Aihe: Gibsonin TV yellow
1
erkko
25.03.2003 19:02:16
Olis tällainen ongelma:

Mulla on valmistumassa Gibson Les Paul Jr. -59. Väriksi olisi tarkoitus tulla legendaarinen TV YELLOW. Ongelma on se, että väri pitäisi jotenkin saada määritettyä maalikaupan värisekoitussysteemiä varten. Onko kellään hajua mikä on tuon värin alkuperä ja löytyykö sitä mistään värikartasta?

Kauppa josta ostan maalin pystyy skannaamaan värin vaikka paperilta tms., kunhan ne vaan tietäis miltä TV YELLOW täytyy näyttää.

Täällä joku Gibson -asiantuntija on neuvonut mua ennenkin, toivottavasti jollain on jotain hajua tästä asiasta.

Kiitos jo etukäteen.
ForSakeN
25.03.2003 19:18:34
Onks sulla tarkotus saada siitä puunsyyt näkymään läpi niinkun alkuperäisissä versioissa. Jos ei niin eiköhän joistain kataloogeista löydy sopiva keltainen väri. Käy kattomassa jos vaikka gibsonin sivuilla on joku värikartta.
Se on siellä missä tuntuu...ja SYVÄLLÄ! (siis se plugi) :o
erkko
25.03.2003 19:32:50
Mun mielestä TV Yellow on peittävä väri, sen läpi ei syyt näy. Gibsonin sivuilla oleva värikartta ei auta, sen tulostus riippuu kumminkin tulostimen väreistä. Olisin melkein itekkin tiennyt että väri löytyy joistain kataloogeista;-)
LaXu
25.03.2003 19:42:07
Onko se nyt niin pilkun tarkkaa, onko se täysin oikea väri? Luulisi, että kelvollisella printterillä saa ihan hyvin sen lähes oikean värin. Toinen mahdollisuus olisi tietysti, jos pystyisit lähettämään maalikauppaan sen kuvan vaikka e-maililla. Tosin sitten tulisi tietysti kyseeseen miten hyvin ko. kaupan monitori toistaa värit... :)

Voisithan tietysti käydä hakemassa jostain Gibsoneita myyvästä liikeestä esitteen, luulisi olevan sen verran hyvin painettu, että väri olisi varsin lähellä oikeaa.

Henk. koht mielipiteeni on, että tuo Junior TV Yellow värityksellä on todella kuvottavan näköinen..mutta kuka mistäkin tykkää. :)
"Walking the fine line between bacon and Christian."
Höpötystä omista soittimista ja vempeleistä.
erkko
25.03.2003 19:47:21
Tekeekö Gibson vielä ton värisiä soittimia?
fox
25.03.2003 20:19:27

Tekeekö Gibson vielä ton värisiä soittimia?

Kaikkihan on mahdollista, tosin tuo väri aiheuttaa päänvaivaa, minunkin tarvitti oikein varta vasten tsekata yhestä kirjasta jossa aged-malliston luoja entisöintiguru ilmoitti, että jos hän pääsisi aikakoneella katsomaan jotain vanhaa projektia Gibsonin tehtaalla, niin hän "would like to see them do TV-yellow.." eli tuosta voit päätellä jotakin. Itse en ole originaalia koskaan nähnyt, mutta kirjallisuuden mukaan se väri on straw yellow with beige...
Ihan vakiona käsittääkseni ei Gibsonilla ole tuon väristä kitaraa mutta eihän sitä tiedä mitä Custom shop tekee. SG Customin yksi mahdollinen värihän on antique ivory että jos otat siitä värimallia ja lisäät keltaisen-kellanruskean määrää niin voipi olla lähellä. Kuka tietää. Hitto kun koneeni on sekaisin kuin seinäkello, (kiitos vaan "kiva kräkkerisetä", olkoon tuhannen haisunäädän kusimyrsky kohtalosi..) niin en pysty tsekkaamaan edes pantone-värikartalta mittään näpsäkkää ehdotelmaa. Koita kehitellä.
Fortune
25.03.2003 20:33:42
Näkyvät myyvän purkissa jotain väriainetta Jenkkilässä:

http://www.flash.net/~guitars/TV_Yellow.html

http://www.flash.net/~guitars/tvimg.html

Otin jostakin Gibsonin värikartasta suuntaa-antavat RGB- ja HSV-arvot TV yellowin suuntaiselle perusvärille, en tiedä missä muodossa ne värit sinne maalikauppaan pitää antaa:

R(ed):255
G(reen):184
B(lue):80

H(ue):35
S(aturation):68
V(alue):100
Ostetaan midipedaali. Katso tori.
Kitarakamakaavio.
erkko
25.03.2003 22:43:15 (muokattu 25.03.2003 22:43:55)
---> A Fortune In Lies

Kiitos tuosta Guitar ReRanchin linkistä. Sieltä löytyi tietoa tuosta väristä. Kuvat siellä vain olivat vähän laimean värisiä. Ja sieltä selvisi sekin että vanhassa viiskytluvun LP jr.:ssä mahongin syyt näkyy. Mulla tulee kyllä sellainen maalikerros kuin uudemmissa kitaroissa, eli ihan 'solid' maalikerros.

Yritin laittaa PhotoShoppiin noi arvot, mutta mun monitorilla ainakin väri näytti vähän haaleelta. Mä oon nähny pari kitaraa missä värinä on TV Yellow, ja se on luonnossa vähän sinapinkeltainen. Tässä on pari kuvaa, mitkä mun mielestä ja mun monitorilla näyttää siltä miltä TV Yellow näyttää luonnossa, varsinkin eka kuva on sellanen mihin väriin mä oikeestaan pyrin.

http://www.kolumbus.fi/erkko.salonen/tv1.jpg
http://www.kolumbus.fi/erkko.salonen/tv2.jpg
ForSakeN
26.03.2003 11:24:12
Todellisuudessahan se ei muistaakseni ole noin kirkkaan keltainen kun noi linkkien kuvat antaa olettaa. Eli hieman haaleampi ja ehkä hieman vihertävämpi.
Se on siellä missä tuntuu...ja SYVÄLLÄ! (siis se plugi) :o
absqua
26.03.2003 11:30:28
Maalikaupassa on tuhansia värejä sisältävä väriviuhka josta kannattaa etsiskellä se sopiva sävy, sillä niitä väriviuhkan sävyjä se maalikaupan hahmokin osaa sillä maalienvärityskoneella sekoittaa. ja jos saa sinne kauppaan mukaan jonkun näytteen siitä oikeasta sävystä niin kannattaa ottaa. Tosin siihen maalikaupan värisävyskanneriinkin kannattaa suhtautua hieman varauksella, eli sekään ei takaa 100% lopputulosta.

RGB-arvoilla ei tee valitettavatsi oikein mitään, ne ovat vain suuntaa antavia. Ja muutenkin kannattaa aina suhtautua ERITTÄIN suurella varauksella monitorin näyttämiin väreihin. Monitorin laatu ja säädöt vaikuttavat asiaan niin paljon, että niihin sävyihin ei ole luottamista. Tämä siis nimimerkillä "graafisena suunnittelijanakin työskennellyt ja tähän ongelmaan päivittäin törmännyt". Jos jonkun värin pitää olla aivan tietty niin se kannattaa aina tarkistaa väriviuhkasta.

Itse epäilisin että TV-Yellow ei taitu perusrautakaupan maalikoneelta, sillä nykyajan pigmentit ovat aikalailla erilaiset kuin esim. 50-luvulla käytetyt, joten vaikka sävy olisikin oikea, niin väripinnassa ei ole esim. sitä oikeaa syvyyttä tms. Mutta yrittänyttähän ei laiteta, eli kokeilemaan vain.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Kossu
26.03.2003 12:10:26
Ongelmahan on tuossa tietenkin se että alunperin värit ovat olleet erilaisia kuin ne miltä ne näyttävät nykyään ja vanhojenkin lakkojen kellastumisasteessa on eroja. Jotkut Pellham Blue sävythän näyttävät nykyään aivan vihreiltä.

Erkko on mielestäni oikeassa siinä että ainakin vuodesta -59 alkaen väri on ollut peittävä, mutta jos minä olisin asialla jättäisin kyllä vähän puun syitä näkymään kerroksen läpi.

En muuten usko että Gibsonilla olisi ollut kovinkaan tarkkaa dokumentointia värien suhteen ja luultavasti TV-Yellow väristä on monta pientä muunnosta muutenkin kuin ultrvioletti valon vaikutuksesta.

Eli ei se niin tarkkaa ole, tee sävy joka miellyttää silmää, vanhatkin kuitenkin eroavat toisistaan hieman
ChuckJimiJeffThundersJohnyBoHooker
erkko
26.03.2003 14:54:01
Joo, taidan mennä maalikauppaan ja ostaa maalin oman silmän mukaan, koska tosta TW yellowsta taitaa jokaisella olla vähän oma näkemys.
erkko
10.04.2003 21:09:54
Huomasinpa että keltainen on aika vaikea väri: jouduin ostamaan kahdet maalit ennen kuin kitarasta tuli sen värinen kun piti. Ekan kerran kun hain maalia, se näytti maalikaupassa ihan hyvältä, mutta kun olin maalannut kitaran, niin se näytti ihan kanarialinnun väriseltä. Tokalla kerralla väri natsas paremmin. Vieläkin siitä tuli snadisti liian kirkas, mutta en jaksanu enää kolmatta kertaa alkaa sitä maalaamaan. kitara on nyt valmis. Täältä löytyy kuva siitä:

http://www.kolumbus.fi/erkko.salonen/esrites.htm

skrollaa sivu alas, uusi kitara on sivulla alimmaisena.
Fortune
10.04.2003 21:17:56
Värit ovat kyllä "ihania" kaikin puolin, juuri pidän taukoa graafisen tekniikan tenttiinluvusta, kyllä tästä vielä melkoinen ammatti siunaantuu :)
Kaupallisuus on ihkua!
Lisää kuvia!
ilkkis
10.04.2003 21:22:50
komia tuli.ensin vähän hirvitti ajatus kyseisestä väristä, mutta hyvältähän tuo näyttää.Onnea vaan uutukaisen johdosta! Nimikin lämmittää vanhan mieltä...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)