Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tiluttaminen
1 2 3 4 57 8 9 10 11
Tony Narrows
20.03.2003 02:10:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

heheheh..tässäpä vasta aihe.
Heavymies vs Bluesman tyyliin.
No oma mielipiteeni on se että itse en kans välitä kaikista tilutuksista,mutta tilutukset eli esim jonkin asteikon mukaiset juoksutukset voivat olla todella hienoa riippuen tietysti kappaleesta ja sen tyylistä..mun milestä hyvä esimerkki tiluttajasta joka käyttää tilutusta mielestäni aivan liikaa ja huonostikin on Ynwie Malmsteen..mutta hyviä esimerkkejä hyvistä tiluttajista on esim Steve Vai joka käyttää
todella hienoja asteikoita ja osaa valita tilutuksensa mielestäni loistavasti..ja ei tunge sitä kokoajan joka väliin.
Ja mitä siihen tulee että osaako ihmiset tiluttaa niin olen sitä mieltä että vaikka itse reenaankin tilutusta ja saanut monesti kuulla siitä kun tiluttelen..siitä on todella hyötyä soittamisessa ja kun osaa TODELLA tiluttaa niin se antaa aivan erinlaiset mahdollisuudet esim kappaleiden säveltämisessä kun ei ole sellaisia tekniikka ongelmia,tai ainakaan niin suuria ;)
 
Toni A Salmi
funkypick
20.03.2003 08:29:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


..siitä on todella hyötyä soittamisessa ja kun osaa TODELLA tiluttaa niin se antaa aivan erinlaiset mahdollisuudet esim kappaleiden säveltämisessä kun ei ole sellaisia tekniikka ongelmia,tai ainakaan niin suuria ;)

 
Olettaen, että haluaa säveltää tilutuskappaleita? No joo, Mä en oo kyllä ihan varma tuosta tilutuksen tarkoituksesta vieläkään. Liittyykö se nimenomaan johonki metalliin tai teini-ikään tai säröihin vai mitä? Kun tuntuu että kitarismi on ainoa ala missä tuota esiintyy. Onko kaikki nopea soittaminen sitten tilutusta vai pelkästään sellainen itsetarkoituksellinen. Missä vaiheessa se sitten voidaan laskea muuksi kuin juuri tuoksi. Jos soitta nopeaa vaihdokset läpi merkaten joka soinnun, mutta silti purskuttaen nuotteja uskomattomalla tarmolla ja nopeudella, tiluttaako vai onko se sit jo soittamista? No joo.
 
You can play anything on any chord as long as you phr^H^H^H play it fast enough.
Keppi
20.03.2003 10:13:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen vähän samoilla linjoilla, kun toi funkypick. Ei kappaleiden säveltämisellä ja tällä "tiluttamisella" pitäs olla mitään tekemistä keskenään. Joku ilkeämielinen voisi jopa väittää, ett tiluttamisesta voi olla jopa haittaa biisin teossa.=) Siksi turhanpäiväisiä monet kitarasankareiden tuotokset ovat.
No joo...jos ei nyt yleistetä. Nää tilutus jutut tuntuu saavan hirveesti huomiota. Välillä tulee sellainen tunne, ett se on koko musiikin tarkoitus. Veikkaanpa, ett toi tosissaan kuuluu vaan tohon nuoruuteen. En usko, et Steve Vaikaan haluaa olla maailman paras tiluttaja. Steveä kiinnostaa enemmän tehdä loistavia kappaleita. Toi kitarasankaruus voi olla aikamoinen "riippa" monen kitaristin uralla. He haluaisivat tulla mieluummin tunnetuks ihan joillain muilla ansioilla.
Jimmy Page on sanonut vanhoilla päivillään, ett nykykitaristit käyttää kappaletta tekosyynä päästä sooloilemaan. Pientä yleistystä siinä Jimmyllä, mutt on tossa mun mielestä kyllä ajatustakin! Page oli kyllä parhaina aikoinaan elävä esimerkki siitä, että kitaraa voi käyttää myös kappaleen soittamiseen. Siksi hienoja riffejä ja kappaleita hän teki!
 
Juuup!
Blues-Mobile
20.03.2003 11:49:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JOS nyt puhutaan musiikista, niin mielipiteeni on tämä: Ei kannata lähteä siitä, että opettelee 10 vuotta tiluttamaan eikä sitten ymmärrä yhtään mitä tiluttaa.Tilulilulaatus ei ole itse tarkoitus musiikissa. Parempi tapa käyttää se 10 vuotta on opetella soittamaan biisejä hyvin, hyvällä soundilla, erityylistä musiikkia, opetella improvisoimaan musikaalisesti, reenata kohtuullisuuden rajoissa sitä tekniikkaa, tehä piisejä, soittaa paljon bändeissä.......ym..
Se nopeuskin kasvaa siinä sivussa aika huomattavasti. Ja sitten haluaisin sanoa tähän bluesman vs tiluman juttuun liittyen, mielestäni nykyään, jos puhutaan n.20-40 vuotiaista "bluues ihmistä", puristisuutta ei ilmene juuri lainkaan, itse ainakin tykkään hyvästä musiikista riippmatta siitä mihin se on kategorioitu. Kun taas hevipuristit on PALJON yleisinpiä, jazz on vitsi, blues on shaissea,jne-...en kuitenkaan yleistä, on hevipuolellakin avara/tervekatseisia soittajia.
 
I might be white but at least I`m funky
CFH
20.03.2003 12:44:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Liittyykö se nimenomaan johonki metalliin tai teini-ikään tai säröihin vai mitä? Kun tuntuu että kitarismi on ainoa ala missä tuota esiintyy.

 
No metallissa se nopeus tuntuu olevan vielä enemmän rumpaleiden juttuja. Kun kuuntelee näitä nykypäivän moderneja power metal, death metal, black metal grindcore ym bändejä niin kaikissa rumpalit vetää kokoajan tuhatta sataa. Vaikka kitarariffi ois suht hidas niin taustalla rumpali vetää kauheeta tuplabasaripaahtoa. hohhoijaa
 
Cletus Awreetus
20.03.2003 21:55:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


No metallissa se nopeus tuntuu olevan vielä enemmän rumpaleiden juttuja. Kun kuuntelee näitä nykypäivän moderneja power metal, death metal, black metal grindcore ym bändejä niin kaikissa rumpalit vetää kokoajan tuhatta sataa. Vaikka kitarariffi ois suht hidas niin taustalla rumpali vetää kauheeta tuplabasaripaahtoa. hohhoijaa

 
Hyvänä esimerkkinä Sonata Arctica. Se rumpali pilaa kaikki (jotkut melkein hyvätkin) biisit sillä takatakatakalla. Äääägh.
 
Kirahvi sanoo öri öri
Vilhelmus
21.03.2003 00:33:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Hyvänä esimerkkinä Sonata Arctica. Se rumpali pilaa kaikki (jotkut melkein hyvätkin) biisit sillä takatakatakalla. Äääägh.

 
Älä syytä rumpalia vaan sovittajaa.
 
Born of black wind, fire and steel
funkypick
21.03.2003 09:02:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Älä syytä rumpalia vaan sovittajaa.

 
Minä syyttäisin molempia. Ettei vahingossa syyllinen jää ilman syytä.
 
You can play anything on any chord as long as you phr^H^H^H play it fast enough.
Vilhelmus
21.03.2003 09:12:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Minä syyttäisin molempia. Ettei vahingossa syyllinen jää ilman syytä.

 
No, hain lähinnä juuri ääripäätä vastakohdaksi noin suorasukaiseen syyttelyyn.
 
Born of black wind, fire and steel
Keppi
21.03.2003 10:03:48 (muokattu 21.03.2003 10:04:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yleisesti ottaen kaikilla tyylisuunnilla on jonkinlaisia tunnistettavia piirteitä. Kliseitä tai ei...niistä sen tyylinen/henkinen musiikki sitten syntyy. Ton tyylisessä musassa se on se tuplabassareiden tykitys...ja mieletön tilulilu.
 
Juuup!
totaali
21.03.2003 23:03:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yleisesti ottaen kaikilla tyylisuunnilla on jonkinlaisia tunnistettavia piirteitä. Kliseitä tai ei...niistä sen tyylinen/henkinen musiikki sitten syntyy. Ton tyylisessä musassa se on se tuplabassareiden tykitys...ja mieletön tilulilu.
 
Ilman kliseitä ei ole tyylisuuntia. Siis jokaisella on omansa, niistähän ne erotellaan ja tunnistetaan. Ei siis mikään paha asia. Aika harva jaksaa oikeesti kuunnella jotakin yltiöfuusiomusiikkia, josta ei saa oikein mitään otetta.
 
Jyrzä
overthewall
25.03.2003 11:37:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

..siitä on todella hyötyä soittamisessa ja kun osaa TODELLA tiluttaa niin se antaa aivan erinlaiset mahdollisuudet esim kappaleiden säveltämisessä kun ei ole sellaisia tekniikka ongelmia,tai ainakaan niin suuria ;)
 
Jotenki musta tuntuu että mä oisin säveltäny jo aika monta biisiä ilman tilutusta.Aikaa menee vaan harjoittelemiseen.Joten en sanois että se auttais säveltämisen suhteen ollenkaan.Eikä se tilutus tarkota sitä että osaa kaiken mahdollisen.
 
kimurantti1
25.03.2003 21:32:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin minullekkan ei ole vielä selvinnyt, mitä tiluttaminen kokonaisuudessaan tarkoittaa... tarkoittaako se ylipäänsä nuottien soittamista aivan helvetillisellä temmolla, vai tarkoittako se vaikkapa vain tiettyjä kohtia, joissa tarkoitus onkin vain soittaa nopeasti.
Itse vastustan rajusti sitä, jos jossain kappaleen kohdassa/soolossa on tarkoitus vain soittaa nopeasti. Itse olen ymmärtänyt tilutuksen tuon jälkimmäisen käsitteen mukaan.
Kun aloitin musiikin kuuntelun (siis kunnon musiikin), niin ajattelin heti ensimmäisessä soolossa että voi jumaliste kun on hyvä kitarisi, ja tämä taas varmaan johtui siitä, etten itse osannut soittaa tuolloin vielä kunnon tilutuksia. Joka tapauksessa, olen osittain samaa mieltä siitä, että kun osaa ns. "tiluttaa" niin kappaleiden tekeminen tai oikeammin niiden soittaminen on paljon helpompaa, mutta joitain se liiallinen tiluttaminen haittaa (esim. Ynkkä).
Vasta vähän pri vuotta sitten aoin tekemään sooloja, joissa nimenomaan vältin tiluttamista, ja keskityin enemmän soundiin ja melodiseen puoleen, ja karsin kaikin mahdolisin keinoin turhat tilutukset pois. Vähän ajan päästä huomasin, että hetkinen, tämähän kuulostaa hyvältä vaikkei tässä ole kuin yhtäkään tilua. Ja tähän pitäisi pyrkiä.
Tämä vaihe tulee varmaankin jokaiselle muusikolle jossain vaiheessa uraansa tai soittoharrastustaan.
Kaiken tämän litanian jälkeen voin vain todeta, että ainoa mikä kappaleissa merkitsee jotain, on se, että miltä kaikki kuulostaa, vaikka koko kappale olisi tilutusta tai siinä ei olisi yhtä ainutta tilua.
Eli kysymys kuuluukin: Onko väliä kunka vaikea tai taidokas kappale on, jos se kuulostaa vain hyvältä ???
 
Herra Rapu
25.03.2003 21:38:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tähän topiikkiin vois heittää vaikka tämmösen välikommentin:
 
niin.
 
Rakkaudesta musiikkiin ja poroihin.
FAT = MOTION
Arkka
26.03.2003 01:46:21
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hehee, nauroin itteni kipeeks kun luin näitä tilityksiä =)
 
Henkilökohtaisesti minusta on hauska katsella kun joku pomppii takaperin voltteja, miksei siis olisi hauska seurata myös soittoteknistä akrobatiaa.
 
Heh, mulla musiikkiin pätee sääntö: Kunhan se on hyvää niin se on hyvää, ellei tarkoitus ole olla huonoa, jolloin se voi silloinkin olla hyvää ;)
 
Sitäpaitsi on hienoa, että me epämusikaalisetkin ihmiset pääsemme loksauttelemaan leukoja alas teknisellä huippuosaamisellamme, vaikka nuotit ei aina kuulijan mielestä oikeassa järjestyksessä tulisikaan...
 
Puukkoo kurkkuun!
CFH
26.03.2003 07:41:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähän ajan päästä huomasin, että hetkinen, tämähän kuulostaa hyvältä vaikkei tässä ole yhtäkään tilua. Ja tähän pitäisi pyrkiä.
 
Ei mihinkään pidä pyrkiä. Toihan on sama asia kuin se jos joku pyrkii pelkkään tilutukseen. Mitään ei pidä sulkea automaattisesti pois.
Eihän vanha Metallicakaan ois niin hyvä jos Batteryn ja Creeping Deathinkin kaltaisissa biiseissä ois pelkästään Fade To Blackin ja Sanitariumin alkusoolojen tyylistä sooloilua. Sehän ois vaan sävellyksestä pois.
 
kimurantti1
26.03.2003 22:30:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Ei mihinkään pidä pyrkiä. Toihan on sama asia kuin se jos joku pyrkii pelkkään tilutukseen. Mitään ei pidä sulkea automaattisesti pois.
Eihän vanha Metallicakaan ois niin hyvä jos Batteryn ja Creeping Deathinkin kaltaisissa biiseissä ois pelkästään Fade To Blackin ja Sanitariumin alkusoolojen tyylistä sooloilua. Sehän ois vaan sävellyksestä pois.

 
Anteeksi nyt kun en jaklsa kirjottaa enempää...
Tarkoitin kyllä, että pitäisi pyrkiä siihen, että sen saa kuulostamaan hyvältä vaikka siinä ei olisi yhtään tilua tai vaikka siinä olisi koko saamarin kappale tilutusta!!!
 
Ja tuo Metallica juttu oli hyvä esimerkki, nuo kappaleet/soolot kuulostavat hyviltä vaikka ne ovatkin pelkää tilutusta.
 
Jos trash metallia ruvetaan soittamaan sooloja, niin tottakai nopea asteikkojen sahaaminen kuulostaa paremmalta, mutta hyvänä esimerkkinä minua ärsyttää Ynkkä, kun äijällä on pari aivan perkeleen hyvää hidasta kappaletta, ja sitten kitarasoolo on aivan pelkkää tilutusta, eikä soolossa ole mietity melodioita ollenkaan (=hitaaseen kappaleeseen sopii mielestäni paremmin melodinen soolo, kuin hirveä asteikkojen sahaaminen).
 
Arkka
27.03.2003 00:18:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hehe, saat tiluttamisen kuulostamaan sairaudelta =)
 
Puukkoo kurkkuun!
WelmerX
27.03.2003 14:37:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis, jos tiluttamisella tarkoitetaan sitä että soitetaan nopeasti niin silloinhan tiluttaa voi vaikka kaks kuukautta soitellu lökäpöksy..
Kuunnelkaa ensin Axel Rudi Pellin 'tilutusta' ja sitten vaikka Vinnie Moorea, niin huomaatta sen hyvän tekniikan merkityksen.
En ainakaan ite usko että hyvästä soittotekniikasta voi olla haittaa missään tilanteessa.
 
Keppi
27.03.2003 16:19:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuunnelkaa ensin Axel Rudi Pellin 'tilutusta' ja sitten vaikka Vinnie Moorea, niin huomaatta sen hyvän tekniikan merkityksen.
En ainakaan ite usko että hyvästä soittotekniikasta voi olla haittaa missään tilanteessa.

 
Axel Rudi Pellin musiikki on ainakin mun mielestä jo niin luokatonta, etten viittis vaivautua. Yks Mooren levy mulla onkin, mutt ei sekään oo nyt ihan jumalattomasti iskenyt.
 
Ei kai siitä haittaa ole. Harva sitä vaan alkaa mielettömiä tekniikka treenejä harjoittamaan huvikseen...ihan sentakia, ettei siitä nyt mitään haittaakaan oo. Kyllä se vie aikaa ja se aika on pois jostain muusta.
 
Juuup!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 57 8 9 10 11

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «