Aihe: Ampeg 4x10 kaapit
1 2
Avon
23.03.2005 02:26:32
Heipä hei taas lajitoverit,

kaapin hankinta olisi kohtapuoliin edessä ja siihen tarvisin Teidän, arvon basistitoverien apua. Jos voisitte kertoa minulle seuraavien kaappien hyviä ja huonoja puolia. Nuppina toimii JCM 800 Bass Series kunnes on varaa V4BH:hon. Ja jäsenkuvauksen suosikkiorkestereista voi saada tyylisuuntaa selville.

Vaihtoehto A; Ampeg SVT410 HLF:

http://www.netzmarkt.de/thomann/tho … peg_svt410hlf_bassbox_prodinfo.html

ja vaihtoehto B; Ampeg SVT410 HE:

http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-168634.html
A little less conversation, a little more action.
absqua
23.03.2005 08:02:24 (muokattu 23.03.2005 08:22:40)
Vaihtoehto A; Ampeg SVT410 HLF
ja vaihtoehto B; Ampeg SVT410 HE

HLF refleksiputkineen ja huomattavasti isompine koteloineen on hieman enemmän "koko äänialueen toistoa" tavoitellen suunniteltu, kun taas HE on ikäänkuin puolikas rantasauna pillillä. Näin karkeasti ottaen siis.
HLF on myös painavampi ja selkeästi hankalammin esim henkilöautoon mahtuva. Toisaalta siinä on pyörät.

Lisäksi kannattaa huomioida myös kaiutinkuormat: HLF 4ohm, HE 8ohm. JCM:llä tai V-4:lla ajelee kumpaa tahansa, mutta sen sijaan SVT:llä ei kannata yli 4ohmin kuormaa käyttää.

Soundiltaan kaapit ovat saman sukuiset, vaikkakin selkeästi erilaiset ja tuo ylläoleva karkea kuvaus tiivistää minusta myös ne soundien ominaisimmat piirteet. (eli HLF on hieman "hifimpi" ja tukevampi, ja HE taasen hieman "vintagempi" ja honottavampi. Molemmat ovat kuitenkin kaukana esim. EBS:n hifisoundista.)

Itse kallistuisin noista kahdesta HLF:n puoleen, varsinkin kun hintaero on aika pieni.

Sen sijaan jos aikeenasi on jatkaa läjää myöhemmin esim. 1x15-kaapilla tai toisella 4x10:llä, niin silloin HE on vaihtoehdoista oivin.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
sirdickyj
23.03.2005 08:07:46
Lisäksi kannattaa huomioida myös kaiutinkuormat: HLF 4ohm, HE 8ohm. JCM:llä tai V-4:lla ajelee kumpaa tahansa, mutta sen sijaan SVT:llä ei kannata yli 4ohmin kuormaa käyttää.

Lukiko tässä hetki sitten eri tavalla, vai oonko mä jo kerinny vetää aamujurrin?
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
absqua
23.03.2005 08:10:48
Lukiko tässä hetki sitten eri tavalla, vai oonko mä jo kerinny vetää aamujurrin?

Mä kerkesin editoimaan kirjoitusvirheen pois. Oli jäänyt teon sana kokonaan pois.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Keny
23.03.2005 08:10:56
Mä oon muutaman keikan heittäny tola HLF kaapilla ja ihan hyvältä on soundannu vaikka enemmän EBS hifistä tykkäänkin.Nuppina oli viellä sillon joku ampegin vanha putkinuppi.
Hyvä sellanen rok soundi oli ja kontrallakin kuullosti hyvältä.Absqua tuossa jo heittikin ihan hyvää tietoa.

Itseasiassa soitan nillä taas yhen keikan 9.4 joten voin sen jälkeen kertoo lisää.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
sirdickyj
23.03.2005 08:15:53
Mä kerkesin editoimaan kirjoitusvirheen pois. Oli jäänyt teon sana kokonaan pois.

Se mitä mä en nähny oli tota "YLI 4 ohmin kuormaa", jolloin asia muuttui ettei kannata 4 ohmin kuormaa käyttää.

Tämähän se onkin tärkeää ja oleellista ajanvietettä. Ja vielä omalla ajalla!
Kieppi
23.03.2005 09:52:17
Absqualle napautin plussan selkeästi eritellystä ja tiiviistä infopaketista.

Omaa HLF:aani odottelen, kun ei löytynyt maahantuojalta varastosta. Saas nähdä tuleeko tällä viikolla vai seuraavalla.

Kommentteja sitten karenssin loputtua. ;)
Kalamies #10 >-)))>
Demo on viimeinkin valmis!
Avon
23.03.2005 12:44:47
Kiitokset tosiaan Absqualle, selkeytti meikäläiselle asiaa kummasti.

Veikkaanpa että kallistun tuon HE: puolelle. Nykyisellään keikkailu tapahtuu henkilöautoilla mutta tod.näk. jossain vaiheessa kuvaan ilmestyy pakettiauto. Kun näin käy voinkin sitten hankkia lisäkaapin.

Tämä nyt ei ole ajankohtainen kysymys, mutta pistäisittekö 4x10:n kaveriksi 1x15 vaiko toisen 4x10?
ozmo
23.03.2005 13:21:38
Tämä nyt ei ole ajankohtainen kysymys, mutta pistäisittekö 4x10:n kaveriksi 1x15 vaiko toisen 4x10?

2x10"... :)
losers do the best they can... winners go home and fuck the promqueen!
Keny
23.03.2005 13:40:21
2x10"... :)

Toi on hyvä kun sen nostaa nupin päälle niin on niinku monitori sitte.Toimii hyvin...mulla oli.

1x15=enempi botnee.

4x10=enempi keski bassoo mutta botnee myös riittävästi.
ozmo
23.03.2005 14:04:21
Toi on hyvä kun sen nostaa nupin päälle niin on niinku monitori sitte.Toimii hyvin...mulla oli.

1x15=enempi botnee.

4x10=enempi keski bassoo mutta botnee myös riittävästi.

Ite hommasin tollasen 2x10":n 4x10" kaapin kaveriks, ku ei meinannu hönkä riittää. Nyt tuntuu alimmat säveletkin erittäin hyvin munissa! :)
Miksi päädyin 2xkymppiin viistoistasen sijaan oli, et jos tarvii joskus heittää pienempi keikka missä ei tarvi isoa 4x10" kaappia, 2x10" toimii paremmin kuin 1x15" yksinään. Lisäksi pidän kymppien saundista enemmän. kokeilemani viistoistaset on kuulostaneet jotenkin "hitailta"... (en oikein osaa selittää, mut kai tajuutte mitä meinaan?) Toinen 4x10" olis tietty vielä mahtavampi, mut sit tulee jo hinta vastaan.
losers do the best they can... winners go home and fuck the promqueen!
Keny
23.03.2005 14:33:52
Ite hommasin tollasen 2x10":n 4x10" kaapin kaveriks, ku ei meinannu hönkä riittää. Nyt tuntuu alimmat säveletkin erittäin hyvin munissa! :)
Miksi päädyin 2xkymppiin viistoistasen sijaan oli, et jos tarvii joskus heittää pienempi keikka missä ei tarvi isoa 4x10" kaappia, 2x10" toimii paremmin kuin 1x15" yksinään. Lisäksi pidän kymppien saundista enemmän. kokeilemani viistoistaset on kuulostaneet jotenkin "hitailta"... (en oikein osaa selittää, mut kai tajuutte mitä meinaan?) Toinen 4x10" olis tietty vielä mahtavampi, mut sit tulee jo hinta vastaan.

Juuri noin...hiffaan hyvin ja se 2x10 on ihan jees pikkukeikoilla.
Maisteri
23.03.2005 14:49:35
Nuppina toimii JCM 800 Bass Series kunnes on varaa V4BH:hon.

Hieman offtopiccia, mutta kannattaa tosiaan testailla huolella ennenkuin päättää vaihtaa Marsun V4BH:hon. Tuttavan "edesmennyttä" V4BH:ta testattuani pikaisesti fiilis oli aika laillla sellainen, että hyvin pitkälti samantyyppinen, hyvä saundi kuin JiiSeeÄmmässäni. Ei juurikaan eroja. Kaverini tesasi myös Marsuani omalla kaapillaan ja sanoi, että pitkälti samanlainen, todella hyvä saundi kuin Ampegissaan, mutta potkua/äänekkyyttä tuntui kuulemma olevan Marsussa jopa enemmän.

Ovat siis hyvin samanluontoisia koneita, mutta hinnassahan on ihan järjetön ero. Marsun vaihto uuteen Ampegiin kustantaa ~1000e ja käytettyyn ~500-700e.
sirdickyj
23.03.2005 15:18:09
Nuppina toimii JCM 800 Bass Series kunnes on varaa V4BH:hon.

Jaa? Oletko täysin varma tosta V€:stä? Mun mielestä se on ylihintaisin vahvistin päällä maan. Ei ole tarkoitus kenenkään nenille hyppiä, mutta kaiketi olet tietoinen siitä, että "NE" Ampegit on SVT putkinuppeja, ei juuri koskaan V4:sia?
Avon
24.03.2005 01:13:19 (muokattu 24.03.2005 02:07:51)
Jaa? Oletko täysin varma tosta V€:stä? Mun mielestä se on ylihintaisin vahvistin päällä maan. Ei ole tarkoitus kenenkään nenille hyppiä, mutta kaiketi olet tietoinen siitä, että "NE" Ampegit on SVT putkinuppeja, ei juuri koskaan V4:sia?

Niin no, täytyy myöntää ettei ole ollut ilo kokeilla SVT:tä. V4Bh:lla taas tulee aika ajoin soiteltua, mutta tosin eri kaapilla kuin Marsua. Eli voihan se tokkiinsa johtua kaapin eroistakin.

Mutta niin "The" Ampeg eli SVT, painaa tuplaten, maksaa tuplaten ja putkiremppakin tulisi todennäköisesti maksamaan tuplaten verrattuna V4:seen. Vaikka mulla onkin osoittanut volanupikka iltapäivää kohti V:llä soittaessa, olen tullut hyvin toimeen. Epäilen siis tuota meikäläisen tehontarvetta 300wattiselle. Mutta tämä ylläoleva on siis "mutu-tuntumaa", faktaa ja vertailua ei ole heittää kehiin.

Muutenkin tuntuu että siinä Marsussa on jotain häikkää, tuntuu ettei vaan vola riitä ja on ollut käsitys että 100w putkinupissa ei se hönkä pitäisi loppua. Kehnot putket kenties? Tai sitten mulle on vaan myyty 50wattinen 100wattisena... :)

EDIT: muutenkin tuo mun nuppi on aika "persoonallisen" näköinen:

http://us.share.geocities.com/bassokasa/HPIM1831.JPG
Kieppi
24.03.2005 10:56:17
Mutta niin "The" Ampeg eli SVT, painaa tuplaten, maksaa tuplaten ja putkiremppakin tulisi todennäköisesti maksamaan tuplaten verrattuna V4:seen.

Näin juuri on myös oma ymmärrykseni. V4BH:ssa ja SVT:ssä on lisäksi sama etunen. Toki pääteputketkin (kai?) sitä soundia värittävät, mutta mutta... Korjatkoot viisaammat.

Uraltone.comissa EH:n 6L6 = 60 euroa per nelikko, 6550:t 75 euroa pari.

Miettiessäni V4:n hankintaa sain erittäin edullisen tarjouksen käytetystä SVT:stä. Noiden edellämainittujen syiden takia päädyin sitten kuitenkin Veenelkkuun. Toisaalta budjetti oli aika tiukka ja sen SVT:n osto olis laittanut sen varsin kuralle. ;)

Mulla ei ole vielä V4:stä hönkä loppunut. En halua haastaa riitaa, mutta eikö isommalla keikalla voi mikittää sen kasansa tai ottaa DI:stä signaalia pöytään, jos tuntuu, että teho loppuu kesken?

Tässäpä amatöörin mietteitä kiirastorstaiaamuna.
Kalamies #10 >-)))>
Demo on viimeinkin valmis!
paskisti
24.03.2005 11:40:07 (muokattu 24.03.2005 11:40:47)
Mutta jos olet vaikkapa festarikeikoilla, niin oma läjä on paras monitori ja silloin sitä hönkää tarvii (ja tietenkin DI:llä PA:han). Näin ainakin ite teen, koska perinteiset monitorit on aika surkeita basson kaa. Joskus sidefillit kyllä toimii aika hyvin monitoreina.

Tämä siis vain minun kokemukseni ja tarpeeni, eri ihmisillä erilaiset.

P.S. sori offtopic
Soittamalla siitä selviää
erben
24.03.2005 13:25:57 (muokattu 24.03.2005 13:27:41)
Muutenkin tuntuu että siinä Marsussa on jotain häikkää, tuntuu ettei vaan vola riitä ja on ollut käsitys että 100w putkinupissa ei se hönkä pitäisi loppua. Kehnot putket kenties? Tai sitten mulle on vaan myyty 50wattinen 100wattisena... :)
Tää menee ehkä ohi, mutta...
Mulla oli muutaman vuoden ajan DBS 7400 nuppi, joka pikku hiljaa alkoi saundaamaan joka keikalla eriltä ja tehot heittelivät rajusti. Muuten kunu peli, mutta rasittavia vikoja.
Luin sitten joltain sivulta samanlaisia kommentteja kyseisestä vehkeestä ja vähän ajan päästä luovuinkin koko laitteesta.
Sanokaa viisaammat, mitkä Marsun komponentit ovat niin paskoja, että tällaista pääsee sattumaan.
paskisti
24.03.2005 13:34:06
Sanokaa viisaammat, mitkä Marsun komponentit ovat niin paskoja, että tällaista pääsee sattumaan.

Kitaristit tiesi kertoa, että vanhoissa marsuissa olisi jossain vaiheessa ollut alimittaisia muuntajia ja ajan kuluessa muuntajien ylikuumeneminen olisi aiheuttanut osittaista oikosulkua, koska eristeet ovat heikentyneet. Onkohan marsu käyttänyt samoja muuntajia noissa bassovahvareissa.
Soittamalla siitä selviää
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)