Aihe: "Hermotreenit"
1 2
baron
12.03.2005 15:55:31

Meillä bändissä laulajalla on taipumusta siihen, että sound-checkissä haluaa vielä pitää viime hetken treenit ennen keikkaa.
Mun mielestä kun joka soittimen soundit ovat kohdallaan, yhden piisin voi soittaa ja tarkistaa balanssit, mutta ei mua huvita enää siinä vaiheessa alkaa harjoittelemaan.

Onko "hermotreenit" muille tuttu ilmiö?
The Steinway piano - with its beauty and power - is the perfect medium to express the performers's art, drama and poetry
half
12.03.2005 16:05:15
On eräänlainen pakkomielle, kuten tarkastaa lähtiessä valot, hella yms. 30 kertaa. Kun tekee tarpeeksi monta keikkaa olo helpottuu ja siitä pääsee yli.
Väärin ? Kyllä tämmöinenkin biisi kai on.
baron
12.03.2005 16:34:16

On eräänlainen pakkomielle, kuten tarkastaa lähtiessä valot, hella yms. 30 kertaa. Kun tekee tarpeeksi monta keikkaa olo helpottuu ja siitä pääsee yli.

Kuka pääsee, kuka ei.
The Steinway piano - with its beauty and power - is the perfect medium to express the performers's art, drama and poetry
markkuv
12.03.2005 16:34:57 (muokattu 12.03.2005 16:35:54)

Meillä bändissä laulajalla on taipumusta siihen, että sound-checkissä haluaa vielä pitää viime hetken treenit ennen keikkaa.
Mun mielestä kun joka soittimen soundit ovat kohdallaan, yhden piisin voi soittaa ja tarkistaa balanssit, mutta ei mua huvita enää siinä vaiheessa alkaa harjoittelemaan.

Olen huomannut saman ilmiön erään hanuristin kanssa joka ei tee kuin 10 - 20 keikkaa vuodessa. Mun näkemyksen mukaan kyseessä on juuri tuo hermoilu/jännittäminen jota sitten laukaistaan viime hetken vedolla -

toisaalta muistan kyllä semmoisenkin ajan kun keikkakilometrejä oli enemmän edessä kuin takana, sillloin saattoi sound-checkin yhteydessä vetää yli tarpeellisen määrän, koska oli vain niin kiva soittaa, varsinkin jos soundi ym. oli kohdillaan.
mack the knife
12.03.2005 17:13:11
Ei omassa bändissä, mutta joskus olen nähny muilta. Kerran oltiin Yläneellä, kolmen bändin keikka. Toinen niistä muista veti valehtelematta 8 biisiä alusta loppuun sooloineen omassa soundcheckissään. Kuunneltiin baarista että ei ole totta. Ehdittiin syömään rauhassa ja mentiin siitä saunaan ja ne vasta oli lopettelemassa sitä hommaa. En ymmärtäny asian pointtia, soundi ei muuttunu koko aikana suuntaan eikä toiseen.
Ridgen artikuloitu raivo ansatiimin edessä!
clave
12.03.2005 17:19:45

Ei omassa bändissä, mutta joskus olen nähny muilta. Kerran oltiin Yläneellä, kolmen bändin keikka. Toinen niistä muista veti valehtelematta 8 biisiä alusta loppuun sooloineen omassa soundcheckissään. Kuunneltiin baarista että ei ole totta. Ehdittiin syömään rauhassa ja mentiin siitä saunaan ja ne vasta oli lopettelemassa sitä hommaa. En ymmärtäny asian pointtia, soundi ei muuttunu koko aikana suuntaan eikä toiseen.

Sama ilmiö on monasti ihmetyttänyt muakin. Baron keksi kuvaavan nimenkin - hermotreenit. Kun siihen liitetään vielä oudon kukkoileva psyykkaus toista bändiä kohtaan, ei voi välttyä joltain riitti-metaforalta. Metsot soittimella:)
"Täytyy varoa, ettei turhaan tehty työ mene hukkaan"
Dr Dominant
12.03.2005 17:43:11

Ei siinä enää auta soundcheckin kohdalla alkaa treenaamaan ... ;) Joskus tietysti joutuu jotain kattelemaan jos vaikka "artisti" päättää lisätä illan kappalevalikoimaan ennenkuulematonta ohjelmistoa ... 8P Näinkin tapahtuu kun stara on riittävän iso. Toisaalta, sitten voi aina yllättää "artistin" joka ilta jollain käytännön vedätyksellä. Tämä tietysti edellyttää sitä että "artisti" ei ole paikalla soundchekissä eikä tarvitse hermotreenejä.
"Dr Dominant, I Presume?!"
Sertzo S
12.03.2005 17:51:38

Itsevarmojen solistien ei tarvitse noin tehdä.
Ei merkitse sitä, etteivätkö jännittäisi tai olisivat edes hyviä.
Ei ole tullut vastaan tuollaista tapausta urallani.

Stemmoja ollaan aikoinaan tarkastettu joskus ennen keikkaa, milloin se on ollut mahdollista.
clave
12.03.2005 17:54:33

Ei siinä enää auta soundcheckin kohdalla alkaa treenaamaan

Vähän sama kuin tenttiin lukeminen ennen tenttiä. Tuurilla osuu tärppeihin.
jmercy
12.03.2005 21:43:17
Tuttu juttu ja epävarmuudesta sekä egoilusta on mun mielestä kyse. Omaan ääneen kun ei tunnu ikinä kyllästyvän. Meillä on rockbändissä hemmolla vähintään 5 biisiä soundcheckissä ja itse ehkä hieman enemmän maailmaa nähneenä alkaa solmiota kiristämään aina!
edge
13.03.2005 16:42:48
Olin Turussa musiikimessuilla v92 ja siellä pa-klinikalla kuuntelemassa kun ammattimiehet puhuivat asiaa mm. soundchekistä. Mieleen jäi, että soundchekissä soitetaan pätkä ja korjataan jos on korjaamista minkä jälkeen sama suoritetaan että kaikki on ok. Se ei ole missään tilanteessa treenipaikka. On kuulema varsin tyypillistä(oli) että bändit vetää ohjelmiston läpi, ja hermohan siinä menee. Mutta taasen paikkaansa puoltaa esim meillä jossa miehet asuu ympäri Suomea jolloin treenien järjestäminen on sula mahdottomuus muulloin kuin keikan alussa. Mutta meillä onkin miksaaja bändin sisältä..ja genre on iskelmää..
hyh,hyh...
mack the knife
13.03.2005 16:47:45
miehet asuu ympäri Suomea jolloin treenien järjestäminen on sula mahdottomuus muulloin kuin keikan alussa

Tuota systeemiä mekin käytettiin samasta syystä. Katsottiin kotona oma osuus, ja sitten soundcheckissä biisi kasaan. Ei se silloin niin haittaakaan, sehän on asiallista tekemistä. Mutta tuo, että vanhat rallit aina ja aina kokonaan.
Joskus poppibändin aikoihin ihmettelin jo sitä, että mentiin kerran viikossa "treenikämpälle" ja vedettiin molemmat keikkasetit läpi. Luulis että kyllä ne nyt mielessä pysyy, vaikka ei aina niitä rämpyttäis, joka ikinen viikko.
Ridgen artikuloitu raivo ansatiimin edessä!
Simplex
13.03.2005 17:11:59

Meillä tuo soundcheck on yhtä kuin eka setti. Paskaltahan se yleensä soundejen puolesta kuulostaa mutta siinä vältyy etukäteen roudaamiselta ja keikkapaikalla notkumiselta. Tokassa setissä alkaa olemaan jo soundit kohdallaan, joskus koko keikka vedetään kurasella balanssilla. Joskus tosin on pakko roudata etukäteen mutta silloinkin roudaamassa on vain 25-50% bändistä. Tietysti voidaan sanoa että toiminta on epäammattimaista mutta kaiken muun duunin lisäksi vapaa-aika on kortilla ja sen ajan kun notkuisi takahuoneessa jauhamassa samoja kypsiä juttuja samojen kypsien jannujen kanssa niin istun himassa vaikka saunassa.
Ei muuta kuin huumoria peliin ja lisää paskaa housuun!
jmercy
19.03.2005 00:31:59
Mutta tuo, että vanhat rallit aina ja aina kokonaan.
Joskus poppibändin aikoihin ihmettelin jo sitä, että mentiin kerran viikossa "treenikämpälle" ja vedettiin molemmat keikkasetit läpi. Luulis että kyllä ne nyt mielessä pysyy, vaikka ei aina niitä rämpyttäis, joka ikinen viikko.

Mack, niin mäkin ajattelin ja ajattelen edelleen, mutta kaikki eivät ole tehneet tarpeeksi tai kaikki eivät tule koskaan tehneeksi tarpeeksi = artistitauti
clave
19.03.2005 00:49:29

Ei siinä tsekin aikana enää mitään opi?

tää on totta. sama lätkässä, leijonat ajaa helposti tsekin miinaan:)
uruttaja
19.03.2005 00:50:18
tää on totta. sama lätkässä, leijonat ajaa helposti tsekin miinaan:)

Justiin joo. älä spekuloi sekundaari argumentein,
jmercy
19.03.2005 01:20:06
Ei opi, mutta niinkös se artisti aina sanoo, kyl mä tän osaan`....
uruttaja
19.03.2005 01:21:20
Ei opi, mutta niinkös se artisti aina sanoo, kyl mä tän osaan`....

Eikö se ole artistin ongelma..
grooveman
19.03.2005 10:34:41
Lyhyin rumpusoundcheck ikinä:

Polje sitä basaRiittää!

kiitos ja anteeks.
...jatsiahan mie olen aina halunnu soittaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)