Aihe: Absoluuttinen kuulokorva?
1 2 3 4 5 6 7
reijoteppo
25.03.2003 19:00:39
Minullapas onkin Absurdi sävelkorva!Heh heh!!!
Dirk
25.03.2003 19:19:20
Jees; tämä on varsin mielenkiintoinen aihe. Eikös kuitenkin nuo korkeudet eroa henkilöstä riippuen. Kerran satuin olemaan kahden kyseisen ominaisuuden haltian kanssa samassa huoneessa ja niiden "A" :t eros hieman toisistaan.

Eli toisin sanoen tämä on kyky synnynnäinen, mutta laukaseeko ympäristö sitten sen tarkan mieltämyksen? Muodostuuko se A sitten vaikka sen hieman epävireisen kotipianon mukaan, mitä on lapsesta asti soitellu ja johon on tottunut?
Ja jos se on sitten päivän selvä juttu mikä se A on niin pystyykö sitä enää muuttamaan eli tavallaan "virittään" esim. tasan 440:ksi vai tapahtuuko ominaisuuden tajuaminen "like a flash" ja sen jälkeen siihen ei voi vaikuttaa...

Valaiskaa te siunatut...vai olenko ihan hukassa??
Herra Rapu
25.03.2003 19:39:42

Jees; tämä on varsin mielenkiintoinen aihe. Eikös kuitenkin nuo korkeudet eroa henkilöstä riippuen. Kerran satuin olemaan kahden kyseisen ominaisuuden haltian kanssa samassa huoneessa ja niiden "A" :t eros hieman toisistaan.

Eli toisin sanoen tämä on kyky synnynnäinen, mutta laukaseeko ympäristö sitten sen tarkan mieltämyksen? Muodostuuko se A sitten vaikka sen hieman epävireisen kotipianon mukaan, mitä on lapsesta asti soitellu ja johon on tottunut?
Ja jos se on sitten päivän selvä juttu mikä se A on niin pystyykö sitä enää muuttamaan eli tavallaan "virittään" esim. tasan 440:ksi vai tapahtuuko ominaisuuden tajuaminen "like a flash" ja sen jälkeen siihen ei voi vaikuttaa...

Valaiskaa te siunatut...vai olenko ihan hukassa??

ainakin pikkusiskolla vaikuttaa paljon se mitä musiikkia hää on kuunnellut viime aikoina..
Rakkaudesta musiikkiin ja poroihin.
FAT = MOTION
hörhö
25.03.2003 19:47:53

Tuossa on kai nyt kyse sävelmuistista. Jos omaat absoluuttisen sävelkorvan niin se että siellä soi A on yhtä selvää kuin joku sanoisi että A. Sitten on eri asia että jos on kauan soittanut niin oppii musitamaan että miltä nuottien pitää kuulostaa, tai voit sanoa että tuo on A kun joku soittaa nuotin pianosta koska kuulet että "tosta alkaa se riffi ja se riffi alkaa A:lla"

Korjatkaa joku jos oon ihan pihalla.

Ei ihan, mutta melkein. Absoluuttisen saa kuulemma itsekin treenattua melko pienellä vaivalla. Siis äänen korkeuksia ei muisteta vaan niiden "väri". Jokainen ääni on siis tavallaan eri "värinen" ja vireongelmat huomaa samalla tavalla, kun punaisen ja keltaisen välimaaston vaikkapa punertavan oranssiksi. Se ei ole myöskään rasite musiikin kuuntelulle, vaan lähinnä avartaa sitä.

Jos haluatte löytää näitä värejä, kokeilkaapa, kun teillä kuitenkin on joku instrumentti siinä edessä kuunnella fissää. Se on sellainen jousimaisesti resonoiva ja ilkeästi korvaan kalahtava. En löydä sopivaa sanaa, mutta englanniksi twangy. Hakatkaa hetki sitä ja kuunnelkaa sen ilkeää ja pystyyn hyppäävää olemusta. Tämän jälkeen soittaakaa dis. Suunnattoman pehmeä ja miellyttävän samea.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E Rautavaara
Herra Rapu
25.03.2003 19:56:47

Ei ihan, mutta melkein. Absoluuttisen saa kuulemma itsekin treenattua melko pienellä vaivalla. Siis äänen korkeuksia ei muisteta vaan niiden "väri". Jokainen ääni on siis tavallaan eri "värinen" ja vireongelmat huomaa samalla tavalla, kun punaisen ja keltaisen välimaaston vaikkapa punertavan oranssiksi. Se ei ole myöskään rasite musiikin kuuntelulle, vaan lähinnä avartaa sitä.

Jos haluatte löytää näitä värejä, kokeilkaapa, kun teillä kuitenkin on joku instrumentti siinä edessä kuunnella fissää. Se on sellainen jousimaisesti resonoiva ja ilkeästi korvaan kalahtava. En löydä sopivaa sanaa, mutta englanniksi twangy. Hakatkaa hetki sitä ja kuunnelkaa sen ilkeää ja pystyyn hyppäävää olemusta. Tämän jälkeen soittaakaa dis. Suunnattoman pehmeä ja miellyttävän samea.

tuon haluaisin oikeasti nähdä ketä pystyy reenaamaan absoluuttisen sävelkorvan.. onhan noita erilaisia OstosTV-kursseja mutta miten on asian laita..
FAT = MOTION
Aerodactev
25.03.2003 20:16:20
Mulla on alkanut tuo sävelkorva kehittymään - eilen huomasin tunnistavani ainakin C#m - soinnun korvakuulolta. Tunnistin sen kylläkin, kun muistin, että Jethro Tullin Another Harry's bar alkaa juuri sillä soinnulla. Kyllä siinä on ihan oma värinsä, kuten hörhö asian esitti.
Veres! Ajaa sinun etsiä edelleen. Ajaa Google Kierrellä.
Ei eläinkokeille!
Notefix
25.03.2003 20:39:52 (muokattu 25.03.2003 20:40:45)

tuon haluaisin oikeasti nähdä ketä pystyy reenaamaan absoluuttisen sävelkorvan.. onhan noita erilaisia OstosTV-kursseja mutta miten on asian laita..

Joo, ja pienellä vaivalla...?

Kaipaisin vähän todisteita tuosta. Mä olen aina luullut että kyky on synnynnäinen. En ole myöskään kuullut että joku sellaisen saisi tuosta noin vaan. Päinvastoin kyky voi heiketä iän myötä.

Tiedän monia lähinnä klasaripuolen tyyppejä, jotka ovat vuosikausia yrittäneet tuota tuloksetta saavuttaa...Musiikin alalla voi kyllä hyödyllisemminkin aikansa käyttää, kas kun tuo nyt ei ole musan tekemisen kannalta kovinkaan oleellinen ominaisuus.
Herra Rapu
25.03.2003 21:13:04 (muokattu 25.03.2003 21:14:59)

Joo, ja pienellä vaivalla...?

Kaipaisin vähän todisteita tuosta. Mä olen aina luullut että kyky on synnynnäinen. En ole myöskään kuullut että joku sellaisen saisi tuosta noin vaan. Päinvastoin kyky voi heiketä iän myötä.

Tiedän monia lähinnä klasaripuolen tyyppejä, jotka ovat vuosikausia yrittäneet tuota tuloksetta saavuttaa...Musiikin alalla voi kyllä hyödyllisemminkin aikansa käyttää, kas kun tuo nyt ei ole musan tekemisen kannalta kovinkaan oleellinen ominaisuus.

suhteellisen korvanhan saa reenattua kuinka tarkaksi vaan haluaa, kunhan on vähän taipumusta musiikin saralle ja intoa opiskella noita juttuja.

Absoluuttisia korviakin on erilaisia, jotkut tunnistavat/pystyvät laulamaan tietyn äänen, mutta joutuvat silti vertailemaan eri ääniä tuntemaansa korkeuteen. Toi nyt ei ilmeisesti olekaan täysin absoluuttinen sävelkorva :)

Sitten on semmosia ketkä heti äänen kuultuaan pystyvät kertomaan äänen korkeuden tai biisin kuultuaan sävellajin ja soinnut jne.

Pikkusiskolla huomattiin kyseinen korva pianotunneilla, kun soitettava melodia lähti aina opettajan sanoman korkeuden mukaan oikein ja radiobiisit taittuivat yhden kuuntelukerran jälkeen. Ja tämä oli alle kouluikäisenä.
FAT = MOTION
Herra Rapu
25.03.2003 21:13:47

Mulla on alkanut tuo sävelkorva kehittymään - eilen huomasin tunnistavani ainakin C#m - soinnun korvakuulolta. Tunnistin sen kylläkin, kun muistin, että Jethro Tullin Another Harry's bar alkaa juuri sillä soinnulla. Kyllä siinä on ihan oma värinsä, kuten hörhö asian esitti.

tuota voisi kutsua eräänlaiseksi muistikorvaksi.. :)
FAT = MOTION
Aerodactev
25.03.2003 21:57:19

tuota voisi kutsua eräänlaiseksi muistikorvaksi.. :)

Niin no jaa - ihan miten vaan, mutta sitä kautta sitten tunnistan myös A:n ja G#:n jotenkin. Saan tuon C#-sävelenkin hyräiltyä tuosta vaan oikein, heittäen silloin tällöin ehkä 1/4 sävelaskelta.

Tai ehkä vain kuvittelen. Plöö.
Veres! Ajaa sinun etsiä edelleen. Ajaa Google Kierrellä.
Ei eläinkokeille!
Viktor Pelevin
25.03.2003 22:03:42
Meitsi uskoo kyllä että absoluuttinen sävelkorva kehittyy lapsuuden musiikkiympäristön mukasesti oppimaan "oikeat" ja "väärät" sävelet, koska esim. linnuthan tosiaan ei pahemmin seuraa länsimaisia herzejä ja jossain lähi-idän musiikkikulttuureissa oktaavikin saatetaan jakaa esim 23 osaan meijän kehittymättömän 12 sävelen sijaan ja varmaan niitä absoluuttisia on muillakin, kun akateemisesti koulutetuilla valkoihosilla.
"Free your mind and your ass will follow" -G.C.-
kid ego
25.03.2003 22:18:37
mä en mitenkään pysty sanomaan kuulemastani äänestä sen säveltä, mutta osaan aloittaa laulun oikeasta korkeudesta. harjoituksen puutetta tietenkin, mutta johtunee myös osittain siitä, että mun kitarani on viritetty 1/2 sävelaskelta alaspäin ja nuo äänen "värit" vähän muuttuu. kokeilkaa joskus hyräillä jotakin biisiä ja laittakaa se sitten soimaan. aloititteko oikeasta äänestä? tuohon nyt pystyy varmaan suurin osa ihmisistä, mutta mitä sitten.
get the funk out!
Herra Rapu
25.03.2003 22:21:40

Meitsi uskoo kyllä että absoluuttinen sävelkorva kehittyy lapsuuden musiikkiympäristön mukasesti oppimaan "oikeat" ja "väärät" sävelet, koska esim. linnuthan tosiaan ei pahemmin seuraa länsimaisia herzejä ja jossain lähi-idän musiikkikulttuureissa oktaavikin saatetaan jakaa esim 23 osaan meijän kehittymättömän 12 sävelen sijaan ja varmaan niitä absoluuttisia on muillakin, kun akateemisesti koulutetuilla valkoihosilla.

Saattaahan noita korvia olla piilevänä jollain ei-muusikolla?
FAT = MOTION
noir
25.03.2003 22:58:38
Omat pikkusiskot varmaan penteleen kanssa keskustelevat kaupoista paraikaa. Pystyvät nimittäin melodiat hakemaan ihan hyräily pohjalta oikein parilla läpisoittokerralla. Kunhan vielä kasvavat, niin petojahan niistä tulee.
Popmusiikki on Saatanasta, eikä siltikään hyvää.
Herra Rapu
25.03.2003 23:21:10

Omat pikkusiskot varmaan penteleen kanssa keskustelevat kaupoista paraikaa. Pystyvät nimittäin melodiat hakemaan ihan hyräily pohjalta oikein parilla läpisoittokerralla. Kunhan vielä kasvavat, niin petojahan niistä tulee.

Saatanan pikkusiskot, miksei meille moistaa korvaa suotu!! :)
FAT = MOTION
Vilhelmus
25.03.2003 23:26:21

Minkä ikäisiä ja näköisiä pikkusiskoja teillä on?
Sori. Menen nukkumaan.
Born of black wind, fire and steel
Breezer
26.03.2003 03:04:46

Kyllähän se minullakin on reenaantunut vuosien saatossa. Itse olen nähnyt jossain ohjelman, jonka avulla pystyisi tuota ominaisuutta harjoittamaan. Ohjelma soitti äänen, joka sitten piti tunnistaa, ja muuta extraa lisäksi, mutta pääasiassa se oli juuri tuota.

Jep, mä oon kans yhtä tuommosta ohjelmaa testiny. Sille tasolle pääsin suhteellisen helposti, että kykenin tunnistamaan nuotin oikeaksi, "vertailuäänen" pohjalta. Ts. ohjelma soitti ensin vaikka c:n ja sen jälkeen jonku toisen nuotin. Pystyin sen sitten aina tietämään. En tiedä olisinko lisäharjoittelulla kehittynyt lisää. Mitkään kovin erikoiset korvat mulla nyt ei kuitenkaan oo, toivoisin parempia.

Miten sitten oppisikin muistamaan aina jonkun c:n tai a:n taajuuden? Täytyee hommata kunnon elinikäinen tinnitus ja toivoa sen soivan johonkin puhtaaseen säveleen :D

Jos mä joskus vielä saan lapsen, nii laitan vähintään raskaana olevan naiseni vatsaa vasten jonku soittimen ja syötän sinne pari tuntiä päivässä c-duuria... Nii varmaan auttaa, ku etsii sen muijanki jostai musiikkiopistosta.

Sairaita ajatuksia... No nyt nukkumaan, ennenku menee huonoks nää mun jutut.
hörhö
26.03.2003 10:26:35

Itseasiassa olen törmännyt vain yhteen sellaiseen kaupustelijaan, mutta hän on tehnyt yllättävän paljon tuloksia. Siis ihmiset ovat oikeasti kehittäneet sen itselleen suht helposti ja tunnen joitain klasaripuolen tyyppejä, jotka ovat treenanneet sen. Tämä kaupustelija on sitten opettanut tämän muutamille ei muusikoillekkin.

Itse en jaksanut treenata, mutta olen lukenut sen kurssin sisällön läpi. Paljon paskanjauhantaa, mutta se kaikki oleellinenkin asia löytyy. Tähän kykyyn vain suhtaudutaan yliluonnollisena, vaikka se on meillä kaikilla jo valmiiksi. Ei vaan olla opeteltu käyttämään sitä.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E Rautavaara
pwallin
26.03.2003 12:02:03

Joskus tulee kyllä jopa viritettyä kitara melkein kohdilleen ilman mittaria. A-sävelen (ja joitain muitakin) kun pystyn useimmiten hyräilemään lähes kohdilleen, mutta siihen se sitten jääkin...puolikorva?
Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)