Lapari 24.03.2005 21:50:05 | |
---|
Kuka hoitaa orkesterinne keikka miksauksen?Onko se joku soittajista vai kaikki yhdessä?Mikä mielestänne on oleellista live miksauksessa? |
baron 24.03.2005 21:58:32 | |
---|
Kuka hoitaa orkesterinne keikka miksauksen?Onko se joku soittajista vai kaikki yhdessä?Mikä mielestänne on oleellista live miksauksessa? Laulaja. Kesken laulun tekee jonkun muutoksen ja aina siirtää väärää hanikkaa. The Steinway piano - with its beauty and power - is the perfect medium to express the performers's art, drama and poetry |
KoskPaavo 24.03.2005 22:18:05 | |
---|
Samanlaisia fiiliksiä,välillä kauheata säätämistä. Kuolemasta saa parhaat aplodit, ei kuitenkaan encoreen asti |
jmercy 24.03.2005 23:11:25 | |
---|
Ja minkä helevetin takia se artistin laulu pitää tulla aina lavalla niin keleen kovaa, ettei edes omia ajatuksiaan kuule, tana. No, vähän aiheesta sivuun... itse hoidan useimmiten meillä, mutta artistin pitää saada säätää, joskus puhuttiin, että niille pitäis antaa semmonen helevetin iso potikka, jota ne sais säätää ja kerrottais vaan, että se vaikuttaa kaikkeen, mitä ne haluaa. Miksaaja olis ehdottoman kiva juttu ja meillä suunnitelmissa, kunhan päästään maineeseen (niin varmaan päästään). |
Sandy 24.03.2005 23:54:25 (muokattu 24.03.2005 23:55:36) | |
---|
Ja minkä helevetin takia se artistin laulu pitää tulla aina lavalla niin keleen kovaa, ettei edes omia ajatuksiaan kuule, tana. Miksaaja olis ehdottoman kiva juttu ja meillä suunnitelmissa, kunhan päästään maineeseen (niin varmaan päästään). Hmm, jos teillä on artisti niin etteks te sitten jo ole maineessa? Ei-maineessa-olevat kutsuvat itseään hieman maanläheisemmin laulajiksi. Laulu on tietty lavalla sen takia kovalla, että laulaja voisi parhaansa mukaan käyttää omaa instrumenttiaan eli ääntä. Tarkoitan, että on helpompi käyttää nyansseja laulussa, jos kuulee monitorista pienimmänkin pihahduksen! Tuohon ongelmaan auttais tietty korvamonitorit, jotka pienentää lavavolyymia tuntuvasti, kuulemma. Hankin tuollaisen samana päivänä kun alan kutsua itseäni Artistiksi. edit. ketjun alk.per. aiheeseen vastaus on: Herra Kitaristi Oi kunpa tietäisitkin, miten valtateitä pitkin, täällä juhlitaan ja täällä lauletaan. (M. Haavisto) |
jmercy 25.03.2005 00:09:18 | |
---|
Hmm, jos teillä on artisti niin etteks te sitten jo ole maineessa? Ei-maineessa-olevat kutsuvat itseään hieman maanläheisemmin laulajiksi. Laulu on tietty lavalla sen takia kovalla, että laulaja voisi parhaansa mukaan käyttää omaa instrumenttiaan eli ääntä. Tarkoitan, että on helpompi käyttää nyansseja laulussa, jos kuulee monitorista pienimmänkin pihahduksen! Tuohon ongelmaan auttais tietty korvamonitorit, jotka pienentää lavavolyymia tuntuvasti, kuulemma. Hankin tuollaisen samana päivänä kun alan kutsua itseäni Artistiksi. edit. ketjun alk.per. aiheeseen vastaus on: Herra Kitaristi Laulu on kovalla tietty sen takia, tiedän, laulan itsekin, ei se tarvitse olla niin kovalla, ymmärrän pointin toki, mutta kyse ei ole nyansseista vaan epävarmuudesta ja tietysti siitä, että kun saa monitorista kovasti tukea laululleen, niin se ikäänkuin kannattelee sitä omaa ääntä hieman lisää eli antaa tukea sen oman massun lisäksi. Korvamonitori kieltämättä on ehkä hyvä ratkaisu, paitsi meidän pääsolisti tuskin huolii sitäkään, siksi mm. kutsun häntä artistiksi -> jotkut asiat ovat vaan niin kuin ovat, kun artisti tahtoo. Eikä se voi olla oikein, että lavamonitoreista ei kuule muita kuin solistin laulun. Itse lauloin yhden keikan kuulematta sanaakaan omasta nk. laulustani. Cinderellan miksaaja unohti laittaa lavamonitoriin ääntä, kysyin vaan kaverilta, että tuleeko ulos ääntä, kuulemma tuli ja aattelin, että antaa sitten mennä, vähän otti pattiin. |
Sandy 25.03.2005 00:40:23 | |
---|
Laulu on kovalla tietty sen takia... Eikä se voi olla oikein, että lavamonitoreista ei kuule muita kuin solistin laulun... Itse lauloin yhden keikan kuulematta sanaakaan omasta nk. laulustani. Cinderellan miksaaja unohti laittaa lavamonitoriin ääntä, kysyin vaan kaverilta, että tuleeko ulos ääntä, kuulemma tuli ja aattelin, että antaa sitten mennä, vähän otti pattiin. Tuntematta teidän tilannetta sen enempää, en voi sitten ehkä enempää asiaan kommentoida. Meillä asiat on kuitenkin hoidettu niin, että jokaisella on oma monitori, josta tulee just sitä mitä kukin sieltä haluaa kuulla. Mulla se tietty vähän estää liikehtimistä kun oman laulun kuulee vain yhdessä kohtaa kunnolla, mutta toisaalta noi humppalavat on muutenkin niin ahtaita, ettei siinä oikein lavashöylle ole tilaa. Oi kunpa tietäisitkin, miten valtateitä pitkin, täällä juhlitaan ja täällä lauletaan. (M. Haavisto) |
jmercy 25.03.2005 00:58:56 | |
---|
Tuntematta teidän tilannetta sen enempää, en voi sitten ehkä enempää asiaan kommentoida. Meillä asiat on kuitenkin hoidettu niin, että jokaisella on oma monitori, josta tulee just sitä mitä kukin sieltä haluaa kuulla. Mulla se tietty vähän estää liikehtimistä kun oman laulun kuulee vain yhdessä kohtaa kunnolla, mutta toisaalta noi humppalavat on muutenkin niin ahtaita, ettei siinä oikein lavashöylle ole tilaa. Juur näinhän sen pitäiskin mennä, mutta artistien kanssa ei tosiaan välillä neuvotella...mulla on mikserissä 6 aux-ryhmää josta tosiaan löytyy kaikille oma monitorointi, mutta mutta... |
jjussila 25.03.2005 08:47:38 | |
---|
Basson- ja kitaransoiton lisäksi olen orkestraatiomme solisti, joten .... Juma.., suhteellisuuden tajua tulee olla. Laulu on sillä hetkellä se soolosoitin ja soolojen tulee olla yli muun, mutta vain sopivassa määrin (mikä lienee taas ikuisuuskysymys) Nappuloiden pyörittelyä ei yleensä tarvitse paljoa tehdä (eka setillä meidän puhaltaja;puhaltaa muuten molemmista päistä, jolla ei ole koko aikaa tekemistä, kietää tanssilattian puolella ja kuuntelee balanssin yms ja säätää tarvittaessa) Niin ja meillä on korvamonitorointi, mikä on vähän helekatin hyvä systeemi; saat säädettyä korviisi juuri sen voimakkuuden mikä miellyttää. |
poppamies 25.03.2005 17:53:19 | |
---|
Yleensä minä tai runpali. Kumpi kerkiää. Rumpujen takaa on hankalampi kesken kaiken säätää. Bassoa ei kukaan huomaa vaikka puuttuisi, eikö? Sitten olen vähän neuvonut artistia huolehtimaan omista hanoistaan. "G-strings are for strippers" |
pekkajau 25.03.2005 19:04:03 | |
---|
Me ei olla miksattu enää moneen vuoteen! Meillä on mottona:"Kuhan tässä vähän aikaa soitellaan näillä nykyisillä säädöillä niin kyllä korvat tottuu!" Tärkeintä ei ole se että itse viihtyy vaan se että kaverit viihtyy! |
WanhaWetäjä 26.03.2005 17:47:36 | |
---|
Me ei olla miksattu enää moneen vuoteen! Meillä on mottona:"Kuhan tässä vähän aikaa soitellaan näillä nykyisillä säädöillä niin kyllä korvat tottuu!" Kyllä mä olen huomannut että aika moni pro-bändikin menee noin...jos sitä nyt on vaikka viis vuotta soitettu suht samalla bändillä/PA:lla,samoissa paikoissa,samat biisit,sama solisti,niin mitäs sitä sitten enää miksaileen? No mulle nyt lankes noi hommat,onhan se vähän paha lennossa miksata kun kiippareita soittaa,laulaa ja vielä vetää vasurilla bassot...vaan rasittavaa se on kun koko ajan joku sählää sen mikserin kimpussa,eli solistit harvoin tota hommaa osaa,no sitä omaa kanavaa saadaan kyllä isommalle ;-) |
Pula-Aho 26.03.2005 20:05:29 | |
---|
No mulle nyt lankes noi hommat,onhan se vähän paha lennossa miksata kun kiippareita soittaa,laulaa ja vielä vetää vasurilla bassot Ajatko vielä keikkabussiakin? Mitäs ne muut tekee? Soittaa rytmimunaa? Maailman toiseksi hauskin asia on kännissä soittaminen. |
DJKaaos 27.03.2005 00:48:33 | |
---|
laulaja. setin aikana aina kauheeta säätöä... Rock 'n' roll on tie, totuus ja elämä. |
pekkajau 28.03.2005 09:45:30 | |
---|
Kerran soitettiin yksissä ison huoltoaseman&leirintaalueen avajaisissa ja sinne oli hommattu kai profiilin nostamiseksi oikein semmmoset mikseripaavot miksaamaan ja soittamaan levyjä. Poninhännät pyöri niin perkeleesti siinä ympärillä kun kannettiin romuja lavalle ja ne puhui koko ajan pro-kieltä! Niillä oli lootikoita varmaan satoja ja hehtaarin kokoiset miksaupöydät ja muut vermeet! ja ne puhui radiopuhelimiin aidolla "roger"-meiningillä! Meikäkäistä huvitti se yliampuva äänitouhu ja eteenkin ne tohkeissaan olevat miksaajat! Muutama hullu humalainen tuppurainen siinä vaan kävi örisemässä ja tanssimassa ja poninhäntäpojat miksasi niin maan perkeleesti koko ajan! Tärkeintä ei ole se että itse viihtyy vaan se että kaverit viihtyy! |
Poninhännät pyöri niin perkeleesti siinä ympärillä kun kannettiin romuja lavalle ja ne puhui koko ajan pro-kieltä! Niillä oli lootikoita varmaan satoja ja hehtaarin kokoiset miksaupöydät ja muut vermeet! ja ne puhui radiopuhelimiin aidolla "roger"-meiningillä! -Tupakit suussa, kaljatölkki /-pullo kädessä, aurinkolasit mahdollisesti? -Kerran näin sisätiloissa samanlaista touhua (joskus lienen kertonutkin...). Ylimielisyyttää yks kompastu kaukokaapeliin silloin. Lewis kalja, poltti reiän tupakki. Kjäh. -No, tehän otitte ne vakiomiksaajiksi? Meillä miksaa asiasta innostunut entinen basisti. Soittaa myös a) silloin b) tällöin. Edit: Tästä aiheesta oli räväkkä säiekin, mutta lukkoon meni: http://muusikoiden.net/keskustelu/p … p?c=6&t=7331&o=0&co=210 |
baron 28.03.2005 11:03:25 | |
---|
Kerran soitettiin yksissä ison huoltoaseman&leirintaalueen avajaisissa ja sinne oli hommattu kai profiilin nostamiseksi oikein semmmoset mikseripaavot miksaamaan ja soittamaan levyjä.! Mä oon pari kertaa soittanut tilaisuudessa, jossa talon puolesta on erikseen lava ja sali/kenttämiksaajat ja oon kyllä tykännyt, itse kuullut just sen minkä halunnut eikä tarvinnut huolehtia kenttä/salikuuluvuudesta. The Steinway piano - with its beauty and power - is the perfect medium to express the performers's art, drama and poetry |
Martso 29.03.2005 11:06:26 | |
---|
Me ei olla miksattu enää moneen vuoteen! Meillä on mottona:"Kuhan tässä vähän aikaa soitellaan näillä nykyisillä säädöillä niin kyllä korvat tottuu!" Vähän sama meillä. Lyyään kamat kasaan ja sitte menee semmonen viitisen minuuttia ku tarkistellaan vähän hienosäätöä. Persussäätöihin sitä ylenensä palattais, jos vaikka joku innostuiski veivaamaan. Joissain hallimaisissa paikoissa menee jo sitte vähän enemmänki aikaa. Niin se kysymys: basisti. "Tärkeintä ei ole hyvä keikka, vaan nopea poistuminen!" |
vesku.ka 29.03.2005 11:06:36 | |
---|
No oma bändi pyrkii aina hoitamaan miksauksen hyvin...triona ku veivaa niin hyvällä miksauksella korvaa paljon. Kitaristi ja basisti hoitaa miksauksen yhdessä tuumin... Paljon kuulee nykyään miksauksia jotka menee näin. - kamat kasaan ja laulu mikkiin vaan TSA....hyvä son lähetään kaffelle. |
toyopet 29.03.2005 11:22:45 | |
---|
No meillä enimmäkseen minä. Solistit tuntuvat valittavan, että laulu on liian hiljaa mutta yleensä jos keikat nauhoitetaan, niin mikäs sieltä päällimäisenä kuuluu. Kanavakohtainen tasomittari on oikein hyvä mikserissä. Pääte kiinni ja tasot kohdalleen. Ja sitten päätteet auki ja sävyjen kuuntelu. Siinä miksauksessa ei kuhean kauan mene. Kyseessähän on siis kompromissi miksaus, joka ei muutu keikan aikana juurikaan. Kyllähän se hyvä olisi olla salimiksaaja, joka asiansa osaisi, niin eri kappaleisiin saisi vähän syvyyttä. Mutta eipä kaikki salimiksaajatkaan näytä siellä nappuloita pyörittelevän keikan aikana vaan tekevät soundcheckin ja sen jälkeen bändi soittamaan ja miksaaja takahuoneessa kaljalla. Jos tunnet omistavasi ylimääräisiä Odsmobilen moottoreita, saapi kertoa. |