Aihe: Multitimbraliteetti
1
Synth
23.03.2005 12:48:08
Tämmöseen sanaan törmää usein ja eikös se meinaa jotain että kuinka montaa soitinta sama syntikka kykenee ohjaamaan samaan aikaan.. tarkottaako se myös sitä että voin samaan koneeseen lyödä useamman koskettimiston ohjaamaan samaan aikaan.. esim jos mulla on fantom xa ja mä lyön siihen vielä midi-koskettimiston midi in porttiin ni onnistuuko sillon kumpaaki soittelemaa samaan aikaan ja vaihtelemaan kontrollerilla soittoääniä sen vaikuttamatta fantomin oman koskettimiston soittoääneen.. tämä keino säästäisi melko lailla rahaa jos ei viitsisi kahta fantom xr:ää kattella..
samulijp
23.03.2005 13:05:42 (muokattu 23.03.2005 13:42:31)
Kiireessä ei nähtävästi kannata kirjoittaa mitään teknistä juttua :)
Looking for Leslie.
Leikari
23.03.2005 13:27:55 (muokattu 23.03.2005 13:37:37)
mun mielestä:

multitimbraalisuus syntikassa tarkoittaa, että montaako eri soundia (sointiväriä, timbreä...) soitin kykenee yhtä aikaa tuottamaan. Esim.: 8 multitimbraalinen voi tuottaa yhtä aikaa vaikkapa bassoa, brassia, pianoa, jousia, leadia, efektiä, kuoroääntä ja urkua.

laitteen polyfoniasta riippuu, että montako ääntä yhteensä voi soida yhtä aikaa. Jos esimerkiski on 8 multitimbraalinen 64 polyfoninen syntikka niin periaatteessa kullakin soundilla voi soittaa 8-äänellä yhtäaikaisesti (käytännössä digisyna pystyy allokoimaan siten, että esim. lead-soolosynasoundin monofialta jää vapaaksi 7 ääntä muualle)

jos mulla on fantom xa ja mä lyön siihen vielä midi-koskettimiston midi in porttiin ni onnistuuko sillon kumpaaki soittelemaa samaan aikaan ja vaihtelemaan kontrollerilla soittoääniä sen vaikuttamatta fantomin oman koskettimiston soittoääneen.. tämä keino säästäisi melko lailla rahaa jos ei viitsisi kahta fantom xr:ää kattella

en tunne fantomia - tutkipa manualia, että voiko sen synakoneiston jakaa esim. performance -tms. soundeina eri "instrumenteiksi" tms., joille tekee omat midimäärityksensä -

perinteisesti helppo tapaus on määritellä "performance" tsm. soundikombinaatiot siten, että koskettimisto splitataan/jaetaan eri soundeille - - enkä taaskaan tiedä, että miten fantomissa onnistuu sitten siirtää äänet halutulle korkeusasemalle koskettimistosta riippumatta.

Mikäli fantomissa on useita split-pointteja voi koskettimiston jakaa vaikka 3-4 eri soundille. Tuosta tietystikään ei ole apua mikäli haluat pitää käytössä koko koskettimiston mitan kullakin soundilla.

Mitäpä siis varsinaisesti haluat tehdä - kerro esimerkki!
Mikael
23.03.2005 13:30:35

Timbraalisuus tarkoittaa samaan aikaan soivien äänien määrää.
Liikaa *jalua?
Juzzu: "Vire on vain suositus, ei pakko."
samulijp
23.03.2005 13:41:38
Liikaa *jalua?

Nojoo :))))
Looking for Leslie.
Canttori
23.03.2005 14:21:21
Niin siis multimbraalisuushan tarkoittaa sitä, että soitin pystyy jakamaan polyfoniansa eri midikanaville. Eli kun Fantomissa ainakin se 16 kanavan multimbraalisuus voit tehdä performanssin, jossa on 16 eri soitinta joita ohjataan eri kanavilta. Tuo splittaushan on periaatteessa sama asia, eli näppiksen eri osat syöttää eri kanavia. Suurin hyötyhän tuosta multimbraalisuudesta on kun käytetään sekvensseriä.
Canttori
24.03.2005 08:04:04
Ja tuo fakkihan olettaa, että lukijaa tietää äänellä ja soundilla olevan muutakin eroa kuin kieli :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)