RHirvela 17.03.2005 21:50:33 | |
---|
Pitää nyt varmistaa, kun oon näistä ohmijutuista aika hyvin pihalla. Peavey classic 30:ssa on siis se yks elementti 8:lla ohmilla. Jos lisään siihen 2x12 kaapin, pitääkö lisäkaapin elementtien ohmit olla siis 16 ja 16, jotta yhdistelmä toimisi? Mainittakoon vielä se seikka, että en tarkoita combon oman elementin olevan käytössä samaan aikaan lisäkaapin kanssa. |
ReBeat 17.03.2005 22:10:47 (muokattu 17.03.2005 22:12:16) | |
---|
Kyllä, 16 ja 16 rinnankytkettynä tekee 8ohm. 4 ja 4 sarjaankytkettyinä on kanssa se sama 8ohm. Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole. |
RHirvela 17.03.2005 22:16:14 | |
---|
Ai niin ja se vielä askarrutti mieltä, että mitä se sitten meinaa, kun vahvarin manuaalissa sanottiin sen lisäkaappijakin kohdalla, että "minimum total impedance is 16ohms"? |
ReBeat 17.03.2005 22:38:20 | |
---|
Hmm, jaa-a. Ja se oma kaiutin on tosiaan 8 ohminen? Hiljeneeköhän Classic30:ssa kuitenkaan sen oma kaiutin jos lisäkaappiliitäntään kytketään jotain. Emminä tiedä. Jälleen yhden combovahvistimen kohdalla voidaan todeta, että manuaali on lisäkaappiliitännän osalta helvetin epäselvä. Pitäis niskasta painamalla pakottaa joka valmistaja selvittämään kirjallisesti vähintään seuraavat asiat tuotteistaan: 1. Onko lisäkaappiliitäntä rinnan- vai sarjaankytketty combon oman elementin kanssa vai hiljeneekö combon oma kaiutin kun liitäntään kytketään jotain ? 2. Tarkoitetaanko kaikenmaailman "minimum total load" merkinnöillä pelkän lisäkaapin ohmeja vai koko (rinnan-/sarjaankytkettyä) yhdistelmää ? Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole. |
kupteri 17.03.2005 23:03:32 | |
---|
Eikös Classicissa se oma elementti ole 16 ohmia, mikä aiheuttaa hieman lisäongelmia lisäkaappien kanssa, ne kun on normaalisti 8 ohmisia. Myös elementin vaihto hankalampaa kun yleensä yleisimmät elementit on 8 ohmisia (tosin 16 ohmisiakin löytyy, voi joutua vaan tilaamaan erikseen). Noh, näitähän voi matemaattisesti laskea miten milläkin yhdistelmällä saa mitäkin aikaan. Sarjakytkennässä (kaapissa) siis 2 x 12" normaaleilla 8 ohmisilla saapi 16 ohmia kyllä. Mutta mitenhän ne tosiaan on Classicin sisällä kytketty? Ja vaikuttaako plugin laittaminen extiin jotenkin muuhunkin kuin siihen, että virtaa jaetaan sinnekin? |
superfly 17.03.2005 23:09:18 | |
---|
Hmm, jaa-a. Ja se oma kaiutin on tosiaan 8 ohminen? Hiljeneeköhän Classic30:ssa kuitenkaan sen oma kaiutin jos lisäkaappiliitäntään kytketään jotain. 16 ohminen on elementti. Ja tuo ei hiljene vaikka lisäkaapin laittaakin kiinni. Jostain muistan lukeneeni, että 8 ohmisen voi lyödä kiinni jos irrottaa tuon kombon oman elementin. Korjatkaa viisaammat jos olen väärässä. Näin olen kumminkin itse tuota joskus taannoin käyttänyt enkä huomannut mitään muuta ongelmaa kuin saundin järjetön paraneminen. "Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent |
Joku kikka johonkin hommaan oli laittaa "tyhjä" plugi ext-liitäntään? Saikohan sillä mahdolliseksi vaihtaa 16 ohminen elementti 8 ohmiseen? |