Aihe: Kapo-raportti
1
Ocku
22.03.2005 13:09:13 (muokattu 22.03.2005 13:09:37)
Mulla on ollut Sternerin (www.sternercapo.se) kapo nyt kuukauden verran käytössä ja ajattelin vähän kertoa kokemuksista.

Aikaisemmin oli käytössä Kyser ja sitä ennen se klassinen malli jossa on kaulan ympäri vedettävä remmi. Se klassinen malli oli täysin perseestä.

Kyserin etuihin kuuluu nopeakäyttöisyys. Helppo kiinnittää vaikka kitaran lapaan silloin kuin sitä ei käytä (siis kapoa, ei lapaa). Kyserilla on kuitenkin ollut muutama kapoille tyypillinen ongelma.

Kyseri on kömpelö mötikkä johon vasen käsi törmää. Jos kapon siirtää kauemmaksi nauhasti ilmenee särinää.
Kaiserin ongelma on niin kuin useimilla muillakin kapoilla että varsinkin paksu E-kieli menee epävireeseen heti kun kapon kiinnittää.

Sterner toimii moitteettomasti. Se ei vedä kieliä epävireeseen eikä se ole soittaessa tiellä. Antaa hyvän soundin eikä aiheuta kielisärinää.

Sterner on Kyseria vähän hitaampi asettaa ja poistaa, mutta mun mielestä on tärkeämpää että kapo toimii hyvin silloin kun se on käytössä eikä silloin kun se ei ole käytössä.

Sterneri on kilpailioitaan kalliimpi, joten jos sinulle kelpaa kapoksi lyyjykynä ja kuminauha niin haluat tuskin maksaa kaposta. Jos haluat hyvän kapon niin suosittelen Sterneriä.

Huhtikuussa tulee heitettyä kapollinen keikka. Ehkä silloin ilmenee vielä jotain.
MrGuitarist
22.03.2005 13:25:28
Hyvä juttu, plussat paukkuu :)

Mites tuon sternerin kuminen (?) nauha, joka kiepsautetaan kaulan ympäri. Näyttää kotisivuilla suht ohuelta? Aika tietysti näyttää kuinka se kestää, mutta miltä se vaikuttaa kuukauden käytön jälkeen? Eihän sitä tietenkään älyttömään jännitysmomenttiin tarvitse todellakaan vääntää, kunhan mietin vaan.
Ocku
22.03.2005 13:57:27
Hyvä juttu, plussat paukkuu :)

Mites tuon sternerin kuminen (?) nauha, joka kiepsautetaan kaulan ympäri. Näyttää kotisivuilla suht ohuelta? Aika tietysti näyttää kuinka se kestää, mutta miltä se vaikuttaa kuukauden käytön jälkeen? Eihän sitä tietenkään älyttömään jännitysmomenttiin tarvitse todellakaan vääntää, kunhan mietin vaan.

Se nauha joka menee kaulan ympäri ei ole kumia, vaan 0,7 mm metallia jossa nylonpäällyste jottei tulisi narmuja. Eli kyllä se kestää.
Ainoa kuminen osa on se lista joka tulee kieliä vasten. Niin kuin muissakin kapoissa. Sterner antaa yhden kumirimsun kaupan päälle jonka voi vaihtaa sitten kun vanha on kulunut.
MrGuitarist
22.03.2005 14:00:19
Se nauha joka menee kaulan ympäri ei ole kumia, vaan 0,7 mm metallia jossa nylonpäällyste jottei tulisi narmuja. Eli kyllä se kestää.

Ok, sivuilla olevista kuvista ei pystynyt niin tarkkaan sanomaan, näytti aivan kumilta :)

Ei olisi varmaan huonompi vaihtoehto Dunlopin pika-asennettavalle kapolle. Juuri tuota puristusvoiman säätömahdollisuutta kaipailisin.
rattledad
23.03.2005 09:00:07

Näyttää ihan toimivalta:
http://web.telia.com/~u86505074/cap … rap/Nonelastic/nonelast.htm#sterner

Onko mielestäsi parempi kuin shubb? Siinähän voi myös säätää tuota puristusta.
Great guitars, amps, and microphones are a must. Crappy guitars, amps, and microphones are another must. (EQ 2/2005)
Ocku
23.03.2005 10:00:05
Näyttää ihan toimivalta:
http://web.telia.com/~u86505074/cap … rap/Nonelastic/nonelast.htm#sterner

Onko mielestäsi parempi kuin shubb? Siinähän voi myös säätää tuota puristusta.

Shubbista minulla on niin vähän kokemuksia joten en voi tehdä oikeudenmukaista vertailua näitten välillä.

Shubbilla näyttää olevan malli joka on erityisesti erittäin pienisäteisille (7,5") kitaroille suuniteltu. Itsellä ei ole tällaista kitaraa joten en ole päässyt Sterneriä tällaiseen kaulaan testaamaan.

Shubb on kooltaan aika perinteisen kookas, eli treblepuolella kapo jää törröttämään otelaudan ulkopuolella ja johon vasen käsi osuu aina soittaessa (ainakin minun käsi osuu Kyseriä käyttäessä).
Ocku
23.03.2005 10:06:29
Mutta sellasta capoa en oo löytänyt, mikä ei epävireyttäisi kitaraa capotuksen jälkeen.

Sterner onnistuu minun kokemuksieni mukaan tässä hyvin. Yksi Sternerin etu on se että kapon voi laittaa suoraan nauhan päälle. Silloin kitaran vireys pysyy.

Perinteiset kapot joutuu koonsa tai muitten ominaisuuksiensa (esim niitten pädi demppaa kieliä) takia laittamaan nauhan taakse, jolloinka ne venyttävät kieliä ja aiheuttavat epävireisyyttä.

En tosin ole mikään absoluuttinen kultakorva joten varmasti on olemassa ihmisiä jotka kuulevat epävireyksiä jotka menevät multa täysin ohi korvan.
rattledad
23.03.2005 10:43:59

Shubb on kooltaan aika perinteisen kookas, eli treblepuolella kapo jää törröttämään otelaudan ulkopuolella ja johon vasen käsi osuu aina soittaessa

Aika vähän, mutta silti (ei ole tosin minua häirinnyt):
http://muusikoiden.net/dyn/members/25226.jpg

Vireenkään kanssa ei ongelmia ole (kapon takia) ollut, luulen, että akkarin paksummat kielet auttavat asiassa. Olen tosin reilut kymmenen vuotta jo shubbiin ehtinyt totutella. Ja tärkeä juttu on myös että otelaudan kaarevuus (radius) on riittävän samanlainen capon kanssa.

Mutta hyvä, jos Sterner on pistänyt vielä paremmaksi.
Great guitars, amps, and microphones are a must. Crappy guitars, amps, and microphones are another must. (EQ 2/2005)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)