Aihe: Tehokkuutta soundchekkeihin
1 2
Distortion
23.03.2005 14:30:05
Hyviä tekstejä, plussaa tulee urakalla.
Ihan perusvinkit kuten kamojen viritys ennen chekkiä, ei juomia laitteiden päälle, rumpumattoihin merkinnät yms.
eli "perusasiat" kun muistaa niin pitäisi soundchekin onnistua.
pira
23.03.2005 15:21:41 (muokattu 23.03.2005 15:21:57)
Maksavana asiaakkaana on pari kertaa jäänyt keikka katsomatta, kun on vituttanut koko saundtsekki. Välillä siellä baarissa on jo aikasessa vaiheessa asiakkaita, joten niitä ei kannata ärsyttää ylipitkillä koheloinnilla ja metelöinnillä. Ei ole kauhean kiva kuunnella kakofoniaa liian pitkään ---> pakko vaihtaa paikkaa ja takaisin tuskin muistetaan tulla ;)
Vibrato lähtee syrämmestä.
pitk
23.03.2005 19:05:03

Ihmettelen ettei kukaan ole maininnut (tai sitten en huomannut) LAVAKARTASTA mitään.

No, tästähän oli vain tuollainen 7 sivuinen vääntö taannoin: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=12&t=68695&o=0
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
pitk
23.03.2005 19:15:18

Mitäs tälläiselle munlaiselleni soittajalle pitäis tehdä kun mä haluan kuulla kaikkien soittajien tekemiset. Eli haluan monitoriin vähän kaikkea. No kyllä mä rumpuni kuulen ilmankin ja bassokin yleensä möyrästää riittävästi

Kirjoituksen tarkoitus oli: Älä pyydä monitoriin "vähän kaikkea", vaan sitä, mitä tarvitset. Jos tarvitset kitaran, kiipparit ja stemmat; pyydät niitä, etkä vähän kaikkea, joka sisältää sitten vähän kaikkea. Siis rumpuja myöten, jotka siis kuulit ilmankin. On rumpaleita, jotka eivät halua monitorointiinsa mitään muuta kuin rumpuja. On rumpaleita, jotka eivät halua missään tapauksessa rumpuja. On rumpaleita, jotka eivät halua monitoria lainkaan. Jokainen tavallaan, mutta monitorointipyyntönä "Vähän kaikkea" ON aika huono ja sitä kannattaa välttää.
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Sir Attila
23.03.2005 22:13:36
Komppaan kyllä Pitkää tossa, "vähän kaikkee" on huono pyyntö monitorimiksaajalle. Ja selkeä viesti siitä että bändin lavabalanssi on hakusessa.
Toinen samanlainen fraasi on "mä en kuule mitään". Jos lavalla on 110 dB ääntä niin kai siinä nyt jotain kuulee. Eli kannattaa harjoittaa välillä tervettä käänteistä ajattelua tyyliin "mikä on niin lujaa ettei muut kuulu". Volumenuppeja voi vääntää molempiin suuntiin (simppeli tosiasia joka välillä tuntuu unohtuvan).

Lujakätiselle rumpalille joka haluaa kuulla balanssissa neliäänistemmat, suosittelen kyllä lämpimästi korvamonitoreihin siirtymistä. Silloin myös tuo "vähän kaikkee" on hiukan perustellumpi kommentti.

Tuota lavakartta-keskustelua en jaksanut kokonaan lukea läpi, meni sen verran juupas-eipäs-osastolle. Itseni puolesta täytyy sanoa että en ole koskaan pitänyt bändin lähettämää lavakarttaa starailuna tai turhana. Niitä pitää vaan osata lukea sopiva suodatin päällä. Harvalla bändillä on erikseen "festari-" ja "pizzeria"-lavakarttoja vaikka molemmissa joutuu soittamaan ja kattaus niissä on väistämättä aika paljon erilainen.
Yleensä kuvio menee niin että lavakartta on mitoitettu yläkanttiin ja kun keikkapaikka on pieni niin PA:n toimittaja soittaa bändille että sopiiko että jätetään sidefillit pois kun on tän-ja-tän kokoinen mesta. Eli lavakartta toimii keskustelun pohjana eikä todellakaan ole absoluuttinen totuus josta PA-toimittajan tai miksaajan pitäisi vetää hernettä nenään tyyliin "mitä-noikin-kuvittelee-olevansa".

Lavakartan lisäksi vierasta bändiä miksatessa ainakin mä arvostan myös hyvin miksaajan näkökulmasta kommentoitua biisilistaa jos on kyseessä muu kuin yhden laulajan rokkitrio. Se ei tarkoitta että vetäisin mitään kuuntelematta, nenä kiinni paperissa, vaan sitä että kun lead-laulua vetääkin yhtäkkiä joku muu kuin pääasiallinen solisti (tai tulee se once-in-the-lifetime bassosoolo), niin mä olen jo valmiiksi nostanut sen ylös enkä vasta kolmannella tahdilla.
Ja jos kolmella jätkällä on stemmalaulumikki sitä varten että yhteen biisiin pitää huutaa kuorossa "hee-hey-hey" niin siitäkin on hyvä tietää etukäteen, ei tarvii pitää niitä mikkejä turhaan päällä suttaamassa sitä yleissoundia kun näkee listasta milloin ne ylimääräiset mikit voi pitää kiinni (liiketunnistin-gatet on harvojen herkkua).

Voi olla, että joskus miksaaja ei ole lavakarttaa vilkaissutkaan. Jos se olen ollut minä niin syy on kyllä ollut siinä etten ole sitä saanutkaan. Postitusketju miksaaja-bändi-keikkamyyjä-keikkajärjestäjä-PAfirma-talonmiksaaja on pitkä ja valitettavan usein se paperi jonka molemmat miksaajat kyllä näkevät tarpeelliseksi, juuttuu "turhana" ohjelmatoimistoon tai keikkajärjestäjän faksiin.

Aloitteleville bändeille vinkkinä että jos siellä paikallisissa bändikatselmus-kekkereissä on joku vakkari-miksaaja-setä joka on teitä muutamankin kerran miksannut, niin kannattaa sellaiselta pyytää vinkkiä lavakartan tekoon vaikkei hän teidän "vakituinen" miksaajanne olekaan. Sellaista paperia voi sitten lähetellä eteenpäin kun koittaa aika mennä vetämään ekaa kertaa naapuripitäjässä. Ite oon piirtänyt näitä pyydettäessä, kun ei perus-sellaiseen ammattijätkällä montaa minuuttia mene.

Onpa kerran käynyt niinkin että mulla oli pikkufestareilla mikkimanuna muistiinpanojen suhteen erittäin pedanttinen kaveri, piirsi tarkat lavakartat ja kanavalistat miten soundcheckissä asiat oli. Keikan jälkeen yks bändi pyysi nämä dokumentit mukaansa, ja vajaa vuosi myöhemmin samat paperit tuli faksissa toisen tapahtuman yhteydessä mulle, nyt jo levyn julkaisseen, bändin "virallisena" lavakarttana, eivät olleet vaivautuneet edes puhtaaksi piirtämään. No, tarjosivat sitten myöhemmin kaljat palkaksi...
Jami
23.03.2005 23:10:48

Kirjoituksen tarkoitus oli: Älä pyydä monitoriin "vähän kaikkea", vaan sitä, mitä tarvitset.

Ymmärsin kyllä. Arvostan myös asennettasi: sitä saa mitä tilaa. Tosin sen saa joskus aika merkitsevien katseiden kera. Toki vain tärkeiltä hesalaisilta miksaajilta. hähähääh. eli vitsi. Joku tuossa töytäisi vastaavasti pohjalaisia että potut pottuina. Ei tarkoitettu pitkälle tuo piikki

Kokenut bändi tietysti osaa pyytää täsmällisesti mitä haluaa. Kun nyt on porukalla kuitenkin todettu että monitorimiksaajan osaa pienistäkin eleistä ymmärtää mitä halutaan niin varmaankin ymmärtävät myös pyynnön "vähän kaikkea".

Käytännössä se tarkoittaa että paa monitorit niin että kuulen kaiken mitä tämä bändi soittaa. Mielellään maukkaissa saundeissa ja hyvässä balanssissa. Onko kohtuuton pyyntö?
Fletarehtaa ne häjyysemmäkki!
Sir Attila
24.03.2005 00:36:10
Käytännössä se tarkoittaa että paa monitorit niin että kuulen kaiken mitä tämä bändi soittaa. Mielellään maukkaissa saundeissa ja hyvässä balanssissa. Onko kohtuuton pyyntö?

No nyt kun suoraan kysyt, niin mun mielestä pyyntö on kohtuuton, tai ainakin järjestelynä äärimmäisen aikaavievä.
Soundi monitorimikserin (saati sitten salitiskin) takana on eri kuin lavan eri kohdissa, eli jos miksaajan pitää tuon "vähän kaikkee"-fraasin perusteella alkaa vääntämään hyvää soundia lavan eri kohtiin niin käytännössä pitäisi vuorotellen hypätä siellä lavalla eri tonteilla kuuntelemassa ja sitten taas tiskin taakse säätämään. Jos taas saa palautetta lavalta, tulee huomioiduksi myös kuuntelijakohtaiset mieltymykset, mitä hyväkään miksaaja ei voi tietää.

Tietty on ihan terveellistä soundcheckissä käydä siellä lavalla kuulostelemassa, mutta periaatteessa monitorimiksaus tehdään bändin palautteen perusteella ja "vähän kaikkee" ei ole kunnon palautetta. "Laita hyvä soundi ja balanssi" ei sekään ole palautetta vaan itsestäänselvyys jota ei tarvii erikseen pyytää, tekniikan kuuluu palvella soittajaa eikä päinvastoin.

Tämän ketjun avaavaa kirjoitusta väsätessäni oli tarkoitus kerätä vinkkejä vähemmän PA-han tottuneille bändeille (ja tällä ei välttämättä ole mitään tekemistä iän tai soittouran pituuden kanssa) siitä, miten PA-soundcheckissä tulisi toimia jotta homma sujuisi jouhevasti. Oma filosofiani on opastaa bändejä mahdollisimman hyvään lavabalanssiin ja siten minimoida monitorien tarvetta ja pienentää lavavolumea. Ideaalitilanne keskiverto rokkibändin kanssa on, että monitoreista ei tule kuin laulua ja mahdolliset kiipparit, loppu hoituu backlinen balanssilla ja bändin keskinäisellä sijoittumisella. "Vähän kaikkee" sotkee tällaisen balanssin jos sitä on koskaan ollutkaan.
Sen sijaan "pistä ekaks kaikki pois, mä sanon sit mitä mä en kuule"-tyyppinen palaute kertoo että mennään lavalla mennään terveellä pohjalla.

Monitoreissa vähemmän on parempi. Jos kulmamonitoriin ajaa kahta sirkkelisärökitaraa ja kolmea laulua täysillä, niin ei siitä mitään selvää saa. Sen sijaan jos ne kitarat kuuluu eri suunnissa olevista vahvistimista ja kulmasta tulee vaan laulua, niin selkeys ja erottelevuus on ihan eri luokkaa vaikka balanssi periaatteessa desibeleissä mitaten olisi sama.
Exhausted
24.03.2005 01:18:44

kun edellinen bändi on lopettanut ja seuraava tulee lavalle, seuraava odottaa että edelliset kaverit saavat roudattua kamansa pois ennen oman checkin tekoa. Mielellään vielä kannattaa auttaa edellistä bändiä roudaamisessa niin hommat sujuvat nopeammin. Jos molemmat bändit tulevat kamoineen lavalle niin siitä tulee vain sekamelska jossa kukaan ei saa mitään aikaan.
LHU
24.03.2005 14:00:08

Ei ole kohtuuton mutta vaatii sinun ja äänimiehen yhteistyötä. Asiahan on kuitenkin niin että se äänimies kuulee (ja kuuntelee) sitä asiaa hivenen eri tavalla kuin sinä, itse asiassa sen äänimiehen täytyy ottaa aika paljon enemmän asioita huomioon kuin yksittäisen soittajan, nyt siis puhun lavabalanssista. Eli jos tilataan "vähän kaikkea" niin jo aluksi täytyy selvittää kuinka paljon on vähän? Toiselle vähän on paljon ja toiselle paljon on auttamattomasti liian vähän. Kommunikaatiota puolin ja toisin, siitä se lähtee. Ja mielellään jo sound-checkissä.
"Expertus dico"
Epämuusikko
27.03.2005 21:42:30
FAQ-ainesta.
Ootko kakan maistanu? ÄrLä #009
efunkelist
04.04.2005 12:32:01

Monitorimiksaajat ovat aika hyviä tulkitsemaan mitä mystisempää ele- ja merkkikieltä.

Ja jos ei osaa viittoa ymmärrettävästi niin kannattaa ennen keikkaa vähän sopia "pelimerkkejä" miksaajan kanssa. Muuten sitä poppari ja miksaaja joutuu tulkitsemaan toistensa keskisormia ;)
efunkelist
04.04.2005 12:32:18

FAQ-ainesta.

On todella.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)