Aihe: Perustietoja kitaranrakennukseen?
1
biibob
21.03.2005 21:23:33
Eli unelmana olisi mennä ehkä ensi syksynä jollekkin soitinrakennuskurssille. Sähkökitaran tekisin siellä. Nyt haluaisin kuulla, että onko jotkut mallit aloittelijaystävällisempiä, kuin toiset? Itse olen ajatellut, että telecaster voisi olla kiva tehdä. En kyllä tiedä kuinka vaikea se on. Sitten olisi kiva tietää, että paljonko noin saa varautua maksamaan kitaran tekemisestä, eli kun joutuu ostamaan kaikki puut ja hardwaren, mikit jne..?
Jos joku olisi nimettävä jumalan jälkeen niin se on Jimmy Page.
Juzzu
21.03.2005 21:28:40 (muokattu 21.03.2005 21:30:17)
Tele on hyvä aloituskeppi, tasanen lankkupeli 'helpolla' tallalla kun on kiinteä. Suora lapa, suora pulttikaula.. Siitä vaan.

Rahaa palaa 100-600+ euroon. Väittäisin että 300-450 saat hyvät puut ja hyvät osat. Tuohon voi jo sisällyttää pari mietintätuoppiakin.

Aika jännän nimen annoit tälle ketjulle.
Mikään ei ole niin tärkeää kuin kitaranrakennus eikä sekään ole kovin tärkeää.
biibob
21.03.2005 22:17:09
Tele on hyvä aloituskeppi, tasanen lankkupeli 'helpolla' tallalla kun on kiinteä. Suora lapa, suora pulttikaula.. Siitä vaan.

Rahaa palaa 100-600+ euroon. Väittäisin että 300-450 saat hyvät puut ja hyvät osat. Tuohon voi jo sisällyttää pari mietintätuoppiakin.

Aika jännän nimen annoit tälle ketjulle.

Huomasin juuri itsekkin, että kieltämättä näyttää tuo otsikko hieman siltä, että tässä olisi kerrottu perustietoja kitaran rakennuksesta, vaikka tosiasiassa minä olenkin se joka kyselee. Pahoittelen.
Juzzu
22.03.2005 09:07:59 (muokattu 22.03.2005 09:08:37)
Soon vaan niin että ensimmäistä kitaraa tehdessä kaikkeen menee eksponentiaalisesti enemmän aikaa kuin sitten myöhemmissä projekteissa - varsinkin jos puutöitä ei ole tullut ihan päivittäin tehtyä. Ja jos ensimmäinen rojekti on kovasti haastava saa siihen tuhrattua niin paljon aikaa että voi motivaation kanssa olla ongelmia. On näitä tullut nähtyä, usko pois... Siinä mielessä yksinkertaisempi rojketi olisi hyvä aloitusprojekti, mutta tietenkin jos ajankäyttö ei ole ongelma niin mikäs siinä.

Ei kannata tehdä teleä, jos ei telestä tykkää.
No tämähän on toki erinomaisen totta. Motivoiva tekele se pitää työn alla olla!
kulmahiomakone
22.03.2005 09:50:52 (muokattu 22.03.2005 10:32:01)
Niin no, vaikeahan tohon on siinä mielessä mitään sanoa, että mullakin on vain kokemuksia yhdestä ensimmäisestä kitarasta... Se oli tele, ja telen kyllä halusinkin. Mutta sen verran asiasta kuitenkin, että kun esim. noita (f-tyylisiä) kauloja on tullut tehtyä jo puolentusinaa, niin taitetulla lavalla olevan kaulan tekemiseen ei mene juurikaan kauemmin aikaa kuin suoralapaisen kaulan tekemiseen. Liimausta tietysti joutuu odottelemaan, mutta liimaukset ovat muutenkin enemmän järjestely- ja aikataulukysymys kuin muuta.

Kitaranrakennus on mun mielestä rinnastettavissa aika hyvin kymmenotteluun: itse suoritukset vievät melkoisen vähän aikaa ja enin aika menee niiden suoritusten kelaamiseen. Jotta sillä, että liimakaulalle kaulataskun tekemiseen menee suorituksena vähän enemmän aikaa kuin kaulataskun tekoon pulttikaulalle, ei kokonaisajan kannalta ole hirveästi merkitystä. Tietysti sitten, jos käyttää sitä "kallista rakennustuntia" niiden asioiden kelaamiseen, voi rakentaminen edistyä nihkeästi, mutta siinä tapauksessa edistyminen on nihkeää, käyttää minkälaisia rakenneratkaisuja hyvänsä. Mä pyrin miettimään kaikki työvaiheet rakennustuntien ulkopuolella (mielellään työaikana) niin pitkälle kuin mahdollista, jotta tunnit voi käyttää pääosin suorittamiseen ja tekemiseen.

Ja sitten toisekseen, viimeistelyhommat ovat rakennuksessa mun mielestä ne eniten aikaa vievät ja niiden suhteen kitaran mallilla ei hirveästi ole väliä. Toiseksi eniten aikaa vievät virheiden paikkailut ja korjaukset, koska siinä vaiheessa joutuu yleensä käyttämään tuntia ajattelemiseen, eikä homma edisty. Virheitä ei siis kannata tehdä.

DIT: Jos muistaisi kirjoittaa kaikki suunnittelemansa sanat tekstiin, joku voisi tekstin vahingossa ymmärtää.
Juzzu
22.03.2005 10:06:57
Jeah, viisaita sanoja, kyllä. Lähinnä tarkoitin tuota samaa kuin sinä, että edistyneempänä pystyy etukäteen miettimään mitä tekee, millä ja miksi, suoritus on sitten vain se pyrähdys silloin kun ehtii/pääsee/pystyy koneita käyttämään jne. Mutta ekaa kitaraa tehdessä vaan tuppaa se suoritekin venymään kun ihmettelee miten teriä laitetaan paikoilleen, miten se puu nyt kannattaisi laittaa puristimilla kiinni, hakee tuntumaa miten se ihmeellinen yläjyrsin nyt syö työstettävää puuta, ajaa (liian) varovaisesti kun ei ole tätsiä, etsii sopivaa viilaa jne...
biibob
22.03.2005 14:20:15
No telecasterin juuri haluaisin tehdä. Kysyin muuten vain, että minkä tasoinen se on rakentaa. Tele on kolman parhaan mallin joukossa. Les paulkin olisi siisti tehdä, mutta epäilyttää tuo kaareva kansi.
vrajala
23.03.2005 13:23:58
Tee se tele. Se on melkoisesti yksinkertaisempi kuin esim. tuo LP ja jopa hiukan stratoakin simppelimpi. Ja sen kanssa saa kuitenkin käytyä läpi hyvin suuren osan sähkökitaran rakentamiseen liittyvistä hommista.

Ja kannattaa ottaa isoisä nuista ylläkirjoitelluista jutuista. Niissä piilee viisauden siemen.
Ota näistä sitten selvää
Max
25.03.2005 13:27:56

Kitaranrakennus on mun mielestä rinnastettavissa aika hyvin kymmenotteluun: itse suoritukset vievät melkoisen vähän aikaa ja enin aika menee niiden suoritusten kelaamiseen. Jotta sillä, että liimakaulalle kaulataskun tekemiseen menee suorituksena vähän enemmän aikaa kuin kaulataskun tekoon pulttikaulalle, ei kokonaisajan kannalta ole hirveästi merkitystä. Tietysti sitten, jos käyttää sitä "kallista rakennustuntia" niiden asioiden kelaamiseen, voi rakentaminen edistyä nihkeästi, mutta siinä tapauksessa edistyminen on nihkeää, käyttää minkälaisia rakenneratkaisuja hyvänsä. Mä pyrin miettimään kaikki työvaiheet rakennustuntien ulkopuolella (mielellään työaikana) niin pitkälle kuin mahdollista, jotta tunnit voi käyttää pääosin suorittamiseen ja tekemiseen.

Todella hienosti kiteytetty asia joka tulee varmasti eteen rakennellessa. Oma eka rojekti (strato) valmistunee tossa kesänkynnyksellä. Ja täytyy sanoa että mietiskelyyn ja työvaiheiden suunnitteluun on aikaa käytetty runsaasti...
Kaiken takana on nainen...
McNulty
26.03.2005 13:59:18
Komppaan Luciferia tuossa hommassa...

Kyllä sitä pystyy monimutkaisempiakin värkkejä tekemään, kunhan muistaa että maltti on valttia tässäkin lajissa. Ei ole tyhmää miettiä toiseen kertaan tai pähkäillä siinä sahan tai jyrsijän varressa vielä että "mites se nyt oli?" :)

Hiljaa hyvä tulee... ja sitä rataa.
tommi_899
27.03.2005 22:37:17 (muokattu 27.03.2005 22:40:38)

No telecasterin juuri haluaisin tehdä. Kysyin muuten vain, että minkä tasoinen se on rakentaa. Tele on kolman parhaan mallin joukossa. Les paulkin olisi siisti tehdä, mutta epäilyttää tuo kaareva kansi.

ei se kannen tekeminen loppujen lopuksi ole kovin vaikeaa, tosin mä en ole perfektionisti joten en sitten tiedä miten vaikeaa on jos lähdetään suoraan kopioimaan jotain tiettyä kantta. mutta tossa mun projektissa on toi kaarevuus onnistunu mun mielestä ihan hyvin, I love it!

mullakin oli aluksi sama ongelma, tele vai lespa?, no lespaa sitten lähdettiin tekemään ja tältä näyttää nyt:
http://www.freewebs.com/slash_1/rungonmuotoja.htm
kannessa on vielä hiomista aika paljon, että saan siitä nuo "muhkurat" pois, sikli olisi siihen aika kova työkalu, mutta ei ole osunut vastaan vielä.

kivointa tässä on se, että ensin mittailee tarkasti ja kaikki on oikeilla paikoillaa, sitten huomaa, että esim tallamikin kolo tuli n,1cm liian eteen. no mutta, virheistä oppii ja ensi kerralla sitten paremmin.
aarre on siellä mistä sen löytää http://www.brokenfuture.tk/ pastilli. R.I.P - victims of tsunami http://muusikoiden.net/extra/paita/
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)