Aihe: liimakaula vai pulttikaula
1
Les Paul
16.03.2005 19:44:44
Eli olen ostamassa tokain sg kitaraa ja haluaisin sen mustana, mutta mustaa ei saa kuin pulttikaulaisena (SG-35) ja alunperin suunnitelmana oli SG-43 liimakaulainen.. Voisitteko kertoa suurimmat erot liima vs. pultti.. Onko siinä kuuluisassa SUSTAINISSA niin paljon eroa vai onko enemmän yksilötasolla..? Eli jos valitsee hyvän pulttikaulaisen niin voi olla yhtä "hyvä" kuin liimakaulainen..vai..? Kiitos jo etukäteen.. :)
Jusstus
16.03.2005 20:07:37 (muokattu 16.03.2005 20:08:22)
Kyllä mä oman kokemukseni pohjalta sanoisin, että eroa saundissa on. Liimakaula on tummempi, ilman sähköjä ehkä hieman elottomamman kuuloinen ja sähköillä pitkä ja pehmeä, kun pulttikaula on taas kirkkaampi ja ehkä vähemmän syvä. "Twangikas" :)

Varmasti poikkeuksiakin löytyy. Huono liimakaulainen kitara saattaa olla huomattavasti huonompi valinta kuin hyvä pulttikaula, huolimatta siitä, että haluaa sustainia ja lämpöä.

Ehkä itse kitaraa valitessa lähtisin siitä, että miettisin nuo speksit kohdalleen ja päättäisin, minkälaista kitaraa lähden hakemaan. Tämän jälkeen etsisin sitä sopivaa ja hyvin soivaa yksilöä... Ei toi pulttikaulaisuus välttämättä sitä hommaa laittaisi multa maihin, mikäli kitara muuten on hyvä ja soi haluamallani tavalla...
It's dark and we're wearing sunglasses. Hit it!
trih
16.03.2005 20:10:08
Miten pitkään sen olis tarkoitus soida? Että ehtii lounaalla käymään ja soi vielä takas tullessa ;). Ero on mielestäni esteettinen. SG kun on alunperin kehitetty Gibsonilla liimaliitoksella. Hyvillä kielillä, hyvillä mikeillä ja hyvällä vahvarilla ei varmaankaan mitään eroa huomaisi ruuveissa ja liimassa jos muuten on samat speksit kepukoissa.
Danae: "Sometimes I wonder how we got words. Like, where does 'war' come from?" Dad: "It's a universal acronym." Danae: "An acronym of what?" Dad: "We Are Right." — from the cartoon Non Sequitur by Wiley
Les Paul
16.03.2005 20:17:53
kitaran olis tarkotus soida sellasten nopeiden riffien ajan, mutta pääosin toimin komppikitaristina.. ja saundimaailmassa haen sellaista "paradice city" meininkiä tuon tummaäänisen les paulin vastikkeeksi.. ollaanko edes lähellä mitään järkevää ratkaisua..?
Jusstus
16.03.2005 20:22:11
kitaran olis tarkotus soida sellasten nopeiden riffien ajan, mutta pääosin toimin komppikitaristina.. ja saundimaailmassa haen sellaista "paradice city" meininkiä tuon tummaäänisen les paulin vastikkeeksi.. ollaanko edes lähellä mitään järkevää ratkaisua..?

No ei toi kaulaliitos noin isolla tasolla vaikuta asioihin mun mielestä. Enemmänkin esim. mikkityyppi lienee oleellinen tässä. Hyvä, tukeva kitara humbuckereilla ajaa ton asian ihan hyvin.

Onhan ne Paradise citytkin vedetty lespalla käsittääkseni... :)
It's dark and we're wearing sunglasses. Hit it!
marklaar
16.03.2005 21:09:31
Tos pulttikaulasessa on kaula pari senttiä "syvemmällä" bodyssa kuin liimakaulaisessa eli ylänauhoille pääsy on hippasen hankalampaa jos vaikka sattuis haittaamaan.Dramaattisinta kuitenkin on pulttiversion räikeä mittasuhdevääristymä juurikin rakenteen takia :P
Hyvin toi pulttimalli soi,ei siinä mitn.Testiä vaan kehiin.
"turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä."
Artist
16.03.2005 21:17:04
Sustain riippuu pitkälti muistakin jutuista kuin kaulanliitoksesta. Mulla on Yamaha SG pulttikaulalla, eikä siinä mikään erikoisen huono sustaini ole, ei tosin mikään Les Paul sustainikaan. Kaikenlisäksi liitos on muuten hyvin tehty, esimerkiksi ylänauhoille pääsy on helppoa.

Nojoo. Eihän SG:ssä oikeasti kuulu pulttikaulaa olla, mutta jos se toimii ko. yksilössä niin mikä ettei.
McNulty
17.03.2005 12:21:05
Pikkasen aiheen vierestä...

Itse testasin tuota Tokai SG-35:sta ja pitää sanoa että ainakin siinä yksilössä oli käytetty lakkaa aivan mielettömästi. Kaula ei tuntunut lainkaan mukavalta ja tuli ihan sellainen "halpis"-fiilis. Sama homma oli myös Tokain AST-33:ssa. Tokai SG-70 olikin sitten jo paaaaljon parempi. Oli siinä myös hintaa enemmän (maksoi jonkun 750e tms).

Mutta noista halvemmista... Itse tykkäsin huomattavasti enemmän Epiphonen tuotteista tämän SG:n kohdalla. G-400 ja G-400 Custom. Tasoisikseen peleiksi asiallisia, mutta mikkien ja tallan vaihtamisen jälkeen vielä asiallisempia. Sitten löytyy sellainenkin kuin Vintage G-400 sekä Tony Iommi G-400. En ole noita päässyt kokeilemaan mutta hyvältä ne ainakin näyttävät :)

Uutuutena Epin mallistoon on ilmeisestikin tullut tuo G-400 Deluxe. Kokeilemaan pitäisi päästä, mutta muuten kyllä vaikuttaa erittäin pätevältä vaihtoehdolta. Eli jollei se Tokain logo lavassa ole mikään "MUST" niin ainakin tuo Epin valikoima kannattaa testata.

Se mitä tulee pulttikaulaisiin ja liimakaulaisiin, niin kaikki Epiphonen G-400 sarjalaiset ovat liimakaulaisia. G-310 on sitten pulttikone, samoin kuin sg-special. Pulttikaulaisissakin on paljon eroa keskenään. Oma Charvel Model 4 soi pulttikaulallakin pitkään ja napakasti ja poikkeaa täysin esim. Ibanez RG-sarjaisen soinnista. Ibanezkin soi riittävän pitkään, mutta saundi oli RG:ssä napakampi ja "twangimpi" kuten joku täällä sanoi. Liimakaulassa on se hyvä puoli ettei ole mitään kaulalevyjä ja ruuvinkantoja häiritsemässä ylänauhoilta soitettaessa. Hieman enemmän "ergonomiaa" kädelle :)
LaXu
17.03.2005 13:51:34
Olen samoilla linjoilla bonecrusherin kanssa. Minun mielestäni nuo Koreassa tehdyt Tokait eivät ole mitään kovin hyviä. Halvan oloiset materiaalit eikä niitä nyt niin viimesen päälle ole muutenkaan rakennettu. Painaviakin ovat. Mieluummin vaikka Epiluuri tuossa hintaluokassa, japanilaiset Tokait on sitten asia erikseen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)