Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Etuasteputkivertailua äänipätkien kera
1 2
Jucciz
23.03.2005 00:24:44 (muokattu 29.06.2005 12:21:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tilasin viime viikolla läjän putkia (JJ), sillä ajattelin vaihtaa molempiin vahvistimiini kaikki putket. Tilasin myös yhden ylimääräisen etuasteputken, kaiken varalta. Yhtäkkiä sain idean kurkistaa Ibanez Tube King -putkisäröpedaalini sisälle ja testata huvikseni, miltä se kuulostaisi eri putkilla. Erot olivat hämmästyttävän suuria, joten ajattelin jakaa havaintoni teillekin, ihan siltä varalta että jotakuta sattuisi kiinnostamaan.
 
Ostohetkellä Tube Kingissä oli sisällä "MESA STR 12AT7 ECC81". En ollut uskoa aluksi korviani - tai oikeastaan muihin putkiin painettua merkintää - sillä kolme muuta testaamaani putkea (kaikki tyypiltään 12AX7/ECC83) olivat huomattavasti miedompia vahvistukseltaan. Ja minä kun luulin, että 12AT7:n piti olla se "seuraavaksi vaisumpi pikkuveli". Ehkä Mesan pojilla on ihan oma käsitys siitä, mikä on "medium gain".. Googlella löysinkin suuntaa-antavaa tietoa:
 
Mesa STR 12AX7A Preamp *
These tubes are high gain with much distortion. Dark sounding
with not much definition in Fender-style amps. (SA)
Lähde: http://www.blueguitar.org/new/articles/blue_gtr/amps/ritetube.pdf

 
Tuo kuvaus koski varsinaisesti Mesan 12AX7-putkea, mutta sekin on näemmä omassa sarjassaan erittäin säröinen putki, joten en ole yllättynyt, että pikkuveljensäkin on aika lihaksikkaan kuuloinen, omaan makuuni jopa hieman liian säröinen. Mesan putken kera pedaalista ulos tulevan äänen voimakkuus kasvoi useita desibelejä, mikä aluksi yllätti. Tämä putki sai muut putket tuntumaan korkeintaan 12AY7-tyyppisiltä, vaan kun ei...
 
Muut testaamani putket olivat:
JJ ECC 83 S - tilasin näitä yhteensä 8 kpl, vahvistimiin 7 kpl ja yhden varalle. Onneksi testasin myös Tube Kingissä: erittäin hieno, dynaaminen, "kermainen", joskin suhteellisen tumma soundi. Ei ehkä jokaisen hevimiehen suosikki, tai ainakaan niiden, jotka haluavat kirskuvaa yläpäätä.
 
Golden Dragon E83CC - Orangen "stock"-etuasteputket. Näitä tuli Orange AD30TC-combon mukana yhteensä 4 kpl. Vaihdoin tilalle JJ:t ja muutos oli vahvistimessa positiiviseen suuntaan: Golden Dragonit ovat suhteellisen kirkassoundisia, paikoin jopa liiankin kirkkaita minun makuuni, kuitenkin Tube Kingissä ne tuntuivat toimivan erittäin hyvin: pedaalin Treble-potikka sai huomattavasti lisää säätövaraa: tämän putken kanssa soundiskaala on tosi tunkkaisesta huomattavankin kirkkaaseen asti. Luultavasti jätän pedaaliin tällaisen.
 
Sovtek 12AX7 WA - Traynorin "stock"-etuasteputki. Näitä tuli Traynor YCV20-combon mukana yhteensä 3 kpl. Havaintojeni perusteella testin toisiksi voimakasäänisin putki: säröytyy enemmän kuin JJ ja Golden Dragon, muttei aivan yhtä ronskisti kuin Mesan putki. Ehkä nelikon "tylsin", joskin makuasia viime kädessä. Ei missään nimessä käyttökelvoton, mutta muissa putkissa tuntui olevan enemmän selkeä omanlaisensa "luonne".
 
Asiaan. Itse testin suoritin tyrkkäämällä Tube Kingin suoraan mikseriin ja siitä eteenpäin soundi vedettiin suoraan sisään koneelle, jossa käytin Guitar Suiten Fender Twin-mallinnusta (mikkiständini on lainassa, joten en voi mikittää Orangea erityisen kätevästi, mutta huomasin mallinnuksen ajavan asiansa erittäin hyvin tähän tarkoitukseen). Testikitarana käytin luottotyökalua, Fenderin Stratocasteria jostain 70-luvun alkuvuosilta. Testipätkissä käytössä on DiMarzion HS-3 (talla), mikäli jotakuta sattuu kiinnostamaan. Soitin yksinkertaista riffiä aloittaen tilanteesta, jossa Tube Kingin Gain-säätö oli täysillä (10) ja pudotin sitä pykälän kerrallaan aina nollaan asti. Tällä tavoin voitaneen saada ainakin jonkinlainen kuva siitä, miten kukin putki käyttäytyy eri tilanteissa. Soittovoimakkuuden pyrin pitämään oikeassa kädessäni mahdollisimman samana koko ajan, joskin on syytä muistaa, että minäkin olen vain ihminen.. :) Muut Tube Kingin säädöt pysyivät samoina testin ajan (bassoa hieman yli puolivälin, middlet suurin piirtein puolivälissä, diskanttia hieman alle puolivälin). Nauhoituksen jälkeen normalisoin pätkät, joten ne soivat yhtä kovaa ainakin alussa. Soundierot tulevat kyllä esiin, varsinkin kuulokkeilla kuunneltaessa.
 
Ääninäytteet tässä (putkien selväkieliset painatukset merkitty):
 
Mesa STR 12AT7
http://mp3.jucciz.com/etuasteputkivertailu/mesa_str_12at7_ecc81.mp3
 
JJ ECC 83 S
http://mp3.jucciz.com/etuasteputkivertailu/jj_ecc83s.mp3
 
Golden Dragon - Made in China - E83CC
http://mp3.jucciz.com/etuasteputkivertailu/golden_dragon_e83cc.mp3
 
7025/12AX7WA - Made in Russia - Sovtek - 0209
http://mp3.jucciz.com/etuasteputkivertailu/sovtek_12ax7wa.mp3
 
Kuriositeettinä vielä pari kuvaa itse pedaalista:
http://jucciz.com/kuvia/rojut/tubeking/
 
Pitkään olen jo ollut sitä mieltä, että monipuolisempaa säröpedaalia saa hakea (juurikin tuon aktiivisen kolmialueisen EQ:n ja erittäin reagoivan Gain-säädön ansiosta), mutta enpä tullut ajatelleeksi, miten paljon eri putkilla voidaan vielä vaikuttaa siihen, miltä tuo laite kuulostaa.
 
Kommentteja otetaan vastaan.
 
kalamies#11 >-)))>
« kalusto · räpellystä »
NoCo
23.03.2005 00:49:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No nopea kommentti.
 
1. tuntui säröä piisaavan jopa viimeisilläkin säädöillä.
 
2. Oli 1. kovempi ääni selkeesti, kirkkaampikin taisi olla.
 
3. Tämä oli 2.sta tukkoisempi
 
4. Ääni tuli kuin maan alta, eri huoneesta.
 
Kuunneltu nopeasti läpi kohtalaisilla tietokone kajareilla. Kuullokkeilla varmaan tuo maistelu onnistuukin paremmin.
 
Ei heti pystyisi sanomaan mikä olisi mieluisin 2,3,1ja4 ehkä järjestys.
 
Jos sitten lopuksi aina vaikka esim still gotti bluussia tyylistä alkua kokeilisi niin selviäisi miten käyn kun yhdellä kielellä rämpäyttää.
 
Testi oli mielenkiintoinen!
 
N.C.
McNulty
23.03.2005 00:53:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä tykkäsin Mesasta ja JJ:stä... Ehkäpä siksi että tykkään itse soitella niin metallia kuin köykäisempää late 60's / early 70's kukkaisrokkia :)
 
Hauskaa kyllä että etusella on noin paljon eroa... tässähän joutuu itse kohta tilaamaan kauhean läjän eri valmistajien etusputkia ja pistää kanssa laitteet todelliseen "metsästänpä saundia"-testiin. Itse pidin tuota siun testiä mielenkiintoisena... siitä plussaa!!!
 
efunkelist
23.03.2005 08:07:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jotain tällaista olen odottanutkin! Plussat ja kiitokset, mielenkiintoista.
 
päänahka
23.03.2005 10:06:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Asiaa. Iselläkin ollut JJ ECC83S-putkien hommaaminen mielessä. F-Musiikin asiantuntija (?) väitti, että näiden laatu on laskenut viime aikoina. Lieköhän mitään perää? Voi olla, että tyyppi yritti saada mielenkiintoani siirtymään muihin merkkeihin, nämä eivät nimittäin tukkuhinnoillakaan yltäneet Uraltonen hintoihin...
 
Soolot on perseestä.
madu
23.03.2005 10:58:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa JJ:ssä tuntui selvästi olevan vähiten botnea ja tuntui erottelevan hyvin. Mesassa oli mielettömän tunkkainen soundi verrattuna esimerkiksi JJ:hin. Mulla miellytti eniten ehdottomasti tuo JJ. Pitää laittaa mieleen kun on screamerissa putkien vaihto pian edessä.
 
StJerky
23.03.2005 10:59:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsekin joskus testailin Dean Markley Overlordia eri putkilla. ainakin ax7, au7. Erot olivat selkeitä.
 
Noista näytteistä parhaita 2 ja 3. Kolmosen soundissa oli jotain, mistä itse pidin, eli se ehkä paras.
 
BeeKoo
23.03.2005 11:17:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Plussaa juccikzelle!
 
askomiko
23.03.2005 12:02:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikkiständin korvikkeeksi käy joku paksu kirja. Kirja pystyyn maahan ja mikki sen päälle. Ja säästää tilaakin vrt. ständi. Tälleen mie oon itseasiassa nauhottanut about kaikki omani tähän asti. :)
 
Hevonen on 450kg lihaa joka on päällystetty nahalla. Joka nurkassa on jalka. Molemmat päät vaarallisia.
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
Jucciz
23.03.2005 12:12:21 (muokattu 23.03.2005 12:14:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikkiständin korvikkeeksi käy joku paksu kirja. Kirja pystyyn maahan ja mikki sen päälle. Ja säästää tilaakin vrt. ständi. Tälleen mie oon itseasiassa nauhottanut about kaikki omani tähän asti. :)
 
Kiitän tärkeästä huomiosta.
 
Itsekin olen käyttänyt monenlaisia mikkiständipatentteja aikanaan, mutta totta puhuen, yöaikaan on muutenkin parempi käyttää mitä tahansa muuta kuin oikeaa vahvistinta, jos ei häätöä mieli saada. Tilansäästöaspektia en ymmärrä, sillä oikeaoppinen mikkiständihän ei vie tilaa käytännössä yhtään. kolmesta jalasta kaksi menee yleensä vahvistimen alle jne.. tehdäänhän kuitenkin oma threadi mikkiständikorvikkeista. :)
 
kalamies#11 >-)))>
« kalusto · räpellystä »
Ocku
23.03.2005 13:03:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos mielenkiintoisesta vertailusta.
 
Ocku
23.03.2005 13:06:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

F-Musiikin asiantuntija (?) väitti, että näiden laatu on laskenut viime aikoina.
 
Vai oiskohan se laatu laskenut enemmän F-musiikin asiantuntijoilla kuin JJ:n putkilla? Enpä tiedä mutta itse olen ollut tyytyväinen JJ:n putkiin enkä keneltäkään putkien suurkuluttajalta (vaffarirakentajalta, -korjaajalta) ole vielä vastaavaa kuullut.
 
Fide
23.03.2005 14:07:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En päässyt linkkeihin käsiksi =) Taisit saada palvelimelle enemmän kuin tarpeeksi liikennettä.
 
Mutta siis sinänsä oiva tämä, että olen tässä harkinnut tuon pikku Voxin etuasteputken uusimista ja jahka nyt näytteet kuulen, niin varmaan antaa osviittaa hankinnan suunnasta.
 
Sak.4:6 "Ei volumella ja tonella, vaan minun Hengelläni, sanoo Herra Sebaot" ---- kalamies#7 >-)))>
StJerky
23.03.2005 15:25:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta siis sinänsä oiva tämä, että olen tässä harkinnut tuon pikku Voxin etuasteputken uusimista ja jahka nyt näytteet kuulen, niin varmaan antaa osviittaa hankinnan suunnasta.
 
Ei välttämättä toimi niin. Itsellä toimi overdrivessa parhaiten juuri se putki, jonka olin Marshallista vaihtanut pois...
 
Jucciz
23.03.2005 16:02:23 (muokattu 14.07.2005 14:19:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

(ei mitn)
 
kalamies#11 >-)))>
« kalusto · räpellystä »
Fide
23.03.2005 22:12:00
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Golden ja JJ sopi parhaiten mun korvaan... JJ:n diskantti voi tulla tuolla mun Ruokankaalla ehkä ongelmalliseksi, että jos noiden näytteiden pohjalta pitäisi valita parhaiten mun makuun sopiva, niin lienee tosiaan tuo Golden Dragon.
 
Aika huomattavia eroja tosiaan =)
 
Kiitos hyvästä näytteestä
 
Sak.4:6 "Ei volumella ja tonella, vaan minun Hengelläni, sanoo Herra Sebaot" ---- kalamies#7 >-)))>
Fide
23.03.2005 22:13:17
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei välttämättä toimi niin. Itsellä toimi overdrivessa parhaiten juuri se putki, jonka olin Marshallista vaihtanut pois...
 
...tätä ei sit visiin tiedä kuin kokeilemalla...
 
Sak.4:6 "Ei volumella ja tonella, vaan minun Hengelläni, sanoo Herra Sebaot" ---- kalamies#7 >-)))>
Kassu
23.03.2005 22:52:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ensimmäinen plussani nimimerkille Jucciz. Tämä osui arkaan paikkaan. Pitäisi vahvistimeen tehdä putkiremontti.
 
Rahaa ei kyllä ole. Ajattelin itse biasoida, melko helppoja nuo uudet tusinamarsut on, missä on biastrimmeri.
 
Hannu H.
23.03.2005 23:10:40
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huh! Oli melkonen ero kyllä tolla mesalla muihin särön määrässä.
Sovtek ja JJ eniten miellyttivät korvaa noista. Plussa tuli!
 
"Well, you get the dumb instrument and you learn how to tune it and just learn to go from one thing to another." -Jimmy Page-
Tompsi
24.03.2005 04:50:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ensimmäinen plussani nimimerkille Jucciz. Tämä osui arkaan paikkaan.
 
Heh, kyllähän se on plussan paikka kun Jucciz kerrankin sattuu hurjalle päälle ja kiivaan provoilun sijaan kirjoittaa asiapostauksen. ;)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «