Aihe: Hienovire
1
jaco
23.03.2005 12:45:52

Mistähän johtuu kun loppuu vara tallassa E kieltä eli ei saa yläpäässä vireeseen,onko keinot siinä että siirtää tallaa taaksepäin?
Wil-J
23.03.2005 12:57:55
Kai kaularautaa vääntelemällä saa jotain aikaiseksi tässäkin asiassa...
jaco
23.03.2005 13:12:27

Kai kaularautaa vääntelemällä saa jotain aikaiseksi tässäkin asiassa...

Olen vääntänyt....
Karlsson
23.03.2005 13:14:50
offtopikki, tavallaan:

Itse olen myös törmännyt siihen, että varsinkin paksummilla kielisatseilla meinaa E ja B kieleltä loppua säätövara. Ei ole onneksi loppunut, mutta parissa bassossa, joissa kieli kiinnittyy tallan takaosaan, tekee se kieli aikamoisen mutkan ennen tallapalaa...
Mies, jonka jutuista puuttuu loppuhuipennus. Ärlä #002-003
Karlsson
23.03.2005 13:14:59
Mystikkaa.

Paska basso?
Mies, jonka jutuista puuttuu loppuhuipennus. Ärlä #002-003
jaco
23.03.2005 13:31:48

Paska basso?

Ei suinkaan GL SB-1:n raju rokkipeli...pitää viedä hoitoon,niin kyllä se siintä
Johnny Buzz
23.03.2005 14:10:51

offtopikki, tavallaan:

Itse olen myös törmännyt siihen, että varsinkin paksummilla kielisatseilla meinaa E ja B kieleltä loppua säätövara. Ei ole onneksi loppunut, mutta parissa bassossa, joissa kieli kiinnittyy tallan takaosaan, tekee se kieli aikamoisen mutkan ennen tallapalaa...

Juu, oon huomannu saman. Mulla on tossa jassossa DR:n 110 setti ja niiden kanssa saa aikas taakse siirtää sen tallapalan, että saa hienovireen kohdalleen.
www.soulstab.com
Soulstab live @ Painobaari, Helsinki 2.4. w/ Acoustab duo
hollstro
23.03.2005 14:48:25

Mistähän johtuu kun loppuu vara tallassa E kieltä eli ei saa yläpäässä vireeseen,onko keinot siinä että siirtää tallaa taaksepäin?

Onko tallapala myös melko alhaalla, siis lähellä runkoa. Jos on niin kaulakulma on negatiivinen. Tämä on todella yleistä set-neck-bassoissa. Jos näin on niin kaulakulmaa säätämällä (simmilevy kaulan juureen) saat kaulaa takakenoon ja samalla "jänneväli" kasvaa ja tallan säätö riittää.

Toisaalta e-kielen intonaatiolla ei ole juurikaan merkitystä. Ylemmiltä nauhoilta kun ei tarvitse juurikaan soittaa. Sointujen soitossa tuo kyllä haittaa.
hemmo
23.03.2005 15:29:54

Onko tallapala myös melko alhaalla, siis lähellä runkoa. Jos on niin kaulakulma on negatiivinen. Tämä on todella yleistä set-neck-bassoissa. Jos näin on niin kaulakulmaa säätämällä (simmilevy kaulan juureen) saat kaulaa takakenoon ja samalla "jänneväli" kasvaa ja tallan säätö riittää.

Tuota, eihän liimakaulojen kulmaa helposti säädetä?

Toisaalta e-kielen intonaatiolla ei ole juurikaan merkitystä. Ylemmiltä nauhoilta kun ei tarvitse juurikaan soittaa. Sointujen soitossa tuo kyllä haittaa.

Mutta toisaalta saattaa E-kielen intonaatio olla niin perseellään, että jo 7.nauha on raakasti pielessä. Joskus harvoin joutuun sitäkin kentien käyttämään positiosyistä.
"Joo, mutta kun en oo mikään sisäkkö, oon vittu rokkari." -Vili
poppamies
23.03.2005 19:40:09 (muokattu 23.03.2005 19:41:11)

No ei siitä kannata hermostua vaikka oktaavi E-kielellä on pielessä. Jos intonaatio on kunnossa tuolla 7-9 nauhan paikkeilla niin kyllä sellaisella bassolla soittaa kovastikin heviä ja rokkia.
Jossain Jazz kloonissa olen joutunut siirtämään tallaa sen verran taaksepäin että siitä sai toimivan pelin.
Joskun on käynyt niin että kieli on jollain tapaa ollut virheellinen eikä intonaatio sen takia ole onnistunut.
"G-strings are for strippers"
rattledad
23.03.2005 21:16:59

Minusta bassonkin olisi hyvä soida vireessä. Eihän tuota E-kieltä yleensä tule ylhäältä soitettua, mutta joskus silti... Ritsat on asia erikseen, niillä kuuluukin olla luonnetta.
Great guitars, amps, and microphones are a must. Crappy guitars, amps, and microphones are another must. (EQ 2/2005)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)