Aihe: Tapio Rautavaara
1 2 3 4
Jäärä
14.03.2005 11:21:59
Oli jotain muutakin: Joku suomalainen, jonka nimeä en muista oli kirjoittanut sekä tanssimusiikki- että klassisen kitarakoulun ja mun vanhemmat osti erehdyksessä sen klassisen ja mä hampaat irvessä treenaan p,i,m,a, sormillä näppäilyn ja sitten kun menen keikkaa katsomaan ja näen kitaransoittoa ja se hakkaakin plektralla tajuan, että jotain vinossa ja onnistun hankkimaan sen tarkoittamani kitarakoulun.

(Oisko Viljo Immonen?, vai pätkiikö mulla?)

Mä aloitin kanssa tästä Immosen kitarakolulusta sorminäppäilyä varten. Muistaakseni semmonen puna- tai oranssikantinen vihko? Oli aika paha silloin nöösinä kun ei ollut mitään hajua mistään (no ei kyllä vieläkään ole) ja eipä siinä vihossa paljoa selitelty, oli otelaudan kuva ja siinä kuvattu mistä mikin ääni löytyy ja sitten vaan rykäisemään jotain etydiä. Toi oli kuitenkin varmaan ainoita kitaraan liittyviä suomenkielieisiä opuksia silloin itseopiskelijalle. Taisi paikallisesta musaliikkeestä löytyä joku Best of Rolling Stones-nuottivihko, jossa oli sovitus pianolle ja siinä yläpuolella soinnut kitaralle päin persettä ja yksinkertaistettuna. No, vanhemmilla soittajilla ei ollut edes näitä.

Onko joku kuullut muuten Immosen soittoa jossain levyllä tai livenä?

Toi Neljän Ruuvin mainitsema "Kitaristin tie" on mainio. miinuspuolena hirmeä namedropping, muistutetaan joka sivulla varmaan, että Immonen oli Segovian kaveri. Kirjan luettua tulee mielikuva, ettei suomessa tuohon aikaan ollut ketään muuta kitaristia kuin Immonen itse. En tiedä, voi olla niinkin.
Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä.
baron
14.03.2005 11:34:13 (muokattu 14.03.2005 11:44:30)

Mä aloitin kanssa tästä Immosen kitarakolulusta sorminäppäilyä varten. Muistaakseni semmonen puna- tai oranssikantinen vihko?

Mä muistelen, että olisi ollut ihan kunnon punakantinen. Siitä munkin soittajan "ura" on alkanut.

Sen kaikki piisit oli jotain klassista.

ettei suomessa tuohon aikaan ollut ketään muuta kitaristia kuin Immonen itse

Kait se aiemmin mainittu Putilin?
Olihan meillä 50-luvulla myös huippu jazzkitaristi Herbert Katz.
The Steinway piano - with its beauty and power - is the perfect medium to express the performers's art, drama and poetry
Sertzo S
14.03.2005 12:06:14 (muokattu 14.03.2005 12:06:26)

Olihan meillä 50-luvulla myös huippu jazzkitaristi Herbert Katz.

Veljensä Ville Katz oli A. Einiön Oy Artistit Ab:n keikkamyyjänä 70-luvulla.
Oliko soittajana Herbet Katz noita nuottimiehiä ollenkaan, vaikka kuulema jazz-kitaristina tiukka sälli?
baron
14.03.2005 12:26:16 (muokattu 14.03.2005 12:31:49)

Veljensä Ville Katz oli A. Einiön Oy Artistit Ab:n keikkamyyjänä 70-luvulla.
Oliko soittajana Herbet Katz noita nuottimiehiä ollenkaan, vaikka kuulema jazz-kitaristina tiukka sälli?

Ville oli hyvä rumpali.

Mulla on joskus ollut 50-luvulla äänitetty sinkku/EP jonka päätähti oli ruotsalainen fonisti (huom 4R, ei saksika) Hacke jotain (Björksten?) ja Herbertin kitarasoolo kappaleeseen "Sweet Georgia Brown" oli mielestäni todella hieno ja yritin sitä huonolla menestyksellä plokkailla.

Edit: Oli pakko Googlettaa: Hacke Björksten, Suomessa 1959 äänitetty EP, jossa Cherokee, Moonlight in Vermont ja Sweet Georgia Brown.
Muut suomalaisia, mutta en muista kuin Herbertin, netistä ei löytynyt bändiä.
The Steinway piano - with its beauty and power - is the perfect medium to express the performers's art, drama and poetry
turhala
14.03.2005 13:31:45

Tueo Herbet kävi vielä 70-luvulla esittelmässä Varkauden musiikkifazerilla jotai oliko vissiin Yamahan orekesterikitara kovin oli Joe Bassin ja Montgomeryn tapaiset saundit ja meininki ,Eikös Gideon soittanut myös kuusikielistä.
mack the knife
14.03.2005 13:33:16
Hyvä ettei Leo Bassin soundit...
Tässä me ihanasti rahvastellaan, röyh!
Sertzo S
14.03.2005 14:53:13
Hyvä ettei Leo Bassin soundit...

Vieläkö Siekkelin Lexa vetää kapakoissa omistaen bassonkin?
Jami
14.03.2005 15:03:09

"Kyll ne aina sanoo että laula Tapsa... laula Tapsa! Mutt ei ne koskaa sano että ota Tapsa voileipää!"

"Kyll ne aina sanoo että ota tapsa voileipää! mutt ei ne sano että ota Tapsa ryyppy."

Uran myöhemmässä vaiheessa kun alkoholi astui voimakkaasti kuvaan mukaan tuo sanonta muuttui edellämainitun laiseksi.

Kerran, joskus -70, olin samalla keikalla Halsuan lavalla. Rautavaara lauleli ja säesteli itseään kitarallaan aina tanssibändin väliajoilla. Ei se oikein toiminut. Porukka oli tullu tanssimaan eikä jaksanut oikein keskittyä laulelmiin.

Verottajasta on joskus ollut jotain hyötyäkin taiteilijoille. Kun se aikoinaan vaati että iltamat pitää olla ohjelmalliset että saa verovapaasti järjestää. Silloin se puolituntia ohjelmaa aluksi oli se osa iltaa ennen tanssia jolloin nämä Rautavaarat Helismaat Severit jne. pääsivät viihdyttämään yleisöä joka vain istui ja seurasi ohjelmaa. Kun se loppui niin viihdyttäjät saivat siirtyä harjakaisiin laulelemaan.

Tyyppinä Tapsa oli mielestäni just kuin haastatteluissakin. Jämerä jäyhien vitsien esittäjä. Jutteli auliisti soittajien kanssa ja piti hurttia huumoria yllä. Koko kansan Tapsa.
uruttaja
14.03.2005 15:25:14
Vieläkö Siekkelin Lexa vetää kapakoissa omistaen bassonkin?

Marraskuussa Lappeenrannan Monrepossa oli vain kaksi urkuria ja rumpari. Bändin nimi uljaasti Leo Bass. Eipäs tullu Patelaan faniosastoa vahvasta urkuarsenaalista riippumatta.
Sertzo S
14.03.2005 15:33:16
Marraskuussa Lappeenrannan Monrepossa oli vain kaksi urkuria ja rumpari. Bändin nimi uljaasti Leo Bass. Eipäs tullu Patelaan faniosastoa vahvasta urkuarsenaalista riippumatta.

Sitkeä mies alalla tuo Lexa. ;)
Tankoprinssi
18.03.2005 18:59:12

Ilpo "Ilja" Saastamoisen kitarakirja on myös antanut käsittääkseni paljon vaikutteita maamme kitaran soittajille? Ainakin itse silmäilin sitä pupillit pyöreinä "JokaPoika" lehdestä tilaamani kakkosluokan Landola sylissäni jo silloin kun ei vielä kunnolla munakarvat kasvaneet! Olen vaan hävittänyt valitettavasti kyseisen kirjan jonnekin ja joskus tulee ihan nostalgia syistä lainattua sitä kirjastosta ja tutustuttua sen hämmästyttäviin slurreihin!

Aivan sama juttu mulla, paitsi mun kitara oli Eko. Sitten mulle tuli myös sellainen tilattava kitarakurssi, siis ohut kirjanen/lehti noin kerran kuukaudessa. Tekijä oli joku Ingmar jotain?????

Myöhemmin vaihdoin akustisen Ekon sähköiseen Ekoon ja vahvistimena toimi vanha 40-50 luvun Asa putkiradio. Johdotuksissa oli jotakin "hämärää" ja pitikin soittaa kumisaappaat jalassa, ettei olisi saanut sähköiskua. Mutta joka tapauksessa Hurriganesta "apinoitiin"(Rockn Roll all night long oli juuri ilmestynyt) ja oltiin niin Rok.
Kandeeko enää olla hyvä, kun voi olla kaikkein paras
jeppeq
18.03.2005 21:40:39
voihan vittu !

3.KERTA JA v.3.1 nettivirityksestä ei toimi ! (ohjelmankääntäjät opetelkaa työnne !!! )

auttakee tilanteessa, jossa 70v täti haluaa kuulla rautavaaraa. Lupasin ja pystyn säestään akkarilla. Pohjolan yö, iltatähti tai eriksson ei oikeen sovi...

Laaja repertuaari, mutta josko ois jollain valmista kokemusta ?
Rokkiahan minäkin olisin halunnu soittaa...
kimmoke
19.03.2005 14:36:37 (muokattu 19.03.2005 14:47:18)

Aivan sama juttu mulla, paitsi mun kitara oli Eko. Sitten mulle tuli myös sellainen tilattava kitarakurssi, siis ohut kirjanen/lehti noin kerran kuukaudessa. Tekijä oli joku Ingmar jotain?????

Myöhemmin vaihdoin akustisen Ekon sähköiseen Ekoon ja vahvistimena toimi vanha 40-50 luvun Asa putkiradio. Johdotuksissa oli jotakin "hämärää" ja pitikin soittaa kumisaappaat jalassa, ettei olisi saanut sähköiskua. Mutta joka tapauksessa Hurriganesta "apinoitiin"(Rockn Roll all night long oli juuri ilmestynyt) ja oltiin niin Rok.

satana... melkein kun omaa historiikkia lukis. Eko-"fender" ja putkiraatio kans, velipoijjaalla saunaämpärit rumpuina sekä läkkipellin kappaleita pelteinä. (isä-ukkoo otti päähän kun se meni saunaan, ämpärit vuosi kuin seulat). Laulukaapit oli varmaan särkänniemen eläinpuiston (?) vanhat, kun haisivat raikkaalta aasinpaskalta.
Oli se viatonta nuoruus aikaa...;)

ps. ikävä on myös Eko-sähköurkuja ja pro-luokan (siihen aikaan..) rytmikone lootaa jossa eri kilkuttimia pysty liukusäätimillä fiksaileen. Vittu tuli komeet bossanovat, silsat ja sambat.
Työtä työttömille, maata maattomille ja sianvihtaa köyhille.
kimmoke
19.03.2005 14:45:57 (muokattu 19.03.2005 14:46:16)

...Rockn Roll all night long oli juuri ilmestynyt)...

Kadehtikaa, levy on tosa hyllyssä. Kaikkien rock-levyjen äiti. Että se Albertti oli hjuva jätkä...!

mitä remu laulaa siinä inkkaribiisissä...rannan kake vei...;)??
Työtä työttömille, maata maattomille ja sianvihtaa köyhille.
Tankoprinssi
21.03.2005 19:47:58

satana... melkein kun omaa historiikkia lukis. Eko-"fender" ja putkiraatio kans, velipoijjaalla saunaämpärit rumpuina sekä läkkipellin kappaleita pelteinä. (isä-ukkoo otti päähän kun se meni saunaan, ämpärit vuosi kuin seulat). Laulukaapit oli varmaan särkänniemen eläinpuiston (?) vanhat, kun haisivat raikkaalta aasinpaskalta.
Oli se viatonta nuoruus aikaa...;)

Meillä ne rummut oli tehty kurkkupurkeistä ja pakkausteipistä kalvot.

Kadehtikaa, levy on tosa hyllyssä. Kaikkien rock-levyjen äiti. Että se Albertti oli hjuva jätkä...!

mitä remu laulaa siinä inkkaribiisissä...rannan kake vei...;)??

Kyllä kadehditaan, kun oma ei ole enää tallella. Roadrunner kylläkin löytyy. Indian biisin muistan mutta en enää niitä sanoja? Todennäköisesti se kuitenkin jotain "Texasia" on.
R.Syke
21.03.2005 20:01:06
'Jörgen Ingman opettaa soittamaan kitaraa'

-Näin se oli ja Lucky 7!

Viljo Immosen kirjojen kuvissa ihailin aina hienoa paitaa ja takinhihaa ja yritin ottaa otteet kuin niissä kuvissa!

Immosen kampaustakin pyrin matkimaan!

Lapio Rautatavaralla oli melko lailla samat jutut, jos sattui useimmin kohtaamaan.

'Haulit himaan!'
Jäärä
22.03.2005 09:20:09
satana... melkein kun omaa historiikkia lukis. Eko-"fender" ja putkiraatio kans, velipoijjaalla saunaämpärit rumpuina sekä läkkipellin kappaleita pelteinä. (isä-ukkoo otti päähän kun se meni saunaan, ämpärit vuosi kuin seulat).

Haa! Vanhemmat rakénsivat silloin kuin innostuin. Työmaalta jäi hukkalankkua josta väkersin semmoisen etäisesti jotain kitaraa muistuttavaa. Semmosesta vihreästä muovisesta linjalangasta tuli kielet ja naulat hakattiin vinoon siihen "otelautaan"nauhoiksi. Doijng, doijng! Rok.
Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä.
pekkajau
22.03.2005 13:59:12
Lucky 7! Oliko se joku joku "Yhteishyvä"-lehti tms. jonka takasivulla kaupattiin tuota em. kitaraa ja myös sitä kitaransoiton kirjekurssia?
Tärkeintä ei ole se että itse viihtyy vaan se että kaverit viihtyy!
Tankoprinssi
22.03.2005 22:26:40 (muokattu 22.03.2005 22:27:21)

'Jörgen Ingman opettaa soittamaan kitaraa'

-Näin se oli ja Lucky 7!

Jess! Näinhän se olikin. Sitä puoliakustista Lucky 7 en tilannut, koska oli jo se Eko mutta kokeilin ko kitaraa kerran eräällä kaverilla. Onkohan kenelläkään enää tallella? Nyt olis ainakin historia arvo.

Lucky 7! Oliko se joku joku "Yhteishyvä"-lehti tms. jonka takasivulla kaupattiin tuota em. kitaraa ja myös sitä kitaransoiton kirjekurssia?

Kyllä se mainos oli monessakin lehdessä. Itse taisin tilata sen kurssin kuitenkin Suosikin kautta.
__
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)