Aihe: Basarin kalvoon reikä?
1 2 3
Timbuktu
29.03.2005 12:49:16
mulla on tollanen basari missä ei oo tossa alakalvossa reikää valmiina että osaisko joku neuvoa että voiko siihen tehä ite sellasen ja jos voi niin millä kannattais ja mitä hyötyä siitä on? olen amatööri joten älkää tuomitko. =)
Muovinen
29.03.2005 12:56:38

Kyllähän sen voi itse tehdä. Itse tein sen pienellä terävällä veitsellä, kun olin ensin piirtänyt tussilla reiän rajat kalvoon. Siitä tuli ihan siisti. Enää en kyllä kalvojani leikkaile sillä pidän enemmän siitä tuhdista ja pyöreästä soundista, jonka reiätön kalvo tarjoaa. Hiemanhan se ilmanottoaukko sitä soundia fokusoi mutta samalla siis se alapää kärsii.
TORILLA UFIP Tiger Heavy Ride 22"
Limbus
29.03.2005 13:03:04

Parhaan kokoinen reikä on kuulemma 4 tuumaa (jotain 10 cm) halkaisijaltaan.En mene vannomaan enkä tiedä onko niissä jotain "paras" kokoa. Viisaammat neuvokaa... :)
pata
29.03.2005 13:47:51
mulla on tollanen basari missä ei oo tossa alakalvossa reikää valmiina että osaisko joku neuvoa että voiko siihen tehä ite sellasen ja jos voi niin millä kannattais ja mitä hyötyä siitä on? olen amatööri joten älkää tuomitko. =)

itse tein tällä tavalla notta: ota vanha paska cd-levy... laita kaksipuolista teippiä ja kalvoon kiinni siihen haluttuun kohtaan.. ota kuulakärkikynä ja ala kiertää sitä levyä... kuten kohta huomaat kalvoon on painautunut ura. hahaa, jotenka sitten vain veitsi käteen ja varovasti leikkuu hommiin. Sitä kynää saa kyllä painaa aika lailla, mutta pitää varoa ettei levy siirry...
Aryokal
29.03.2005 13:56:57

Jostain kuultua:
Pieni kattilan kansi tai joku vanhan kahvipannun kansi, semmonen sopivan kokoinen y´know. Mielellään metallinen, koska idea ois kuumentaa sen reunat, vaikka hellalla ja sillä sitten painaa kalvoon reikä. Tulee tosi tasanen jälki ja toimii..
Ken sent me.
moderndrummer88
29.03.2005 15:08:37
joku muotti on hyvä tosiaan olla ja sitä rupeaa sitten kiertämään että saa nätin uran ja loppu vaikka mattoveitsellä, sen jälkeen teippaukset reunoihin notta ei lähe kovin helposti leviämään jostain pienestä repeämästä koska epätasaisuuksia jää aina jos tekee jotenkin muuten kuin kuumentamalla jonkin sopivan muotin ja ssillä sitten painaa, joka onkin ihan hemmetin hyvä konsti varmaan.
Tärbä-tärbä-kosh
Timbuktu
29.03.2005 15:39:33
eli suositteletteko sitä reiän tekemistä vai onko se saundi sitten parempi ihan ilman reikää?
Pacifig
29.03.2005 15:44:31

Ite teippasin vanhan cd:n kalvoon kiinne neljästä kohtaa. Sitte vaan maatopuukolla reunoja myöten.
Ainakin itsellä soittotatsi parani basariin... ja onhan se helpompi nyt mikittää...
Laittaiskohan kamat myyntiin...
Mikael
29.03.2005 15:51:05

eli suositteletteko sitä reiän tekemistä vai onko se saundi sitten parempi ihan ilman reikää?

Mun mielestä soundi on parempi ilman reikää, mutta jos meinaat keikkailla tai studiossa äänittää rumpuja niin hyvän soundin haku mikrofonin kanssa helpottuu kun sen saa sinne rummun sisälle joko kokonaan tai osittain. Kannattaa huomioida tuo sana helpottuu, sillä umpinaisellakin kalvolla se on kyllä mahdollista mutta hieman vaativampaa.
Juzzu: "Vire on vain suositus, ei pakko."
miän vain
29.03.2005 16:08:31

Mun mielestä soundi on parempi ilman reikää, mutta jos meinaat keikkailla tai studiossa äänittää rumpuja niin hyvän soundin haku mikrofonin kanssa helpottuu kun sen saa sinne rummun sisälle joko kokonaan tai osittain. Kannattaa huomioida tuo sana helpottuu, sillä umpinaisellakin kalvolla se on kyllä mahdollista mutta hieman vaativampaa.

Samoilla linjoilla.

Jos reiän tekee, kannattaa tehdä mahdollisimman pieni ja mahdollisimman reunaan, syö vähiten soundia.

Valmiita tarrakiinnitteisiä mallineita saa kaupoista, kuuma tölkki -niksikin on hyvä.

Reikä lisää atakkia ja tiukkuutta, vähentää sointia ja alapäätä. Soittotuntumakin muuttuu.
Been banging my head against the wall for so long - think I might have knocked something loose
Monochromatic - bändi
semisuper.tk - rumpusivut
Cieni
29.03.2005 16:13:46
Huah, tein reiän 10" splässillä :---D Tuli aika törkeen näkönen.... Eli en suosittele ellei osaa.
Maito on hyvää.
moderndrummer88
29.03.2005 17:51:33

soundi on hieman kuivempi ja kaikkein muheimmat alaäänet häviää, tosin soitettavuutta paransi kun ei niin hirveästi lyöntikalvo värähdellyt operaation jälkeen
Tärbä-tärbä-kosh
Bobana
29.03.2005 17:52:47
Tossa taannoin oli sama ongelma. Eli millä kalvoon sopiva ja siisti reikä.
Noh, kämpillä sitten vähän aihaa pyöriskelin että mistäs muotti. No, jeesusteipistähän se!!! Eli oli semmonen uudehko rulla eli ei oltu hirveesti vielä keretty teippiä siitä repeleen.
Se siitä sitten kalvoon kiinni sopivaan kohtaan ja tussulla ympäri. Sitte heitetään teippi sinne mistä oli tullukkin. Sen jälkeen varovasti mattoveitsellä ääriviivoja pitkin ja awot! Tuli hyvä. Kalvo oli kiinni basarissa eli siinä ei hirmusia harhaviiltoja parane tehä tai käy köpelösti.

No, onhan näitä tapoja varmaan miljoona mutta toi oli kyllä kaikista helpoin ja aikaa tohon meni 1 min.
markkuliini
29.03.2005 19:47:17

hähää. Mullapas meni kattilan kuumentamiseen n.20 sekuntia kun on kaasuliesi.
Ongelma mattoveitsi-tekniikassa on se että viiltoon tulee todella helposti pieniä kulmia ts.reikää ei saa pyöreäksi. Ja juuri siitä pienestä kulmasta kalvo lähtee helpoimmin repeämään kun reiästä esim.yrittää laittaa mikin sisään vähän liian vauhdikkaasti. En yritä sanoa etteikö pyöreä reikä olisi mahdollista saada leikkaamallakin, mutta polttamalla sen saa takuuvarmasti.
www.vasamayhtye.com
gh n
29.03.2005 19:53:36
Me tehtiin koulussa niin että joku oli ostanut kaupasta semmoisen rinkulan jossa oli liima pinta. Ja se sitten pistettiin kalvoon ja sitten sisäpuolelta veitsellä.. Tulee hyvä jälki ja kestää..
ToMi88
29.03.2005 20:10:59

Ongelma mattoveitsi-tekniikassa on se että viiltoon tulee todella helposti pieniä kulmia ts.reikää ei saa pyöreäksi. Ja juuri siitä pienestä kulmasta kalvo lähtee helpoimmin repeämään kun reiästä esim.yrittää laittaa mikin sisään vähän liian vauhdikkaasti.

Totta. Kokeile myös että merkkaat sen reiän tussulla ja sit teet siihen puukolla tai muulla viillon, ja leikkaat terävillä saksilla sitä tussun jälkeä pitkin. Tulee tarkempi jälki, eikä ole vaaraa että lipsahtaa, ellei ole toivoton poropeukalo...
En nyt kyllä tiiä saako tästä kukaan mitään selvää..
ddrum54
29.03.2005 20:15:26
Totta. Kokeile myös että merkkaat sen reiän tussulla ja sit teet siihen puukolla tai muulla viillon, ja leikkaat terävillä saksilla sitä tussun jälkeä pitkin. Tulee tarkempi jälki, eikä ole vaaraa että lipsahtaa, ellei ole toivoton poropeukalo...
En nyt kyllä tiiä saako tästä kukaan mitään selvää..

No selevähän tämä on. Oletettavasti kysyjä kuitenkin haluaa pyöreän reiän mieluummin, kuin tuon mainitsemasi kirkkoveneen mallisen. : )
2`n 4
Olli
29.03.2005 20:28:44

Itse oon todennut parhaaksi ton systeemin mikä mun rummussa on. Eli siis tollanen Remon valkoinen tukirengas joka kiinnittyy kalvoon, ja sen mukaan leikataan. Eipä repeile! Paketissa tuli kolme kokoa. Toi on niistä pienin. Omakuvasta löytyy...
totomiettinen
29.03.2005 20:38:24
Sain juuri Evansin EQ3 Resonantin coated whitena 20" basariini. Siinähän onkin se mikkireikä valmiina, 5 tuumaa.

En ole kerennyt liiemmin virittelemään, mutta toivottavasti saan haluamaani soundia. Ainakin alapäätä tuntuu löytyvän oikeinkin hyvin. Entisen, umpinaisen logokalvon ongelmana oli soundin tukkoisuus ja mitättömyys. Tuntui, että bassorummusta (Starclassic Performer) puuttui potku tyystin.

...niin ja tilaus kesti 4 kuukautta! Ihme homma, että ne ei saa sitä tavaraa Suomeen sen nopeammin.
White men can't jump
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)