljapubit ravintoloita?
Kyllä mulle on sattunut, että isäntä itse kantaa mulle pyytämätöntä kaljaa, jos soitto sillä paranisi.
The Steinway piano - with its beauty and power - is the perfect medium to express the performers's art, drama and poetry
Ukko
29.03.2005 20:41:20

Kyllä mulle on sattunut, että isäntä itse kantaa mulle pyytämätöntä kaljaa, jos soitto sillä paranisi.

No onks siitä tullut sillei parempaa ?
sirdickyj
29.03.2005 21:08:03 (muokattu 29.03.2005 21:09:43)

Meille kävi niin, että kaljaa kyllä myytiin avokäsin tiskiltä ilman mitään ongelmaa, sitten päivää ennen valitusajan umpeutumista yritettiin maksaa hieman vähemmän liksaa, kun oltiin juovuksissa (niinkuin oltiinkin). Kerroin (toimiston välityksellä) että penniäkään ei hinta laske, jos on jotain marisemista niin rosiksessa saa sitten marista.Täys liksa tuli, ja porttikielto. Voi olla että toimisto pudotti hinnasta osan pois, sitähän emme tiedä, mutta koska kunto olikumminkin ihan kelpo esiintymiskunto vaikkei autolla olis voinu pois lähteäkkään, ja soitettiin sen aikaa kuin oli sovittukin sekä muutenkin täytettiin kaikki sopimuksen ehdot, niin ei siinä mitään hintoja sillon tiputella. Ja jengikin diggaili kovasti ja ostivat huimasti juomaa tiskiltä.Yrittivät vaan vedättää perkeleet.

Ja muuten, Seiväshyppääjä, en mäkään kyllä nyt kirjota tänne, että "ravintoloitsijat kusettaa aina soittajia", tuo on vain yksi esimerkki. Niinkuin sunkin (melko tutunkuuloinen) esimerkki

Ota Jari Sillanpää keikalle tai Katri-Helena. Eivät varmasti ruinaa ilmaista ruokaa. Markalla saa markan tuotteen, niin myös bändiasioissa.
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
baron
29.03.2005 21:21:06

No onks siitä tullut sillei parempaa ?

Ei välttämättä, mutta kaikkensa yrittävät:-)
Mesa/Boogie
29.03.2005 22:44:30 (muokattu 29.03.2005 22:45:58)
Alan ammattilaisena voin kommentoida että tuo on aika pahaa yleistämistä.

Eikös tää koko juttu lähteny liikkeelle just tolla yleistämisellä. Enkä mä millään pahalla.

Oon itsekin hävennyt joskus humalaisia bändikavereita... Jopa levyttänyttä ja varsin suosittua sellaista (ei kuitenkaan oikeuta yleisölle vittuiluun). Oon oikeesti sitä mieltä että keikka pitää pystyä hoitamaan selvinpäin jos niin on sovittu.
VÄKIPÄÄ
29.03.2005 23:19:05
En nyt tiedä miten tässä rajataan ravitola, mutta jos jonkinlaisissa kaljakuppiloissa ja kebabmestoissa on tullut rämpättyä joten...

Monenlaista ravintolanpitäjääkin on sattunut kohdalle (todella hyviä ja todella huonoja)!

Oltiin sovittu ravintolapäälikön kanssa keikka ja liksaksi puolet pääsylipputuloista ja 6 tuoppia bisseä per nenä. Kun päästiin keikalle ja tiedusteltiin oluita ja omistaja ilmoitti ettei bisseä tule, hän ei ole luvannut mitään, ravintolapäällikkö on eronnut. piste. Rahat saatiin kuitenkin, mutta vitutti.

Humalainen ravintolan omistaja vinkkasi entisen bändini laulajan takahuoneeseen ja alkoi huutaa naama punaisena että vedetäänkö me huumeita sen ravintolassa ja että soittaa poliisit. Ei ilmeisesti juotu tarpeeksi viinaa. Rumpali kun oli kuski, laulaja absolutisti ja minä join vain kolme tuoppia kun ei herunut edes alennusta soittajille.

Ja ettei pelkkää pahaa...

Oltiin sovittu keikka "all you can drink"- kaljapalkalla. Oltiin saatu roudattua niin ravintolanpitäjä tuli kysymään että lähdemmekö syömään? Kahdella taksilla lähdettiin, mentiin ravintolaan, syötiin, juotiin useammatkin paukut, juteltiin, otettiin taas kaksi taksia kolmanteen kuppilaan, ukko toi pöydän täyteen trinkkejä, juotiin ne ja takaisin keikkapaikalle... ihan liian kännissä! Ravintolanpitäjä maksoi koko lystin eikä tarvinnut kerjätä, pikemminkin toppuutella!
Dimebag Darrell in memoriam. "I shake my fists at skies above Mad at God"
Hööki
29.03.2005 23:38:54 (muokattu 21.07.2005 00:41:08)
zzzzzzzzzzz.
No pilluhan se on aina mielessä, mutta hypätään nyt ensin!
jäykkis
30.03.2005 08:39:30 (muokattu 30.03.2005 08:41:11)
aivan toinen, ota joku itseoppinut Suomalainen juopporemmi illaksi tai hyvä Puolalainen koko viikoksi. Eikä tarvitse pelätä tai vahtia koko ajan, kaverit osaavat hommansa. Toisin kuin Suomalaiset virkaveljensä yleensä.

Hetken tuumattuani tuli mieleen semmosta jotta tässähän on kyse keikkamiesten ("reppumiesten") palkkaamisesta? Ilmaisen ruuan ja juoman kerjäämisestä pääset eroon sillä että maksat heille normaalin kaavan mukaan viralliset päivärahat - tänä vuonna kai kotimaan osalta 30 juuroa per lätty.
Päivärahahan on kulukorvaus joka luonnolloisesti maksetaan aina verottomana. Aivan samoin kun esim. kilometrikorvaus - tänä vuonna henkilöautolta 0.40 euroa per kilometri - jotka tietenkin olet maksanut jo nyt?

Työn tilaajana sinulla on nähdäkseni valinnan tässä kohdin valinnan paikka. Maksa päivärahat ja se on sitten sillä selvä. Se on matkustajalle korvaus kohonneista elinkustannuksista ja sen jälkeen on turha kerjäillä ilmaisia aterioita.

Mentäessä virallisen kaavan mukaan olettaisin että tässä on joku kilometri tai kuntaraja rajapyykki jonka jälkeen vasta työn katsotaan olevan niin kaukana kotikulmilta että päivärahat maksetaan. Esim. koko pääkaupunkiseutu taidetaan katsoa samaan työntekoalueeseen ja päivärahoja ei (kai!) yleensä makseta sen sisällä liikuttaessa.
Jos vielä jossitellaan, niin ihan tarkkaanottaen sinun pitäisi tilaajana vielä maksaa bändin poikien majoittuminen paikkakunnalla.

Nämä kaikki kolme menoerää, päivärahat, matkakustannukset ja majoittuminen, ovat kustannuksia jotka pitää aina tulla yksiselitteisesti työn tilaajan maksettavaksi. Tietenkin voidaan sopia että leivotaan sisään bändille (ohjelmatoimistolle?) maksettavaan könttäsummaan, mutta se on sitten syytä mainita tilausta / sopimusta tehtäessä.

Kaljojen ja muiden nauttimisen suhteen olen kanssasi samoilla linjoilla. Jos olet sitä mieltä että sitä ei tehdä työaikana - joka sivumennen sanoen ei ole ollenkaan kaukaa haettu, esim. itse en välittäisi istua asiakkaana ravitolassa jossa bändi on selvästi jurrissa - niin sitten teet asian selväksi (mieluummin jo etukäteen) että tässä kuppilassa työtekijät eivät naukkaile. Piste.

Näinhän se menee. Sinä olet työntilaaja ja maksaja ja se on sinusta itsestä kiinni mitä haluat katsella ja sietää ja mitä et. Kunhan kannat itse oman osasi kuvioista (vrt. juuri päivärahat ja muut asiaan kuuluvat korvaukset), niin voit odottaa ammattimaisempaa otetta myös "vastapuolelta".
jäykkis
30.03.2005 08:57:36
Ymmärrän kantasi.

Mikäli, kuten useimmat, tilaat orkesterit ohjelmatoimistoilta, sun ei auta valittaa, olethan tilannut ohjelmapalvelun hyvine ja huonoine puolineen, eivätkä soittajat ole työsuhteessa sinuun. Mikäli soittajien oma työnantaja (todennäköisesti yhtye itse) sallii työaikana kohtuullisen alkoholin nauttimisen, ei siinä mitään sitten. Ja jos keikkaa sovittaessa on sovittu ruoka ja juoma-asioista, on törkeää ja alentavaa puhua orkesterin 'kerjäämisestä', kun kerran kysymys on siitä, ettet halua omaa osaasi sopimuksesta täyttää.
:-)

Tässä olen kyllä herra Kiven kanssa vahvasti eri mieltä.

Periaatteessa olet oikeassa siinä, että toimittaja vastaa alihankkijoidensa työstä kuten omasta työstään, siis ohjelmatomisto vastaa bändin tekemisistä kuten omasta tekemisestään, mutta siihen sitten meidän yhteisymmärrys loppuukin.

Oletko todella sitä mieltä että ravintoloitsijalla ei ole sanan sijaa asiaan siinä käytännön tilanteessa joka on syntynyt esim. nyt vaikka lauantai-iltana kello kymmenen kun hän huomaa että nyt tuolla porukalla menee hiukka turhan lujaa?

Minä olen kyllä vahvasti sitä mieltä että oli tässä suhteessa bändin sisäiset sopimiset mitä tahansa, niin ravintoloitsija on työn tilaaja ja maksaja hänen oikeus (ja jopa velvollisuus omia asiakkaitaan kohtaan) on valvoa että asiat kehittyvät hänen haluamassaan tahdissa ja -suuntaan. Siis lakien ja asetusten puitteissa tietenkin.

Työn tilaajalla on tietyt oikeudet tilaamansa työn suhteen ja on kyllä aika kaukaa haettu se, että hänen välipuheensa paikka tulee vasta sitten seuraavana työpäivänä ja tapahtuu ohjelmatoimiston suuntaan.

Kaikkea sitä kuulee kun vanhaksi elää.

Joopa joo.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)