Aihe: Soittolistassa pitäytyminen
1 2 3
mack the knife
18.03.2005 21:11:25
STOP, STOP, STOP ja STOP!

Takaisin aiheeseen: miten saadaan setti parhaiten miellyttämään yleisöä? Miksi sovitusta setistä joudutaan poikkeamaan?

Pari esimerkkiä, miksi joudutaan poikkeamaan.
Kun mennään lavalle, ja huomataan, että yleisön joukossa on 99 miestä ja yksi nainen. Tai toisin päin. Ei silloin valssilla aloiteta.
Tai sitten kesken setin, lavan vieressä tanssii tosi hyvin pariskunta. Heiltä voi kysyä ihan tuosta vain, että miten olis esimerkiksi hidas valssi. Monesti tulee kiitosta. Ja kun ulkoa osaa biisit, niin ei tarvi plärätä sitä hidasta valssia jostain kansion uumenista esille. Ei muuta kuin yks kaks kol kaks kaks kol ja menoksi.
Joskus huomaa jo muutaman biisin jälkeen esim. että tänään ei mene perusvanha tanssimusiikki ollenkaan. Silloin muutetaan lennossa tyyli toiseksi.
Ei ne biisilistat näissä hommissa toimi, tilanne elää koko ajan niin paljon.
Teissä on pondusta, Brooke ja Stephanie!
kuunsirppi
18.03.2005 21:23:52
Kai se normaalista setistä poikkeaminen on juur siks, että se tilanne pitää arvioida aina miljoona kertaa illan aikana uudelleen sen mukaan, mikä saa ihmiset lattialle.

On mullakin tehtynä viiden setin lista, mutta tosi harvoin sitä voi käyttää. Kyllä se vaan pitää mennä sen mukaan, onko siellä lattialla väkeä, vai ei.

Mulla ei oo vielä kokemusta ja ammattitaitoa itsellä niin paljon, että ehtisin miettiä laulaessani, että mitä seuraavaksi, mutta onneks pojilla on ja sieltä tulee aina jo edellisen biisin aikana tieto, että mitä mennään seuraavaksi. Mä sitten, jos joudun niitä sanoja kaivamaan, niin kaivan niitä siinä lennossa, kun intro jo soi...
jmercy
19.03.2005 01:03:49
Soittolistat ovat hyviä toisinaan. Mutta tilanne riippuu bändistä ja monesta muusta seikasta.
c64
19.03.2005 01:49:30
Ei ne biisilistat näissä hommissa toimi, tilanne elää koko ajan niin paljon.

Näinhän se menee... Yleisön mukaan kattotaan mitä lähdetään vetämään. Mummoille humpat ja nuorille diskot
Hyvin pojat soittaa, mutta kyllä teillä haitari pitäs olla!
mack the knife
19.03.2005 11:14:27
Soittolistat ovat hyviä toisinaan. Mutta tilanne riippuu bändistä ja monesta muusta seikasta.

Flame... :)
"Soittakaa Ikkunaprinsessa."
"Ei voi kun se on kolmannen setin kuudes biisi."
uruttaja
19.03.2005 11:16:02
Flame... :)
"Soittakaa Ikkunaprinsessa."
"Ei voi kun se on kolmannen setin kuudes biisi."

No miksi se pitää ylipäätään soittaa, kun joku tura muistaa yhden biisin? Varmaan mekin tämä Ikkunaprinsessa tänään tempastaan, mutta vaikka joku huutaisi kitarisat nurin päin sitä, niin se tulee kun se aika on.
mack the knife
19.03.2005 11:25:51
No miksi se pitää ylipäätään soittaa, kun joku tura muistaa yhden biisin? Varmaan mekin tämä Ikkunaprinsessa tänään tempastaan, mutta vaikka joku huutaisi kitarisat nurin päin sitä, niin se tulee kun se aika on.

Voihan sen nyt soittaa, jos foksia ollaan muutenkin menossa. Mikäs sen ammattimaisempaa.
aisa
19.03.2005 11:36:41
Voihan sen nyt soittaa, jos foksia ollaan muutenkin menossa. Mikäs sen ammattimaisempaa.

asslicker. ;)
Jos helvetti on täynnä, saatana joutuu seisomaan...
grooveman
19.03.2005 12:23:20 (muokattu 19.03.2005 12:23:56)
Olen jonkun verran tehnyt tanssikeikkaa ja kakkosbändi-hommiakin ollut mm. Finlanderssin kanssa ja itse asiaan, miksi kaikki turakaiset tulee sitä Kuurankukkaa ja masurkkaa toivomaan aina siltä kakkosbändiltä? Miksi ei koskaan ykkösbändiltä? Ja jos bändi ei toteuta toivetta niin sitten se juttu alkaa kiertämään että olipas paska ja ylimielinen bändi.
V**** mua enää huvita oikein mikää!
...jatsiahan mie olen aina halunnu soittaa.
SF3YLO
19.03.2005 13:22:23

Tanssi.netin mukaan tuosta tulisi sitten paksu mappi, jossa on vain yksi välilehti "beat" :D

Tuossa ratkaisussasi tosiaan voisi olla ideaa, uusin pari aina kyseisen lajin ensimmäiseksi, niin ei jää soittamattakaan. Sitten kun tulee sellaisia biisejä, joista ei oikein tiedä mitä hittoa ne on, heittää pois kokonaan tai settiin "ööö" :)

Tämmönen kansiohan mulla on ;). Vaikka on vielä foxit ja "hitaat" koitettu erotella. Varsinkin noitten kanssa beat osasto on melkein puolet. Jos vielä otettais tuo "pop" osastokin mukaan laskuihin (kuka nyt niitä oikeasti osaa erotella, mikä on pop, beat, fox tai muuta), niin nämä biisit ovat reilusti yli puolet....
baron
19.03.2005 13:46:10

STOP, STOP, STOP ja STOP!

Takaisin aiheeseen: miten saadaan setti parhaiten miellyttämään yleisöä? Miksi sovitusta setistä joudutaan poikkeamaan?

1. Et tiedä mikä on yleisön toive: Kännisimmät/suuriäänisimmät eivät välttämättä edusta yleisön mielipidettä, kun yrität niitä miellyttää, suuri hiljainen enemmistö voi istua tympääntyneenä.
2. Vaikka kuinka yrittäisit, et voi miellyttää kaikkia.
3. Vaikka haluaisit/voisit toteuttaa toiveita, ei niitä tarvitse tehdä heti, voit luvata, että seuraavassa setissä ja silloin ei mitään kesken kaiken lappushowta.
On typerän näköistä, että kun basistilta on pyydetty yhtä, kitaristilta toista ja laulajalta kolmatta toivepiisiä, alkaa "tulopoliittinen neuvottelukierros" lavalla, kenelle esitetty toive toteutetaan.
The Steinway piano - with its beauty and power - is the perfect medium to express the performers's art, drama and poetry
aisa
19.03.2005 13:53:17
minäpä olen sitä mieltä että ei se paljon menoa haittaa vaikka siinä lauteilla välillä aprikoidaan seuraavaa piisiä. siitäkin kun voi tehdä hauskan "ohjelmanumeron".
eihän sitä tarvi olla hoomoilasena ja supatella että mitä vedetään seuraavaks, vaan hoidetaan sekin homma rennolla otteella ja hauskasti.
ei se pikku viive ketään yleisössä haittaa jos sen aikana on mukavaa katseltavaa lauteilla.
aisa
19.03.2005 14:09:20
Mä oon aika tiiviisti viime aikoina kiertänyt kolleegoita katselemassa/kuuntelemassa (eilen viimeeksi) ja mun henkilökohtainen mielipide on, että pieni viive ainakaan kappaleparien välissä ei ole mikään virhe, mutta jos sen jälkeen suhteellisen vähäeleisesti polkaistaan seuraava piisi käyntiiin, tekee mulle pro-vaikutelman ja enemmän tai vähemmän muodolliset torikokoukset harrastelijamaisen.

hyvä niin jos se sinuun tekee vaikutuksen, mut edelleenkin olen sitä mieltä että se turha jäykistely persiiseen ja takki auki pitkin maailmaa. ja ihan kokemuksesta voin sanoa että toimii.
baron
19.03.2005 14:10:29

hyvä niin jos se sinuun tekee vaikutuksen, mut edelleenkin olen sitä mieltä että se turha jäykistely persiiseen ja takki auki pitkin maailmaa. ja ihan kokemuksesta voin sanoa että toimii.

"Kaikki tiet vievät Roomaan!"
The Steinway piano - with its beauty and power - is the perfect medium to express the performers's art, drama and poetry
aisa
19.03.2005 14:11:50
"Kaikki tiet vievät Roomaan!"

no ei ihan.
esim. sipurantie vie ahtialasta takkulaan.
vatta
19.03.2005 14:34:01
Olen jonkun verran tehnyt tanssikeikkaa ja kakkosbändi-hommiakin ollut mm. Finlanderssin kanssa ja itse asiaan, miksi kaikki turakaiset tulee sitä Kuurankukkaa ja masurkkaa toivomaan aina siltä kakkosbändiltä? Miksi ei koskaan ykkösbändiltä? Ja jos bändi ei toteuta toivetta niin sitten se juttu alkaa kiertämään että olipas paska ja ylimielinen bändi.
V**** mua enää huvita oikein mikää!

Tai esitetään toiveta,että soittakaa kappale "valssitaan ku valssittaa". Jaa eikö pojat osaa kipaletta, sehän soi (yhden kerran) metsäradiossa samana vuonna ku Rautavaara voitti keihäskultaa. Niin ja se on vielä velipojan sävellys.
Tais mennä pahasti offtopic.
klikki senkun kiilaa ja sliippaa!
c64
19.03.2005 15:05:08 (muokattu 19.03.2005 15:21:10)
Tai esitetään toiveta,että soittakaa kappale "valssitaan ku valssittaa". Jaa eikö pojat osaa kipaletta, sehän soi (yhden kerran) metsäradiossa samana vuonna ku Rautavaara voitti keihäskultaa. Niin ja se on vielä velipojan sävellys.
Tais mennä pahasti offtopic.

Eii... ei tommosta voi sattua.. :) Ja joka kerta toi saamarin pojat sitä ja tätä. Kyllä teillä pojat haitaripeli tarttis olla, eikö pojat osaa, pojilla on kiire juopottelemaan kun eivät enää soita (valomerkin jälkeen...)
Hyvin pojat soittaa, mutta kyllä teillä haitari pitäs olla!
poppamies
19.03.2005 18:32:13 (muokattu 19.03.2005 23:16:34)

...Miksi ei koskaan ykkösbändiltä? Ja jos bändi ei toteuta toivetta niin sitten se juttu alkaa kiertämään että olipas paska ja ylimielinen bändi...

Ykkösbändi on ykkösbändi, oli sitten Agents tai ZZ Top. Yleisö ottaa nöyrästi vastaan mitä sieltä tulee.
Kakkosbändiä sen sijaan saatetaan pyörittää miten halutaan kun ei sillä ole selkärankaa, vaan soitetaan mitä pyydetään kuin joku helevetin jukeboksi.
Kannattaisi pitää jonkun verran ylpettyä yllä muuten saatte olla "kakkosbändi" lopunikänne ja joudutte lopettamaan katkerina koska teitä ei koskaan kunnioitettu omana erikoisena bändinä, sellaisina muusikkoina kun olette.
Mikään menestyksellinen bändi ei soita sillisalaattia.
"G-strings are for strippers"
toyopet
19.03.2005 18:43:29
Meilläkin on hieno 7 setin soittolista ja kaikki kappaleet on sitten kansiossa vaikka kansiota ei taida tarvita kuin solisti. No joulun alla soitettiin 4 keikkaa samassa paikassa ja pistin kaikki keikat MD:lle ja meinasin, että teen nyt sitten sellaisen kokoelman, että kaikki settilistan kappaleet löytyy siltä. Voi vaikka tuuraajille soittaa malliksi, että näin meillä (no joo).

Mutta eihän sieltä saanut 4 illalta täydellistä settiä yhtään. Aina on soitettu jotain listalta mutta ei kuitenkaan kaikkia ja jotain sitten jopa listan ulkopuolelta.

Että se siitä listalla pysymisestä.
Jos tunnet omistavasi ylimääräisiä Odsmobilen moottoreita, saapi kertoa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)