paavi 31.01.2005 01:50:50 | |
---|
pääsen vaikka uinka matalalle ja ilman falsettia ohuen E-kielen 8. C-väliin. Sanokaa nyt jotain mulle etten puhu ihan läpiä päähäni. Höpsö kun olen. Toi on se C, josta maksetaan sankaritenoreille miljoonia.
Wau! onpa syvällistä... Eikun siis syvältä. |
Cadaver 31.01.2005 19:09:39 (muokattu 31.01.2005 19:11:07) | |
---|
Eikai tenori-C:ssä sinänsä mitään ihmeellistä ole, muistaakseni mm. Legenda Taikamiekasta-biisin lead-äänen korkein nuotti (mitenkään loistavaa Matias "Balm" Palmia vähättelemättä). Rokissa/metallissa saatetaan vaan laulaa aika lailla ohuemmin, eli enemmän pää-äänellä, kuin oopperassa.. |
Kolada 07.02.2005 15:53:47 | |
---|
Rokissa/metallissa saatetaan vaan laulaa aika lailla ohuemmin, eli enemmän pää-äänellä, kuin oopperassa.. Joo, tuostahan se ero tulee. Klassisella laulutyylillä tuo ylä-c on huomattavasti hankalampi vetästä kunnolla ja tosiaan kuulostaa aika erilaiselta. |
bibly 14.03.2005 19:35:44 | |
---|
Tyttö oon.. ja vaikka mihinhän sitä pääsee kun laulaa vaan. Mutta hyvin pitää olla ääni auki.. ehdottomasti! |
paavi 15.03.2005 10:56:59 | |
---|
Joo, tuostahan se ero tulee. Klassisella laulutyylillä tuo ylä-c on huomattavasti hankalampi vetästä kunnolla ja tosiaan kuulostaa aika erilaiselta. Näinpä. Siis kyllähän power metallissa yms. pyöritään kokoajan noilla korkeuksilla, mutta se onkin eri tekniikka. karpela diem (tartu tanjaan) |
wewwie 15.03.2005 14:08:48 | |
---|
tänne johonkin kirjottelin jo mutta nyt sitten vähän varmemmin. laulunopettajan mukaan olen nyt lyyrinen mezzosopraano mutta todennäköisesti minusta tulee dramaattinen sopraano. noiden välillä päättäminen ei ole kuulemma mitenkään ajankohtaista vaan sen päättää seuraava laulunopettaja korkeakoulussa. tuo oli ehkä piristävintä mitä olen ikinä laulunopettajalta kuullut. ei se ole helppoa olla näin älykäs... |
Hank Hill 16.03.2005 16:11:25 | |
---|
Miten te laskette nuo oktaavit?Itse en ole laulaja mutta pystyn laulamaan kitaran avoin matalin e - -avoin ylin-e.Eikö tuo ole kaksi oktaavia?Kuulostaa kummalta kun miehet laulavat yli 3-oktaavia,käsittääkseni 2-oktaavia on riittävä tenoreille ja baritoneille?Vai olenko nyt ymmärtänyt jotain väärin? |
Nalle Puh 16.03.2005 17:27:47 | |
---|
"Kuulostaa kummalta kun miehet laulavat yli 3-oktaavia,käsittääkseni 2-oktaavia on riittävä tenoreille ja baritoneille?Vai olenko nyt ymmärtänyt jotain väärin?" 2- 2 1/2 oktaavia melko tavallinen 3 oktaavia harvinainen 3 1/2 -> todella harvinainen tämä ohjeellinen taulukko on klassiseen missä ei karjuta miten sattuu!! |
Hank Hill 16.03.2005 21:22:13 (muokattu 16.03.2005 22:14:11) | |
---|
Minun käsityksen mukaan yli 2 oktaavin ala mieslaulajilla on harvinaista.Paitsi kontratenoreilla. |
paavi 17.03.2005 10:55:21 | |
---|
Minun käsityksen mukaan yli 2 oktaavin ala mieslaulajilla on harvinaista.Paitsi kontratenoreilla. Olet ihan oikeassa tässä, että klassisessa musiikissa tuo käyttökelpoinen ääniala on jotain 2 oktaavin kieppeillä. Tai varmaankin käytännössä esim. oopperasolisteilla stemmat pyörii alle 2 oktaavin sisällä. Täällä pitäisikin muistaa aina, minkätyyppisestä laulutavasta puhutaan. Onko kyseessä narina, jonka juuri itse kuulee vai jyhkeä basso, joka jylisee konserttisalin takariveille asti. Onko kyseessä käheä rääkäisy vai läpitunkeva, mutta silti täyteläinen tenorin rintaääni. Klassisella puolella voi vielä miettiä, onko kyseessä soolo vai kuoron osuus. Kuorolle tietenkin helposti kirjoitetaan kontrabasso- ja kontratenoristemmoja, koska on monta ääntä vahvistamassa sitä. Jotain tuolla omasta puolestani olen jo aikaisemmin sanonut, mutta mietitään vielä: Klassiseen lauluun rintaäänellä voin käyttää ehkä noin vajaa 2 oktaavia. Jos otetaan pää-ääni/falsetti mukaan, niin siihen voi lisätä muutaman sävelaskeleen. Jos taas ajatellaan puhtaasti kaikenlaisia musiikkityylejä mikkiin laulettuna, niin sitten se menee sinne 3 ja puoleen oktaaviin, jos otetaan pahimmat krapulanarinat, melkein 4 oktaaviin, mutta onko oikeastaan mitään järkeä puhua sellaisesta? Jos treenaisin kurkkulaulun, saisin kai sitten vielä oktaavin siihen lisää tai jotain. :) karpela diem (tartu tanjaan) |
Nalle Puh 18.03.2005 13:44:36 | |
---|
Hmm..kuten jo tuossa ylempänä mainitsin niin tuossa on taulukko ja siinä ei ole mitään ihme ulinoita mukana ;) jos tenorilla on kahden oktaavin ääniala niin kyllä moni aaria jää laulamatta :) puhumattakaan siitä että pitäisi viel löytyä "tyhjää" tilaa että äänestä löytyisi kvalititeeeetttiäää eikä kuulostaisi kireältä ;) |
Nalle Puh 18.03.2005 13:48:20 | |
---|
"Minun käsityksen mukaan yli 2 oktaavin ala mieslaulajilla on harvinaista.Paitsi kontratenoreilla." lisään viel tuohon että esim. Elviksellä oli 2 1/2 oktaavin ääniala eikä todellakaan ollut mikään kontratenori :) |
Hmm..kuten jo tuossa ylempänä mainitsin niin tuossa on taulukko ja siinä ei ole mitään ihme ulinoita mukana ;) jos tenorilla on kahden oktaavin ääniala niin kyllä moni aaria jää laulamatta :) puhumattakaan siitä että pitäisi viel löytyä "tyhjää" tilaa että äänestä löytyisi kvalititeeeetttiäää eikä kuulostaisi kireältä ;) Hehheh, ihan samaa tuossa itsekkin katselin ja hiljaa myhäilin :D Kahden oktaavin tenorilla ei välttämättä niin kauhiasti kysyntää olis laulumarkkinoilla :-P |
Nalle Puh 18.03.2005 16:32:21 | |
---|
Tämä ei nyt kuulu aiheeseen...mut käykääpä kuuntelemassa yläkerran jäbän tavaraa ;) enkä sano pahalla :) ! |
Hank Hill 19.03.2005 13:06:56 | |
---|
Mikä aaria jää 2-oktaavin tenorilla laulamatta?Ja mitkä sävelet?Korkea D löytyy muutamasta aariasta. |
Nalle Puh 19.03.2005 13:51:36 | |
---|
Okay! sovitaan niin ;) |
Cadaver 20.03.2005 03:07:37 | |
---|
Huvittavaa muuten vaan että keskiverrossa rokki/metallipiisissä miesäänestä jää n. 1 1/2 - 2 oktaavia alapäästä käyttämättä. |
Leper Messiah 21.03.2005 08:41:33 | |
---|
onkohan kukaan mies koloratuurisopraano?? tiedetään, naisääniala, mutta kuitenni-. 'Ah, I'd love to wear a rainbow every day,
And tell the world that everything's OK,
But I'll try to carry off a little darkness on my back, 'Till things are brighter, I'm the Man In Black.' Johnny Cash - Man In Black |
tanjuli 21.03.2005 10:57:36 | |
---|
Parhaimmillaan As-f3. Käyttökelpoista aluetta on fis-c3. Varminta aluetta ehkä b-g2. Lyyrinen sopraano olen kuulemma, vuosi sitten luulin vielä olevani altto tai korkeintaan mezzosopraano... :) Kokonaisuudessaan suuri Ab-f3. Käyttökelpoista d-c3, varminta tällä hetkellä g-h2. Lyyrinen sopraano kuulemma, vajaa kymmenen vuoden identiteettikriisin kautta jo jotenkin hyväksyttykin fakta. Altto/mezzo luulin pitkään olevani. Ollaankohan me jotenkin sukua? :D [i hear voices but at least they're on tune] |
Cadaver 21.03.2005 11:13:17 | |
---|
onkohan kukaan mies koloratuurisopraano?? tiedetään, naisääniala, mutta kuitenni-. Jim Gillette ainakin :) |