Aihe: Pienen päätevahvistimen rakennus
1
päänahka
22.03.2005 18:45:10
Kotisoittelun ongelmia pohtiessani tulin ajatelleeksi sellaista vaihtoehtoa, että rakentaisi itse pienitehoisen päätevahvistimen. Esim. 6V6-putki ilmeisesti tuottaa A-luokassa 180 voltin anodijännitteellä 2W, millä pääsisi jo järkeviin äänenvoimakkuuksiin. Onko noin alhainen anodijännite muuten järkevä?

Mitäköhän seuraisi, jos tekisi vaikka Champin pienemmällä verkkomuuntajalla, ja käyttäisi päättärinä? Tuskin se ainakaan hajoaisi, jos ENGLin efektiloopista soittaisin Champin läpi, mutta voisiko sitä kenties muuttaa tarkoitukseen sopivammaksi? Etuasteen ohittaminen tarkoittaisi kai Champin tapauksessa yhden triodin ohittamista. Vertailin Champin skemaa ja nimettömänä pysytelleen päättärin skemaa keskenään, ja melkein samalta näyttää:

http://www.kbapps.com/audio/tubeamps/fender5f1.html
http://www.kbapps.com/audio/tubeamps/40p.html

Vielä sellainen kysymys, että onko putkitasurilla mitään vaikutusta A-luokan vahvistimessa, vai onko Champin tekeminen putkitasurilla pelkkää fiilistelyä?
Soolot on perseestä.
SaBer
22.03.2005 23:02:38

Vielä sellainen kysymys, että onko putkitasurilla mitään vaikutusta A-luokan vahvistimessa, vai onko Champin tekeminen putkitasurilla pelkkää fiilistelyä?

Putkitasurin jännitehäviö on suurempi, eikä sen kanssa tarvita standby-kytkintä.
Voi olla muitakin eroja, en ole sen kummemmin asiaan perehtynyt...
"Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other
päänahka
24.03.2005 07:48:01
Voisiko joku antaa tuomionsa tuolle idealleni?
Soolot on perseestä.
herra47
25.03.2005 20:22:33
Ite oon kans rakentamassa tota champ 5f1 vahvaria ja oon kiinnostunu sun projektista jos meinaa ton tehdä. Kerrothan jatkossa projektin etenemisestä. Itteäni ihmetyttää ku noi kaikki champin skemat ei vastaa ihan yks yhteen kaikkien kanssa, esimerkis yhessä kuvassa oli powerilta tulo laitettu suoraan konkalle ku toisessa kuvassa vastuksen kautta konkalle... et mihin uskoa?
maza
26.03.2005 23:51:33

Et tee silla putkitasurilla mitaan. Jannitetta voit tiputtaa myos vastuksella, virrat eivat tassa ole mitaan ihan hirmuisia...

Helpointa on hoitaa verkkomuuntaja n. 130v tms. toisiolla, jolloin tasasuunnattu jannite on 1,4x suurempi (sori, ei ole tassa nyt laskinta...) Tai sitten pienin, minka loydat, esim. Uraltonesta saa 200v toisiolla olevia vermeita ja siihen sitten vastusta peraan.

Oman kokemukseni mukaan fiksumpi vaihtoehto on kayttaa paateputkena joko jotain kaksoistriodia (12AT7 ja 12AU7 parhaat vaihtoehdot tahan) tai sitten esim. 6AK6-pentodeja, joita kayttaen olen itse tehnyt 2-wattisen nupin. Se 2 wattiakin on muuten sitten yllattavan paljon, varsinkin isomman skebakaapin kanssa kaytettyna.
efunkelist
27.03.2005 19:31:20

en tiedä onko juuri tuohon aiheeseen apua mutta kannattaa tsekata www.guitarnuts.com ja sieltä amplifiers josta löytyy pari vähäwattista projektia, vaikuttivat nopealla silmäyksellä mielenkiintoisilta
LaXu
27.03.2005 22:33:18
Se 2 wattiakin on muuten sitten yllattavan paljon, varsinkin isomman skebakaapin kanssa kaytettyna.

Samaa mieltä, kyllä silläkin saa naapurit riemastumaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)