Aihe: Lisää Variaxista
1
c64
22.03.2005 17:02:40
1395 egee näyttäs olevan Intoluthmannin sivuilla hinta...
Hyvin pojat soittaa, mutta kyllä teillä haitari pitäs olla!
mr.bungle
22.03.2005 17:20:42 (muokattu 22.03.2005 17:21:14)

Line6:n sivuille on ilmaantunut suht järkeviä clippejä Variax basson soundimaailmoista (huomaa monikko!). Kyllä noiden perusteella uskoisin, että multihärpäkebassosta voisi olla paljonkin hyötyä yhtälön ollessa: "studio x tuottaja potenssiin z=?".

Toisaalta samalla rahalla saa hyvän perusjatsarin, jolla hoituu käytännössä samat saundit, mutta autenttisemmin.

Kaikista Variax-klipeistä erottaa sen leppärungon ja vaahterakaulan ja piezonarinan. Mutta onhan se kätevä aikakriittisissä tilanteissa.

Edit: mitäköhän määkin oikeestaan mussutan, kun aidossa studiossa käyn ehkä kerran vuodessa.
bassolla hanuriin
Lou
22.03.2005 18:48:47
1188e musicstoresta. kyllä mää ainakin löytäisin käyttöä ihan hirveän paljon. mun mielestä saa tuoda noita mallintavia härpeleitä markkinoille niin paljon kun sielu sietää.. oikeita putkimiehiä vaan harmittaa kun nykyään 10-vuotiailla aloittelijoilla on yhtä hyvät soundit kun heillä. ;)
www.jermaine-rocks.com
absqua
22.03.2005 19:29:34
1188e musicstoresta. kyllä mää ainakin löytäisin käyttöä ihan hirveän paljon. mun mielestä saa tuoda noita mallintavia härpeleitä markkinoille niin paljon kun sielu sietää.. oikeita putkimiehiä vaan harmittaa kun nykyään 10-vuotiailla aloittelijoilla on yhtä hyvät soundit kun heillä. ;)

Mä kyllä luulen että putkimiehiä lähinnä naurattaa noi digihimmelit, koska aito asia on aito asia vaikka voissa paistaisi.
Jos joskus tulevaisuudessa on mallintavien soundit samalla viivalla esikuviensa kanssa, niin sitten piipitetään että putkien lämpö ja haju puuttuvat tms. ;-) Kaikki riippuu siitä mitä hakee.

Siitä olen samaa mieltä siitä että uudet laatutuotteet ovat tervetulleita, olipa ne toteutettu millä tekniikalla hyvänsä. Ei tuo variax mikään huono idea ole ollenkaan. Jos Variaxiin suhtautuu kymmeniä täydellisen autenttisia soundeja halvalla tuottavana ihmekoneena niin metsään ehkä menee, mutta omana uudenlaisena soittimenaan se lienee mitä mainioin wehje.
Itse tosin en lähtisi keikalle sellaisen basson kanssa jonka konehuoneessa operoimiseen tarvitaan mikroskooppi ja ylempi korkeakoulututkinto.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Teijo K.
22.03.2005 19:34:41 (muokattu 22.03.2005 19:43:58)

Mä kyllä luulen että putkimiehiä lähinnä naurattaa noi digihimmelit, koska aito asia on aito asia vaikka voissa paistaisi.
Jos joskus tulevaisuudessa on mallintavien soundit samalla viivalla esikuviensa kanssa, niin sitten piipitetään että putkien lämpö ja haju puuttuvat tms. ;-) Kaikki riippuu siitä mitä hakee.

Siitä olen samaa mieltä siitä että uudet laatutuotteet ovat tervetulleita, olipa ne toteutettu millä tekniikalla hyvänsä. Ei tuo variax mikään huono idea ole ollenkaan. Jos Variaxiin suhtautuu kymmeniä täydellisen autenttisia soundeja halvalla tuottavana ihmekoneena niin metsään ehkä menee, mutta omana uudenlaisena soittimenaan se lienee mitä mainioin wehje.
Itse tosin en lähtisi keikalle sellaisen basson kanssa jonka konehuoneessa operoimiseen tarvitaan mikroskooppi ja ylempi korkeakoulututkinto.

Komppaavaa ölinää. On hieno kun tulee uusia juttuja, ja vielä hienompaa jos niitä ostavat ovat tyytyväisiä soundeihinsa. Mie en ole kiinnostunut, mutta so not. Maailmassa on miljoonia muitakin hienoja juttuja joista en ole kiinnostunut.

Siis tuo Variaxhan on tietokone. Sen kun lykkää mallintavan pedaaliin ja siitä DI-boksiin ja siitä tietokoneen kovalevylle, niin saapi koko signaaliketjun rakennettua pelkästään erilaisten tietokoneiden varaan. Ei vetoa, anteeksi.

Ps. Paitsi että voisihan tuollaisen leluksi ostaa sitten, kun sen saa käytettynä parilla saturaisella. :=
Nälkä!
-Knut Hamsun.
Operaatio Live : Jyväskylä
sirdickyj
22.03.2005 20:01:16
Anteeksi vaan, veljet, mutta se mitä nimenomaan en tajua, on että jengi lähtis noiden lelujen kanssa studioon. Mika kummassa? Eikös studioon mennä nimenomaan perustyökalujen kanssa, ja jos tarvii eri soundeja, niin siellähän voi ruuvata ihan eri malliin kuin livetilanteessa.

Mulla kun on noita kitaristiystäviä, joilla on räkeissänsä soundia joka lähtöön, niin yksikään ei silti tule niiden jääkaappien kansss studioon, vaan putkikombosta tms. kyllä lähtee kaikki tarvittava. Musta noiden mallintavien etu on nimenomaan monipuolisuus livetilanteessa, jos nyt joku semmoista kaipaa. Ei ne pienet viat niin siellä livenä kuulu. Silti mun mielestä perusvermeillä ja riittävällä määrällä watteja pärjää aika monessa tilanteessa.

Vielä täytyy huomioida, että noiden esim. Behringerin markkinoimien sikahalpojen vahvistimien (mm. mallintava 2*60w kitarastyrkkari 198,-) hinnat on pakko näkyä muissakin tuotteissa pikkuhiljaa, toivottavasti kuluttajalle myönteisellä tavalla.
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
pardy
22.03.2005 20:23:34

Vielä täytyy huomioida, että noiden esim. Behringerin markkinoimien sikahalpojen vahvistimien (mm. mallintava 2*60w kitarastyrkkari 198,-) hinnat on pakko näkyä muissakin tuotteissa pikkuhiljaa, toivottavasti kuluttajalle myönteisellä tavalla.

Nooh, eipä se ole varmaan kuin ajan kysymys kun Behringer tekee oman versionsa Variaxista. Ellei Line6 ole sitten suojannut ideaansa niin hyvin ettei samaa periaatetta voi millään tasolla hyödyntää joutumatta kaulaa myöten kuseen.

Itselläni ei ole mitään uusia digileluja vastaan, jollain tavalla niitä puollankin ja voin hyvinkin kuvitella että joskus jotain mallintavaa vehjettä voisin käyttääkin. En noita Variaxin soundeja ole vielä joutanut kuuntelemaan, mutta vaikka olisivatkin kuinka hyvät mun makuun, niin se on kyllä tuo soittimen järkyttävän ruma ulkonäkö joka saa antipatiani. Eikä siinä muutenkaan oo paljoa mieltä vaihella joka biisiin eri "bassoa". Kuten sanottu, kun yksi hyvä soundi on, niin sillä pärjää. Varsinkin jos se soitettu musiikki on painottunut vain siihen "omaan juttuun". Näin ainakin mulla.
"...tilanteen mukaan peace tai turpaan" -absqua
Wil-J
22.03.2005 20:40:48
Itselläni ei ole mitään uusia digileluja vastaan, jollain tavalla niitä puollankin ja voin hyvinkin kuvitella että joskus jotain mallintavaa vehjettä voisin käyttääkin.

Mullakaan ei ole mitään niitä vastaan, mutta ihmeellisesti ne eivät jotenkin vaan koskaan miellytä. Aina avoimin mielin kokeilen jotain tollasia vempuroita ja joudun toteamaan että eipä ole häävi. Kurjaa...
pardy
22.03.2005 20:48:35

Mullakaan ei ole mitään niitä vastaan, mutta ihmeellisesti ne eivät jotenkin vaan koskaan miellytä. Aina avoimin mielin kokeilen jotain tollasia vempuroita ja joudun toteamaan että eipä ole häävi. Kurjaa...

Noin, nyt sain kaikki kuunneltua. Heh, jotain kertoo se, että mun mielestä paras soundi oli se ihan eka, eli "VINJ" muistaakseni. Matkii jotain 60-luvun Jassoa...:) Oli siellä muitakin hyviä, mutta toi oli mun mielestä käytännöllisin varmaankin. Ne akustisvämpyläjutskat oli kans ihan jees, samoin kuin ne 8/12-kielisemuloinnit. Mutta silti, kyllä tuntuu että aika turha laite loppujen lopuksi.
"...tilanteen mukaan peace tai turpaan" -absqua
sirdickyj
22.03.2005 21:00:17
Tuosta moninaisesta soundimaailmasta vielä; näinköhän joutuu vahvistimen kanssa paljonkin pläräämään, että sais ne soundit kelvollisina kuuluville? Kun nimittäin voi olla että samoilla säädöillä ei toimi Jazzarisimulaatio ja joku 12-kielishässäkkä. Luulisin.
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
Lou
22.03.2005 21:22:49
Ainakin siinä esittelyvideossa kuulostaa hyvältä. Tietenkin se ääni sitten tulee kuvan ulkopuolelta Ampegin stäckistä... ;)

Mulle ainakin olis kätevä kun on monenlaista musaa tekemässä. Ja toi akustinen mallinnus olis mulle ihan riittävän hyvä kyllä..
www.jermaine-rocks.com
biibob
22.03.2005 21:28:13
Minä itse olen hyvin paljon variaxeja (sähkö-, akustista kitaraa ja baasoa9 vastaa. Olen hyvin vintageheninen, joten noista digilaitteista en tykkää. Minä en vain siedä ajatusta siitä, että esim. akustisessa kitarassa on nuppi, jota kääntelemällä saa olevinaan käsiinsä milloin mitäkin akustisen kitaran klassikoita. Onko se silloin enää akustinen kitara? Sitten esim. tuossa sähkökitarassa on mallinnokset sekä fender stratolle että les paulille. No vaikka siitä kuinka nappeja kääntelisi, niin rungon muodot, kaulan paksuudet jne... eivät muutu, eli kitaran tuntuma puuttuu. Edellinen pätee myös akustiseen sekä bassoon. Ei ei, ei tällaisia. Kohta markkinoille varmaan tulee uudenmaailman line6: "Osta kitara, se soittaa kaikki nuotit puolestasi" Minun mielestäni soiton ajatus menee jo silloin.
Jos joku olisi nimettävä jumalan jälkeen niin se on Jimmy Page.
Teijo K.
22.03.2005 21:35:08

Nyt keikkajärkkärille uusi Variax6 soimanni. 6 tukkamallinnusta 8 vaatemallinnusta 24 erilaista välispiikkiä. Variax soimanni ei tyhjennä takahuoneen jääkaappia virvoikkeista, näin jättäen keikkajärkkarille enemmän lisämpää itselle. Kerää koko bändi.

Variax-hyvästit virheille.
Nälkä!
-Knut Hamsun.
Operaatio Live : Jyväskylä
chief
22.03.2005 21:46:51
Minä itse olen hyvin paljon variaxeja (sähkö-, akustista kitaraa ja baasoa9 vastaa...

Tuota. Mitäköhän Leo Fenderille sanottiin kun hän esitteli Presicion-bassonsa vuonna 1951? "Ei tällaista, hyi!"
Häh?
biibob
22.03.2005 22:10:18
Tuota. Mitäköhän Leo Fenderille sanottiin kun hän esitteli Presicion-bassonsa vuonna 1951? "Ei tällaista, hyi!"

Näinhän se meni. Suon kaikille mahdollisuuden omaan mielipiteeseensä.
Jos joku olisi nimettävä jumalan jälkeen niin se on Jimmy Page.
Karlsson
20.10.2005 09:22:23
211 päivää sitten mietittyyn aiheeseen on nyt jotain sanottavaakin, kun AV-messuilla tuli testattua (pikaisesti) tätä basson soitin mullistavaa aparaattusta.

No, mullistaako? Ei todellaakaan.

Itse "hardware" eli soitin oli ihan kivan tuntuinen, mutta hemmetin painava. Kaula sopi hyvin käteen ja taitaa olla ehkä hitusen leveämpi kuin jazzin. Extrabonukset pitkästä peukkutuesta, noita voisvat myydä irtokarkkeinakin.

Ja sitten siihen soittimen jujuun, eli soundeihin: Monia tuntui vaivaavan digivehkeiden "hitaus", eli jotenkin tatsi ei tunnu hirveän luonnolliselta. Ääni syttyy jokusen millisekunnin myöhässä, mikä ainakin minulla aiheuttaa jotenkin skitson olon. Tämä ei siis ole kovin pahana enää näissä nykylaitteissa, mutta kuitenkin.

Parista mallinnettavasta soittimesta on ns. vintage ja modernit versiot, jotka eivät nyt niin radikaalisti toisistaan eronneet, etteikö esmes vahvarin säädöillä saa apauttia samaa aikaiseksi.

Omasta mielestäni insinööritaidon kukkanen on Danon Longhorn mallinnus. Kuinka paljon onkaan nähty vaivaa ja odotettu tekniikan kehtitymistä kuin kuuta nousevaa, että saadaan mallinettua 50-luvun vanerista kyhätty tavaratalosoitin. Briljanttia!

Hauskimmat ja eniten innostaneet mallinnukset olivat rehellisia syntikkasoundeja, joilla jaksoi vatkata vähän pitempäänkin.

Taas 8/12-kielisten mallinnukset kuulostivat huonolta yläoktaavin lisäävältä digidildolta. Lähinnä siis aiheuttivat naurun hörähdyksiä. Samoin nauhattoman simulaatio oli aika hupaisa.

Onko muita Variaxia testanneita?
"Sam on maailman rumin koira - jo kolmatta kertaa" -Ilta-Sanomat 6.7.05
Johannes_t
20.10.2005 10:31:52

Onko muita Variaxia testanneita?

Jonkun kerran (yhteensä useamman tunnin) olen soitinta testannut ja kuunnellut muiden testaamista. Mulle Variax toimii lähes koko repertuaariltaan, esim. Musari todellakin erottuu Presarista ja eri soundeille pystyy helposti löytämään tarkoituksensa. Soitettavuus on yllättävän hyvä reilun tonnin hintaiseksi bassoksi, jonka hinnasta on suurin osa prosessoria yms.

Ja edelleen olen sitä mieltä, että soittimesta on studiossa todellista hyötyä, kun puhutaan siis _studiosta_, ei yksittäisestä basistista joka painuu nauhoittamaan omaa bassoaan omalla mielisoundillaan.
Keny
20.10.2005 11:23:09
Jonkun kerran (yhteensä useamman tunnin) olen soitinta testannut ja kuunnellut muiden testaamista. Mulle Variax toimii lähes koko repertuaariltaan, esim. Musari todellakin erottuu Presarista ja eri soundeille pystyy helposti löytämään tarkoituksensa. Soitettavuus on yllättävän hyvä reilun tonnin hintaiseksi bassoksi, jonka hinnasta on suurin osa prosessoria yms.

Ja edelleen olen sitä mieltä, että soittimesta on studiossa todellista hyötyä, kun puhutaan siis _studiosta_, ei yksittäisestä basistista joka painuu nauhoittamaan omaa bassoaan omalla mielisoundillaan.

Juu oon kans kuullu et jenkkilässä studioissa käyttävät yllättävän moni.Ois nast testaa mut ny en kerkee messuille mitenkään.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
balzary
20.10.2005 18:04:37

Noniin nyt on Variax tyypattu ja tarjotut messukaljat juotu.

Basso on tosiaan aika hyvin pistetty kasaan. Mukava soittaa.

Soundit on ihan jees, ei varmaan lähellä autenttisuutta, mutta erilaisia toimivia soundeja löytyy. Varmasti joku näille käyttöä keksii. Esim Alembic -mallinnus kuulosti aika kivalta omaan korvaan.

8 ja 12-kielisten mallinnukset kuulostaa tosiaan siltä, että oktaaveri on vaan perässä. Kontramallinnus puolestaan kuulostaa jonkinlaiselta envelope filtteriltä, missä se envelope ei koskaan aukea. Alhaalta soittaessa tietyt nuotit oli suht uskottavat, mutta korkeammalta soittaessa oli suoraan sanottuna ihan p*llystä.

Mutta ne synabassot! Ai saakuta miten hienoja ja hauskoja! Niillähän sitä tuli about puolet testisessiosta soitettua, aivan huimia pörinöitä.

Testiläjänä toiminut Kustomin nuppi ja 4x10 kaappi oli myös hyvät, sen mitä niistä pysty variaxin kanssa mielipidettä muodostamaan.
World domination equals world suffocation
It's dread out there you know!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)