Aihe: Noob hankkii kaiuttimia - tuki tarpeen
1 2
maelstrom
22.03.2005 01:06:50 (muokattu 22.03.2005 01:11:44)
Hmm. Kai tämä nyt sitten on oikea palsta, kun kerran elektroniikasta on kyse.

Minkälaisia kajareita voisi suositella ja millainen olisi huokea, mutta silti kohtuullisen laadukas pari suhteutettuna pakettistereoiden kajareihin, jotka yleensä kai ovat luokkaa "keskinkertainen"? En siis vaadi ammattitasoa, vaan sellaista kohtuullista musiikin kuunteluun hyvin soveltuvaa vermettä, joka istuisi opiskelijan budjettiin.
Mitä wattimäärät oikeastaan kertovat tehosta? Nykyiset kajarini ovat 75W ja hyvin on piisanneet, mutta onko tuo numero koko totuus? Kerrostaloteho on aivan riittävä, en tarvitse mitään stadionille riittävää mökää. Kun ei ole koskaan tekniikka kiinnostanut niin ei ole tullut otettua selvää ja nyt kun pitäisi tietää niin on sormi suussa..

Esim. tämä: -> http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_jbl_control_1_pro_prodinfo.html - eikös tuo ole tappavan halpa, tarkoittaakos se sitten sitä, että se on paskaa? Ja niissä on ainakin tuo wattimäärä kaksinkertainen verrattuna tähän kotistereopariini, jonka hintaa en enää muista.

Vertailun vuoksi: http://www.sony.fi/ShowProduct.do?s … D+Music+System&product=CMT-HPX7
Osaako joku arvioida mikä olisi tuon paketin pelkkien kajareiden arvo? Kysyn siis voidakseni verrata tuollaisia pakettikajareita tuollaisiin irtovermeisiin, hintoja ja laatuja.

Toivottavasti en ollut niin sekava kuin pelkään olleeni.

EDIT: Nyt kun katselin niin tuo vertailuksi pistämäni ministereopaketti taitaa olla aika paljon laadukkaampi kuin tämä omani, mutta kun en tätä vanhaa rotiskoa tuolta listoilta löytänyt.
On ässäarpa syntyä Suomeen. IMIK #12
Explorer
22.03.2005 13:22:14
Minkälaisia kajareita voisi suositella ja millainen olisi huokea, mutta silti kohtuullisen laadukas pari suhteutettuna pakettistereoiden kajareihin, jotka yleensä kai ovat luokkaa "keskinkertainen"?

Yleensä niihin sopii paremmin kuvaus "ala-arvoinen".

Mitä wattimäärät oikeastaan kertovat tehosta? Nykyiset kajarini ovat 75W ja hyvin on piisanneet, mutta onko tuo numero koko totuus?

Tavallisissa kaiuttimissa ei ole vahvistinta, joten niissä ei ole tehoakaan ja siten nuo wattimäärät ovat täydellisen redundanttia informaatiota. Yleinen harhaluulo on myös luulla tuon lukeman tarkoittavan kaiuttimen tehonkestoa.

Ylipäätään kaiuttimien ilmoitettu wattimäärä kannattaa jättää täysin huomiotta, koska sillä ei ole käytännössä mitään merkitystä.

http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_jbl_control_1_pro_prodinfo.html - eikös tuo ole tappavan halpa, tarkoittaakos se sitten sitä, että se on paskaa?

Nojaa, jos noita tilaisit parin niin hintaa tulisi 2x62€ + 20€ postikulut => 142€, johon rahaan saa varmasti parempiakin kaiuttimia. Noissahan on sitäpaitsi runko muovivalua, kun hyvät kaiuttimet tehdään puusta.

Vertailun vuoksi: http://www.sony.fi/ShowProduct.do?s … D+Music+System&product=CMT-HPX7
Osaako joku arvioida mikä olisi tuon paketin pelkkien kajareiden arvo? Kysyn siis voidakseni verrata tuollaisia pakettikajareita tuollaisiin irtovermeisiin, hintoja ja laatuja.

Nuo pakettikajarit kannattaa jättää omaan arvoonsa.

Kannattaa ensin katsoa budjetti, ja mennä sitten vaikka hyvinvarustettuihin kodinkoneliikkeisiin kyselemään. Joissain firmoissa on kuunteluhuone, jossa voi testata haluamiaan kaiuttimia. Kyllä hieman yli sataan euroon alkaa jo jotain ihan jees -tasoista kaiutinparia saamaan.
This fractal illusion burning away all structure toward the obscene.
hörhö
22.03.2005 14:48:22 (muokattu 24.03.2005 17:41:23)

Itse en kyllä menisi ostamaan kumpiakaan noista mainitsemistasi.

Mites olisi kaiuttimiksi vaikkapa:

Tannoy fusion 1 ~220€
Tannoy fusion 2 ~330€
Chorus combact 662 ~190€
Chorus combact 682 ~250€
Wharfedale Diamond 9.1 ~190€
Wharfedale Diamond 9.2 ~240€
Wharfedale Diamond 8.1 ~170€
Wharfedale Diamond 8.3 ~270€
Wharfedale Diamond 9.4 ~340€
+ Itsestäänselvyytenä käytetyt ja rakennussarjat Itse tekemällä saa halvemmalla hyvää, jos vain on näppärä käsistään.

Sitten jos haluat oikeasti hyvää niin vaikkapa Amphion Helium2. Alle 500€ uutena tai ~400€ käytettynä.

Jos tuntuu bassoista olevan pulaa, niin subbariksi vaikkapa audio pro sub focus markantalosta.

Tuonne listaan eksyi myös jotain lattiakaiuttimia. Niitä en ole kokeillut, enkä kommentteja kuullut, mutta laitoin kun oli hyvien mallistojen seassa.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara, myy mulle halpa av-etunen
Explorer
22.03.2005 14:50:57
Wharfedale Diamond 8.1 n. 170€

Mulla on nämä tietsikka/kitaransoittelukaiuttimina vanhan Sonyn viritinvahvistimen perässä kiinni. Hyvät hintaisekseen, melko neutraali soundi.
hörhö
22.03.2005 14:54:31

pakettistereoiden kajareihin, jotka yleensä kai ovat luokkaa "keskinkertainen"?

Kuten jo joku sanoi "ala-arvoinen"

Mitä wattimäärät oikeastaan kertovat tehosta? Nykyiset kajarini ovat 75W ja hyvin on piisanneet, mutta onko tuo numero koko totuus?

Se numero kertoo, että kuinkapaljon sille uskaltaa syöttää vahvistintehoa. Tietysti mitä suurempi numero, niin sitä enemmän mökää siihen voi syöttää, mutta vahvistimen täytyy pystyä siihen. Kaiuttimen herkkyys vaikuttaa siitä lähtevään äänenpaineeseen yhtäpaljon.

Osaako joku arvioida mikä olisi tuon paketin pelkkien kajareiden arvo?

En tiedä oikeaa arvoa, mutta laadullisin kriteerein vaikkapa 10mk.
Explorer
22.03.2005 17:10:58
Se numero kertoo, että kuinkapaljon sille uskaltaa syöttää vahvistintehoa.

Tämä nyt ei pidä täysin paikkaansa, kaiutin kyllä kestää sille ilmoitettua wattimäärää suurempaakin tehoa, kunhan signaali on puhdas. Tekniikan Maailma taannoin testasikin pienten hyllykaiuttimien testin yhteydessä tuutata 500W päättärillä musiikia (lujalla) kaiuttimille, eikä mikään mennyt hajalle.

Kaiuttimen saa hajalle paremminkin ajamalla vahvistimen särölle, mitä voi halutessaan testata laittamalla vahvistimen täysille. Itelläni on muinoin mennyt 2 diskanttielementtiä tuolla keinolla.
maelstrom
22.03.2005 17:56:20
Mites olisi kaiuttimiksi vaikkapa:

Tannoy fusion 1 ~220€
Tannoy fusion 2 ~330€
Chorus combact 662 ~190€
Chorus combact 682 ~250€
Chorus mondo 55 HQ ~250€
Wharfedale Diamond 9.1 ~190€
Wharfedale Diamond 9.2 ~240€
Wharfedale Diamond 8.1 ~170€
Wharfedale Diamond 8.3 ~270€
Wharfedale Diamond 9.4 ~340€

Sekä pakettikajareiden arvosta:
En tiedä oikeaa arvoa, mutta laadullisin kriteerein vaikkapa 10mk.

Tässä herää kysymys, miksi helvetissä käyttäisin kaksisataa euroa kajareihin, kun kymmenen markan arvoisillakin olen tähän asti pärjännyt monta vuotta?
Ainakin omien pakettistereoideni laatu on riittänyt minulle tähän asti. Miksi hankkisin timanttilaitteita korvalle, joka kuulee hyvin tinalaitteiden äänet.

Vai olisikohan tuossa nyt hieman liioiteltu kenties? Sanoisin, että liioittelu ei tässä tapauksessa antanut minulle minkäänlaista kuvaa noiden vehkeiden eroista (paitsi tietenkin sen, että se on suuri). En vain osaa kuvitella, että esimerkiksi nuo suosittelemasi parinsadan euron vermeet olisivat sata kertaa parempia kuin pakettistereoiden kajarit.
Taas huono vertaus: Jos näen valkoisen paperin ja viereen laitetaan toinen hieman valkoisempi paperi ja sanotaan, että "tuo toinen paperi on sata kertaa valkoisempi", niin voi olla että huomaisin eron, mutta tuskin satakertaista eroa.

Vai onko yksinkertaisesti niin, että kahdensadan hintaluokan alapuolella olevia laitteita ei ole, vai että ne eivät kelpaisi edes sellaiselle käyttäjälle, jolle riittää jotenkuten pakettiratkaisukin?

Tiivistetysti: Miksi hankkisin PALJON pakettistereokajareita paremmat vehkeet kun HIEMAN paremmatkin kävisivät harjaantumattomalle ja vaatimattomalle korvalleni?
hörhö
22.03.2005 18:34:51

Tässä herää kysymys, miksi helvetissä käyttäisin kaksisataa euroa kajareihin, kun kymmenen markan arvoisillakin olen tähän asti pärjännyt monta vuotta?
Ainakin omien pakettistereoideni laatu on riittänyt minulle tähän asti. Miksi hankkisin timanttilaitteita korvalle, joka kuulee hyvin tinalaitteiden äänet.

Toisaalta, miksi ostaa levyjä, kun radiostakin tulee musiikkia? Tai ajaa henkilöautolla, kun bussillakin pääsee? Kysymys on siitä, minkä kokee riittäväksi. Minulle on tähänmennessä riittänyt henkilöauton sijasta bussi, mutta kuuntelulaitteisiini olen upottanut yli tonnin ja helposti tulee varmaan kohta uhrattua toinen mokoma lisää.

Sanoisin, että liioittelu ei tässä tapauksessa antanut minulle minkäänlaista kuvaa noiden vehkeiden eroista (paitsi tietenkin sen, että se on suuri). En vain osaa kuvitella, että esimerkiksi nuo suosittelemasi parinsadan euron vermeet olisivat sata kertaa parempia kuin pakettistereoiden kajarit.

En osaa sanallisesti sitä eroa kuvailla. Itse sen voi todeta käymällä liikkeessä kuuntelemassa eri hintaluokkien kaiuttimia ja todeta, kannattaako siitä erosta maksaa.

Vai onko yksinkertaisesti niin, että kahdensadan hintaluokan alapuolella olevia laitteita ei ole, vai että ne eivät kelpaisi edes sellaiselle käyttäjälle, jolle riittää jotenkuten pakettiratkaisukin?

Kun mennään tuon parinsadan alle, niin ota mikä lystää. Pakettistereoissa on huomattavasti radio-cd-mankkaa parempi ääni, mutta noista pakettistereoiden muovilaatikoista lähtee kaikista malleista tasaisesti ihan yhtä huono soundi, eli ei sun oikeastaan kannata vaihtaa sillä tuskin ääni paranee yhtään.

Jos et tuollaista hintaa halua maksaa, niin pysyykös vasara kädessä? Hankit jonkun valmiin rakennussarjan ja kokoat itse. Niissä pääsee aikas halvalla usein.
Explorer
22.03.2005 18:35:14
Miksi hankkisin PALJON pakettistereokajareita paremmat vehkeet kun HIEMAN paremmatkin kävisivät harjaantumattomalle ja vaatimattomalle korvalleni?

Teepä näin: ota pari suosikki-CD:tä mukaan ja tee pieni kierros kaupoissa. Soita niitä levyjä halvoilla muovisilla vilkkuvalopaketeilla, hieman paremmilla minisarjoilla, ja sitten systeemillä jossa on erillinen vahvistin jossa kiinni vaikka jokin noista yllämainituista 150-300€ kaiutinpareista.

Kannattaa tuossa vielä huomioida se, että kokolailla järjestään pakettiratkaisuiden kaiuttimet korostavat yläbassoja ja diskantteja (=loudness-efekti), jotta ne kuulostaisivat "hyvältä" kaupan hyllyssä, mutta sitten kotona muutaman päivän tai viikon kuuntelun jälkeen korva alkaa rasittua siitä soundista.

Tuollaisen vertailukierroksen jälkeen tiedät paremmin, kannattaako kalliimmista laitteista maksaa vai nöy.
Zammy
22.03.2005 22:10:25
Tiivistetysti: Miksi hankkisin PALJON pakettistereokajareita paremmat vehkeet kun HIEMAN paremmatkin kävisivät harjaantumattomalle ja vaatimattomalle korvalleni?

Se on niin, että mitä et oo kokeillu, niin siitä et voi tietää. Vähänniinku sanoisit vuorikiipeilijälle, että miksi kiivetä jonnekki Mount Everestille ku mullon jännäkakka housussa jo Puijon tornissa.

Vaarana onkin lähinnä, että nälkä kasvaa hurjasti syödessä. Itse olen vasta vajaan pari vuotta kuunnellut musiikkia jollain tavalla siedettävistä kaiuttimista (Chorus Compact 662) ja nyt hankinnan alla on omakotitaloa isolla kuunteluhuoneella jota sitten tulisi myös akustoida ja jonkinnäköiset paneelikaiuttimet kanssa kytee mielessä.

Että tältä pohjalta en tiedä uskaltaako kenellekkään suositella kaiuttimen vaihtoa parempaan, jos vaan millään tuntuu, että niillä vanhoillakin pärjää :)
Mulla on pappatunturi. Sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään - sen sorttinen.
hörhö
22.03.2005 22:21:02

Se on niin, että mitä et oo kokeillu, niin siitä et voi tietää. Vähänniinku sanoisit vuorikiipeilijälle, että miksi kiivetä jonnekki Mount Everestille ku mullon jännäkakka housussa jo Puijon tornissa.

Mutta: Kukin laiteryhmä voidaan jakaa karkeasti johonkin hintaluokkaan. Tämän hintaluokan sisällä on toki vaihteluita, mutta suurinpiirtein samasta tasosta on kysymys. Mitä kalliimpiin laitteisiin mennään, sitä suuremmat hintaerot samantasoisissa laitteissa ja noissa kalliimmissa vermeissä saatetaan jopa vaihdella saman hintaluokan laitteita löytääkseen hyvä ääni.

Kysyjällä oli mielessään luultavasti hintaluokka jotain suuntaan 50-100€. Tässä kategoriassa laadunvaihtelut ovat pieniä ja kaiuttimien vaihtaminen ei toisi mitään parannusta hänen aikaisempaan soundiin.
Zammy
22.03.2005 22:27:14
Kysyjällä oli mielessään luultavasti hintaluokka jotain suuntaan 50-100€. Tässä kategoriassa laadunvaihtelut ovat pieniä ja kaiuttimien vaihtaminen ei toisi mitään parannusta hänen aikaisempaan soundiin.

Paitti, että mitä halvemmassa hintaluokassa ollaan, niin sitä suurempia ne heittelyt on sen hintaluokan sisällä. 50-100 eurolla voit saada joko about käyttökelvottomat mölytoosat tai sitten kaiuttimet jotka on edes rahansa väärtit. Jos taas puhutaan sieltä hintahaarukan toisesta päästä, niin melkein uskallan väittää, että kaikki kaiuttimet on oikeasti hyviä, mutta kaikki pienet erot on sitten sitä viininmaistelua joka suotakoon.
Mulla on pappatunturi. Sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään - sen sorttinen.
hörhö
22.03.2005 22:47:14 (muokattu 22.03.2005 23:00:02)

käyttökelvottomat mölytoosat tai sitten kaiuttimet jotka on edes rahansa väärtit.

Siinä mielessä ei, että jos siihen sataseen olisi viitsynyt laittaa vajaan toisen päälle, olisi saanut huomattavasti paremmat. Sensijaan pakettistereoiden kaiuttimien vaihtaminen jonkun eri valmistajan vastaaviin ei tuota mitään järkevää tulosta.

EDIT: En millään ymmärrä, miten äänentoiston hintoihin suhtaudutaan niin pöyristyneesti. Esimerkiksi 170-200€ kaiutinparin on ihan ok. Siihen joku vanha ja käytetty stereovahvistin ja cd-soitin vaikka jostain huuto.netistä tms. jos viitsii hetken käytettyjä seurata ja koko laitteiston yhteishinta jää 300€ pintaan. Sitten voidaan verrata muuhun viihde-elektroniikkaan. Kuinka hyvän tietokoneen tai television saat samaan hintaan?
Zammy
22.03.2005 22:52:19 (muokattu 22.03.2005 23:05:47)
Siinä mielessä ei, että jos siihen sataseen olisi viitsynyt laittaa vajaan toisen päälle, olisi saanut huomattavasti paremmat. Sensijaan pakettistereoiden kaiuttimien vaihtaminen jonkun eri valmistajan vastaaviin ei tuota mitään järkevää tulosta.

Njoo liekkö ollut puhetta kappale vai parihinnoista, mut veljeni osti Wharfedalen 8.1:t just about satasella kappale ja kyllä ne ihan sen rahan väärteiltä on vaikuttanu. Täytyy sanoa, ettei tuo halpojen kaiuttimien tuntemus ole kovin hanskassa, en edes tiedä kauhean hyvin mitä on tyrkyllä, mutta olen kuitenkin siitä varma ja tietoinen, että nimenomaan halvemman pään kaiuttimissa sitä eroa löytyy kun vaan jaksaa itse kuunnella. Ja olen mä senkin ihmeen kuullu, että microsarjan mukana tulee ihan mukiinmenevät kaiuttimet.. Joku Sonyn sarja oli kyseessä, missä oli ihan "oikeat" puusta tehdyt kaiuttimet. Ei kallista - ei huippua, mutta hintansa väärtiä ja varmasti parempaa kuin yleensä hintaluokassaan.

EDIT: Niin ja kaverini osallistui johonkin kimppatilaukseen ja sai alta 150 eurolla Tannoy Fusion 1:t tai 2:t ja kovasti tyytyväinen on hänkin sijoitukseensa ollut.

Ja se asia minkä kaverinikin havaitsi jo muutaman ensimmäisen päivän kuuntelukokemuksien jälkeen, että jokaiselta levyltä on löytynyt asioita jonka olemassaolosta ei edes ollut tietoa, kirkastuisi paremmilla kaiuttimilla myös ketjun aloittajalle.
hörhö
22.03.2005 22:58:32

Zammyn edelliseen: Tottakai valtavia eroja on, mutta kuka jaksaa kuunnella ne kaikki läpi löytääkseen yhden helmen tuhansien joukosta? Jokaisesta hintaluokasta nostetaan ne helmet esille. Tottakai tuossakin halvimmassa hintaluokassa on helmensä, mutta niitä ei kukaan osaa suoralta kädeltä suositella.
Zammy
22.03.2005 23:05:19
EDIT: En millään ymmärrä, miten äänentoiston hintoihin suhtaudutaan niin pöyristyneesti.

Se johtuu siitä, ettei kunnon äänentoistoa olla ikinä koettu. Se ei kuitenkaan ole välttämättä sellainen juttu joka avautuisi kaiutinmarketissa 10 ensimmäisen sekunnin aikana.

Mutta toisaalta, ei kaikkia yleensäkään kiinnosta äänenlaatu ja sehän on ihan ok. Kyllä minä saan kiksit myös kuunnellessani yöllä kelloradiosta musiikkia, joka hädintuskin erottuu säröstä, mutta pääasioista saa kuitenkin selvää. Suurin osa ihmisistä ei musiikista ymmärrä yhtään mitään muuta kuin laulumelodian, eivät edes erota kitaraa syntikasta. Minun äiti ei osaisi poimia musiikista mitään muuta yksityiskohtaa kuin laulun, vaikka ihan ahkera musiikin kuuntelija onkin. Tällaiselle ihmiselle on ehkä aika turha vaahdota stereokuvasta, heijastuksista tms.

Minusta myös sekin olisi ihan ok, että ei olisi ollenkaan kiinnostunut musiikista, vaan kuuntelisi pelkästään levyjä joiden hienostuneesta soundista pitää. Ihan mistä vaan saa iloa elämäänsä.
Zammy
22.03.2005 23:07:51
Tottakai valtavia eroja on, mutta kuka jaksaa kuunnella ne kaikki läpi löytääkseen yhden helmen tuhansien joukosta?

No joo.. Mutta itse en kyllä enää koskaan ostaisi halpojakaan kaiuttimia kuuntelematta. Että passaahan niitä käydä vähän tunnustelemassa ja jos tuntuu, että mitään parempaa ei vanhoihin kaiuttimiin verrattuna ole, niin silloin on jo aika hyvä syy jättää pöntöt kauppaan.
Zammy
22.03.2005 23:19:21
Kun meinas vähän karata jo juttu, niin koetetaan vielä alkuperäiselle kysyjällekin jotain vastata:

Ei oikeasti kannata kuunnella yhtään mitään siitä, mitä me täällä jauhetaan, eikä kannata oikeastaan lukea mitään muutakaan alan palstoja tai lehtiä tai mitään. Otat vaan niitä lempilevyjä käteen ja kävelet kauppaan ja pistät levyä soimaan mahdollisimman monissa erilaisissa kaiuttimissa. Mikäli tuntuu, ettei mitään eroa löydy niin ei sitä sitten olekaan. Sinä olet oikeassa ja kaikki muut väärässä. Jos taas eroa löytyy niin se on ihan sun punnittavissa, että onko se rahan arvoinen parannus äänentoistossa. (Ja jos eroja löytyy, niin parhaat ehdokkaat kannattaa mahdollisuuksien mukaan tyypittää kotonakin)
maelstrom
23.03.2005 01:39:43
Kiitos.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)