Aihe: ESP-LTD bassot
1
januz
24.02.2005 19:28:59 (muokattu 24.02.2005 19:30:06)
Ei löytynyt haulla mitään, ni pitäneepä alottaa.. Eli kokemuksia kiinnostaisi kuulla lähinnä noista standard sarjan perusmalleista, eli b-404 ja b-254, tai vastaavista viiskielisitä. Kattelin tossa esp:n sivuilta speksejä noista vehkeistä ja vertailin musamaailman hintoihin, ni palikoihin nähden tuntuu hinnat aika kohtuullisilta- etenkin toi b-254 vaikuttais aika kiintoisalt, viiteen ja puoleen sataan sais emg:n passiivi humpparit aktiivi eq:lla ja kaulan sekä kielet läpi rungon, valmistettuna ainakin paperilla toimivasta puusta.. Pitää toki lähteä kokeilemaan josko musamaailmassa ois hyllyssä moista vekotinta, mutta myös käyttäjäkokemukset ois varsin mukavia kuulla. Jos jollakulla ylipäätään LTD-bassoa, kommenttia..
Incarnation
24.02.2005 20:03:32
Puumateriaalina on tuo mystinen ja paljon keskusteltu agathis. Vanhassa bassossani (Ibanez GSR200) body oli tuota samaa puuta ja ihan hyvinhän se soi. Kevytkin se oli, että ihan painoonkin nähden hyvää puuta tuntui olevan.

Kuitenkin olen jonkin verran saanut kuulla huonoja kommentteja tuosta agathiksesta soitinpuuna ja itsekin olen testannut erästä Ibanez GSR200 -bassoa kaupassa, jonka akustiset ominaisuudet vastasivat enemmänkin koivulankkua kuin soitinta.

Liikkeeseen siis testailemaan ja katsomaan kuis se soi.
Rest in peace Dime
pardy
24.02.2005 20:09:02 (muokattu 24.02.2005 20:09:17)

vastasivat enemmänkin koivulankkua kuin soitinta.

Noh, moni soitinrakentajahan nimenomaan suosii koivua soitinmateriaalina...:) Sanottakoon siis tässä tapauksessa että "vastasivat enemmänkin kakkosneloslankkua kuin soitinta."
Basisti.
Incarnation
24.02.2005 20:14:08
Noh, moni soitinrakentajahan nimenomaan suosii koivua soitinmateriaalina...:) Sanottakoon siis tässä tapauksessa että " kakkosnelos"

Jotenkin mä arvasin, että joku tarttuu tähän...
Tiedätte kuitenkin mitä tarkoitan.
Rest in peace Dime
vt_17
24.02.2005 21:03:09
Itse hommasin joku aika sitten tuon B-405:n (5-kielinen) ja voin sanoa sen olleen loistava hankinta. Tuota B-254 olen myös musamaailmassa pikaisesti testannut joten en osaa siitä juuri mitään sanoa, mutta ihan kelpo peliltä sekin vaikutti. Ei kai noissa kahdessa juuri muita eroja ole kuin että B-404:ssa on mahonkirunko ja aktiivihumpparit. Mutta käy testaamassa Musamaailmassa, viimeksi siellä käydessäni molemmat bassot löytyi hyllystä.
pstj
25.02.2005 21:54:58 (muokattu 25.02.2005 21:55:30)

"vastasivat enemmänkin kakkosneloslankkua kuin soitinta."
Kakkosnelonen on soiro. 50x200 tai isompi puutavara on lankku :)
Pakko tarttua tähänkin :D
Pierced men are better prepared for marriage. They've experienced pain and bought jewelry.
januz
26.02.2005 12:05:51
En tiedä onko aiheesta paljonkin täällä keskusteltu, mutta toi agathis on ilmeisesti itämainen havupuu, joka sointiominaisuuksiltaan muistuttaa leppää..?
NYdoll
27.02.2005 13:48:38

Itse ainakin kiroan agathiksen alimpaan helvettiin! Mulla oli ibanez gsr 205, jossa oli lankku agathista. Se mureni ku lastulevy ja hihnatappit piti liimata jo ekana päivänä kiinni...
Akustinen sointi oli täysin avuton. Nauhoitettuna toi basso kylläkin kuulosti ihan käypäiseltä.
metalli sykkii...
Meegs86
16.03.2005 18:54:50

Edelliseen aiheeseen mitenkään liittymättä,mutta ESP ltd bassosta...

Itselläni on ESP-LTD B-155 ja ollut hirveästi ongelmia kaiken mahdollisen kanssa.Kaula oli hirveän mutka ja sen suoristettuani kaularaudasta huomasin,että kielet ottavat ensimmäiseen nauhaan kiinni aiheuttaen räminää,vaikka kieliä nostin jopa äärimmäisyyksiin asti.Siis satulaa olisi pitänyt korottaa,mutta hupskeikkaa,satula olikin osana lapaa,ei siis vain liimalla kiinni,vaan ikään kuin "hitsattu" .Joten jouduin käyristämään kaulan taas mutkalle,jotta sillä voisi soittaa ja tämä syö soittimesta hurjasti sointia.Myös nauhat ovat hirveässä kunnossa ja A-kielen viides ja kuudes nauha särisevät mielettömästi kunnes kielen nostaa niin korkealle,että sitä ei voi enää ihminen soittaa.
Nauhojen hiottaminen ammattilaisella on kallista ja itse en hommaa osaa.H-kieltä ei saa kunnolla soimaan,koska basso on korealaista "huipputyötä" ,minkä tosin ymmärtää basson hinnasta.Hienovireeseen virittäminen ei ole mahdollista jostain syystä,vaikka kuinka ruuvailisi.Tiedä sitten mistä johtuu...

Tämä kyseinen bassoyksilö on saanut allekirjoittaneen liian monta kertaa hermoraunioksi ja olen käyttänyt tunteja basson rassailuun ilman tyydyttävää lopputulosta.Hirveä kapistus!

Joko tuo on kamala maanantai-kappale,tai sitten suosittelen välttämään kyseistä mallia.

ps.Kertokaa joku hyvä basso,minkä saa alta tonnilla ja mikä ei IKINÄ rämise,kolise,pörise,humise,rätise,hajoa ja tuhoudu normaalissa ja asiallisessa käytössä.
"Tykkään alapäästä"
ozmo
16.03.2005 22:05:54
ps.Kertokaa joku hyvä basso,minkä saa alta tonnilla ja mikä ei IKINÄ rämise,kolise,pörise,humise,rätise,hajoa ja tuhoudu normaalissa ja asiallisessa käytössä.

Käytetty Warwick...
losers do the best they can... winners go home and fuck the promqueen!
Incarnation
16.03.2005 22:25:48

Bassoa TÄYTYY säätää tai viedä ammattilaiselle säädettäväksi. Ei ole sointinta joka tehtaan hihnalta tullessa olisi täysin soittovalmis säätämättä. Eli säätämällä ne räminät saa pois, ellei ole ihan epätoivoinen tapaus kuten tuo mainitsemasi tuntui olevan.

Ääni silti Warwickille!
Rest in peace Dime
Meegs86
16.03.2005 22:37:56

Harmi vaan,että omat säätötaitoni eivät riittäneet tuon pikkupaskiaisen kohdalla.Ja ei viitsisi maksaa yli 70e tuon säätämisestä,kun sen oma arvo ei ole kuin muutama satanen.

Mutta olen onnekseni päättänyt,että ei enää ikinä ESP:tä :)

Heti,kun rahaa tulee jostain tonni,niin kai sillä saa teetettyä soitinrakentajalla jonkinlaisen soittopelin ilman räminöitä ja särinöitä,jotka eivät bassoon kuulu.Kyllä tuo Warwick on myös mielessä käynyt,mutta olen kuullut "varmaa" tietoa,että ne valmistetaan myrkyllisistä puulajeista...tiedä sitten tuostakaan.
"Tykkään alapäästä"
pardy
16.03.2005 23:25:08

mutta olen kuullut "varmaa" tietoa,että ne valmistetaan myrkyllisistä puulajeista...tiedä sitten tuostakaan.

Hohohohoho!!! Ihan oikeessa kyllä oot, myrkyllisiä ne puut ovatkin suurimmaksi osaksi, mutta jos et ole ajatellut tunkea kieltäsi siihen puuhun kiinni niin tuo "myrkyllisyys" ei todellakaan ole sopiva termi silloin kun puhutaan sen basson soittamisesta. Niiden puiden työstämisessä tuo myrkyllisyys tulee ottaa huomioon ilmanvaihdossa ja hengityksen suojauksessa mutta niin kauan kun et ole ajatellut pistää sitä bassoa jauhoksi niin sinun ei tarvitse koko asiasta välittää tuon taivaallista...
"...tilanteen mukaan peace tai turpaan" -absqua
Meegs86
17.03.2005 01:01:59

Hohohohoho!!! Ihan oikeessa kyllä oot, myrkyllisiä ne puut ovatkin suurimmaksi osaksi, mutta jos et ole ajatellut tunkea kieltäsi siihen puuhun kiinni niin tuo "myrkyllisyys" ei todellakaan ole sopiva termi silloin kun puhutaan sen basson soittamisesta. Niiden puiden työstämisessä tuo myrkyllisyys tulee ottaa huomioon ilmanvaihdossa ja hengityksen suojauksessa mutta niin kauan kun et ole ajatellut pistää sitä bassoa jauhoksi niin sinun ei tarvitse koko asiasta välittää tuon taivaallista...

Niin ajattelinkin.En siihen muuta kieltä laita kuin bassonkieltä:)
"Tykkään alapäästä"
Incarnation
17.03.2005 08:22:12
Hehe, joo ei meikäläinen vielä toistaiseksi ole kuollut tuohon Warren myrkyllisyyteen. :)
Rest in peace Dime
ozmo
17.03.2005 13:49:25
Hehe, joo ei meikäläinen vielä toistaiseksi ole kuollut tuohon Warren myrkyllisyyteen. :)

No älkäähän nyt, kuitenkin vielä jossain vaiheessa todetaan, et warret aiheuttaakin aivan hirveitä syöpiä ja kaikkee..! Sit kaikki kaikki fenkku pasistit vaan nauraa paskasesti kun me kärvistellään... :D (pitääkin lopettaa alasti soittaminen, jos se puu kerta myrkyllistä on... meinaan on sen verran lähellä sukukalleuksia sen basson body, et pelottaa jos se vaikuttaakin haitallisesti libidoon..! ;D)
losers do the best they can... winners go home and fuck the promqueen!
Hullu basisti
18.03.2005 07:46:04
En tiedä onko aiheesta paljonkin täällä keskusteltu, mutta toi agathis on ilmeisesti itämainen havupuu, joka sointiominaisuuksiltaan muistuttaa leppää..?

Olen kuullut kanssa että olisi havupuu. Agathis on muistaakseni toiselta nimeltään Australian Pine eli australialaista mäntyä. Saattaahan sitä kasvaa idässäkin jossain plantaasilla tehokasvatuksessa. Leppä, agathis ja poppeli ovat hyvin samankaltaisia sointiominaisuuksiltaan.
"I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me" Winston Churchill
pardy
18.03.2005 12:09:24

Kysymys on Wengestä. Ei kannata otta tikkua sormeen eikä hengitellä puupölyä.

No samaan kategoriaan menee ainakin myös eben, varmaan vielä bubinga ja ovangkolkin.
"...tilanteen mukaan peace tai turpaan" -absqua
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)