Aihe: Mnetin Finale-forum
1 2 3 4 534 35 36 37 38
Dr Dominant
18.03.2005 08:05:53 (muokattu 18.03.2005 08:46:58)

Kysymys:

Kirjoitan kappaleet, joissa ei ole selkeaa savellaji tilannetta
usein pelkilla tilapaisilla etumerkeilla. Sitten jos pitaa transponoida lappu vaikkapa Bb-soittimelle on vaihtoehtona

A) Transponoida mass moverilla, jolloin sointu merkit eivat transponoidu tai

B) muuttaa savellajia, jolloin alkuun tulee ne etumerkit ja
kaikki "ei-valkoiset" nuotit ovat aivan pain helevettia...

Mika ottaisi eteen?

Olen tahan asti noyrasti korjannut sointumerkit uuteen savellajiin...

Kun olet transponoinut nuotit Mass Moverilla, select all ja Mass Mover-valikosta Change -> Chord assignments. Sieltä valitset transpose ja syötät haluamasi transponointisuhteen.

PS Tuli mieleen etta loytyisiko Staff toolsista joku ratkaisu.

Löytyy - joko ihan nuottirivin omista asetuksista tai staff toolsista Staff Styles-toiminnolla.

Vaihtoehto 1:

Tuplaklikkaa Staff-työkalu päällä viivastoa jolla olevan musan haluat transponoida. Klikkaa dialog-boxista transposition-checkbox aktiiviksi. Klikkaa viereistä select-nappulaa. Valitse transpose-dialogista chromatic ja alasvetovalikosta vaikkapa Bb (Up M2).

Vaihtoehto 2:

Luo uusi staff-style. Ota Staff-valikosta Define Staff Styles -> siitä aukeaa sama dialogi kuin tuplaklikkaamalla viivastoa. Anna tyylille nimi ja samat transposition-asetukset kuin edellä.

Tämän jälkeen jos haluat koko partsikkarivin transpositioon, klikkaa viivaston vasemmalta puolelta mistä tahansa (aktivoidaksesi koko rivin partituurissa) tai yksirivisessä lapussa select all. Tämän jälkeen valitse staff-valikosta Apply Staff Styles. Valitse aukeavasta dialogista äsken luomasi transpositio tyyliksi.

Mikäli haluat tehdä partituurin joka näkyy ilman sävellajin etumerkintää traspositiossa, anna jokaiselle viivastolle transponoiville soittimille key-signature-transposition asemesta chromatic-versio. Sitten pitäisi toimia.

HUOM! Jostain syystä chromatic-transpositio ei transpaa sointumerkkejä mass moverin tapaan. Sointumerkit joutuu hoitamaan tuolla mass moverin change chord assignments-toiminnolla anyway ...

Kysymys 2:

Miten yleensa kirjoitatte Bb tai Eb laput...

Tonaalisessa kamassa seivaamalla IN C-kuponki toisella nimellä, ja vaihtamalla sävellajin etumerkintää. Sävellajin valitadialogissa kohtaan transpose notes valitsen up tai down riippuen rekisteristä. Esim. alttosaksofonille joutuu laittamaan up, jos muuten mentäis rekisterin alapuolelle.

Ei-tonaalisessa kamassa edellä kuvaamat tavat, joko mass moverilla tai staff stylella.

Kun olet transponoinnin tehnyt, muista varmistaa välistys vielä uudelleen, jotteivät uudet etumerkit mene päällekkäin tahtiviivojen yms. kanssa. Valitse mass mover -> select all -> music spacing -> apply note spacing. Lopuksi kaiken varalta vielä Edit-valikosta update layout, ellei se ole sulla "update layout options"-kohdassa automaticilla. Ja vaikka olisikin, jostain syystä se ei välttämättä aina tee leiskan päivitystä, joten ennen printtiä käsin varmuuden vuoksi. Säästyy pitkässä juoksussa monta arkkia tulostusmateriaalia ja aikaa.

EDIT: Pieni lisäys
"Dr Dominant, I Presume?!"
baron
18.03.2005 08:52:00

Miten yleensa kirjoitatte Bb tai Eb laput...

Mä en oikein ymmärrä kysymystä.
Setup Wizardista sävellaji, jossa on tarpeeksi b-etumerkkejä.
Ad Ab-molli.
The Steinway piano - with its beauty and power - is the perfect medium to express the performers's art, drama and poetry
Dr Dominant
18.03.2005 11:04:57

Mä en oikein ymmärrä kysymystä.
Setup Wizardista sävellaji, jossa on tarpeeksi b-etumerkkejä.
Ad Ab-molli.

MrS tarkoittaa sitä, että sulla lappu joka on IN C (siis siinä sävellajissa tms. joka pianosta soitettuna on oikeassa laatikossa), sitten tarvitset samasta biisistä esimerkiksi puhaltajille laput. Mm. useat puhallinsoittimet ovat transponoivia soittimia, se tarkoittaa sitä, että se sävel jota näissä soittimissa käsitetään C-nimisenä sävelenä soi eri korkeudelta kuin pianon C. Siksi näille soittimille nuotit täytyy transponoida kunkin soittimen transponointisuhteen mukaisesti. Esimerkiksi tenorisaksofoni on Bb-vireinen soitin (joka tarkoittaa sitä, että kun tenoristi soittaa oman C:nsä, se on pianistille Bb) ja sille transponoidusta lapusta sanotaan, että se on IN Bb. Jne.
Dr Dominant
18.03.2005 11:32:49

Mika on helpoin tapa kirjoittaa schenker-graffoja Finalella?
Onko mitaan helppoa/jarkevaa tapaa?
Aikaahan se vie joka tapauksessa.

Mua alkoi kiinnostamaan. En ole koskaan itse tutustunut Schenker-grafiikkaan, mutta katselin hiukkasen Schenker-analyysitehtävien graafista ulkoasua ja pohdiskelin miten hommat toteuttaisi. Luulen että osaan jeesata, jos esität tarkennettuja kysymyksiä. Yleisesti en osaa Schenker-analyysin merkintäsysteemiä, joten en osaa myöskään vastata tähän kysymykseen yleisesti tässä vaiheessa. Yksityiskohdat onnistuvat kyllä.

Muutama idea tuli mieleen, mutta pistä ihmeessä detaljitason kysymyksiä niin ratkotaan. Mulle Finalen käyttö on eräänlainen haaste isossa mittakaavassa, joten mua kiinnostaa oikeasti tutkia mihin kaikkeen se venyy ja miten.

Tolppamerkinnät, nuotinpäiden vaihtamiset, palkkien katkomiset, hakaset ja kaaret kyllä on aika helppoja tehdä, pientä nysväämistä vaatii mutta ei mitään mahdotonta hommaa.
Micolo
18.03.2005 16:40:20
Kyssäri:
Tekeekö finale miditiedostoista nuotteja ''automaattisesi'' jos tekee, niin miten?
Kauneus on kuuntelijan korvassa...
Dr Dominant
18.03.2005 17:49:20

Kyssäri:
Tekeekö finale miditiedostoista nuotteja ''automaattisesi'' jos tekee, niin miten?

Tallenna haluamastasi sekvensseristä tms. save as -> tallennusmuotona standard midi file (type 1, every instrument in separate track), anna nimeksi "tiedostonnimi.mid".

Quittaa sequ ja käynnistä Finale. File-valikosta open ja versiosta riippuen varmista että open-dialog box näyttää muutkin kuin Finale-tiedostot (show all files-meininki). Avaa tallentamasi miditiedosto. Finale tekee siitä partituurin joka näyttää defaulttina huonolta, mutta ihmiset jotka lukevat nuotteja tajuavat sitä. Jos haluat pro-jälkeä, joudut tarkistamaan layoutin ja lisäilemään halutessasi sointumerkit, harjoituskirjaimet, biisin nimen ja tekijätiedot, sivunumerot, artikulaatiomerkit yms. sinne itse.

Mutta siis tekee - ymmärtääkseni mikään notaatio-ohjelma ei pelkästä miditiedostosta valmista saa, mutta säästyy sävelten sisään naputtelun vaiva ja aika.
MrShaft
20.03.2005 07:29:41 (muokattu 20.03.2005 07:31:26)
Kiito...S

ja sorry ollut vahan kiirusta!

Tohtori on oikein omistautunut tolle Finalelle noin enemmankin...

Muutama kysymys viela koskien Partituurin kirjoitusta:

1) Itse teen usein sketcheja (esim. Big bandille) kahdelle
pianoviivastolle. Kaytatteko Mass Edit--Utilities--Explode music hajottaaksenne Partsikaksi, vai onko jotain muuta tapaa

2) Itse, johtuen hitaasta transponoidun partsikan lukutaidosta, kirjoitan musiikkia C-partsikkana.
Transponoitteko stemmat jalkeenpain, vai asetatteko
etukateen stemmat transponoiduiksi.
Tarkoitan etta eikos Finalessa pitaisi olla mahdollisuus
nayttaa esim. Bb stemma C-vireisena eli soivana...
Tohtori tietanee enemman...

Edelliset verryttelya, jos viela viitsii niin

3)

A) Kuinka saan Piano stemman 8-osa palkit jatkumaan
viivastolta toiselle (esim. F-avaimelta diskantille).

B) Miten yleensa pelaatte diskantti-Basso viivastojen kanssa? Siis mika on mielestanne nopeinta ja
helpointa...

Esim. Jos soitatte pianomusaa sisaan, kaytatteko toimintoa joka hajoittaa satsin viivastoille. Onko kokemusperaisia neuvoja sen kayttamiseen?

Miten puljaatte niiden nuottien kanssa, jotka haluatte siirtaa
staavilta toiselle, noin kaytannossa...

4) Miten toimitte tahtinumeroiden kanssa?

Itse olen prima vista- ja keikkaympyroissa oppinut laittamaan tahtinumerot joka tahtiin. Onko muita neuvoja?
Entapa Finale logiikan tasolla, onko neuvoja...

* * * *

Niista Schenker-graffoista.

Joo tarkoitan Schenker-analyysin
graafisia esityksia. Niissa ei sinansa ole mitaan hankalaa mita Finalella ei pystyisi tekemaan.

Kyse on vain siita, etta kun kaytetaan nuottimerkintaa, mutta niin etta nuottien paat ja palkitukset eivat tarkoita
aika- arvoja, ja kun nuottien maara ja paikka tahdeissa on satunnainen, olisi kiinnostavaa tietaa mika olisi helpoin tapa...

Lahinna middle-ground tasoilla tulee ne ongelmat.
(Foreground on kuitenkin vain redusoitu satsi ja background
se ^3 (tai ^5)-^1 linja joka nyt ei kummoinen ole tehda.)

Jonkunhan ne on taytynyt kirjojenkin Schenker-graffat vaantaa, joten jollakin on pakko olla tassa maailmassa
sekin tieto. Veikkaisin etta Finalea siellakin on kaytetty.

Itse laiskuuttani, ja kiireessa, tein omissa opinnoissani
graffat kasin, mutta nayttaahan se vahan karulta, kun muuten analyysin on tulostettu koneella; Ainakin minun
kasialalla :)

PS

Taa on tosi kiinnostavaa!
Kun taalla on naiden Jeesus-jatkien, mukavien miesten
tms. ala- ja toiminta ryhmia, niin pitaisiko meidan perustaa
Finaali kerho ;) Voitaisiin alkaa pitamaan Ompeluseura-tyylisia Finaali-iltoja ja Signature vaikka "FINE # X"

PS 2

Otto R. tietaa kylla tosi paljon naista kaikenlaisista musasoftahommista, joten jos apua tarvitsee niin han on kylla tohtorin ohella hyva back up!

Hop!

MrS
Try not to become a man of success but rather try to become a man of value. - Albert Einstein
Dr Dominant
20.03.2005 09:06:54

1) Itse teen usein sketcheja (esim. Big bandille) kahdelle
pianoviivastolle. Kaytatteko Mass Edit--Utilities--Explode music hajottaaksenne Partsikaksi, vai onko jotain muuta tapaa

Olen jonkin verran käyttänyt tuota, mutta johtuen varmaan satsista mulle lopputulos on usein aiheuttanut niin paljon editointia, että ihan yhtä nopeaa ellei nopeampaa loppupelissä on syöttää äänet sisään käsin ja kopioida mass moverilla kaikki saman stemman tuplaukset yms. muille viivastoille. Kun käyttää explode musicia, joutuu leiskan vääntämään uusiksi siitä dokumentista missä se pianopartituuri oli, ellei sitten ole erillistä partsikkapohjaa, johon copy - pastella nakkelee sitten noi exploden uusille viivastoille luomat asiat oikeille viivastoille.

Itse kirjoittelen noi sketchit aina käsin just tolleen kahdelle viivastolle, ja sieltä naputan ne suoraan partituuriin. Se on ollut mulle nopein tapa.

2) Itse, johtuen hitaasta transponoidun partsikan lukutaidosta, kirjoitan musiikkia C-partsikkana.
Transponoitteko stemmat jalkeenpain, vai asetatteko
etukateen stemmat transponoiduiksi.
Tarkoitan etta eikos Finalessa pitaisi olla mahdollisuus
nayttaa esim. Bb stemma C-vireisena eli soivana...
Tohtori tietanee enemman...

Tee vaan partituuri transpositioon, ja jos haluat lukea sitä IN C, valitse options-valikosta "display in concert pitch". Mullon quickkeys-näppiskomento sitä varten että laiskuuden tai kiireen iskiessä voi aina turvata selustan ja lukea koko scorea in C. ;)

3)

A) Kuinka saan Piano stemman 8-osa palkit jatkumaan
viivastolta toiselle (esim. F-avaimelta diskantille).

Valitse Note Mover-työkalu. Klikkaa tahtia jossa haluat siirtää nuotteja toiselle viivastolle. Nuotinpäiden viereen ilmestyy laatikot. Aktivoi ne nuotit jotka haluat siirtää toiselle viivastolle. Valitse note mover-valikosta cross staff.

B) Miten yleensa pelaatte diskantti-Basso viivastojen kanssa? Siis mika on mielestanne nopeinta ja helpointa...

Esim. Jos soitatte pianomusaa sisaan, kaytatteko toimintoa joka hajoittaa satsin viivastoille. Onko kokemusperaisia neuvoja sen kayttamiseen?

Yleisesti ottaen kaikki automaatit tekevät suurimman osan tilanteista oikein, mutta sen verran väärin että niiden korjailuun kuluu se aika jonka sisäänsoitossa säästää. Pitkässä juoksussa speedy entry-työkalun käyttö sisäänsyötössä on kaikkein paras keino. Plussana se, että jos on pitkiä aika-arvoja, niiden syöttämiseen ei tarvitse käyttää niiden soittamiseen kuluvaa aikaa. Antaa vaan säveltason ja aika-arvon ja valmista tuli.

Kone ei myöskään tajua tilanteita, joissa pitäisi käyttää layereitä, esim. samalla viivastolla kaksi linjaa joissa eri rytmi. Toisessa varret ylöspäin ja toisessa alaspäin. Noi menee paljon nopeammin sisään kun kirjoittaa molemmat linjat eri layerille speedy entryllä.

Kun määrittelee sen split pointin, jonka perusteella kone päättää kummalle kädelle se tietyt sävelet jakaa, tulee aina vastaan vasemmalle kädelle se sointu, jonka ylin ääni tulkitaankin oikean käden puolelle, tai sitten oikealle kädelle sellainen sävel jonka se heittää vasurille. Automaatit on mun mielestä useimmiten hanurista (no offense hanuristit!!).

Miten puljaatte niiden nuottien kanssa, jotka haluatte siirtaa
staavilta toiselle, noin kaytannossa...

Eli tarkoitatko nyt just niitä mitä se kone tulkitsee väärälle kädelle? Ei kun editoimaan vaan, siihen se säästetty aika kuluu... :)

4) Miten toimitte tahtinumeroiden kanssa?

Itse olen prima vista- ja keikkaympyroissa oppinut laittamaan tahtinumerot joka tahtiin. Onko muita neuvoja?
Entapa Finale logiikan tasolla, onko neuvoja...

Finalella voit laittaa tahtinumerot just niinkuin haluat. Joka rivin alkuun, tietyn tahtimäärän välein, taitteisiin jne. Voit luoda tahtinumerointiin jaksoja (regions), joissa kussakin on oma logiikkansa, fonttinsa ja paikka. Harjoituskirjaimet, jos niitä haluaa käyttää, kannattaa luoda expression-työkalulla (se mf:n näköinen paletissa). Silloin niihin saa laatikot ympärille korostukseksi yms.

Kysymys oli niin yleisellä tasolla, etten oikein tiedä miten vastaisin.

Kyse on vain siita, etta kun kaytetaan nuottimerkintaa, mutta niin etta nuottien paat ja palkitukset eivat tarkoita aika- arvoja, ja kun nuottien maara ja paikka tahdeissa on satunnainen, olisi kiinnostavaa tietaa mika olisi helpoin tapa...

Nuotinpäiden vaihto pitää tehdä special tools-työkalulla joka tapauksessa. Klikkaat tahtia jossa on vaihdettavia nuotinpäitä, aktivoit haluamasi nuotinpäät ja painat enteriä. Sulle aukeaa fontin listaus josta valitset haluamasi uuden nuotinpään.

Nuottien paikat sivusuunnassa voi siirtää joko koskemalla välistykseen measure-työkalulla (tuplaklikki tahdin lopussa olevaan alempaan laatikkoon, sitten hiirellä raahaamaan nuottien symboleina olevia laatikoita), tai sitten special toolsin nuotinsiirtelytyökalulla. Todennäköisesti jälkimmäinen on ainoa oikea tähän tarkoitukseen, koska sulla tulee olemaan monta layeriä siellä nuotissa, ja näin pääset joka layeriin käsiksi erikseen.

Palkeissa on pari vaihtaria, special toolseilla nekin pitää kuitenkin tehdä. Pistää ensin kahdeksasonuotteina kukin palkitettu ryhmä kerrallaan, numeronäppiksen kauttaviivalla voi yhdistää ja katkoa palkkia oman mielen mukaan. Kannattanee valita tahtilajiksi joku tosi iso numero/8 ja palkitukseksi koko tahti. Sitten vain pätkii ne palkit haluamastaan kohdista ja vetelee special toolsin palkin pituus sivusuunnassa-työkalulla ne varsien ohi menevät palkit jotka "leijuu" ilmassa.

Lahinna middle-ground tasoilla tulee ne ongelmat.
(Foreground on kuitenkin vain redusoitu satsi ja background
se ^3 (tai ^5)-^1 linja joka nyt ei kummoinen ole tehda.)

Jonkunhan ne on taytynyt kirjojenkin Schenker-graffat vaantaa, joten jollakin on pakko olla tassa maailmassa
sekin tieto. Veikkaisin etta Finalea siellakin on kaytetty.

Noi esimerkit mitä itse netistä kaivoin oli kaikki tehty Finalella. Itse en tiedä taipuuko muut softat ollenkaan schenker-hommiin ... epäilen että vaikka se töitä teettää, helpointa se on Finalella tehdä kuitenkin.

PS

Taa on tosi kiinnostavaa!
Kun taalla on naiden Jeesus-jatkien, mukavien miesten
tms. ala- ja toiminta ryhmia, niin pitaisiko meidan perustaa
Finaali kerho ;) Voitaisiin alkaa pitamaan Ompeluseura-tyylisia Finaali-iltoja ja Signature vaikka "FINE # X"

Mahtavaa!! Onhan toi Finaletouhu sellaista virkkaamista, että ompeluseura ei edes kovin kauas noin ajatuksen tasolla mene satsinnypläyksestä!

Minäpäs puolestani laitan kysymyksen tähän:

Kun tekee chord tool-työkalulla sointumerkin, jossa on kauttaviiva mukana, esim. Bb/C - miten hemmetissä saa säädettyä kauttaviivan eri puolilla olevien elementtien etäisyyden kauttaviivasta? Entä kauttaviivan fontin ja koon?? Nimittäin mun ymmärtääkseni tuohon ei pääse Finalessa kiinni ... ainoastaan jos luo itse uuden sointumerkkisuffiksin joka on haluttu sointumerkki kokonaisuudessaan, pystyy vaikuttamaan kaikkeen siinä sointumerkissä, miltä se sitten näyttää. Ihan mielenkiinnosta, onko joku pohtinut joskus tätä pointtia?
baron
20.03.2005 12:19:00

Mulla on niin yksinkertainen asia työn alla kuin pianosovitus "Summertimestä", mutta en voi olla ihastelematta toistoa, kun "Human Playback Stylestä" valitsen jazzin ja pistän vielä "Heavy Swingin".
The Steinway piano - with its beauty and power - is the perfect medium to express the performers's art, drama and poetry
Dr Dominant
20.03.2005 20:12:31

Mulla on niin yksinkertainen asia työn alla kuin pianosovitus "Summertimestä", mutta en voi olla ihastelematta toistoa, kun "Human Playback Stylestä" valitsen jazzin ja pistän vielä "Heavy Swingin".

Sulla on näköjään 2005-versio. Mulla ei varmaan tuu ikinä olemaan, kun ei oo varaa siirtyä tästä vanhasta koneesta eteenpäin uudempaan ja sen mukana uudempaan käyttikseen ... no, hommat hoituu näinkin.
baron
20.03.2005 22:24:26

Sulla on näköjään 2005-versio. Mulla ei varmaan tuu ikinä olemaan, kun ei oo varaa siirtyä tästä vanhasta koneesta eteenpäin uudempaan ja sen mukana uudempaan käyttikseen ... no, hommat hoituu näinkin.

Jos osaa, voihan sen itsekin soittaa.
Musta se soittaa niin hienosti, että mä treenaan sen mukana.
MrShaft
21.03.2005 00:57:23 (muokattu 21.03.2005 01:03:47)
laiskuuden tai kiireen iskiessä voi aina turvata selustan ja lukea koko scorea in C.;)

Mo toi ei ole edes vitsi, se on ihan totta!

Ja mita tulee niihin piano staaveihin, niin "speedy entry"a kaytan itsekin. Kais se on sitten nopein, vaikka joskus menee kylla hermot senkin kanssa.
Ei tulisi minusta ammattinuotintajaa, kun jo omienkin juttujen kirjoittaminen ahistaa... Yhden kerran olen kolmasosan yhdesta musikaalista kirjoittanut teatterille lapuiksi, ja
se taisi olla kylla viimeinen kerta...

Eli tarkoitatko nyt just niitä mitä se kone tulkitsee väärälle kädelle? Ei kun editoimaan vaan, siihen se säästetty aika kuluu... :)

Sita tarkoitin ja siksi kysyin...

Finalella voit laittaa tahtinumerot just niinkuin haluat. -- Kysymys oli niin yleisellä tasolla, etten oikein tiedä miten vastaisin.

Joo osaan kylla kayttaa tahtinumeroita, ja kirjaimia etc. Kysymys oli kylla niin huonosti aseteltu, etta ei sita voinutkaan kasittaa. Mun suomenkieli on vahan heikossa...

Sis yleisluontoinen kysymys siita, miten viette teoksenne stemmoina treenattaviksi. Oma kaytantoni on:

- Tahtinumerot joka tahtiin

- Tahan asti pienensin nuotit kokoon 80% mutta juuri tassa opin etta noi silmalasipapat (miksei livekeikkojen hamaryys) joskus vaatii kylla vahan isompaa fonttia.

- Prima vistan kannalta mietin taitteita, yleensa se 4 (tai 8 tahtia joka on vahan kylla ahdasta) riville, mutta musikaaleissa tai muuten epaselvissa tilanteissa tahtaan sivun vaihdot niihin kriittisiin paikkoihin.
Huomasin etta se on ihan alyttoman hyva keino, kun eras kollega oli niin tehnyt. Sellaista on kiva prima vistata, koska silmat kuin automaattisesti etsiytyvat uudelle sivulle.

- Olen kaynyt kadenvaantoa noiden Segnojen ja Kissanpaitten Toisaalta kertausten lapikirjoittamisen kanssa. En ole loytanyt mitaan peukalosaantoa, pohdin aina tapauskohtaisesti.

- Itse inhoan sita etta lapussa rakenne kirjoitettu sivun alareunaan, jos biisi ei ole mikaan perushuttu.
Siina saa sitten kuikkia paa kallellaan joka valissa, etta missa sita ollaan menossa. Siksi teen lapuista mieluummin kaksisivuisen kuin ahdan yhdelle sivulle.
Toisaalta tallainen on hyva jos haluaa eri keikoilla erilaisen rakenteen. Eli sopii vaan rakenteen aina treeneissa tai biisia kayntiin laskiessa.

- Rumpalille olen nykyaan alkanut antaa lead sheetia, jossa on lisatty tarkeimmat iskut heille. Osa rumpaleista ei tunne oloaan mukavaksi kun lukevat pelkkia tahtimaaria, joissa on sitten heille iskut.
Toisaalta, jo pelkka tarkkojen komppien kirjoittaminen on aika harvoin kohdalle osuvaa hommaa, joten yleensa vain kirjoitan tyylin esim. beat 120 cross-stick etc.

- Joskus olen esim. puhaltimille kirjoittanut erillisen
lapun jossa on heidan padit ja soolosoinnut. Jolloin
se varsinainen lappu jossa on heidan stemmansa sisaltaa vain kaiken olennaisen.
Jos se on sivun stemma ja sivun soolosointulappu niin sitten se menee, mutta muuten tulee nuottitelineelle ahdasta.
Toisaalta, haluaa paattaa solistin siina hetkessa ja kirjoittaa kaikille ne soolosoinnut, niin yleensa aina joku luupaa kuvittelee etta "no taa on nyt sitten mun soolo kun mulla on naa soinnut".

EDITH PIAF: Siis ne Padit liittyy tahan siten, etta
jos puhallinsolisti vaihtuu niin padin soittajakin
sitten vaihtuu...

En tieda. Tallaisia olen pohtinut...

Nuotinpäiden vaihto pitää tehdä special tools-työkalulla - -

Taa oli tuttua...

Kun tekee chord tool-työkalulla sointumerkin, jossa on kauttaviiva mukana, esim. Bb/C - miten hemmetissä saa säädettyä kauttaviivan eri puolilla olevien elementtien etäisyyden kauttaviivasta? Entä kauttaviivan fontin ja koon?? Nimittäin mun ymmärtääkseni tuohon ei pääse Finalessa kiinni ...

Hassua, muistan jonkun muunkin maininneen tasta. Olisko ollut juuri Otto R. En ole itse niin vihkiytynyt etta tietaisin. Laitapa Otolle kyssari. Loydat hanen ammatti Emailin osoitteesta www.siba.fi --> opiskelu --> osastot --> musiikkikasvatus --> henkilokunta.

Kiitos

MrS
Try not to become a man of success but rather try to become a man of value. - Albert Einstein
baron
22.03.2005 09:00:36 (muokattu 22.03.2005 09:02:07)

Mulla kun kokemuksia kolmesta eri Finalevuosikerrasta niin:

Ostin ekan Finale2003 loppuvuonna 2003 Hellas-musiikista. Pari viikkoa sen jälkeen huomasin nettisivuilta, että 2004 on ilmestynyt ja päivittäminen maksaisi kultaa. Lähetin agressiiviset viestit sekä Hellasmusiikille että Codamusicille ja Hellaksesta ei ole vieläkään kuulunut mitään, mutta kolmen päivän kuluttua kuriiri toi Codalta 2004 version ilmaiseksi ja viikkoa myöhemmin vielä ison kaljatuopin "kipurahoiksi" (sillä on kyllä ollut käyttöä, kun paininut Finale-ongelmien kanssa)

2005 päivityksen tilasin joskus viime elokuussa ilman mitään järkevää syytä. Netissä olleen hinnan päälle tuli rahti ja ALV ja muutenkin kallis hinta lähes kaksinkertaistui eli siihen saa jäädä mun vuosipäivitykset.

Muutaman kerran vuodessa tulee päivityksiä, jotka ilmaisia. 2005 versioon on tullut 2005.r2 ja 2005B.r1.

Finalen vuosipäivitykset ovat päivityksiä vain hinnaltaan. Heiltä tulee täysverinen asennuslevyke, joka asentaa ohjelman itsenäisesti eli mulla oli vanhassa PC:ssä sekä 2003, 2004 ja 2005 versiot.

2004 ja 2005 versiot ovat sellaisia, jotka vaativat asennuskohtaisen avauskoodin Codamusicilta, ilman sitä ne toimivat vain 30 päivää. Koodin saaminen on kyllä helppoa, olen joskus saanut sen puhelimitse viikonloppuna keskellä yötä USA:n aikaa.
Koodin saa kahdelle asennukselle eli mulla on sekä himadesktopilla että läppärillä. Samoin kun vanha desktop levähti, uusi koodi uutta PC:tä varten tuli sujuvasti.

Tuotetuki rekisteröidylle käyttäjälle on hyvä, mä oon parissa päivässä saanut sähköpostitse neuvoja ja ohjeita.
baron
23.03.2005 07:36:23

Onko silla paivityksella toisaalta mitaan valia?
Jos homma taittuu, ja osaat softaa kayttaa niin
sama se vaikka kayttaisi 1.0 versiota.

Kyllahan softat kehittyy, mutta paivittaminen vain
paivittamisen vuoksi nyt ei varmaan ole jarkevaa.

Sitähän mä yritin selittää, että tyhmyyttäni oon kerran tehnyt maksullisen päivityksen ja opin, että en enää tee.
baron
23.04.2005 08:58:44

Pieni, mutta kiusallinen ongelma: Laput jotka mä oon saanut mahtumaan yhdelle A4:lle, mutta Finale väittää, että kaksi sivua.
Mitään näkyvää kakkossivulla ei ole, jonka voisi poistaa.
Kun printtaa koko dokumentin, tekee yhden tyhjän lapun lisäksi.
Tietysti kun valitsee printattavaksi vain sivun 1, niin saa mitä haluaa.
Miten saan pois sen tyhjän sivun, jolla ei ole mitään?
VAROITUS: Oheinen kirjoitus ärsyttää E C:tä.
Dr Dominant
23.04.2005 10:29:40

Pieni, mutta kiusallinen ongelma: Laput jotka mä oon saanut mahtumaan yhdelle A4:lle, mutta Finale väittää, että kaksi sivua.
Mitään näkyvää kakkossivulla ei ole, jonka voisi poistaa.
Kun printtaa koko dokumentin, tekee yhden tyhjän lapun lisäksi.
Tietysti kun valitsee printattavaksi vain sivun 1, niin saa mitä haluaa.
Miten saan pois sen tyhjän sivun, jolla ei ole mitään?

Ekaksi ennen printtaamista valitse "Edit"-valikosta "update layout". Mikäli haamusivu ei sillä häviä, valitse "page layout"-työkalu ja "delete blank pages" ja sille se viimeinen tyhjä sivu veks.

Mulla ainakin finale tekee aina välillä sitä että jos ei muista erikseen varmistaa update layout-komennolla sitä että se mitä softa piirtää on todella viimeisin tilanne, tulee noita "haamusivuja" sinne biisin loppuun. Tai sitten mulla on pitkä dokumentti jossa finalen mielestä on vain kaksi ensimmäistä sivua... update layout.

Jos koneessa vääntö riittää (meinaan että ruudun päivitys ei ikuisuuksia kestä) voit valita Edit-valikosta "automatic update layout"in päälle, silloin kuvaamaasi ongelmaa ei pitäisi päästä syntymään. (Huom. pitäisi - mulla syntyy siitä huolimatta joskus).
baron
25.04.2005 21:05:00

Ekaksi ennen printtaamista valitse "Edit"-valikosta "update layout". Mikäli haamusivu ei sillä häviä, valitse "page layout"-työkalu ja "delete blank pages" ja sille se viimeinen tyhjä sivu veks.

Jos koneessa vääntö riittää (meinaan että ruudun päivitys ei ikuisuuksia kestä) voit valita Edit-valikosta "automatic update layout"in päälle, silloin kuvaamaasi ongelmaa ei pitäisi päästä syntymään. (Huom. pitäisi - mulla syntyy siitä huolimatta joskus).

Kiitti, vasta nyt ehdin kokeilla ( ja tuli tarve, kun printtaan lappuja huomiselle keikalle.)
Update layout'illa ylimääräinen sivu hävisi.
Mulla on ruksattuna "automatic update layout" ja se ei estänyt.
VAROITUS: Oheinen kirjoitus ärsyttää E C:tä.
Dr Dominant
26.04.2005 07:54:17

Kiitti, vasta nyt ehdin kokeilla ( ja tuli tarve, kun printtaan lappuja huomiselle keikalle.)
Update layout'illa ylimääräinen sivu hävisi.
Mulla on ruksattuna "automatic update layout" ja se ei estänyt.

Niinpä - niin mullakin ja silti se tekee tota joskus. En ole vielä saanut rajattua sitä ongelmaa siten että tietäisin milloin se tapahtuu ... pitää vaan aina lopuksi ennen kuin printtaa varmistaa toi update layout.
risto
30.04.2005 00:59:20

Mulla kun kokemuksia kolmesta eri Finalevuosikerrasta niin:

Ostin ekan Finale2003 loppuvuonna 2003 Hellas-musiikista. Pari viikkoa sen jälkeen huomasin nettisivuilta, että 2004 on ilmestynyt ja päivittäminen maksaisi kultaa.

Kallista on Hellakselta, Coda näyttäisi myyvään 2005 versiota $600 ja Hellaksella 2004 versiokin 975e ????

http://www.finalemusic.com/store/product-overview.asp
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)