Aihe: Mitä tuumakokoja pop/rock settiin?
1 2
postmonic
22.03.2005 18:04:54
Olen ostamassa uusia kannuja. Soitan pop/rokkia.

Riittäisikö 20-tuumainen basari 22-tuumaisen sijasta? Entä 14-tuumainen lattiatomi 16-tuumaisen sijasta (toinen tomi olisi 12-tuumainen)?

Mitä jään vaille, jos päädyn pienempiin kokoihin?

Mielipiteitä, kokemuksia?
miän vain
22.03.2005 18:47:36

Mitä jään vaille, jos päädyn pienempiin kokoihin?

Alapään muhevuutta. Kaksmieliset hiljaa.

20" basari ei ole ongelma, mutta 14" lattiatomi usein on. Siinä "näin tää on aina tehty, tai ainakin viimeiset 20 vuotta" -standardin kuuloisessa rokkivireessä kalvo on jo niin löysä, ettei tahdo pysyä vireessä.

Rummuissahan on eroja, ja viremieltymyksissä, mutta mulle tuo 14" - etenkin räkkitomina eli 12" syvänä - on aina ollut ongelmallinen. Sellaista ei setissä ole, eikä tule.
Been banging my head against the wall for so long - think I might have knocked something loose
Monochromatic - bändi
semisuper.tk - rumpusivut
Niskamies
22.03.2005 18:49:17
Bändin rumpalin setissä on 14"x12" Yamaha Maple Custom Absolute tomi. Kalvoina Emperor ja Ambassador. Voin vakuuttaa että se ainakin jytisee enemmän kuin laki sallii.
Meitsi on meshissä.
bluesman86
22.03.2005 19:42:16
eikös semmonen pop setti ois just semmonen 20" 10" 14" 16" 14".. luulis toimivan.
Ihmiset (kaikki on kusipäitä kunnes toisin todistetaan). -Frank Zappa-
Dnjmaster
22.03.2005 20:22:08
Mulla on 20" basari, 10", 12" ja 14" tomit. Hyvin toimii... Oikeat kalvot vaan ja kyllä soundaa...
LumPus
22.03.2005 20:30:40
Alapään muhevuutta. Kaksmieliset hiljaa.

ei se oo kai sitten niin vimpan päälle... =)

no juu, yks millä saa muhevuutta vesirajaan elikkäs alataajuksille pienemmilläkin tuumakoilla on syvemmät tomit.
Elämä vie liikaa aikaasi!!!
ramzuz
22.03.2005 20:34:18
No mulla on 22 12 16 ja toivoisin että ne olis 20 12 14 että tälleen. Mutta ei se 14 mikään ongelma musta ainakaan ole.
Pienet setit on parhaita!
Tama (Royal Star)
22.03.2005 20:49:37 (muokattu 22.03.2005 20:50:05)
ite en pidä ollenkaan mun helvatan matalista etutomeista..... koot on std. 12 ja 13 tuumaa, mutta mutta..... seuraavissa kannuissa on varmuudella syvemmät tomit....
mikä ihmeen zildjian.....?
hollmi-5
22.03.2005 23:28:00
Nyt alkaa tuo keskustelu mennä tuonne "runkojen syvyys"-metsään. Ne syvimmät kannut ovat kyllä pyllystä. Vaikea asetella mihinkään järkevään asentoon ja soundi pikkutomissa kärsii. 8x12" on paljon parempi, kuin 12X12".

Se kaivattu jytinä ja hyvä soundi tulee rummun rungosta enemmän, kuin sen mitoista.
Mika Hollström
markkuliini
22.03.2005 23:49:51

Nyt alkaa tuo keskustelu mennä tuonne "runkojen syvyys"-metsään. Ne syvimmät kannut ovat kyllä pyllystä. Vaikea asetella mihinkään järkevään asentoon ja soundi pikkutomissa kärsii. 8x12" on paljon parempi, kuin 12X12".

Se kaivattu jytinä ja hyvä soundi tulee rummun rungosta enemmän, kuin sen mitoista.

Totta joka sana. Rummun laadulla/kalvoilla/virityksellä paljon enemmän tekemistä "jytinän" kanssa kuin sillä että rumpu on syvä. Kaikki 12" x 12" tomit ovat olleet todella epäselvän kuuloisia ("muddy-sounding") Itselläni esim. Kumun 12" x 8 1/2" jytisee tarvittaessa todella hyvin. Lisäksi helppo asetella settiin ja paremmin kontrollissa kuin syvemmät rummut. Sustain on jotenkin puhtaampi. Soundissa on vähemmän "mutaa". Vaikea selittää kuten huomaatte....
Setti on, by the way, numero 47. Kumun sivuilla. Joskin paljon lämpimämpi keltainen mitä kuvassa....
Simbe
23.03.2005 01:03:46 (muokattu 23.03.2005 04:10:49)
Totta joka sana. Rummun laadulla/kalvoilla/virityksellä paljon enemmän tekemistä "jytinän" kanssa kuin sillä että rumpu on syvä. Kaikki 12" x 12" tomit ovat olleet todella epäselvän kuuloisia ("muddy-sounding") Itselläni esim. Kumun 12" x 8 1/2" jytisee tarvittaessa todella hyvin. Lisäksi helppo asetella settiin ja paremmin kontrollissa kuin syvemmät rummut. Sustain on jotenkin puhtaampi. Soundissa on vähemmän "mutaa". Vaikea selittää kuten huomaatte....
Setti on, by the way, numero 47. Kumun sivuilla. Joskin paljon lämpimämpi keltainen mitä kuvassa....

Täytyy sanoo, että oon monta kertaa kuolannu sitä settiii siellä Kumun sivuilla. Keltaisissa rummuissa on sitä jotain. Gretchin "Canary Yellow" ála Tony Williams on kyllä kool...

Kyllä syvissä tomeissa on se oma juttunsa, ne jotenkin kuulostaa valmiiksi geitatuilta tai "ZZ Topilta". Tosi helpot soittaa, ainakin kovaa. Nykyiset rumpuni ovat enemmänkin sitä isoa läpimittaa ja matalaa runkoa, mutta vanhat olivat todella rajun syvät 12"x12" jne... Diggasin ihan täysillä sitä meininkiä. Eivät ne välttämättä mutaisen kuuloiset ole, jos osaa virittää oikein. Asettelun vaikeutta ei ole ollut minulla, koska basari oli vain 22". Nykyään tomit nousevat suunnilleen yhtä korkealle 24" bd:n kanssa.

Runkomateriaali, kalvot ja soittajan tatsi merkkavat yhtä paljon kuin rungon syvyys sanon minä myöskin.

EDIT: Ja vielä lisää: Mielestäni pienimmissä tomeissa syvyys tuo vain uskottavuutta. Jossain 8" tai 10" tomeissa ei kauheasti ole materiaalia mistä ponnistaa ääntä, jos ne ovat hirmu matalia. Niissä 8"x8" ja 10"x10" ovat enemmän kuin kohdallaan.
Rock 'n roll 'n blues 'n jazz, kiss my ass. Kiss my ass.
markkuliini
23.03.2005 08:03:22

Täytyy sanoo, että oon monta kertaa kuolannu sitä settiii siellä Kumun sivuilla. Keltaisissa rummuissa on sitä jotain. Gretchin "Canary Yellow" ála Tony Williams on kyllä kool...

Kyllä syvissä tomeissa on se oma juttunsa, ne jotenkin kuulostaa valmiiksi geitatuilta tai "ZZ Topilta". Tosi helpot soittaa, ainakin kovaa.

Runkomateriaali, kalvot ja soittajan tatsi merkkavat yhtä paljon kuin rungon syvyys sanon minä myöskin.

Sen unohdinkin sanoa, että tosiaan syvemmät tomit vaativatkin himpun verran kovempaa kättä jotta soundi on selkeä.
Tuon oman setin väristä sen verran vielä että halusin tosiaan sellaista "N.Y. yellow taxi-meininkiä, ja otatin Pekalla kuvan juuri oikean värisestä keltaisesta olkalaukustani. Joten settini on "Marimekko-yellow". :)
Kosminen
23.03.2005 08:21:49

Mitä mieltä sä markkuliini oot tuosta basarin koko -keskustelusta? Riittääkö 20-tuumaisessa jytinää? Paljonko basarin syvyys vaikuttaa?
Kalamies#16 >-)))>
markkuliini
23.03.2005 12:33:22 (muokattu 23.03.2005 12:38:36)

Mitä mieltä sä markkuliini oot tuosta basarin koko -keskustelusta? Riittääkö 20-tuumaisessa jytinää? Paljonko basarin syvyys vaikuttaa?

Riippuu vähän käyttötarkoituksesta ja rummusta. Mikitettynä HYVÄ 20" bassari hoitelee kaikki keikat, ei ole todellakaan botnen puuttesta/jytinästä kiinni. Eli jos pitäisi vain yksi koko valita niin 20". Mutta jos pelkkää rockia soittaisin ja vieläpä myös akustisia keikkoja (ilman mikitystä) niin 22" voisi olla varmempi ratkaisu. Tämä on todellakin makuasia, ja olen testannutkin todella ison kuulosia 20"- ja aika munattomia 22"-rumpuja. Ja kyllä se on myös todella paljon virityksestä, kalvoista ja itse rummun laadusta kiinni. Itsellä 20" x 17" Kumu ja jytisee omiin tarpeisiini todellä hyvin ja riittävästi. Tuota syvempää en kylläkään enää ottaisi. Vaikuttaa soittotuntumaan mielestäni liikaa.
hollmi-5
23.03.2005 13:41:23
Juuri tulin tuolta treenikopilta. Kaverin kanssa vertailimme bassareita. Vaahteraisia olivat kaikki. 16x20 (Tama Artstar II), 17x22 (Sonor Hilite) ja 18x20" (Sonor Designer) Kaikki olivat hyviä, mutta parhaiten jytisi se 18x20". Kaikissa oli samat kalvot, eli Pinstripe lyöntipuolella ja Ambassador resopuolella.
Mika Hollström
Distortion
23.03.2005 14:11:27
Ite kannatan rock-soitossa tämmöstä: 20" / 12" / 14"
Symbaaleista jos puhutaan niin 20" ride ja 16" crash sekä 14" haitsu.
TAMAS
23.03.2005 14:21:02
22"/12"/13"/16"/14X6,5"/ Hyvin on tähän mennessä toiminu. rockin soitossa nimenomaan.
niinpähän kun se on
AP
23.03.2005 14:39:18
Totta joka sana. Rummun laadulla/kalvoilla/virityksellä paljon enemmän tekemistä "jytinän" kanssa kuin sillä että rumpu on syvä. Kaikki 12" x 12" tomit ovat olleet todella epäselvän kuuloisia ("muddy-sounding") ..

Periaatteessa näin, joskin tietysti huono matala on huonompi kuin hyvä syvä ja näin edespäin.

Itse kyllä ottaisin ne matalammat rungot ihan helpomman aseteltavuuden takia. Vuosia sitten soitin paljon Yamahan 8000-sarjalaisilla, joissa oli 22" basari ja etutomit 8X12" ja 9x13", ja niissä sai todella lupsakan soittoasennon toisin kuin jos tomit olisi olleet vaikka 10x12" tai jopa "square-sized", joissa mennään liian helposti ns. larsulrich-asetteluun.

Mutta alkuperäiseen kysymykseen: olisko joku 12", 14" 16" tomiyhdistelmä hyvä. Siitä tekee sitten kevyen poppissetin sillä, että tiputtaa 16-tuumaisen pois, tai vastaavasti aika tömäkän setinkin, jos nostaa 14-tuumaisen etutomiksi ja heivaa 12-tuumaisen varastoon. Tämä tietty edellyttää, että ainakin nuo kaksi pienintä tomia ovat jollain muulla kiinnityskellä kuin omilla jaloillaan.

Itse pitkänä soittajana ottaisin vielä sen 22" bassarin.
K100 #7 Ärlä #011
tolppa-apina
23.03.2005 15:33:31
Itse olen soitellut rocckkia (en tiää miten c:t ja k:t pitäis asetella), 18" basalla sekä 10" ja 14" tomeilla, ja on kuulijat pitäneet, mutta mitään minulla ei ole muitakakaan kokoja vastaa. Kerroin vain oman kokemukseni sillä olen itsekin hyötynyt muidenkin mielipiteistä.
Ainoa Lääke Krapulan Oireisiin
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)