Aihe: eka keikka
1 2 3 4
artope
22.03.2005 17:00:48

Voipi olla että kyseinen aihe on joskus käsitelty, mutta ajattelin laittaa kuitenkin jakeluun.. Minkä ikäisenä soititte ekan keikkanne ja muistatteko missä olitte ja kuinka meni??
Itse bassottelin ekan humppakeikkani 14 vanhana (nyt jo yli 25 vuotta keikkailtu..) Oltiin juhannusaattona paikallisen alkoholistiparantolan kesäjuhlissa soitolla.. Pirusti tietenkin jännitti ja ei se soittokaan niin häävisti mennyt!!
mack the knife
22.03.2005 18:15:49
Voipi olla että kyseinen aihe on joskus käsitelty, mutta ajattelin laittaa kuitenkin jakeluun.. Minkä ikäisenä soititte ekan keikkanne ja muistatteko missä olitte ja kuinka meni??
Itse bassottelin ekan humppakeikkani 14 vanhana (nyt jo yli 25 vuotta keikkailtu..) Oltiin juhannusaattona paikallisen alkoholistiparantolan kesäjuhlissa soitolla.. Pirusti tietenkin jännitti ja ei se soittokaan niin häävisti mennyt!!

Just pläräsin kevätsiivouksen pyörteissä yhden kuvanipun läpi. Siinä oli eka bändistä muutama kuva. Vuonna 1977 heinäkuussa tehtiin eka keikat. Olikin kova posti, kapakassa viittä iltaa heti.
Meistä oli kolme alaikäistä kvartetissa (16, 16, 16 ja 19), joten piti Alkolta pyytää erikoislupaa kirjallisesti, että saatiin soittaa. Elämää suomalaismetsissä oli eka valssi, muistan kun keittiössä tehtiin suunnitelmaa, mitä soitettais. 900 markkaa siitä kuusta tuli, lukiolaiselle armoton raha siihen aikaan.
Mutta sanokaa saman ikäluokan soittajat, onko mahdollista, että tuo summa oli neljällä jaettuna? Muistan, että sopparissa luki 900, mutta en sitä, oliko se per nokka. On tuo rahan arvo unohtunut kyllä jo siltä ajalta.
Priscilla Kelly, ilmeikäs kasvojenkiristelijä.
markkuv
22.03.2005 18:49:52

Mutta sanokaa saman ikäluokan soittajat, onko mahdollista, että tuo summa oli neljällä jaettuna? Muistan, että sopparissa luki 900, mutta en sitä, oliko se per nokka. On tuo rahan arvo unohtunut kyllä jo siltä ajalta.

v. 1977 kvartetilla tehtiin hjumppakeikkaa - 150 markkaa jäi puhtaaksi miestä kohden illalta
mack the knife
22.03.2005 19:09:23
v. 1977 kvartetilla tehtiin hjumppakeikkaa - 150 markkaa jäi puhtaaksi miestä kohden illalta

On se sitten meillä ollu 900 per nokka kuukausi. Kantakrouviketju se oli, eiköhän se saman maksanu silloin kaikille.
half
22.03.2005 19:22:54
1977 Parhaaseen Punk-aikaan koulubileisiin. Suksee oli kova, mutta rehtori sanoi : " Esityksenne on kyllä hyvin harjoiteltu, mutta YYA-sopimuksen vastainen. Tervetuloa ei koskaan uudestaan. " Mikähän jenkkamies sekin oli ?
Väärin ? Kyllä tämmöinenkin biisi kai on.
toyopet
22.03.2005 19:58:29
No minun tanssimusiikin ekasta keikasta ei ole vasta kuin....

14 vuotta aikaa. Ja 14 vuotta ikää silloin. Listakin oli jossain tallessa vielä vähän aikaa sitten. En kyllä muista mitä siitä saatiin rahaa.
Jos tunnet omistavasi ylimääräisiä Odsmobilen moottoreita, saapi kertoa.
Ukko
22.03.2005 20:38:01

On se sitten meillä ollu 900 per nokka kuukausi. Kantakrouviketju se oli, eiköhän se saman maksanu silloin kaikille.
Eiköhän maksanut enemmän. Meikä sai tuohon aikaan jo kahdessa viikossa saman metalli hommissa ja broidi tienasi enemmän soittohommissa kolmella -neljällä illalla viikossa.
KoskPaavo
22.03.2005 21:08:50
1965 14-vuotiaana hirvipeijaisissa soitin ukoille humppaa haitarilla. Oikein kotoa haettiin, kymppi oli palkkio.Myös tuli ensi kosketus sahtiin.
Kuolemasta saa parhaat aplodit, ei kuitenkaan encoreen asti
aisa
22.03.2005 21:22:09
12 vuotiaana alkoi mun "ura".
silloin "rumparina" huttuorzesterissa.
ravintoloissa ja seurojentaloilla, äidin kirjoittama työlupa povitaskussa.
se oli mahtavuutta se.
muut oli siis aikamiehiä ja naisia siinä pumpussa.
KoskPaavo saattaa muistaa tapauksen.
Jos helvetti on täynnä, saatana joutuu seisomaan...
Tankoprinssi
22.03.2005 21:42:15

1973 (12-13 vuotiaina) perustettiin bändi, kun osattiin soittaa 2-3 sointua. Niillä sitten muutaman biisin "setti" kuntoon ja "festarikeikkaa" omakotitalon takapihalle järjestämään.
Lippuja myytiin (osittain "lievää" pakottamista käyttäen) alueen "nuorisolle".
Yleisöä riitti ja show oli mahtava ja hiki lensi. Musiikista en mene sanomaan mitään mutta eka keikka tuli tehtyä.

Ekan tanssimusiikkikeikan tein vasta 20 vuotta (silloin kitara vaihtui bassoon) myöhemmin ja lähes jokainen nyt jo niin tuttu biisi oli aivan "utopiaa". Olinhan niitä joskus "sivukorvalla" kuullut mutta niiden nimistä ei ollut "hajuakaan".

Runsaan viikon päästä taas uusi "aluevaltaus", eli basso keikka rautalankabändissä. Kyllä on treenattu ja täytyy nostaa hattua rautalankamiehille, ei oo mitään ihan yksinkertaista.
Kandeeko enää olla hyvä, kun voi olla kaikkein paras
Jalmus
22.03.2005 21:57:48
Eka tanssikeikka oli 26.3.1988 Teuvan Riipin nuorisoseurantalolla. Yhtye oli kaikille soittajilleen ensimmäinen, Tanssiyhtye Sävel. Soittelimme maakuntabändin tauoilla ennakkoon huolella laaditun listan mukaan, joka tietenkin osoittautui liian suppeaksi, mitä määrään tulee. Olin omistanut bassokamat (Morris-merkkinen Gibson kopio; kamala, sekä Peavey TKO60; vielä kamalampi!) noin kuukauden päivät, enkä tietenkään osannut soittaa oikeasti juuri mitään. Toki sinne oikeitakin ääniä eksyi väliin. Jännittikin aivan sairaasti.

Sittemmin noita keikkoja onkin kertynyt jo liki pari tuhatta.
Laulaminen ravintolassa ilman siitä suoritettavaa korvausta tulkitaan häiriöksi.
mack the knife
22.03.2005 22:02:27
Eiköhän maksanut enemmän. Meikä sai tuohon aikaan jo kahdessa viikossa saman metalli hommissa ja broidi tienasi enemmän soittohommissa kolmella -neljällä illalla viikossa.

Ei se ollu enemmän. Varmaan muistan, kun alalaidassa luki 900.-
Jospa soitatti sitten pikkupoikia ihan nakkipalkalla, hyvältä se silti tuntui katsoa pankkikirjaa elokuun alussa.
Tankoprinssi
22.03.2005 22:07:58 (muokattu 22.03.2005 22:11:51)

Metalli- ja paperimiehethän "repi" tuohon aikaan huimia palkkoja mutta itse sain kesätöissä kenkätehtaassa 1976 vuonna 600 markkaa kuukaudessa. Nykyisisen "indeksin" mukaan se "karkeasti" vastaa noin 1000 euroa.

Ps. Onko Remu broidisi?? Se ehkä "repi" tuolloin soittamalla tuollaisia "liksoja"
Kandeeko enää olla hyvä, kun voi olla kaikkein paras
Jami
22.03.2005 22:19:49

1965 14-vuotiaana hirvipeijaisissa soitin ukoille humppaa haitarilla. Oikein kotoa haettiin, kymppi oli palkkio.Myös tuli ensi kosketus sahtiin.

Huokaasin helepotuksesta. Jottei aina tartte olla vanhin.

Mun eka keikka on vasta 1968 Ilmajoen tanssilavalla. 14v olin. Palkka 20mk.
baron
23.03.2005 08:55:15

Mulla on eka humppakeikka ollut joskus -94.
Olin käynyt triolla "jatsia" soittelemassa ja kapakan omistaja kysyi, onnistuisiko musiikki ja tarjosi tanssikeikkaa.

Kyselin, tunteeko kukaan soittimen omistajia ja sain kootuksia porukan jossa oli viulua, kitaraa, joku karaokelaulaja, koskettimet, basso ja rummut.
Otin muutaman Toivelaulukirjan mukaan ja esittelin "soittajat" lavalla toisilleen ja alettiin soittaa.

Kaikesta huolimatta, siitä se alkoi.
The Steinway piano - with its beauty and power - is the perfect medium to express the performers's art, drama and poetry
markkuv
23.03.2005 09:00:01 (muokattu 23.03.2005 09:02:40)

Aloitin tanssimuusikon "urani" menemällä kvartettiin, jossa soitti lisäkseni 3 kipaletta noin 40 vuotiasta kaveria, itse olin tuolloin 15 vuotias. Olivat hyviä soittajia ja se olikin bändinä hyvä aloitus kokemattomalle pojalle. Kamalinta tarinassa on se, että yhtye oli nimeltään Erakkohumppa! Elimmehän silloin Suomessa kuuminta humppabuumia (v. 1970- luvun lopulla) ja jätkät oli laittaneet bändille v****illessaan ko. nimen.

Kansaanhan se upposi kuin väärä raha - keikkaa oli pirusti ja liksatkin ainakin koulupojan mielestä kohillaan - ainut oli vain se häpeä - miten voi kertoa kavereille soittavansa bändissä, jonka nimi on Erakkohumppa;-(
uruttaja
23.03.2005 09:48:04
Hoohhhoo, Markkuv & Erakkohumppa:) Naurattipa heti aamusta makiasti.

1969. 12v. 10 mk. Koulubileet.
jmercy
23.03.2005 23:10:38
1977 13-vuotiaana rock-a-billy-bändillä esiinnyttiin Koivukylässä. Soitin bassoa, mutta hyvin pian ekan keikan jälkeen siirryin kitaraan. Ekalla keikalla pääesiintyjä oli Mikko Alatalo, joten kompatessani Mikkoa 90-luvulla heitin piruuttaan, että vieläkö muistat ja kerroin sitten Mikolle jutun.
JK
23.03.2005 23:21:29
Vuosi oli varmaan 1977, kun olin rautalankabändin kanssa Lahden Hollolasta vaikuttaneen Ossi Kalevi (Kääriäinen) tanssiorkesterin mukana Lammin Urheilupuistossa Juhannuskeikalla. Päällä faijan vanha 60-luvun puku, jalassa spittarit. Soitimme tanssibändin tauot ja kotimatkalla joskus aamun tunneilla Ossi kaivoi Koskenkorvapullon ja tarjosi soittajille soppaa... Eipä kelvannut kellekään, nukkumaan vaan teki mieli.

Muutama koulubilekeikka oltiin jo ennen tuota tehty, mutta tuo oli ensimmäinen "julkinen" esiintyminen.

Noista liksoista kun tuli puhe, niin muutamaa vuotta myöhemmin tehtiin toisen bändin kanssa konserttikeikka josta palkka oli 4000 silloista markkaa. Ja 1/5 siitä eli 800 markkaa oli ISO liksa siihen aikaan nuorelle miehelle.
"Älä kysele, pääset vähemmällä" -A.Anttila
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)