Aihe: Hiotut kielet?
1 2 3
Karlsson
07.03.2005 15:55:37
Mun soitossa eivät pelanneet flätit oikeen hyvin. Meni soundi sellaseks mössöks. Säröä oli ihan turha ees polkee päälle, ku siitäki tuli pelkkää pörinää...

Pörinä = good
"Olet aina haukkunut Mahea hölmöksi, mutat Mahe on 100000000000 kertaa lahjakkaampi ja taitavampi soittaja kuin sinä. ''Mahe ei harjoittele''- vaha viidakon sanonta." -Trollhammaren
Wil-J
07.03.2005 16:04:37
Mun soitossa eivät pelanneet flätit oikeen hyvin. Meni soundi sellaseks mössöks. Säröä oli ihan turha ees polkee päälle, ku siitäki tuli pelkkää pörinää...

No onneksi en käytä efektejä.
bize
07.03.2005 18:41:28
En lukenut topiccia kokonaan joten en tiedä mainitsiko joku juuri tästä, vaan ainakin oman kokemuksen mukaan ainakaan GHS:n flateissa ei ole kielten ollessa normaalikorkeudella kunnollista atakkia. Tai se attack on jotenkin "lötkö" ja äänenvärissä tapahtuu kummallisia asioita muutamankymmenen ensimmäisen millisekunnin aikana. Ei toiminu ainakaan tossa viiskielisessä aktiivissa.. Jazzarissa vois toimiakkin.

Laittamalla kielet todella alas, tilanne kääntyy päinvastaiseksi atakin suhteen. Soitettaessa kovalla tatsilla kielet napsahtavat otelautaa vasten eri kuuloisesti kuin roundwoundit, mistä syntyy tosi funkee perkussiivinen ääni räminällä höystettynä! Vedettäessä tonet nollille tuloksena on ainakin tolla halpis-presarimallisella yamahalla aika "multainen" soundi.. Sopii funkkiin vaan ei paljo muuhun, miun mielestä.
Fuck the fusion! Jazz music can't get make of living in Finland as it might can be in America example.
bize
07.03.2005 18:42:10 (muokattu 07.03.2005 18:43:19)

Just särön kanssa tuli mullakin suurimmat ongelmat flateilla aseistetulla bassolla soitettaessa.
Fuck the fusion! Jazz music can't get make of living in Finland as it might can be in America example.
Puavali
07.03.2005 20:12:45
Hiotut kielet(flatwoundit) ovat tumput saundiltaan verrattuna hiottuihin(roundwound) kieliin. Eli yläpäätä ei ole läheskään yhtä paljon, ja saundi ei ole yleensä ainakaan yhtä metallinen. Saundi on todella pehmeä, bassovoittoinen ja muhkea...

Riittääks tsustainia? Kun ei harrasta kolinaa, niin voisi vaihtaa flätteihin.
kalamies#19 >-)))> Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
rattledad
07.03.2005 23:55:26

Riittääks tsustainia?

tsustain kärsii kyllä hiomattomiin verrattuna, mutta tumppusoundiahan näillä kai haetaankin?

Olen ollut tyytyväinen passossa oleviin GHS:n brite flatseihin (groundwoundit), pari kertaa vuosien mittaan kokeillut karkeita kieliä, mutta passoon tuntui sopivan paremmin nuo.
" How would broken find the bones?" - Lucinda Williams: World Without Tears
Niskamies
08.03.2005 07:39:44
Kyllä noi flatit ainakin mun bassossa soi riittävän pitkään, ettei se ole mua häirinnyt.
Meitsi on meshissä.
Botne80
08.03.2005 12:00:50
Molemmat Ibanezit on varustettu fläteillä. Blazerissa on fenderin 50-65-85-100 setti ja näistä lähtee juurikin se perinteinen iso jytinä. Toimii kivasti pienen särönkin(mielellään putki) kanssa. Paksuudet tosiaan on aika erikoisia noissa fenderin fläteissä, mutta tuntuma kielien välillä on hyvä. Roadsterissa on rotosoundin 45-65-85-105 setti ja eroaa fendereistä jonkun verran. Tuntuma on jonkun verran kevyempi, soundi kirkkaampi ja sitä alkutuhahdusta on vähemmän. Tunnettuja rotosoundin flattien käyttäjiä on mm. Steve Harris ja Phil Lynott.
-isolla ja isosti-
handegunnar
12.03.2005 21:11:24
Voisiko lähes täydelliseen hiomattomiin kieliin siirtymisen yksi syy olla halpis soittimien huonompi sustain? Aiemmin keskustelussa mainittiinkin hiottujen kielten huonompi sustain. Sähköbasson alkuaikoina hyvää puuta oli helposti saatavissa eikä soittimia tehty "riman pätkistä" ja niihin saatiin luonnollista sustainia. Niissä saattoi käyttää hiottuja kieliä ja soitin soi hyvin. Nykysoittimissa sustain ei ole itsestään selvyys.

Käytetäänkö kontrassa lainkaan hiomattomia kieliä?
''You don't have to be a musician to play rock and roll. You've just got to love it and want to play it.'' LEE BRILLEAUX
Herra A
12.03.2005 21:26:21
Käytetäänkö kontrassa lainkaan hiomattomia kieliä?

Eipä ole tullut muita vastaan, ellei lasketa muovikieliä tai lehmännahkakieliä...mielenkiintoinen kokemus soittaa tusinan verran keikkaa kolmekielisellä alunperin kvinttivireisellä nahkakielisellä kontrabassolla :) mielenkiintoinen mutta mukava.
Mist ripples round your thin white neck And draws me a line Cold fingers mark this dying wreck This moment is mine
poppamies
12.03.2005 23:50:10

Riittääks tsustainia? Kun ei harrasta kolinaa, niin voisi vaihtaa flätteihin.

Se tsustaini ei kuulukaan riittää. Yleensä käytettiin lisäksi vaahtomuovin suikale tallanjuuresa kielien alla demppaamassa .

Minulla on Jazzissa Rotosoundin Jazz Bass 77 hiotut kielet 45-105 sarja ja siinä tuli kaupanpäälle viiskielisen 130 hiottu kieli. Luulin nakanneeni sen menemään aikoja sitten mutta löysin sen tässä joku aika sitten kaapista. Jos jollakin on tarve tai käyttää hiottuja 5-kielisessään niin tämä käyttämätön kyllä joutaa jalompaan käyttöön ilmaiseksi.
"G-strings are for strippers"
2541
13.03.2005 12:54:19

Sähköbasson alkuaikoina hyvää puuta oli helposti saatavissa eikä soittimia tehty "riman pätkistä" ja niihin saatiin luonnollista sustainia. Niissä saattoi käyttää hiottuja kieliä ja soitin soi hyvin. Nykysoittimissa sustain ei ole itsestään selvyys.

Sähköbasson alkuaikoina ei edes pyritty saamaan pitkää sustainia , vaan karkeasti sanottuna matkimaan kontrabassoa. Flatwoundit olivat pitkään ainoa vaihtoehto, ennenkuin John Entwistle pyysi Rotosoundia valmistamaan hiomattomat kielet. John halusi bassonsa kuulostavan pianolta.
pardy
13.03.2005 14:56:43

Sähköbasson alkuaikoina ei edes pyritty saamaan pitkää sustainia , vaan karkeasti sanottuna matkimaan kontrabassoa. Flatwoundit olivat pitkään ainoa vaihtoehto, ennenkuin John Entwistle pyysi Rotosoundia valmistamaan hiomattomat kielet. John halusi bassonsa kuulostavan pianolta.

Oho, aika jännää. Soittaisikohan kaikki vielä nykyäänkin fläteillä jos John ei olisi halunnut tuolloin niitä roundwoundeja? Tai ainakin voi olla että siihen olisi mennyt paljon pidempään ennenkuin niitä olisi alettu tehdä suuremmassa mittakaavassa.

Mun mielestä hassua tuossa on se, että vaikka nykyään roundit on melkeen se oletusarvo kaikissa bassoissa niin silloin ne olivat lähinnä outolintu.
Basisti.
Karlsson
14.03.2005 07:57:00
Oho, aika jännää. Soittaisikohan kaikki vielä nykyäänkin fläteillä jos John ei olisi halunnut tuolloin niitä roundwoundeja? Tai ainakin voi olla että siihen olisi mennyt paljon pidempään ennenkuin niitä olisi alettu tehdä suuremmassa mittakaavassa.

Mun mielestä hassua tuossa on se, että vaikka nykyään roundit on melkeen se oletusarvo kaikissa bassoissa niin silloin ne olivat lähinnä outolintu.

Niin, silloin basson oletettiin kuulostavan bassolta, eikä tinapilliltä.
Mies, jonka jutuista puuttuu loppuhuipennus.
NYdoll
23.03.2005 20:17:54

vois kokeilla pitkästä aikaa noita flatteja.... ---> menee vaihtamaan kielet
metalli sykkii...
poppamies
23.03.2005 20:38:25 (muokattu 23.03.2005 20:41:53)

... Mikäs sitten sellanen olisi missä on 105 E-kieli, vai onko se fläteillä liian paksu?...

Ei kyllä se on ihan passeli. Vähän oli intonaatio-ongelmia tuon E-kielen kanssa alussa mutta jostan syystä se ongelma hävisi kun olin soittanut niillä jonkun aikaa. Ihmeellistä!
"G-strings are for strippers"
NYdoll
23.03.2005 20:47:02

kylläpäs onkin mukavan tuntuiset pitkästä aikaa... jytisee...
metalli sykkii...
Hullu basisti
24.03.2005 08:23:20
Mulla on hetken mielenhäiriössä päässyt käymään niin että asensin hiomattomat bassooni pitkästä aikaa. Halusin testata miten Big Muff soundaa hiomattomien kaa. Setti oli halvimmasta päästä (Warwick red labelit; yllätys) ja kyllästyin jo niihin. Täytyy varmaan laittaa flätit takas. Sit ku kerkee. Kyllä flätit on vaa kurkoja kieliä.
"I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me" Winston Churchill
Keny
24.03.2005 08:26:45
Niin, silloin basson oletettiin kuulostavan bassolta, eikä tinapilliltä.

Joo joo.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)