Aihe: Thomann musiikkiliike
1 2 3 4
ReBeat
22.03.2005 18:46:00

Jos ei osaa tinkiä ja kilpailuttaa se on oma häpeä.

Et tajunnut ilmeisesti mun pointtiani ollenkaan. Ihmisillä on kato joskus muutakin tekemistä kuin juosta liikkeiden välillä kilpailuttamassa hintoja.
Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole.
erkkimörkö
22.03.2005 18:48:03
Et tajunnut ilmeisesti mun pointtiani ollenkaan. Ihmisillä on kato joskus muutakin tekemistä kuin juosta liikkeiden välillä kilpailuttamassa hintoja.

Sä kitiset siitä kun et jaksa ottaa tarjouksia, se on oma häpeäs.
Jos sulla on varaa olla kilpailuttamatta niin hyvä sulle. Mulla ei kuitenkaan ole.
roudarit on kuninkaita
Distortion
22.03.2005 18:52:08
Joku puhui, että hyväksyttävää ei ole että musakaupassa myydään asiakkaille eri hinnoilla.
Toisaalta näin on ja toisaalta ei. Miettikää jos itse ostatte kallista nuppia esim. ja myyjä sanoo että "Saat 40€ alennusta ja piuhan päälle." Tuskin moni kieltäytyy.
Toisaalta taas se on epäreilua että toisille saatetaan myydä vaikka pelkän pärstän takia kalliimmalla tai halvemmalla.
Mursuviiksi
22.03.2005 18:53:22
Njaa. Mun mielestä hinnan ei pidäkkään olla neuvoteltavissa vaan sen pitää olla valmiiksi kohdallaan ja ennenkaikkea TUOTTEEN HINNAN PITÄISI OLLA KAIKILLE ASIAKKAILLE SAMA. En sitten tiedä olenko vähemmistöä, mutta mua ärsyttää oikeastaan todella paljon sellainen perinne, että UUDEN tuotteen hintaa joutuu kyselemään ja sitten liike vetää sen jokaiselle yksilölle hatusta (sopivien rajojen sisällä). Asiakkaana arvostan Thomannin periaatetta, että hinnat ovat selkeästi näkyvillä ja ne ovat kaikille samat

Ai ihanaa! Lajitoveri...

Kuinka hieno paikka Tellus olisikaan jos tasavertainen hinnoittelu leviäisi kulovalkean tavoin soitinliikkeisiin läpi maailman. Ei tarvitsisi olla liikkeen kantasasiakas tai "kaikkienkaveri" saadakseen tavarat sopuhintaan. Marssisi vaan sisään liikkeeseen, ostaisi tarvitsemansa roinan ja poistuisi jatkamaan omaa elämää ilman kinuamista ja ruinaamista siedettävien hintojen perään. I can dig it!
Moussaka on kamalaa.
Artist
22.03.2005 18:54:40
Saman tekevää onko hinta neuvoteltavissa, ostan joka tapauksessa halvimmalla. Ja kyllä, Thomannilta on tullut ostettua, vaikka eivät neuvottele.

Kitaroita tai vahvareita en ostais sieltä, koska ostan ne käytettynä.

Efektejä ynnä muuta voikin sitten tilailla, varsinkin kun tuntuvat olevan halvemmalla.
ReBeat
22.03.2005 19:01:28

Sä kitiset siitä kun et jaksa ottaa tarjouksia, se on oma häpeäs. Jos sulla on varaa olla kilpailuttamatta niin hyvä sulle. Mulla ei kuitenkaan ole.

Mitä jos kenenkään ei tarvitsisi kilpailuttaa hintoja? Sytyttääkö? Ei mullakaan olisi varaa olla kilpailuttamatta hintoja, jos olisin jotain isompaa hankkimass, mutta kummalla tavalla sinä haluaisit ennemmin tehdä kesäisenä heinäkuun päivänä:

1. Menisit liikkeeseen ja näkisit tuotteelle tiukan hinnan (530 euroa), maksaisit sen ja painuisit ovesta kodin kautta rannalle makaamaan.
2. Menisit liikkeeseen ja kysyisit tuotteen hintaa. Sitten alkaisi helvetinmoinen änkääminen ja vänkääminen lopullisesta hinnasta. Sitten juoksisit niiden kahden liikkeen väliä muutaman tunnin, kunnes viimeinen tiukka hinta (530 euroa) olisi kauppiaan suusta korahtanut. Astuisit liikkeen ovesta ulos auringon laskiessa.
Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole.
pira
22.03.2005 19:02:36
On mietityttänyt, että kuinkahan paljon pystyy valehtelemaan tässä hintakilpailussa, jos pokkaa löytyy? Pitävätkö ne liikkeet yleensä toisiinsa mitään yhteyksiä näissä tarjousasioissa? Jos A:n eka tarjous on 1200 € ja B:n 1400 €, niin B:lle voisi kertoa A:n tarjouksen olleen 1100€. Jos B haluaa laittaa paremmaksi, "voittoa" tulee vähintään 100 € A:n tarjoukseen nähden. Jos B ei tarjoa enemmän, ostaa sen 1200 €:llä A:lta.
Noh, ahneella on yleensä tietynlainen loppu.
Vibrato lähtee syrämmestä.
erkkimörkö
22.03.2005 19:08:33 (muokattu 22.03.2005 19:10:31)
Mitä jos kenenkään ei tarvitsisi kilpailuttaa hintoja? Sytyttääkö? Ei mullakaan olisi varaa olla kilpailuttamatta hintoja, jos olisin jotain isompaa hankkimass, mutta kummalla tavalla sinä haluaisit ennemmin tehdä kesäisenä heinäkuun päivänä:

1. Menisit liikkeeseen ja näkisit tuotteelle tiukan hinnan (530 euroa), maksaisit sen ja painuisit ovesta kodin kautta rannalle makaamaan.
2. Menisit liikkeeseen ja kysyisit tuotteen hintaa. Sitten alkaisi helvetinmoinen änkääminen ja vänkääminen lopullisesta hinnasta. Sitten juoksisit niiden kahden liikkeen väliä muutaman tunnin, kunnes viimeinen tiukka hinta (530 euroa) olisi kauppiaan suusta korahtanut. Astuisit liikkeen ovesta ulos auringon laskiessa.

Maailma ja bisnes on nimenomaan sitä kilpailua. Kaikki haluavat mahdollisimman paljon, asiakas mahdollisimman paljon vastinetta rahalleen ja myyjä mahdollisimman paljon katetta tuotteilleen.

Jos jokapaikassa olisi sama hinta jossain vaiheessa kuitenkin ihmisen ahneus nostaisi päätään myös myyjien keskuudessa ja joku alkaisi myymään alennuksella, koska kauppa kävisi paremmin.

Tai sitten tapahtuisi niin, että kun kaikissa kaupoissa on sama hinta, loppujen lopulta bisnestä ei riittäisi kuin yhdelle kaupalle per paikka kunta ja sen jälkeenhän hinnat voivat olla kuinka korkeat tahansa, koska ei ole sitä KILPAILUA.

Laissakin on tuollainen kartellitoiminta kiellettyä, jota liikkeiden keskenään hintojen sopiminen on. Toivottavasti tätä päivää ei tule, ja kilpailuttamalla saa vielä tulevaisuudessakin alennusta.
roudarit on kuninkaita
ReBeat
22.03.2005 19:13:05

Tai sitten tapahtuisi niin, että kun kaikissa kaupoissa on sama hinta, loppujen lopulta bisnestä ei riittäisi kuin yhdelle kaupalle per paikka kunta ja sen jälkeenhän hinnat voivat olla kuinka korkeat tahansa, koska ei ole sitä KILPAILUA.

Juu ei tässä ole kukaan puhunut mitään siihen suuntaan, että hintojen pitäisi olla kaikissa kaupoissa samat. Hintojen pitäisi vaan olla näkyvillä ja tiukka hinta tasan sen verran mitä hintalapussa lukee. Asiakas saisi sitten valita mistä tuotteensa ostaa ilman, että siihen tarvittaisiin turhaa ruljanssia ja perseennuolemista.
pira
22.03.2005 19:17:40
Asiakas saisi sitten valita mistä tuotteensa ostaa ilman, että siihen tarvittaisiin turhaa ruljanssia ja perseennuolemista.

Onneksi ruokakauppoja ei tartte kilpailuttaa ;). Menisi hermot.
K-raudassakin yms. rautakaupassa asioidessa on varaa tinkiä paljon niistä hinnoista, mitä kehtaavat pyytää. Isot rakennusfirmat maksavat n. 30 prosenttia tuotteen ovh:sta. Isä on rakennusalalla. Sinällään ärsyttävää, että yksittyisasiakkaana joutuu maksamaan todella paljon ammattilaista enemmän.
erkkimörkö
22.03.2005 19:18:41
Juu ei tässä ole kukaan puhunut mitään siihen suuntaan, että hintojen pitäisi olla kaikissa kaupoissa samat. Hintojen pitäisi vaan olla näkyvillä ja tiukka hinta tasan sen verran mitä hintalapussa lukee. Asiakas saisi sitten valita mistä tuotteensa ostaa ilman, että siihen tarvittaisiin turhaa ruljanssia ja perseennuolemista.

Eli missään kaupassa ei voi tinkiä mihinkään suuntaan, koska alin hinta on jo ilmoitettu. OK. Get what you're saying.

Mut toi vaan on idioottimainen ajatus. Jos kylän kahdessa kitara kaupassa on sama kitara eri hinnalla eikä tinkiä saa, niin toinen menee konkurssiin aika pian. Koska kaikki asiakkaat menevät halvempaan.

Nykyinen kilpailuttaminen on tervettä bisneksen tekoa, niin myyjälle kuin asiakkaalle. Myyjä ei tappiolla myy ja asiakkaan ei tarvitse turhia maksaa.

Ja kuka on sanonut että kilpailuttaminen on perseennuolentaa. Se vaan on taitolaji, jota sä et ilmeisesti osaa.
roudarit on kuninkaita
pira
22.03.2005 19:21:58
Mut toi vaan on idioottimainen ajatus. Jos kylän kahdessa kitara kaupassa on sama kitara eri hinnalla eikä tinkiä saa, niin toinen menee konkurssiin aika pian. Koska kaikki asiakkaat menevät halvempaan.

Pointtina tässä kumminkin varmaan on se, että silloin tämän toisen kannattaa alentaa niitä hintojaan, ellei halua työttömäksi. Ja asiakas säästyy vänkäämiseltä.

ja asiakkaan ei tarvitse turhia maksaa.
Niin, mikäli ymmärtää miten liikkeet toimivat.
Mursuviiksi
22.03.2005 19:34:46
Ja kuka on sanonut että kilpailuttaminen on perseennuolentaa. Se vaan on taitolaji, jota sä et ilmeisesti osaa.

Niin...no tässähän ei varsinaisesti ole kyse siitä, että mitä kukakin osaa tai ei osaa, vaan siitä mikä on mielekästä kaupankäyntiä kenenkin mielestä.
Moussaka on kamalaa.
trih
22.03.2005 19:37:02

Mäkään en ole tinkauksen sm-liigassa mutta ei ole hinkuakaan :D Löytyy niin paljon parempaakin tekemistä.
Danae: "Sometimes I wonder how we got words. Like, where does 'war' come from?" Dad: "It's a universal acronym." Danae: "An acronym of what?" Dad: "We Are Right." — from the cartoon Non Sequitur by Wiley
Tumocs
22.03.2005 19:37:24

On tullu tilattua... Vahvarin tuloon meni puol vuotta... ei tee mieli tilata toiste, vaikka halvempaa olisikin. en tosin muutenkaan kannata koko paikkaa. Ostaisin suomesta jos saisin yhtä halvalla.
Olen sekaisin, enkä osaa keksiä uutta allekirjoitusta itselleni.
erkkimörkö
22.03.2005 19:40:30
Pointtina tässä kumminkin varmaan on se, että silloin tämän toisen kannattaa alentaa niitä hintojaan, ellei halua työttömäksi. Ja asiakas säästyy vänkäämiseltä.

Niin-PÄ! Sitten hinnat alenee itsestään... Kun myyjät tinkaa keskenään. Juu-u. Pian ei tarvitse maksaa kitaroista ollenkaan. Ymmärtäkää nyt ettei maailma toimi näin.
roudarit on kuninkaita
pira
22.03.2005 19:43:39
Niin-PÄ! Sitten hinnat alenee itsestään... Kun myyjät tinkaa keskenään. Juu-u. Pian ei tarvitse maksaa kitaroista ollenkaan. Ymmärtäkää nyt ettei maailma toimi näin.

Miksi ei? Kyllähän ruokakaupatkin kilpailevat keskenään hinnoista, ilman että minun tarvitsee niitä erikseen kilpailuttaa. Silti jostain syystä ruokaa ei ole vielä alettu jakamaan ilmaiseksi. Hyvin se on mun mielestä tähän asti toiminut.
ReBeat
22.03.2005 19:44:16

Jos kylän kahdessa kitara kaupassa on sama kitara eri hinnalla eikä tinkiä saa, niin toinen menee konkurssiin aika pian. Koska kaikki asiakkaat menevät halvempaan.

No kaikki asiakkaat ei varmaan oo ostamassa sitä yhtä ja samaa kitaramallia. Kahdella kaupalla hinnat menisi eri tuotteilla ristiin. Toinen olisi jossain toista halvempi ja toinen toisessa. Jos kauppias päättäisi kilpailla jonkun tuotteen hinnassa niin saisi ilmoittaa sen sitten kyllä hintalapussakin uutena lukemana.

Ei kun mä en vaan viitsi sellaista enää. Mutta ei se haittaa, koska täkäläisissä musiikkiliikkeissä ei ole myytävänä enää juuri mitään mikä vois kiinnostaa tai mitä tarvisin. Jos joskus tulee tarve hankkia joku kitara, niin ostaisin senkin käytettynä ja vaikka sikana säkissä Australiasta. Ihan piruillakseni... ja sen takia, että mun ei tarvi saada uutena muuta kuin harvakseltaan kieliä, plektroja ja vähän piuhaa. Nekin ostan mielummin Saksasta, koska se käy netissä vaivattomasti, mulla ei ole hengenhätä saada samana päivänä mitään ja lisäksi saan sen pikkuroinan puolet halvemmalla kuin täältä. Itseasiassa mua ei haittaa vaikka täältä menis firmat konkkaan, koska niillä ei ole mulle mitään tarjottavaa. Posti on lähellä ja mulla on muutakin tekemistä kuin kilpailuttaa. Soittelen vaikka jotain sen saman ajan.
pira
22.03.2005 19:56:52 (muokattu 22.03.2005 20:01:29)
Mutta joo, ruokakaupathan myyvät paljon kovemmalla volyymilla tavaraa suuremman kulukin takia, jolloin he pystyvät repimään sen voiton nopealla varaston kierrätyksellä. Elintarvikebisnes on niin suurta, että eri liikkeet ovat voineet erikoistua erilaiseen strategiaan kuolematta pois. Jotkut myyvät kalliimmalla ja suppeammalla valikoimalla, mutta ovat yötä myöten auki jne. Parhaiten kilpailuun pystyy vastaamalla tarjoamalla reilusti naapuria hiukan halvemmalla.

Kitarakauppiaat yms. haluavat tietysti mahdollisimman suuren voiton, kuten kaikki muutkin, mutta kysyntää ei ole läheskään yhtä paljon kuin elintarvikkeissa. Parhaiten rahaa tulee tahkottua, kun asiakas ostaa ilmaa eli pidetään ovh korkeana ja toivotaan, että asiakas ei ala kilpailuttamaan yrityksiä. Jos kauppias itse alentaisi hintojaan, jää hänelle varmemmin vähemmän tuloja.

Kumpikin bisnes toimii samalla periaatteella eli kysynnän ja tarjonnan lailla, mutta hiukan eri lailla. Ruokakauppiaaitten ei kannata kiusata asiakkaita vetämällä törkeää ovh:ta, koska bisnes kärsii asiakkaiden kierrellessä kauppoja kyselemässä hintoja jne. Tavara liikkuu silloin hitaammin.

Musaliikkeessä tavara sen sijaan taitaa liikkua yhtä hitaasti kummallakin systeemillä. Siellähän ne samat kepit lojuvat pitkään jne.

Toivottavasti en nyt ole kovin väärässä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)