pate6662 24.03.2005 22:28:17 | |
---|
no olen nyt ostanut uudet kielet ja kun niitä bassoon yritän laittaa bassoon niin ne hinkkaavat vaan freteissä kiinni? mitä kannattaisi tehdä? |
M1kk0 24.03.2005 22:56:24 | |
---|
aiheeseen liittyen toinen kysymys: kun teräskieliseen akustiseen vaihtaa kielet, niin miten ne tallapäässä (?) olevat tapit saa kangettua ylös mahdollisimman helposti ja niin ettei se vahingoita sitä puuta. |
Distortion 24.03.2005 23:06:31 | |
---|
aiheeseen liittyen toinen kysymys: kun teräskieliseen akustiseen vaihtaa kielet, niin miten ne tallapäässä (?) olevat tapit saa kangettua ylös mahdollisimman helposti ja niin ettei se vahingoita sitä puuta. Kokeile vaikka kahella bassoplekulla tai jopa lusikalla. Varovasti tietenkin. |
pira 24.03.2005 23:09:20 | |
---|
aiheeseen liittyen toinen kysymys: kun teräskieliseen akustiseen vaihtaa kielet, niin miten ne tallapäässä (?) olevat tapit saa kangettua ylös mahdollisimman helposti ja niin ettei se vahingoita sitä puuta. Mä olen muistaakseni ottanut jonkun terävän metalliesineen ja kangennut sillä ne tapit koloistaan. Siinä tapissa kun on se kielenmentävä reikä, niin olen siihen vaan tuikannut jonkun ohkasen rukarin tms. Muistaakseni mun akkarissa on aika isot reiät niissä tapeissa, ni se on onnistunut silleen.En ole kylläkään vaihtanut yli vuoteen, kun oma akkari on lainassa ollut sen vuoden verran. Voiskin laittaa sen torille myyntiin. Vibrato lähtee syrämmestä. |
lxi 25.03.2005 03:38:30 | |
---|
aiheeseen liittyen toinen kysymys: kun teräskieliseen akustiseen vaihtaa kielet, niin miten ne tallapäässä (?) olevat tapit saa kangettua ylös mahdollisimman helposti ja niin ettei se vahingoita sitä puuta. Itse olen usein käyttänyt harvapiikkistä haarukkaa, keittiöstä löytyi kaksipiikkinen sellainen joka sopii presiis tuohon tarkoitukseen. Musakaupoista saanee myös ihan tarkoitukseen suunniteltuja työkaluja. The fact that no one understands you doesn't make you an artist. kuunneltua |
no olen nyt ostanut uudet kielet ja kun niitä bassoon yritän laittaa bassoon niin ne hinkkaavat vaan freteissä kiinni? mitä kannattaisi tehdä? Eli siis ovat niin lähellä nauhoja, että rämisevät soittaessa? Nosta kieliä ylemmäs. Tallassa pitäisi olla kaksi isoa ruuvia, joita löysäämällä tallaa saa nostettua ja toisin päin. Jos ei ole sellaisia, niin sitten nostamalla tallapaloja, joiden säätämiseen tarvitsee (yleensä, kai) kuusiokoloavaimen. Taas löysäämällä tai kiristämällä saat säädettyä niiden korkeutta. Jos kielien nosto ei auta, niin kaula voi olla kiero, jolloin on luultavasti säädettävä kaularautaa. Jos et ole ennen sitä säätänyt, soitin kannattaa viedä jollekkin joka osaa asian, ettei mene kaula pilalle. Vinkki: Kieliä vaihdettaessa ei kannata ottaa kerralla kaikkia kieliä pois, vaan yksitellen ottaa vanha kieli irti ja uusi tilalle. |
M1kk0 27.03.2005 18:42:45 | |
---|
kiitoksia vastanneille. |
Henkka Hevimies 28.03.2005 21:49:57 | |
---|
Vastatkaa nyt sille ekallekin kysyjälle. Suomi Finland Perkele! |
pira 28.03.2005 22:02:46 | |
---|
Vastatkaa nyt sille ekallekin kysyjälle. Kyllähän nim.merk Mie vastasi.. Vibrato lähtee syrämmestä. |
Gypsy 28.03.2005 22:23:13 (muokattu 28.03.2005 22:26:22) | |
---|
|
ps3t 30.03.2005 21:30:36 | |
---|
no olen nyt ostanut uudet kielet ja kun niitä bassoon yritän laittaa bassoon niin ne hinkkaavat vaan freteissä kiinni? mitä kannattaisi tehdä? Tuli heti mieleen että onko sun uudet kielet saman paksuiset kuin vanhat ? Life is shit and then you fucking die. |
lapio 31.03.2005 08:14:17 (muokattu 31.03.2005 08:14:31) | |
---|
kun teräskieliseen akustiseen vaihtaa kielet, niin miten ne tallapäässä (?) olevat tapit saa kangettua ylös mahdollisimman helposti ja niin ettei se vahingoita sitä puuta. Annan vielä yhden näkökulman tähän ongelmaan. Itse löysään kieliä ja työnnän käden kitaran kaikukoppaan ja painan sieltä tallan alapuolelta ne tapit irti. |
Lord of the strings 31.03.2005 16:13:05 | |
---|
Annan vielä yhden näkökulman tähän ongelmaan. Itse löysään kieliä ja työnnän käden kitaran kaikukoppaan ja painan sieltä tallan alapuolelta ne tapit irti. Progressive! Itse kampean saksien terien välissä tapin pois. "Who are you? How did you get in?" "Well, i'm the locksmith and.. I'm the locksmith."|IHKK #14| Pastilli? |
bibly 01.04.2005 22:10:58 | |
---|
mä luulin että tää kysymys on kitarasta, ei siis mitn.. :) |
karhuot 19.05.2005 16:37:00 | |
---|
aiheeseen liittyen toinen kysymys: kun teräskieliseen akustiseen vaihtaa kielet, niin miten ne tallapäässä (?) olevat tapit saa kangettua ylös mahdollisimman helposti ja niin ettei se vahingoita sitä puuta. Kannatta kokeilla varoen nostaa niitä pihdeillä, leathermanilla ym. Kannattaa olla TOSI varovainen, sillä itseltäni on tappi katkennut juuri siitä syystä etten ollut tarpeeksi tarkkaavainen. |
_Mazi_ 23.05.2005 19:20:08 | |
---|
Kannatta kokeilla varoen nostaa niitä pihdeillä, leathermanilla ym. Kannattaa olla TOSI varovainen, sillä itseltäni on tappi katkennut juuri siitä syystä etten ollut tarpeeksi tarkkaavainen. Juu itseltä murtu pari tappia tässä viimeks kun vaihdoin kieliä. Lisäks siihen tallan puuhun on kielien vaihdossa tullu pieniä kolhuja vaikka oon yrittäny laittaan väliin aina jonku pehmusteen. Musiikkiliikkeessä kysyinkin tuommosta työkalua kun kävin ostaan uudet tapit ja se neuvo juuri niin, että sieltä kaikukopan puolelta työntää ne ulos. Toimii hyvin eikä kitaraan tule naarmuja vaikka kädet otti vähän damagea kun en löysyyttäny kieliä tarpeeks. |
Klezberg 30.05.2005 17:55:49 | |
---|
no olen nyt ostanut uudet kielet ja kun niitä bassoon yritän laittaa bassoon niin ne hinkkaavat vaan freteissä kiinni? mitä kannattaisi tehdä? Onko se ollut pitempään ilman kieliä? Itsellä oli kitara remontin takia yön yli ilman kieliä, sitten kun laitoin kielet niin siinähän laahasivat nauhoissa kiinni, kunnes kielten jännitys taas veti kaulan kohdalleen. |