Aihe: Soundin ruuvaus -> vanha Korg CX-3 + Rotosphere
1
Kaleface
19.02.2005 22:25:43

Elikkäs otsikonmukaisella yhdistelmällä olen veivannut.

Johtuukohan kädettömyydestäni, kun en millään saa ruuvattua tuosta yhdistelmästä sellaista kunnon pulputtavaa "laajaa" Hammond-soundia. Kun jotenkin tuntuu, että aina kun kytkee fastin päälle niin siitä tulee semmoinen vähän semmoinen lelu-/jäähalliurkusävyinen soundi.

Rotospheressä olen yrittänyt kokeilla erilaisia ylä- ja alaroottorin pyörintänopeusyhdistelmiä, mutta tuloksetta.

Sen kyllä tiedän, että Cx-3:han on aika oma soundinsa joka poikkeaa noista varsinaisista Hammond-mallintajista, mutta onko tuosta mahdollisuutta saada jotain tuon suuntaista vai pitääkö miettiä noita muita mallintajia.
"Juodaan nyt kun kerran kaljaa on."
maza
21.02.2005 09:52:33

Oletko varma, että haet nyt nimenomaan Leslien pyörimisefektiä etkä Hammondin erinomaista skannerivibratoa? Jäljempänä mainitun emulointi ei yllättäen onnistu Rotospherellä, jollain chorus-pedaalilla saattaisi menestyä paremminkin.

Pulputtava, laaja Hammond-soundi lienee aika subjektiivinen käsite. Kerropas muutama biisiesimerkki, joissa on etsimäsi kaltainen soundi?
Kaleface
21.02.2005 19:57:15

Pulputtava, laaja Hammond-soundi lienee aika subjektiivinen käsite. Kerropas muutama biisiesimerkki, joissa on etsimäsi kaltainen soundi?

No en nyt muista yksittäisiä biisejä, mutta esimerkiksi The Hypnomenin Crystal Skies -levyllä on just tommosta. Luulen kyllä siis tarkoittavani nimenomaan Leslie-nopeutta. Vaikkakaan tuosta vibraattosoundin käytöstä ei ole henkilökohtaista kokemusta.

Kyllä tuo vähän parani kun jaksoin ruuvata noita Rotospheren säätöjä, yläroottori huomattavasti hitaammalle kuin alaroottori, niin riittävän säröisellä soundilla ja reverbillä alkaa kuulostaa jo ihan kivalta ja vähän siltä mitä haen.

Voin laittaa vielä tarkempia biisiesimerkkejä kun tulee vastaan, nyt kun en saa päähäni mitään selkeää esimerkkiä.
mkarttun
03.03.2005 09:30:33

Kyllä tuo vähän parani kun jaksoin ruuvata noita Rotospheren säätöjä, yläroottori huomattavasti hitaammalle kuin alaroottori, niin riittävän säröisellä soundilla ja reverbillä alkaa kuulostaa jo ihan kivalta ja vähän siltä mitä haen.

Mulla on tuo sama yhdistemä ja tämä asia alkoi just nyt kiinnostamaan. Oon aluksi taistellut kans tämän ongelman kanssa ja saanut välillä urkusoundin kuulostamaan tosi hyvältä ja välillä ei voi millään olla tyytyväinen.
Kun tossa Rotospheressä on tuo ylä ja ala säätö niin onko ne erikseen vai oletko vain säätänyt tuon namiskan suurinpiirtein klo.10-11:sta. Sen käsityksen sain kun kerroit säätelyistäsi tuossa 'lainauksessa'. Entäs reverb...onks sulla oma poljin siihen?
Teetkö keikkaa noilla vehkeillä. jos teet niin ootko vetäny HK:sta piuhat suoraan linjaan vai käytätkö jotain komboa jonka oot mikittänyt tai jotain...haluaisin tietää sillä itselläni menee nyt suoraan linjaan HK:sta ja välillä tuntuu että soundit on ihan sieltä minne aurinko ei paista. pliish auttakee saamaan rouheet urkusoundit niin pääsee nauttimaan noista soundeista sit ihan joka keikalla...
SLTe
13.03.2005 20:38:09 (muokattu 13.03.2005 20:38:40)
...aina kun kytkee fastin päälle niin siitä tulee semmoinen vähän semmoinen lelu-/jäähalliurkusävyinen soundi.

Menee vähän asian vierestä, mutta et ole vaihtanut elektrolyyttikondensaattoreita ko. värkistä mikäli siinä semmoisia olisi? Nimittäin noin vanhassa vehkeessä saattaa olla konkat kuivuneet ja ääni "ohentunut" sen takia..

EDIT: Siis siitä Korg CX-3:sta...
Kaleface
14.03.2005 16:36:30

Mulla on tuo sama yhdistemä ja tämä asia alkoi just nyt kiinnostamaan. Oon aluksi taistellut kans tämän ongelman kanssa ja saanut välillä urkusoundin kuulostamaan tosi hyvältä ja välillä ei voi millään olla tyytyväinen.
Kun tossa Rotospheressä on tuo ylä ja ala säätö niin onko ne erikseen vai oletko vain säätänyt tuon namiskan suurinpiirtein klo.10-11:sta. Sen käsityksen sain kun kerroit säätelyistäsi tuossa 'lainauksessa'. Entäs reverb...onks sulla oma poljin siihen?
Teetkö keikkaa noilla vehkeillä. jos teet niin ootko vetäny HK:sta piuhat suoraan linjaan vai käytätkö jotain komboa jonka oot mikittänyt tai jotain...haluaisin tietää sillä itselläni menee nyt suoraan linjaan HK:sta ja välillä tuntuu että soundit on ihan sieltä minne aurinko ei paista. pliish auttakee saamaan rouheet urkusoundit niin pääsee nauttimaan noista soundeista sit ihan joka keikalla...

Niin siis olen säätänyt niitä kahta pikkuruuvia siinä High/Low-säätimen vieressä. Reverbinä on Holy Grail -spedu mikä auttaa kyllä ihan vitusti. Mutta kaiken kaikkiaan tuntuu että tolla yhdistelmällä on välillä säkästä kiinni minkälaisen soundin siitä saa ulos. Tai sitten se on kiinni omasta kädettömyydestä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)