Aihe: huilun hankinta
1 2
huilija
14.03.2005 14:48:16 (muokattu 14.03.2005 14:48:40)
Löytyykö kokemusta jaettavaksi huilun hankintaan? Olen soittanut vuosia yamahan 200-sarjan huilulla ja nyt houkuttaisi tuhlata enemmän rahaa harrastuksen hyväksi. Tietotaitoa eri malleista ja merkeistä on soittovuosiin nähden onnettoman vähän. Soittotaidot oman arvion mukaan kellaritasolla, mutta käyn silti aktiivisesti tunneilla ja porukassa soittamassa. rahaa olen arvioinut löytyvän 1500€+-500€ luokkkaa.

Kehukaa ja haukkukaa merkkejä ja kertokaa, mitä kannattaisi ottaa huomioon hankinnassa. Avoläppäistä en kuitenkaan halua.
miredritr
16.03.2005 01:17:25
Itselläni on yamahan YFL-674 kokohopeisella EC-suukappaleella, joka irtosi kaupasta hintaan 2150€. Hankin tuon huilu-opettajani suosituksesta, ja en oikein muilla huiluilla ole soittanutkaan.

Tuo avoläpäisen huilun kammoksuminen ihmetyttää, sillä sen soitto ei eroa yhtään umpiläppäisestä. Itselläni meni alle viikko siihen että sormet löysivät reikien päälle. Nykyään tuntuu jotenkin kömpelöltä soittaa umpiläppäisellä.
huilija
16.03.2005 12:00:33
Avoläppäistä jännitän, koska juuri minua lahjakkaampi tuttava sanoi, että meni aikaa ja vaivaa avoläppäiseen tutustumiseen. Oli kuulemma tosi vakeaa.

Toisaalta kehui ääntä kyllä ihan eri luokkaa olevaksi.

Ehkäpä kokeilen sellaistakin, kunhan pääsen projektissani kauppaan asti.

Hankkiessasi huilua saitko testailla useampia rauhassa kaupassa vai olitko päättänyt jo etukäteen minkä haluat?
huilija
16.03.2005 12:04:19
Hei, kerro vielä, minkälainen on EC-suukappale. Selatessani malleja, näytti nostavan huilun hintaa jonkin verran.
miredritr
16.03.2005 14:16:22 (muokattu 16.03.2005 14:19:25)
Kyseessä on siis yamahan käsin tehty suukappale.

http://www.yamaha-europe.com/yamaha … s/gold_silver_headjoints/index.html

Avoläppäisen soittaminen ei todellakaan ole sen vaikeampaa mitä umpiläppäisen, vaikka alussa tuntuu siltä. Jotkut käyttävät alussa avoläppäisessä huilussa tulppia, ja yksitellen ottavat niitä pois, kun sormet alkavat löytää paikoilleen, mutta itse aloitin ilman niitä, ja tosiaankin alle viikon soitolla sormet oppi paikoilleen.

Huilua ostaessani en ollut kovinkaan edistynyt huilun soittamisessa, joten luotin vain opettajani sanaan ja ostin huilun testaamatta. Hyvin on huilu palvellut soittoharrastusta.

Soitonopettajasi osaa varmastikin neuvoa huilun hankinnassa, kuten varmaan huilua soittavat tuttavasikin.

EDIT: Jos voitat lotossa niin tässä olisi varmasti todella hyvä vaihtoehto :) http://www.k-flutes.fi
huilija
16.03.2005 15:38:16
Opettajani ei oikein uskaltanut kertoa mielipiteitään ja juuri siksi kyselenkin täällä. Yamahaa hän on kiitellyt kestäväksi ja oikuttomaksi, mutta silti olisi kiva kuulla muistakin merkeistä.
Tuota kotimaista vaihtoehtoa voin vain haaveilla. Tutullani tuollainen on ja upeastihan se soi, mutta ehkäpä minun taidoillani menisi vähän hukkaankin.. Hintakin edellyttäisi sitä lottovoittoa.
Missä kaikki muut huilistit ovat? Löytyisikö heitä paremmin joltain muulta keskustelupalstalta?
slip
08.04.2005 22:15:40
Avoläppäistä jännitän, koska juuri minua lahjakkaampi tuttava sanoi, että meni aikaa ja vaivaa avoläppäiseen tutustumiseen. Oli kuulemma tosi vakeaa.

Toisaalta kehui ääntä kyllä ihan eri luokkaa olevaksi.

suosittelen avoläppäisen kokeilemista.
olen itsekin huilun hankinnassa kunhan saan rahaa, mutta joudun tyytymään ehkä halvempiin yamahan malleihin.
katsoo sitten kun edistyy uralla enemmän.
soittamaan oppii vaan soittamalla
huilija
13.04.2005 00:55:47
Jep, kiitokset linkkivinkistä. Olen ansiokkaasti hionut kielitaitoani kyseisen sivuston parissa ja löytänyt ihan hyviäkin ohjeita. Lisäksi selvisi sekin kuinka paljon vähemmän huilut maksaisivat tuolla ison meren toisella puolella...

Pääsin kokeilemaan avoläppäistä huilua, eikä soittaminen ollut ollenkaan niin vaikeaa, kuin kuvittelin.. En silti ole ollenkaan varma sen hyödyistä.
huilupuilu
04.05.2005 15:36:52
Aika harvoin tulee täällä käytyä, joten parin viikon viiveellä kommenttini lisään :)

Itselläni eka huilu oli umpiläppäinen, siitä eteenpäin ollut vaan avoläppäinen. Niistä rei'istä on hyötyä kun haluaa soittaa kaikenlaisia efektejä tai mikrointervalleja tms. hienouksia, mutta myös ylärekisterin joissain äänissä voi korjata apusormituksilla intonaatiota.

Ja itselläni suurin apu avoläppäisestä oli käsien asennon kanssa. Pysyy sormet hyvässä asennossa, kun pakko peittää reiät.

Ja onhan nokkahuilussa ja tinapillissäkin pelkät reiät, ihan hyvin niiden kanssa tuntuu pienetkin pärjäävän.
Loppuvuoden oiva flutterzung-harjoite: raparperilirua reilu litra.
rairsilf
25.10.2005 22:10:32
Löytyykö kokemusta jaettavaksi huilun hankintaan? Olen soittanut vuosia yamahan 200-sarjan huilulla ja nyt houkuttaisi tuhlata enemmän rahaa harrastuksen hyväksi. Tietotaitoa eri malleista ja merkeistä on soittovuosiin nähden onnettoman vähän. Soittotaidot oman arvion mukaan kellaritasolla, mutta käyn silti aktiivisesti tunneilla ja porukassa soittamassa. rahaa olen arvioinut löytyvän 1500€+-500€ luokkkaa.

Kehukaa ja haukkukaa merkkejä ja kertokaa, mitä kannattaisi ottaa huomioon hankinnassa. Avoläppäistä en kuitenkaan halua.

Huiluja kannattaa etsiä myös käytettyinä. Esim. suomen huiluseuran nettisivuilta löytyy usein tosi laadukkaita soittimia kohtuuhintaan. Ostin oman huiluni käytettynä, se on kokohopeinen avoläppänen muramatsu, ja sain sen puoleen hintaan uuden veroisena (n.3000e). Muramatsulla on toki muitakin (halvempiakin) malleja, joita suosittelen ehdottomasti - merkki on yksi maailman suosituimmista huilumerkeistä, ja huilut on siis tosi laadukkaita. Yamahakin on aina varma valinta.

Ei kannata pelätä avoläppiä - niihin tulee kuitenkin joskus siirryttyä, eikä paluuta sitten ole takaisin. Itse ainakin rakastan avoläppäisen tatsia, ja siihen oppii nopeasti. Lisäksi avoläppäisiin huiluihin tulee aina mukaan harjoitustulpat, jotka voi laittaa aukkoihin, jos sormet ei meinaa taipua.

Huiluja kannattaa kokeilla eri liikkeissä, ottaa lainaan kokeiltavaksi, jos löytää hyvän käytetyn.. Huilun hankintaan kannattaa kyllä satsata kunnolla sekä aikaa että rahaa - hyvä soitin maksaa kyllä itsensä takaisin!
Mimi
29.10.2005 15:56:36
Ja itselläni suurin apu avoläppäisestä oli käsien asennon kanssa. Pysyy sormet hyvässä asennossa, kun pakko peittää reiät.

Tämä kai siinä on se vaikein homma alkuun (mainitaan nyt, etten puhu omasta kokemuksesta, olen aloittelija). Kaverini oli soittanut todella pitkään yamahan 211 mallilla, ja käsien asento (ilmeisesti etenkin vasen käsi) oli aikojen kuluessa muotoutunut vääräksi. Siksipä avoläppäiseen siirtymisessä oli pientä ongelmaa, mutta ilmeisesti on nyttemmin omaksunut sen, että sormet tosiaankin pitää olla läppien päällä, eikä reunoilla, kuten siihen asti (ihmettelenpä miksei opettaja ollut puuttunut asiaan millään tavalla).

Itse kysyin opettajaltani, että miksi kaikki "prot" soittaa avoläppäisillä huiluilla, ja sain vastaukseksi juuri näitä vireen hienosäätöasioita ja mikrointervallien soittamisia.
Yksinäinen susi...
exotical
16.11.2005 10:50:38 (muokattu 20.11.2005 00:03:46)
Mulla on itelläni ollu just mielessä täs viimeaikoina huilun vaihto. Mulla on kans se yamahan 211 ja oon tykänny tosi paljo, mut nyt on alkanu tekemaan mieli vähä parempaa. Eli mielellään avoläppästä ja ehdottomasti ainakin se hopeinen suukappale. Kokohopeista en uskalla ees ajatella (ainakaan uutena) sen hintavuuden takia. Tosin jos käytettynä sais edullisen niin voisin harkita.
Osaisko joku muuten kertoo, onko eri huiluvalmistajien suukappaleilla (lähinnä huulilevyissä) kovin suuria eroja? Siis meinaan, et kun oon jo niin tottunu tuohon 211: een, niin esim. kun kokeilin kaverin huilua (muistaakseni pearlin 651???), niin tuntu et ääni on paljo huonompi kuin omassani, vaikka tässä pearlissa oli hopeinen suukappale (eli periaatteessa äänen olis pitäny olla parempi). Kuinka nopeasti sitten tottuu (jos tottuu) sitten tähän uuteen suukappaleeseen?
PasiB
18.11.2005 17:38:18
Passais varmaan paremmin Torille, mutta kun tuossa muutamat hemmot puhuivat huilun ostosta niin kauppaan täällä.
Myynnissä on umpiläppäinen Yamaha YFL-611 huilu jossa runko on hopeaa ja koneisto käsittääkseni hopeoitu. Huilussa on Trevor J. Jamesin käsintehty hopeasuukappale. Ei enää niinkään uusi, mutta toimiva peli. Pari lommoa on vuosien saatossa tullut.
Mulla on tuo huilu jäänyt taka-alalle, en ole varmaan vajaaseen vuoteen isommin soitellut, niin tuon voisi myydä pois.
Hintaa on 1000 euroa ja postikulut sisältyy tuohon hintaan. Mukaan saa myös käyttämättömän tyynysarjan. Huilu asustaa Oulussa ja voin käyttää huilua testattavana 50 km:n säteellä Oulusta. Yheydenotot pikaviestillä tai sähköpostilla osoitteeseen basisti@juo.nu tai numeroon 050-3357057.
Kaikki mitä haluan tehdä on joko laitonta, moraalitonta tai lihottavaa.
exotical
19.11.2005 23:59:07
Onko kellään muuten kokemusta jupiter -merkkisistä huiluista? Kertokaa ihmeessä.
IanA
26.11.2005 19:49:47
Itselläni on avoläppäinen, hopeoitu Miyazawa-merkkinen huilu, opettaja aikoinaan suositteli ja onhan se ollut mulla jo 13 vuotta, ei mitään valittamista. Maksoi silloin jotain 8500 mk..
Mimi
28.11.2005 11:02:06
Onko kellään muuten kokemusta jupiter -merkkisistä huiluista? Kertokaa ihmeessä.

Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta itse kun kyselin huilistikavereiltani että kannattaisiko tuota, tai erästä toista merkkiä (en muista mitä) harkita, niin sanoi että unohda tuommoset. Eli ei vissiin mitään hirveän laadukkaita. Kannattaa kuitenkin varmaan kysellä vielä ammattilaisemmilta ja ihmisiltä, joilla on enemmän tietoa asiasta.
Yksinäinen susi...
exotical
29.11.2005 12:02:54 (muokattu 29.11.2005 12:04:37)
No joo, menin ja ostin itelleni semmosen avoläppäsen hopeisella suukappaleella just sen jupiter di mechinin (en oo varma kirjotetaanko se noin). Arvuuttin sitä soitonopella, et kannattaako tätä ottaa vai palautanko, niin ei se kyllä tyrmänny sitä. Ei se tietenkään oo mikään huippu vrt. miyazawa, mut sain sen halvalla 500 euroo maksoin, ku oikee hinta 995. se oli nimittäin viimenen malli just sitä huilua ja ne halus päästä siitä eroon. Nyt oon soitellu sillä ja oon kyllä ihan tykänny. Siinon tosi kaunis ääni (ainaki parempi kun entisessä). En oo ajatellu jatkaa ammatiks asti, toki jatkan harrastuksena, niin että kyllä mulle riittää ihan tääki. Teinkö ihan tyhmän ratkaisun? Yksi vaihtoehto olisi vaihtaa se hopeinen suukappale siihen mun entiseen huiluun, kun se siihen sopii, mut kuitenki se avoläppäsyys tarjoo niin paljon enemmän mahiksia vireen yms säätelyyn.
Mimi
29.11.2005 13:17:58
No joo, menin ja ostin itelleni semmosen avoläppäsen hopeisella suukappaleella just sen jupiter di mechinin (en oo varma kirjotetaanko se noin). Arvuuttin sitä soitonopella, et kannattaako tätä ottaa vai palautanko, niin ei se kyllä tyrmänny sitä. Ei se tietenkään oo mikään huippu vrt. miyazawa, mut sain sen halvalla 500 euroo maksoin, ku oikee hinta 995. se oli nimittäin viimenen malli just sitä huilua ja ne halus päästä siitä eroon. Nyt oon soitellu sillä ja oon kyllä ihan tykänny. Siinon tosi kaunis ääni (ainaki parempi kun entisessä). En oo ajatellu jatkaa ammatiks asti, toki jatkan harrastuksena, niin että kyllä mulle riittää ihan tääki. Teinkö ihan tyhmän ratkaisun? Yksi vaihtoehto olisi vaihtaa se hopeinen suukappale siihen mun entiseen huiluun, kun se siihen sopii, mut kuitenki se avoläppäsyys tarjoo niin paljon enemmän mahiksia vireen yms säätelyyn.

No eiköhän se sitten ole ihan kelpo peli, jos soitonopettajakaan ei ole sen hankkimista vastustellut. Ja jos toimii niin mikä ettei. Ja mitä sen mun huilistikaverin kanssa juteltiin, niin olikin kyllä kyse vähän halvemmista perushuiluista. Tuskin kuitenkaan tuohon lähtöhintaan kukaan mitään ihan sutta soitinta myy...
Yksinäinen susi...
exotical
30.11.2005 09:17:24
Tuskin kuitenkaan tuohon lähtöhintaan kukaan mitään ihan sutta soitinta myy...

No ei ainakaan soitin laine :-) no tuo hinta kyllä paino aika paljo. Ekaks meinasin käytettyä, mut niitä on kyllä aika hankala joskus löytää. Ainakaan sellasta joka olis just sellanen joka sopis itelle.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)