Aihe: Kielten paksuuden tutkiminen
1
Bad(B)ass
20.03.2005 00:33:04
Arvoisat kolleegat,

Minulla on ongelma(ok ok.. useita, mutta yksi johon kaipaisin apuanne). Minulla on basso, jossa on kielet. En kuitenkaan tiedä kuinka paksuja kielet ovat. Ne alkavat pikkuhiljaa olla sen verran soitetussa kunnossa, että niitä voisi alkaa vaihtamaan.

Mieleni tekisi kovasti vaihtaa kielet vastaaviin uusiin. Nyt haluasin kysyä, onko olemassa mitään ns kotikonstia kielten paksuuden toteamiseen, vai onko ainut vaihtoehtoni ottaa soitin mukaan musiikkiliikkeeseen ja vertailla siellä kieliä. Kysymyshän on aika pitkälti kuriositeetti pohjalta, sillä eihän basson mukaan ottaminen mitenkään ylivoimaista ole. Jos olisin rikas ja fiksu, minulla olisi kotona toinen setti kieliä, joihin voisin verrata bassossani olevia, mutta kun olen köyhä ja vielä basisti, jää moinen toiveajatteluksi.

Kiitos jo etukäteen.
Ruthless Capitalist!
Penasol
20.03.2005 02:11:33

Jos tunnet jonkun basistin niin kysy häneltä arviota ja jos et, niin musiikkiliikkeen myyjä saattaisi tietää myös. Mittaaminenkin on mahdollista työntömitalla, uskoisin. En usko kielen kuluessaan juuri ohentuvan.
"Puolustusvoimien huumekielto pätee vain rauhan aikana."
Niskamies
20.03.2005 08:08:18
Mittaaminen on mahdollista, jos on vain tarkka mittaustyökalu. Orientoitunut basso kyllä tunnistaa paksuuden tuntuman perusteella.
Meitsi on meshissä.
kalzu
20.03.2005 10:44:58
Ja loppujen lopuksi vaikka ostaisit lähes minkä tahansa (oletetaan nyt vaikka 4-kielisen) kielisetin mitä nyt musaliikkeissä myydään, niin kyllä ne bassoos mitä luultavimmin sopii ja pystyt niillä soitteleen aivan hyvin.
Rasisti? Fasisti? Basisti? Näistä tunnetusti fiksuin on Basisti. (Eikä sekään niin fiksu ole.)
absqua
20.03.2005 11:02:00
Helppo homma: kaivat papan työkalupakista työntömitan, jolla sitten mittaat kielten halkaisijan ja muutat sen tuumiksi.

1"=2,54cm
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
bize
20.03.2005 11:03:03
Mittaaminen on mahdollista, jos on vain tarkka mittaustyökalu. Orientoitunut basso kyllä tunnistaa paksuuden tuntuman perusteella.

Itse taas väittäisin, että samanpaksuistenkin kielien välillä on huomattavia tuntumaeroja riippuen valmistajasta, materiaalista ja päällysteestä. Ja työntömitalla tosiaan luulis onnistuvan tuon mittaamisen.
Jazz music can't get make of living in Finland as it might can be in America example. -teemujazz
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)