Aihe: Absoluuttinen kuulokorva?
1 2 3 4 5 6 7
noir
26.03.2003 16:17:49 (muokattu 26.03.2003 16:18:57)
Minkä ikäisiä ja näköisiä pikkusiskoja teillä on?
Sori. Menen nukkumaan.

Sakkolihaa. Pysy poika vaan kotonas.
:P

EDIT: Keskustelusääntö N:o 666 - poikkea aiheesta, ja avaat uuden sivun keskusteluun.
Popmusiikki on Saatanasta, eikä siltikään hyvää.
Breezer
26.03.2003 19:48:03

Sakkolihaa. Pysy poika vaan kotonas.
:P

EDIT: Keskustelusääntö N:o 666 - poikkea aiheesta, ja avaat uuden sivun keskusteluun.

*sairas virne naamalla* En mä sun siskoa haluakkaan. Mä tahdon vaan sen korvat...
noir
26.03.2003 20:23:33

Aivot ne ääniä kai analysovat :) Voi sillä siskolla tosin olla kauniit korvatkin. :)

Sillä on itseasiassa semmoset nipukat korvissa, että lärpättävät kovassa tuulessa, hassua.

Hoho.
Hornanturska
26.03.2003 21:03:02
Mulla jää siihen että pystyn tunnistamaan sointukulun(En ole koskaan uskaltanut tätä paljastaa...)...Esim.Tänään ennen skebatunnille menoa oon ihan varma että edellinen oppilas soitti sointukiertoa Am F E7 C...Ja mullakin on sellainen piirre että jos kuulen jonkun biisin niin saatan tietää mistä sävellajista se menee...
...kyllä sakari kuosmanen yngwien voittaa... http://www.analthrone.cjb.net
kyljys
27.03.2003 00:50:24
Absoluuttista sävelkorvaa löytyy kuulemma aika paljon. Jonkinmoinen jopa 10%:lta. Sävelkorva taas on kaikilla ihmisillä vaikkei laulaa osaisikaan. Puhekyky nimittäin vaatii.

Abs. korvahan ei ole mikään jokotai, vaan skaala on tasainen "tavallisista" aina täysin herzin tarkkaan erehtymättömään korvaan. Ehkä sana absoluuttinen on hiukan väärä.

Olen lukenut, että tälläsen korvan saantiin vaikuttaa olennaisesti se, kuinka paljon on ollut tekemisissä musiikin kanssa ennen 7. ikävuotta. Tarkoittaen että soitellaan omasta halusta kaikenmoisia vempeleitä alkaen 3-4 -vuotiaasta. Täytyy sanoa, että meikäläisellä se pitää paikkaansa. Tosin huomasin tän ominaisuuden vasta siinä 13-14 -vuotiaana tunnistaen radiosta kappaleiden sointuja. Aluksi joutui hiukan miettimään, myöhemmin se meni kuin vettä vaan. Pystyin sanomaan sävellajit, yksittäiset sävelet, antamaan oikean äänen vaikka heti aamulla herättyä ilman vertailukohtaa. Erehtymätön se ei ollut. Saattoi kitaran viritys mennä parilla herzillä mettään. Taas aina huomasi jos oli syntikkaa räplätty muuhun vireeseen.

Nyt tää taito oli parhaimmillaan siinä 18-vuotiaana, sen jälkeen se rapistui pikkuhiljaa, vaikka olenkin kokoajan ollut musiikin kanssa tekemisissä. Välillä se paranee, välillä ei. Olennaista on harjoitus, esim. nuottien laulelu ilman soittimia, nuottien tekeminen ilman soittimia, sointujen ylösotto jne. Korva tottuu kyllä epävireiseen menoon jolloin se ei ole ongelma (Onneksi!). Sen jälkeen kyllä täytyisi kuulla joku vireinen kappale vaikka radiosta, jotta pääsee taas takaisin ruotuun.

Erot näissä korvissa ovat moninaiset, mutta kyse on monesti vain siitä, kuinka pitkän ajan musiikin kuuntelun jälkeen voi päässänsä tavallaan "säilyttää virettä". Monilla se menee ohi minuuteissa, joillain se säilyy ikuisesti. Sitä voi reenata. Mutta lapsuus määrää sen, missä tulee raja vastaan.
MrTorture
27.03.2003 10:32:13

onneksi minulla on vain absoluuttinen puukorva

Kuulun samaan joukkioon. :)
Medication
27.03.2003 11:39:31
Pojat. Jotta totuus ei unohtuisi.

"Absoluuttinen sävelkorva tarkoittaa kykyä nimetä säveliä ilman, että henkilö vertaa niitä muihin ääniin. Absoluuttista sävelkorvaa pidetään harvinaisena kykynä. Tutkimusten mukaan sadasta muusikosta vain viidellä on absoluuttinen sävelkorva. Jos muutkin kuin muusikot lasketaan mukaan, prosenttiluku on 0, 0003."
noir
27.03.2003 11:45:26

"Absoluuttinen sävelkorva tarkoittaa kykyä nimetä säveliä ilman, että henkilö vertaa niitä muihin ääniin. Absoluuttista sävelkorvaa pidetään harvinaisena kykynä. Tutkimusten mukaan sadasta muusikosta vain viidellä on absoluuttinen sävelkorva. Jos muutkin kuin muusikot lasketaan mukaan, prosenttiluku on 0, 0003."

Tarkoittaako muusikko tässä tapauksessa samaa kuin:
"(lat. musicus), säveltaiteilija, vars. soittaja" (Uusi Sivistyssanakirja, vm.1969)

Nimim."ärsyttävä filosofiili"
Medication
27.03.2003 11:56:06

Tarkoittaako muusikko tässä tapauksessa samaa kuin:
"(lat. musicus), säveltaiteilija, vars. soittaja" (Uusi Sivistyssanakirja, vm.1969)

Nimim."ärsyttävä filosofiili"

Tuskin ainakaan kaksi vuotta kitaraa soittaneita ja yhden demon paikallisella studiolla tehneitä muusikoiden.nettiläisiä, joten rajataan se ryhmä pois.
Jäärä
27.03.2003 13:28:34 (muokattu 27.03.2003 13:29:04)

Sinänsä ehkä outoa, että muusikoiden joukossa se on näköjään yleisempi. Mistä johtuu tämä? Tämän tuloksen mukaan ihmisesti tulee näköjään lähes poikkeuksellisesti muusikko, jos omaa tämän ominaisuuden, vähän epäilen tätä. Miten tulos on saatu? Millään kyselymenetelmällä ei varmasti tule mitään oikeata tulosta. Onko muusikot sitten näinkin jalostettuja, että poikkeavat ns. "taviksista" noinkin paljon?
Kysy mitä vaan, vastaan mitä vaan.
Tmp
27.03.2003 13:33:35

Sinänsä ehkä outoa, että muusikoiden joukossa se on näköjään yleisempi. Mistä johtuu tämä? Tämän tuloksen mukaan ihmisesti tulee näköjään lähes poikkeuksellisesti muusikko, jos omaa tämän ominaisuuden, vähän epäilen tätä. Miten tulos on saatu? Millään kyselymenetelmällä ei varmasti tule mitään oikeata tulosta. Onko muusikot sitten näinkin jalostettuja, että poikkeavat ns. "taviksista" noinkin paljon?

No jos sinulla on absoluuttinen sävelkorva niin mahdollisuus että ryhdyt muusikoksi on kai suurempi kuin jos sulla on puukorva?
"Mutta jos [sota] tulee, niin toivottavasti kukaan ei kuole eikä haavoitu pahasti." - Eclipse
Jäärä
27.03.2003 13:43:01 (muokattu 27.03.2003 13:44:01)

No jos sinulla on absoluuttinen sävelkorva niin mahdollisuus että ryhdyt muusikoksi on kai suurempi kuin jos sulla on puukorva?

Onko se jotenkin kytköksissä musiikilliseen lahjakkuuteen näin niinkuin muuten? Millä voidaan tutkia ei-muusikon absoluuttista korvaa? Vaaditaan aika suuri testiryhmä, jos päädytään tulokseen 0,0003%.

Ja se viiden prosentin tulos pelkässä muusikkoryhmässäkin on todella iso tulos.

Edit: En mä sitä tulosta oikeastaan kiistä, ihmetyttää vai ne luvut ja mistä ne on tempaistu.
Kysy mitä vaan, vastaan mitä vaan.
Jabbe
27.03.2003 13:47:42
*sairas virne naamalla* En mä sun siskoa haluakkaan. Mä tahdon vaan sen korvat...

Ai keräiletkö säkin korvia? Mulla on niitä jo pari ämpärillistä kaapissa varastossa...
Eilen tänään oli huominen, mutta ylihuomenna huominen on eilinen.
WelmerX
27.03.2003 14:01:51

Onko se jotenkin kytköksissä musiikilliseen lahjakkuuteen näin niinkuin muuten? Millä voidaan tutkia ei-muusikon absoluuttista korvaa? Vaaditaan aika suuri testiryhmä, jos päädytään tulokseen 0,0003%.

Mä taas olen kuullut että kyseinen kyky ei liity välttämättä mitenkään musiikilliseen lahjakkuuteen. Esim. autistisilla ihmisillä absoluuttinen korva on tosi yleinen.
Niin ja Beethovenillakaan ei kuulemma ollut absoluuttista sävelkorvaa ja silti hän oli yksi suurimmista neroista musiikin alalla....
Mutta tietenkin monilla huippumuusikoilla ja säveltäjillä se taas on että tämä nyt on taas tällaasta turhaa vatvomista..
joo, emmä tierä..
noir
27.03.2003 14:10:57

Mä taas olen kuullut että kyseinen kyky ei liity välttämättä mitenkään musiikilliseen lahjakkuuteen. Esim. autistisilla ihmisillä absoluuttinen korva on tosi yleinen.
Niin ja Beethovenillakaan ei kuulemma ollut absoluuttista sävelkorvaa ja silti hän oli yksi suurimmista neroista musiikin alalla....
Mutta tietenkin monilla huippumuusikoilla ja säveltäjillä se taas on että tämä nyt on taas tällaasta turhaa vatvomista..
joo, emmä tierä..

Tämän kanssa pitää taas huomata mikä seuraa mistäkin. Sävelkorvan omaava rupeaa luonnostaan helpommin muusikoksi, kun kuuro, rytmitajuton puunhakkaaja (jalo ammatti toki silti). Musikaalinen voi tietysti olla ilman sävelkorvaakin, mutta hankalampaa se on.
booster
27.03.2003 14:57:23
Mites toi Guitar World -lehdessä hehkutettu perfectpitch.com?
Lupaavat 170 dollarilla absoluuttisen sävelkorvan vaikka umpikuurolle..
Tietääkö kukaan kenenkään tälläistä koittaneen?
"If I'm gonna get my balls blown off for a word, my word is 'poontang'."
Haussa: keinokuorma
Poistossa:
Zoom Tri-Metal (vaihto SM-57)
hörhö
27.03.2003 15:05:48 (muokattu 27.03.2003 15:06:09)

Mites toi Guitar World -lehdessä hehkutettu perfectpitch.com?
Lupaavat 170 dollarilla absoluuttisen sävelkorvan vaikka umpikuurolle..
Tietääkö kukaan kenenkään tälläistä koittaneen?

En ole treenannut, mutta jos se on se kurssi, jonka olen tsekannut läpi, niin toimii. Tosin halvemmalla sen kurssin voi lainata kirjastoista.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E Rautavaara
hörhö
27.03.2003 15:07:08

Lähes jokaisella on, mutta sitä ei osata käyttää. Ja tämän kyvyn voi itse oppia ihan harjoittelemalla.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E Rautavaara
Aimo
27.03.2003 15:16:25
Minun isosiskolla oli vielä pari vuotta sitten semmonen, että kun pistin pianosta minkä tahansa soinnun, niin se osasi sanoa näkemättä, mikä sointu on kyseessä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)